Guess Who?

Rekommendationer på bra skivor. Allt från mono till mulitikanal.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Guess Who?

Inläggav Max_Headroom » 2009-06-17 10:23

Max Headoom, den goda smakens företrädare No 1, kommer här med ännu ett fräckt rocktips:

Som den notoriske faktiskt.se-läserna vet så har Max kult-radiostationen "Radio Tango" inställt på sin otäcka klockradio. På så sätt får han alltid vakna till god rock-musik.
Så, en låt som brukar spelas är "American Woman". Låter som Led Zeppelin. Men är inte det, utan en kandensisk grupp som heter Guess Who.

Och vet ni vad: Hela plattan är riktigt bra! Och på flera av låtarna så har man lyckats micka upp trumsetet så det låter nästan som trummor! Det är jävlar inte vanligt. Troligen har man haft mikrofonerna på lite avstånd från trummorna. Annars produktionen ganska tidstypisk.

Nåja, det här är bra rock från en tid när 60-talets musik utveckades till vad som skulle grena upp sig i glamrock och symfonirock + en massa annat. Grabbarna i Queen lyssnade på den här skivan. Bowie också. Nu är det dax att faktiskt.se-medlemarna gör likadant.

Musikmässigt verkar 70-talet varit bäst i början och slutet. På mitten verkar det ha varit ganska ointressant med undantag som t.ex. Kraftwerk. Jag har dock dålig koll på den tyska rocken (krautrock) från den här tiden, men det ska undersökas. Jag tror det finns guldkorn där.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2009-06-17 11:03

Det glädjer mig att även du har hittat till The Guess Who :-)

Åren runt decennieskiftet 60-70 var musikaliskt mycket spännande och tom discomusiken var lyssningsbar i andra sammanhang.

Det var inte bara krautrocken som var spännande i Tyskland. Jag var ofta där under 70-talet och början på -80 och jag har en hel del kul vinyler från den tiden. Kanske skulle presentera dessa i en egen tråd?

/ B

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2009-06-17 12:37

Bill50x skrev:Det var inte bara krautrocken som var spännande i Tyskland. Jag var ofta där under 70-talet och början på -80 och jag har en hel del kul vinyler från den tiden. Kanske skulle presentera dessa i en egen tråd?

/ B

En utmärkt idé :D !

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2009-06-17 12:58

Max_Headroom skrev:
Bill50x skrev:Det var inte bara krautrocken som var spännande i Tyskland. Jag var ofta där under 70-talet och början på -80 och jag har en hel del kul vinyler från den tiden. Kanske skulle presentera dessa i en egen tråd?

/ B

Får se om jag kan ta mig tid. Det är ju ingen idé att skriva om en artist om man inte samtidigt kan spela upp ett exempel. Och dom jag har finns garanterat inte på nätet, med några få undantag. Tex Extrabreit, DIN-A4, Kein MenscH, Die MAUSIS, Orchestra Stravagante.... Sedan finns det ju dom mer välkända som Trio och Nena förstås...

Jag funderar lite...

/ B

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2009-06-17 15:33

Bill50x skrev:
Max_Headroom skrev:

/ B

Får se om jag kan ta mig tid. Det är ju ingen idé att skriva om en artist om man inte samtidigt kan spela upp ett exempel. Och dom jag har finns garanterat inte på nätet, med några få undantag. Tex Extrabreit, DIN-A4, Kein MenscH, Die MAUSIS, Orchestra Stravagante.... Sedan finns det ju dom mer välkända som Trio och Nena förstås...

Jag funderar lite...

/ B

Can och Neu, har du nogn koll på dom? Det finns ju videos av dom på Tuben i alla fall.

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2009-06-17 16:34

Max_Headroom skrev:
Bill50x skrev:
Max_Headroom skrev:

/ B

Jag funderar lite...

/ B

Can och Neu, har du nogn koll på dom? Det finns ju videos av dom på Tuben i alla fall.

Jag har Tago mago med Can. Det finns låtar på den som käns progresiva än idag.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2009-06-17 21:12

Jag har också Tago Mago från -71. Tyvärr inget med Neu.

/ B

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2009-06-27 15:26

De första 5-6 skivorna med Can är bra, men man ska nog uppskatta udda musik för att gilla det.

Återgå till Skivrekommendationer