piP - Knepigt med placering mot bakvägg..

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
moOd

piP - Knepigt med placering mot bakvägg..

Inläggav moOd » 2009-06-18 13:17

Hej,

Jag har insett att mitt lyssningsrum är aningen knepig när det gäller placering av piP högtalarna. Rummet är ca 3.5 * 8 m med en dörröppning mitt på ena långsidan. Heltäckningsmatta över hela golvet, men annars tapetserade betongväggar med bröstpanel.

Meningen är ju att högtalarna skall stå mot en dämpad bakvägg, men i mitt fall låter det inget vidare om de står mot bakväggen. Ljudbilden blir nästan som om högtalarna vore fasvända, fast de givetvis inte är det. Placerar jag högtalarna en bit ifrån bakväggen (ca 1.5 m) så låter det genast jättemycket bättre.

Vad förlorar jag på att ha högtalarna en bit ifrån? Enligt en mätning av frekvensgången vid lyssningsposition så ser jag att det blir en liten bump på +3-10 db mellan ca 1.000 - 5.000 Hz.

Skulle den dämpade bakväggen ha någon positiv verkan här?

// moOd

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2009-06-18 13:38

Liknar mina mått, vilken ledd spelar du på?

Användarvisningsbild
wayfarer

Inläggav wayfarer » 2009-06-18 16:10

3,5 m i bredd är tydligen problematisk bredd. Måste förhöra IÖ mer om varför.

Men om högtalarna står nära sidoväggarna, vilket jag antar med den längden, så behöver säkert den första reflexen längs sidoväggarna dämpas precis som bakväggen. Annars får man ju skadlig interferns från reflexen. Fråga är om bröstpanelen hjälper eller stjälper, den lär ju ha viss diffusions effekt. Då borde du få något mindre styrka på reflexen men reflex längs en längre sträcka och därför större utsmetning i tidsdomänen. Men det är antagligen för lite när högtalaren står nära sidoväggen.
Magnus Westerlund

Zatoichi: Even with my eyes wide open, I can't see a thing

Användarvisningsbild
moOd

Inläggav moOd » 2009-06-18 17:08

_Fredrik_ skrev:Liknar mina mått, vilken ledd spelar du på?

Jag har högtalarna placerade längst kortändan, dvs de måste nästan stå i vardera hörn för att hålla någolunda avstånd mellan högtalarna. Lyssningspunkten blir då 3.5-4 meter bort, ungefär i mitten av rummet.

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2009-06-18 17:15

moOd skrev:

Jag har högtalarna placerade längst kortändan, dvs de måste nästan stå i vardera hörn för att hålla någolunda avstånd mellan högtalarna. Lyssningspunkten blir då 3.5-4 meter bort, ungefär i mitten av rummet.
Precis som jag, jag var tvungen att sitta på 2.8 m avstånd för att få bort mina piP tillräckligt från hörnen. Ett alternativ kan vara att skaffa basar och dela frontarna, då blir dom mindre känsliga för hörnplacering eller så får du flytta närmare och flytta bort högtalarna från hörnen, har du prövat det?

Användarvisningsbild
moOd

Inläggav moOd » 2009-06-22 08:33

_Fredrik_ skrev:Ett alternativ kan vara att skaffa basar och dela frontarna, då blir dom mindre känsliga för hörnplacering eller så får du flytta närmare och flytta bort högtalarna från hörnen, har du prövat det?

Det är precis så jag har gjort just nu. De sitter en bit ifrån bakväggen och så har jag en sub-bas som stöd.
Men det som grämer mig lite, är att det inte riktigt är gjort "by the book" med dämpad bakvägg osv, men jag kommer inte fram till någon bättre placering av högtalarna än så jag gjort just nu. All annan placering av högtalarna låter mindre bra, så långt jag haft möjlighet att prova.. (och då har dem nog stått på alla möjliga och omöjliga vis genom åren :lol:).

Det glädjer mig dock att flera med liknande "problem rum" kommit fram till ungefär samma lösning / slutsats. :)

Skulle nog vara kul att få lite konsultation eller råd på förbättringsåtgärder av rummet, utan att bygga om alltför mycket eller ändra dess form. T ex, skulle det göra någon skillnad (till det bättre) om man pillade in dämpmateriel bakom bröstpanelen (ca 2 cm mellanrum), bytte ut taket mot något annat material osv. Det är mest hokuspokusideér som kretsar i huvudet just nu.. :)

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2009-06-22 20:05

moOd skrev:

Du kan inte sitta mitt i rummet, där har du en riktig dalsänka i basen och jag kan förstå om du tycker det låter som fasvänt.

Sätt dig antingen närmre eller längre ifrån och anpassa övriga avstånd till detta så kommer basen tillbaka skall du se. :wink:
Mvh Björn//

Visst fan är masur vackert!
http://i28.photobucket.com/albums/c213/ ... /TS330.jpg

Återgå till Wänner af Ino