Öhman och mjuka fötter m.m.

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2009-06-18 14:56

Max_Headroom skrev:Att ändra tonhöjden är inte helt lätt.

Ska man ändra tonhöjden nedåt i frekvens så kan ju det göras i realtid genom att helt enkelt spara vågformen på något sätt och släppa ut den långsammare. Fördröjningseffekter av olika slag, alltså. Sådant frörekommer ju också faktiskt i tröga system, men yttrar sig inte i form av tonhöjdsförändringar. Varför inte? Jo för att det helt enkelt är omöjligt:
Stoppa in en signal i någon fördröjnings mekanism. Kolla sedan den fördröjda utsignalen. Skulle tonhöjden ändras så skulle man fortfarande få utsignal fast man tar bort insignalen. Ju längre tid man håller på, desto längre tid får man output utan insignal. Riktigt så fungerar det inte.
Det blir värre om man ska höja tonhöjden. Då ska signalen spelas upp snabbare på utsidan än man stoppar in den. Hitills har ingen lyckats med att göra sådan hopp i tiden, men det skulle ge nobelpris dirket om någon lyckades.

Det finns väl apparater i studios som ändrar tonhöjden? En gång i tiden körde man bandet snabbare eller långsammare, men sedermera dök det upp apparater där du kan ändra tonhöjden utan att förändra hastigheten. Eller ändra hastigheten utan att ändra tonhöjden. Sådant här kan jag göra lätt i Adobe Audition tex.

Eller missförstår jag dig?

För övrigt så har jag ett musikstycke samplat i 192 kHz och när jag spelar upp det i min Squeezebox (som bara klarar 96 k) så går det både med halva hastigheten och "halva tonhöjden" :-)

/ B

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2009-06-18 14:57

En hypotes som skulle kunna gälla spikar - mjukfötter.

Säg att lågfrekvent direktljud och stomljud når örat i olika fas och därför bildar intemodulation i själva örat/trumhinnan. Det kanske kunde ge svävning som uppfattas som tonhöjdförändring.
Bara ett försök till en tanke.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2009-06-18 16:09

Goran_Rudling skrev:<b>SPIKFÖTTER, del 1</B>
Under hela mitt liv har jag noterat att det finns extremt mycket tyckande inom hi-fi världen. De flesta tycker rakt ut i luften utan att anse att de behöver något underlag för sitt tyckande. ”Alla har väl rätt till en åsikt?” Min uppfattning är att de flesta inte har någon åsikt. De bara tycker.

Det man tycker är ju per definition en åsikt. Det är ett personligt ställningstagande till en subjetiv sak.

Jag ser inget problem med att folk tycker saker, det vill säga har åsikter, när det är just om subjektiva saker. Jag kanske inte håller med dem alla gånger, men de kanske inte håller med mig heller. Fine. Men behöver inte ha gemensamma åsikter.

Men fysikens lagar är inte subjektiva.

Det blir ett problem när folk har åsikter om saker som är faktiska obejktiva. Det kan man inte ha. Objektiva saker man man känna till eller inte känna till. Man kan även tro och gissa om det man inte känner till, men den som "anser" något om något som är objektivt, det vill säga har ett sant svar, har nog svårigheter att förstå skillnaden mellan subjektivt och objektivt.

Inget fel med det, men det kan vara ett tecken på att de har något som de kan lära sig mera om, och få glädje av det.

Goran_Rudling skrev:Förenklat kan man säga för att ha en åsikt måste man ha gjort studier.

Tja, någon sorts kontakt med den verklighet som man har åsikter om, måste man förstås ha haft, annars är det ju bara gissar man ägnar sig åt.

Gissa kan man göra om både subjektiva och objektiva saker.

Man kan tro att man gillar glass även om man inte provsmakat. Men det som gör åsikten om den glass man smakat på till en subjektiv sak, är att vad man anser om glassens smak inte definierav vad någon annan tycker.

Hade det varit en objektiva fråga, t ex vad samma glass vägde (innan den smälte eller åts upp) så kan kan fortfarande gissa, men anse? :? Jag skulle nog vilja påstå att man inte kan anse att glassen väger 200 gram (+/- ngt). Det är ett underligt val av ord. Antingen väger den 200 gram (+/- ngt) eller också gör den det inte. Det är inte en åsiktsfråga. Har man undersökt vikten ackurat, så vet man vad den väger, och den vikten har den, oavsett om någon tror något annat. Det som är objektivt har inte med betraktarna att göra. Det är sant.

Repetition.

Objektiva saker före / efter reality check:
Tro / veta, fakta, sant

Subjektiva saker före / efter reality check:
Tro / tycka, anse, ha åsikt eller uppfattning

Sen kan man ju avstå ifrån att tro något alls också, innan man undersökt vad det nu gäller. Och under alla omständigheter (och det är detta jag tror du far efter) kan man låta bli att ha åsikter om saker som man på sin höjd KAN tro något om. Om man inte vet, det vill säga bara tror något, så bör man inte säga att man anser det. Det mejkar helt enkelt ingen sense.

I varje fall är det så jag är van att se orden användas, av folk som behärskar språket väl.

Goran_Rudling skrev:Man måste sedan använda sig av kriterier för att kunna dra vissa slutsatser. Det är en summa slutsatser som så småningom blir en åsikt.

Givet vad jag skrivit tidigare måste jag tolka detta som att du försöker säga att man efter att baserat på lämpliga kriterier kan dra en summa slutsatser som blir till ett bevisunderlag för en tes.

För någons åsikter har väl inget med bevis att göra?

Goran_Rudling skrev:Därför skulle det vara bra om man kunde stanna till, fundera lite på vad man baserar sitt tyckande på innan man uttalar sig. Om vi alltid visste vad en åsikt var baserat på blir det lätt att diskutera. Och då kan vi komma fram till ny och bättre kunskap.

Nja, kunskaper kan vi aldrig extrahera från åsikter, annnat än statistisk kunskap (alltså sådan som säger något om hur många som tycker si och så). Kunskap av annan art än statiskisk hör objektiva ting till.

Goran_Rudling skrev:Ska försöka reda ut det här med spikfötter. Som ni förstår kommer vissa förenklingar att göras. För att det ska kunna göras så att alla förstår, och slutligen håller med mig...

:)

Vi får väl så om de håller med dig, det vill säga kommer att dela din tro. ;)

Förenklingarna du nämner tycker jag du skall skippa dock. Sådana är bara rimligt ofarliga för den som inte behöver förenklar för att hänga med.

Goran_Rudling skrev:...tar jag det från början. Det är inte för jag tror att ni inte redan vet mycket om det jag kommer skriva, det är för att vi ska ha samma utgångspunkt.

Mycket bra.

Goran_Rudling skrev:Tror att det kommer bli tre korta papper innan jag är klar. Har ni synpunkter så är ni välkomna. Jag lovar att jag ska försöka svara på era frågor.

<b>Vad är vetenskap?</B>
<i>”Vetenskap är det systematiska sökandet efter sådan kunskap som inte beror av den enskilde individen, utan som envar skulle kunna återfinna eller kontrollera.”</i>

Ja, det är en liten komponent av det som behövs för att definiera vad som är vetenskap. Men det räcker inte.

Sökandet kan ju inte gå till hur som helst om det skall vara vetenskapligt.

Goran_Rudling skrev:Det som är bra med denna definition på vetenskap är att den är likaberättigande. Vem som helst ska kunna verifiera att något är sant. Kunskap är inget som bara är för "experter". Alla som använder sig av en specificerad metod kommer till samma slutsats. Resultaten är oberoende av individen.

Det är en av de grundläggande komponenterna ja, men att en metod kan användas av vem som helst och svaret blir detsamma, betyder INTE att metoden är vetenskaplig. Det är dock ett kriterium som inehålls i det som är vetenskapligt.

Goran_Rudling skrev:Förvirringen i hi-fi världen är mycket stor. Det verkar som om de flesta som uttalar inte acceptera definitionen på vetenskap enligt ovan. Man förstår inte heller vad som är subjektivt och vad som är objektivt.

Defnitionen är ofullständigt / Riktigt.

Goran_Rudling skrev:Bara för att en person gör en värdering betyder inte att det är subjektivt. Inte heller betyder det bara för att man gjort en mätning att det är objektivt.

Jo.

Goran_Rudling skrev:Exempel. Att med hjälp av måttband mäta en persons längd är ett sätt att objektivt fastställa längden. Om vi däremot mäter en persons midjemått och sen påstår att midjemåttet gånger en faktor är lika med längden så är det inte ett objektivt sätt att fastställa en persons längd, även om vi använder oss av ett extremt noggrant måttband.

Det beror inte på att ditt förra påstående var riktigt, det beror på att du blandar ihop saker. Du blandar ju nu in en ytterligare faktor, nämligen att man även måste förstå vad mäta längd betyder för att kunna mäta längd, det vill säga inse att man inte mäter en persons längd genom att mäta midjemåttet och sedan multiplicera med en faktor som skall motsvara kvoten mellan längd och midjemått - med mindre än att för dessförinnan fastslagit att nämnd kvot är en oomkullrunkelig kontant för förhållandet.

Goran_Rudling skrev:I hi-fi världen mäts omkretsen av ”vetenskapliga ljudlyssnare” och sen följer uttalanden om längden som om man hade mätt längden. Inte undra på att det finns många olika tyckare. Jag kommer återkomma till mätningar om vibrationer i stativ och slutsatser om ”musikalisk kvalité”. Men först några grunder.

Det var ett påstående från din sida. Det är bättre om du serverar ett argument. Om ditt påstående är det ju svårt att säga något annat än "jasså?".

Goran_Rudling skrev:<b>Att lyssna, den mänskliga hörseln.</B>
Den mänskliga hörseln är fantastisk. Vi kan höra ljud från mycket svagt lövprassel till kraftiga åskknallar. Skillnader i styrka på ca en biljon.

Njae... Bara om man anser att "styrka" (som inte är ett varken entydigt eller vetenskapligt använt begrepp för att beskriva ljud) betyder ljudeffekt. Annars är det snarare en miljon. Menar man ljudeffekt är det kanske bättre att skriva det än att skriva "styrka".

Goran_Rudling skrev:Men örat är inte så bra på att uppfatta skillnader i styrka. Det är svårt att höra om det är 7 eller 8 män som borrar med tryckluftborrar. Däremot är det lättare att höra om det är två eller 3.

Det beror inte på att det är svårt att höra skillnade på denna "styrka" (som du tycks vilja använda) utan dels på att skillnaderna i ljudtryck är mycket litet mellan 7 och 8 män som borrar med tryckluftsborrar, och dessutom hör vi ju speglade versioner av var om en av dem, om de inte borrar i absolut ekofritt fält. Det betyder att vi hör tusentals borrar där vissa av ljuden är reflekterade vare sig de är 7 eller 8. Dessutom är det rimligt att förmoda att de ger ifrån sig likartade ljud om de allihopa gör ungefär samma sak, och då blir maskeringseffekterna mycket kraftiga.

Goran_Rudling skrev:Örat är däremot extremt känsligt för skillnader i frekvens, tonhöjd.. Det hörbara området sträcker sig från ca 20 – 20 000 Hertz. I området runt 1 500 Hz är örat som mest känsligt för förändringar i tonhöjd. Undersökningar visar att människor kan höra ca 0,3 Hz skillnad i frekvens. Det är därför det är enkelt att höra om en enda violinist i en stor orkester spelar fel ton, det förändrar den av oss uppfattade tonhöjden.

Nu förenklar du mer mer än lovligt. Örats upplösning i frekvensled är extremt beroende av frekvens. Att påstå att vi kan upplösa 0,3 Hz är alltså i bästa fall en halvsanning, men kopplat till påstående om, och antydning om ett samband med, en violinist i en orkester är det bara dumheter. Det finns inte en enda violinist som kan spela konsekvent så rent, och ett normalt vibratot som anbringas i det registret är dessutom snarare 30 Hz stort än 0,3 Hz.

Om man vill sätta de två påstående du kom med i proportion så är det dock statistiskt sant att en normalmänniska kan upplösa ungefär 2000 frekvenssteg inom audioområdet, och sisådär 300 nivåsteg.

Goran_Rudling skrev:Hur har det blivit så här då? För att vi ska kunna undvika faror behöver hörseln vara på jämt. Och vi måste kunna höra prasslet av en angripare i gräset och kunna uthärda åskknallar. För att vi ska kunna uppfatta skillnader i mänskligt tal krävs att vi är extremt bra på att särskilja frekvenser. Det är väl inget annat än mänsklig utveckling.

Att evolutionen givit oss de egenskaper vi har är sant (om det är sant) helt utan att det därför bevisar att vi behöver de egenskaper vi fått, eller att de är tillräckligt/att vi inte skulle ha fördelar av bättre förmågor.

Kort sagt: Vad är ditt argument?

Goran_Rudling skrev:Exempel. Om vi blir väckta mitt i natten av att en god vän ringer kan vi extremt snabbt avgöra vem det är som ringer trots att telefonen överför bara en bråkdel av den information som ett hi-fi system gör. Vi kan också blixtsnabbt avgöra vilken sinnesstämning vännen är i. Om vi skulle använt oss av så kallat ”objektiva mätningar” skulle vi få hålla på rätt länge innan vi visste vem det var som ringde. Det skulle ta ytterligare väldigt lång tid innan vi visste vilken sinnesstämning vännen var i.

Att örat har förmågor som mätinstument inte med lätthet kan kartlägga och exakt korrelera är knappast någon nyhet, men jag får känslan att du blandar ihop "Ljud/ljudsignalers egenskaper" med "återgivningsapparats överföringsfunktion".

Apparater skapar inte, de förmedlar bara, och även om ljud är komplexa, inte minst när vi ser på dem genom vår förmåga att deschiffrera dem, betyder det inte att förmedlingen av dem är lika komplex. (Ej heller att den inte är det, men jag var vill påpeka är att det fortfarande saknas argument. Om du vill påstå att det är lika svårt att förmedla som att transmittera så behöver du förklara vad det kommer sig att man faktiskt känner igen folk även när förmedlingen är usel. Uppenbart är det INTE svårt att förmedla just de delikata detaljerna som gör oss förmögna till identidikation, medan det är avsevärt mycket svårare att LÅTA BLI att förmelda ljud utan att avslöja att det är en förmeldad version)

Frågan är dock om apparaternas tillkortakommanden som gör att vi så ofta hör deras tillägg och illusionen röjs (samtidigt som andra tillägg kan förstärka illusionen, vilket gör att frågan om ursprungstrohet för ett särvärde, för vissa), är av större eller mindre betydelse än steoerosystemets tillkortakommanden?

Min uppfattning är att vi gör oss själva en otjänst om vi bortser ifrån någon av dem. De bör vara med i ekvationen båda två (och några till).

Goran_Rudling skrev:Trots att vi vet detta, fast vi kanske inte tänker på det dagligen, så påstår somliga som sysslar med ljud att vi inte kan lita på hörseln. Det enda vi kan lita på enligt dem är ”objektiva mätningar”. Dessa personer säger egentligen bara att de ännu inte förstått vad man kan använda hörsel till.

Nu kan det ju vara så att flera olika människor säger dessa saker, utan att de är överens om skälet till det. Går det att utesluta att du inte förstått vad det är som är DERAS grundvalar? Har du frågat dem?

Härovan ser det ut som om du påstår att du vet vad de förstått eller rättare sagt inte förstått. Är det möjligt att du inte alls förstått vad de menat?

Kanske menar de att mätningarna är obektiva och dörför sanna, men att de inte menar att det behöver betyda att de är en komplett redovisning av allt som är sant, och alla egenskaper som är relevanta för apparaten? Du kanske har tolkat in saker som ingen varken sagt eller menat?

Frågan om huruvida vi kan lite på hörseln är ju inte en fråga som kan fastläggas genom att man påvisar att hörseln har förmågor. Vill man bevisa att hörseln är pålitlig som ett absolut sanningsvittne så behöver du visa att människan som hörseln sitter på, kan isolera hörselintrycken från allt annat, det vill säga är immun mot suggestion.

Om du börjar med att utgå ifrån att hörseln är så bra att den är axiomatiskt pålitlig, och att därför blindtester är onödiga eller utan värde (om det nu är dit du vill komma, jag påstår inte det men kan tänka mig det eftersom jag hört dig föra sådana resonemang tidigare) och därför inte testar blindt, så får du ju aldrig hörselns pålitlighet påvisad. Det blir ett cirkelbevis, med falsk ansats. Så får man inte göra.

Man måste börja med att hålla allting öppet, och först sedan utesluta saker med vetenskapliga metoder.

Goran_Rudling skrev:<b>Vad är musik?</B>
För musikåtergivning är det nödvändigt att veta vad musik är. För hur ska vi annars kunna värdera om musiken återges bra eller dåligt.

Vi kan undersöka en musikåtergivning utan att veta vad musik är, men knappast utan att kunna uppleva musiken.

Men självklart är det ingen nackdel att veta vad musik är. Ju mera man vet om allting desto bättre brukar det vara. Men det är oftast lika viktigt, eller till och med viktigare, att vara fri från förutfattade meningar och dogmer, som att ha insikter. Oftast måste man börja med att olära människor en massa dumheter som de tvingats på, innan de kan lära sig på riktigt.

Goran_Rudling skrev:Musik är ordnade ljud. Ljuden är ordnade i tid, rytm, och ordnade i frekvenser, toner. Så förenklat kan man säga att musik är en ordnad tidserie av ordnade frekvenser och amplituder.

Ja, om man struntar i de andra dimensionerna.

Själv tycker jag nog att man kan inkludera alla ljud och int isolera bara vissa som musik. Att återge ljud är uppdraget, och gör man det psykoakustiskt bra så blir ljuden bra återgivning, vare sig någon i det enskilda fallet anser att de faller inom kategorin musik eller ej. En människa som talar men inte sjunger kan ändå beskrivar på samma sätt som du gjorde nyss. Eller en person som låter på grund av snickring.

Om man skall fånga ett ljuds eller en ljudhändelses alla egenskaper räcker inte två begrepp dock. De måste ha minst fyra. Klang, perspektiv, dynamik och tid. Dynamiken får då även representera distorsionen om de fyra begreppen appliceras på en överföringsfunktion avsedd att släppa igenom en ljudhändelse.

Goran_Rudling skrev:Musikens fundament, rytmen, är inget konstigt. Det är en förutsättning för att vi ska kunna spela tillsammans. Vi måste ha en överenskommelse om när vi ska spela. Bättre orkestrar, bättre band spelar mer på ”samma tid”.

Ja, eller tvärtom. Att töja snyggt är ofta svårare än att spela perfekt synkront. Tycker du att programmerad musik alltid är bättre än levande?

Goran_Rudling skrev:Musiken är mer ordnad tidsmässigt. Musiken blir lättare att ta till sig.

Det är inte säkert, men även om det hade varit det - är lättare bättre?

Goran_Rudling skrev:En bättre trummis ”låter” inte bättre. Han markerar tydligare musikens ”tid” så det blir lättare att följa med. En bra trummis som trummar på ett gitarrfodral är bättre än vad jag är med ett bra set trummor.

Och allra bäst är alltså... en metronom? En digital då förstås?

Goran_Rudling skrev:I musik ordnar vi ljuden i frekvenser. Vi stämmer instrumenten. Det finns vissa fasta förhållanden mellan toner. En oktav är alltid dubbla frekvensen.

Njae, det kan man ifrågasätta, på samma grunder som man kan ifrågasätta att en kvint alltid skulle vara 1,5:1, men alldeles bortsett ifrån det:

Tror du att man stämmer ett piano så att oktaverna blir lika stora, och så att de var och en har förhållandet 2:1?

Goran_Rudling skrev:Vi ordnar sen tonerna inom varje oktav på ett sådant sätt att vi upplever det som lika stora steg mellan tonerna (det finns små skillnader mellan olika stämningssätt men det är inte viktigt för detta).

Ett något märkligt uttalande från en person som antytt att vår förmåga att höra avvikelser om 0,3 Hz får oss att kunna identifiera en enstaka falskspelande violinist... Hur mycket tror du det skiljer i Hz mellan en jämnsvävande en en renklingande stämning, som mest? (säg vid A på E-strängen på en violin, relaterande till närmaste C)

Jag börjar undra om du verkligen är insatt i de här sakerna. :?

Och musik med neutralters, är den falsk menar du?

Goran_Rudling skrev:Vi ordnar tonerna i en tonskala. Skala kommer från italienskan och betyder trappa. För att ett trappa ska vara lätt att gå i, även med förbundna ögon, måste det vara lika stora steg i den.

Menar du att det är normalt att man bygger upp melodiska skalor med hel- eller halvtonssteg? :o

Det är inte min erfarenhet. De flesta melodiska skalor håller sig i en eller växlar mellan två tonarter (som var och en av dem kännetecknas av att vissa steg är ungefär dubbelt så stora som andra...) och hoppar dessutom inte enstaka steg ens inom dessa skalor. Andra hoppar på liknande sätt på pentatoniska skalor. Mången österländs musik t ex. Jämnstegsskalor använder man mycket sällan.

Goran_Rudling skrev:Vi har väl alla hört mindre bra band som inte stämt sina instrument riktigt och inte riktigt spelar i en gemensam tid. Det blir aldrig bra. Så det är oerhört kritiskt att instrumenten innan vi skapar musik är välstämda och att musikerna spelar på en ”gemensam tid”.

Njae, det är nog riktigare att skilja mellan avsiktligt och oavsiktligt musikaliskt skapande. Tror det är det som skiljer bra från dåligt, snarare än den "objektiva mätsyn" på musiken som du (något förvånande kan jag tycka, med tanke på vad du skrivit tidigare) nu tycka ha valt.

Goran_Rudling skrev:<b>Vad är bra musikåtergivning?</B>
Nu blir det kontroversiellt. Och det är här en av de stora skiljelinjerna går mellan de som objektivt värderar musiken och de som subjektivt (med lyssning och mätning) ”värderar ljuden som musiken gör”.
Goran_Rudling skrev:Jag tror att du misstar dig om du tror att det är musiken man mäter när man mäter apparater. Det är det inte. Det man mäter är deras överföringsfunktioner. Och det gör man för att kunna få en bild av i varje fall fragment av de sätt den kommer att påverka musiken.

Goran_Rudling skrev:Jag påstår nu att det är självklart att den bästa återgivningen är den som bäst bibehåller ordningen på ljuden. Den anläggning är bäst som gör att instrumenten låter som mest stämda. Punkt. Punkt. Återigen punkt.
Goran_Rudling skrev:Där punktade du verkligen med emfas.

Och jag accepterar din definition på bäst. Jag hade accepterat den om du tyckt något helt annat också, eftersom det är en subjektiv fråga, men nu håller jag till och med med dig! Jag har samma önskemål som du tycks ha med avseende på att bibehålla ordningen på allting. Ursprungstrogenheten helt enkelt.

Goran_Rudling skrev:Men är detta en objektiv metod? Ja. Men det är ju personer som lyssnar!

Metod? Att bibehålla en musiksignal för hörseln så oändrad som möjligt är väl inte en metod? Det är ett mål.

Metoderna är många för att kunna åstadkomma det.

Att utvärdera det går BARA att göra med hörseln, men inte utan att dels elminera andra sinnens påverkan på upplevelsen, och inte utan att veta hur ursprunget lät.

Goran_Rudling skrev:Varför är att lyssna efter ”stämningen” av instrument en objektiv metod?
Goran_Rudling skrev:Det är det inte.

Frågan är retorisk och innehåller ett påstående om något som du inte börjat med att påvisa.

Goran_Rudling skrev:Därför att den går att upprepa och att man kommer till samma resultat oberoende försöksperson.

Fel. Det är inte ens sant i verkligheten att folk är överens om vad som är rent och falskt alla gånger.

Goran_Rudling skrev:Ni som inte tror mig. Ta en gitarr, stäm den noga. Fråga sen ett tusental personer om dom tycker att gitarren är välstämd. Några kommer inte att veta. Extremt få, om någon, kommer att säga att gitarren är ostämd eller dåligt stämd.

Ja, något som är rimligt välstämt brukar av de flesta uppfattas som rimligt välstämt, det är riktigt, men det bevisar inte det du kanske tror eller hoppas.

Men det är inte speciellt svårt att stämma eller rättare sagt konstruera (banden behöver flyttas) en gitarr som låter utomordentligt renstämd när man spelar C-skalor (och rätt ackord inom rätt tonarter) på den, men som låter förfärligt ostämd om man försöker spela något annat på den.

Du gör dig skyldig till brott mot den första vetenskapliga tesen - du försöker bevisa frånvaron av något genom att redovisa ett experiment som inte lyckats påvisa en närvaro. Men det bevisar ingenting annat än att påvisande misslyckats i just det experimentet. Det är dålig vetenskap, det vill säga inte vetenskap alls.

Goran_Rudling skrev:Det råder inte olika uppfattningar om vad en oktav är. Det är dubbla frekvensen.

Det kan vara det intervallet, men det kan också vara från en ton man kallar C till nästa som man också kallar C, och det är inte alls säkert att det är precis en faktor två mellan dem. Om det är ett välstämt instrument är det till och med ofta (beroende på instrument och vilket registers oktav det är) säkert att det INTE är en faktor 2:1. Inte exakt alltså.

Goran_Rudling skrev:Musik har existerat långt innan Edison uppfann phonografen. På Mozarts tid stämde man instrumenten också. Det är inget sent påhitt. Och Mozart behövde inte instrument för att kunna stämma instrument.

Stämgaffel heter ett instrument som man har använt sedan urminnes tider, just för att kunna stämma instrument.

Goran_Rudling skrev:Om ni går på konsert kan ni höra hur en orkester stämmer sina instrument innan de börjar spela. Oftast är det en oboes ton som man stämmer efter. Numera finns moderna mätinstrument. Men de används inte när en orkester stämmer sina instrument.

Det är olika från fall till fall. Om man t ex skall lyssna på en pianokonsert stämmer garanterat inte orkestern efter oboen. Då stämmer man efter pianot. ;) Och pianot kan vara stämt på många olika sätt med olika metoder.

Goran_Rudling skrev:Ni ser inte heller en våldsam debatt, liknande den i hi-fivärlden, mellan olika musiker om hur man ska stämma. Man stämmer och sen framför man musiken. Även på Mozarts tid var en oktav dubbla frekvensen. Vissa saker har varit sanna väldigt länge.

Ja, men möjligen inte just det.

Och om du tror att det faktum att DU inför konserter inte hör någon debatt om hur man skall stämma, betyder att sådana inte finns så är du bara musikhistoriskt okunnig. Det har varit en debatt i åtminstone hundratalsår, kanske mycket mycket längre än så (jag är inte heller kunnig nog för att veta hur länge saken debatterats, ibland mycket vildt).

Goran_Rudling skrev:Så att lyssna efter hur ”välstämda” instrumenten är när vi lyssnar på återgiven musik är en objektiv metod.

Nej det är det inte, men det bör inte hindra dig från att göra det, om du upplever att det hjälper dig att skaffa sig kunskap om hifi-apparaters sätt att behandla musiksignalerna. Om du defakto hör rena orkestrar bli falska så måste jag dock ifrågasätta din musikalitet, din hörsel eller din anläggning.

Det kan förvisso i förekommande fall vara lättare eller svårare att höra förefintliga falskheter på inspelningar genom olika anläggningar, men i dom fallen brukar det ju vara när falskspelet hörs bäst som anläggningen är den bättre.

Goran_Rudling skrev:Anledningen till att de finns så mycket tyckande är att de flesta som uttalar sig om musikåtergivning inte lyssnar efter, och värderar, hur väl anläggningen ”bibehåller instrumentens stämning”.

Innan du lyssnar efter om något "bebehålls", bör du inte först undersöka dels hur det där som skall bibehållas var innan det återgavs?

Och dessutom borde du undersöka om din (uppenbara) hypotes om att sakerna bara kan ändra sig i en riktning (som du subjektivt upplever dem) det vill säga mot större upplevd falskhet, är korrekt.

Att göra antaganden och omedelbart därefter batrakta dem som axiom, är MYCKET dålig vetenskap.

Goran_Rudling skrev:Ja men de som lyssnar efter takten då, är inte det också vetenskapligt? Inte riktigt. Takt är inget vi med säkerhet vet något om när det gäller återgiven musik. Vi kan inte med säkerhet veta hur de olika musikerna spelade i tid relativt varandra. Det enda vi vet med säkerhet är att de stämde instrumenten innan de började spela.

Det är ingen garanti för att det stämde dem bra, eller att de spelar rent på dem. De som varit på konserthuset eller varför inte på operan, behöver inte tvivla därom.

Nu kan man ju påstå att falsksjungande på operan inte alls är samma sak som att spela falskt på stämda instrument, men om man inte kan lita på att operasångare kan sjunga perfekt rent - varför är det då givet att man kan utgå ifrån att musiker kan stämma sina instrument perfekt?

Goran_Rudling skrev:Vad som är korrekt är att de flesta musikanläggningar ändrar på så mycket att till och med vi kan höra stora skillnader på hur takten återges. Så lyssna efter takt är en förenkling av metoden att lyssna efter instrumentens stämning.

Både två är metoder som i bästa fall kan användas för den som vill kunna komma med gissningar om återgivningens överensstämmelse med originalet.

Vissa typer av återgivningsfel kan förvisso förvränga information i tidsdimensionen på ett sätt som är klart märkbart, men sällan utan att även andra egenskaper, närmare bestämt i klangdomän, också påverkas.

(Skivspelare kan ställa till med massor av fel i tidsplan som är digniterer värre än alla andra apparater i kedjan, möjligen med undantag av lyssningrummet)

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
JanBanan
Inaktiverad

Inläggav JanBanan » 2009-06-18 16:13

p g a onödigt citerande betraktades hela inlägget som spammande och eliminerades i sin helhet.
/nq
Senast redigerad av JanBanan 2009-06-18 16:23, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2009-06-18 16:22

dimitri skrev:Bra anläggning ska återge när instrumenten är mindre bra stämda, det är inte sällan ett perfekt stämt instrument tappar lite av perfektionen mot slutet av konserten. En musikanläggning ska inte dölja det. Det är så idag, det var så på Mozarts tid. Med andra ord: in=ut, bara starkare. Vad är då "in"? Det är något som inte fanns på Mozarts tid. Det är 1-or och 0-or på den silvriga plastbiten (eller i en fil), eller de minuskulösa gropar och upphöjningar på vinylen.

Mycken fantastisk musik har skapats med icke perfekt stämda instrument. Det ska fram, imho.

Jag skulle ju bara kommentera Görans inlägg hade jag tänkt mig, men
det där var så bra att jag bara måste säga:

JAAA!

En "optimering" som i verkligheten bara är en maximering som dessutom
försöks göras på helt subjektiva grunder och i blindo (utan referens) trots
att man inte kan veta att saken skall maximeras (däremot vet man att
verkligheten inte alltid är det) för att representera "bästa återgiving", kan
jag nog klara mig bra utan.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Goran_Rudling

Inläggav Goran_Rudling » 2009-06-18 16:30

MichaelG skrev:
Med risk att betraktas som "tomte" för att jag inte förstår (=håller med om?) vad du menar.

Först om tomtar. Ett enkelt tomtetest. Gå ut i stallet och kolla om det står renar där. Om alla hästar är där är du ingen tomte.

Vet inte hur man ska göra en "objektiv mätning". Vet att det inte räcker med att räkna antalet ben.

Du ska få ett svar. Jag lovar dig. Bra att du ställer frågor. Jag ska anstränga mig att svara.

Om att undvika. Om du tittar på mitt inlägg om att mjukfötter är konstruerade som om de var tonarmar.

<i> Vi borde alltså ha fötternas resonansfrekvens helt under högtalarens frekvensområde. Detta för oss till oerhört låga frekvenser för fjädringen, långt under 20 Hz.
För tonarmar är denna dimensionering sedan länge helt accepterad och ingen hävdar att resonansen skall upp i det hörbara området för att få fastare bas eller renare ljud.</i>

Har du sett någon som inte undviker detta. Fundera på vad det betyder tills du får ett längre svar.

Min tolkning är att det är så grymt besvärande att ingen kan ta i det. För om det jag säger är sant då är de som konstruerat fötterna Super-tomtar. Och de som använder dem nissar.

Önskar dig en fantastisk midsommar,

I'll be back,

Göran

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2009-06-18 16:31

dimitri skrev:Bra anläggning ska återge när instrumenten är mindre bra stämda, det är inte sällan ett perfekt stämt instrument tappar lite av perfektionen mot slutet av konserten. En musikanläggning ska inte dölja det. Det är så idag, det var så på Mozarts tid. Med andra ord: in=ut, bara starkare. Vad är då "in"? Det är något som inte fanns på Mozarts tid. Det är 1-or och 0-or på den silvriga plastbiten (eller i en fil), eller de minuskulösa gropar och upphöjningar på vinylen.

Mycken fantastisk musik har skapats med icke perfekt stämda instrument. Det ska fram, imho.

Och vem har påstått något annat? Det är väl fullständigt solklart. Vad GR mfl hävdar är helt enkelt att en anläggning inte ska addera mer ostämdhet än vad som finns i originalet. Oavsett om man nu anser det vara inspelningen eller fonogrammet.

Frågan är varför så många med en dåres envishet hävdar att GR förespråkar att ostämda instrument ska låta stämda i en bra anläggning? Kan ni inte läsa innantill?

En annan fråga är, kan dist göra så att ostämda instrument låter stämda? I så fall faller givetvis "maximeringsprincipen", dvs att man ska sträva efter så stämda instrument som möjligt. Om man däremot hävdar att en anläggning inte kan påverka i positiv riktning, då är det OK att maximera.

OK, jag tar det en gång till.

Nej, en bra anläggning ska inte göra så att ostämda instrument låter stämda.

/ B

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2009-06-18 16:40

Goran_Rudling skrev:
-Martin- skrev:Jag förstår inte vad Rudling vill säga. Får en bra anläggning dåligt stämda instrument att låta stämda vid återgivningen? Läser man ordagrant är det väl så man ska tolka det.

Nej Martin. En bra anläggning får inte dåligt stämda instrument att låta som om de var stämda. Självklart inte.

En anläggning kan bara försämra. Inte förbättra. En bra anläggning får dåligt stämda instrument att låta mindre felstämda än en dålig anläggning.

En sämre anläggning gör att instrumenten upplevs som ännu sämre stämda jämfört med en bättre anläggning.

Blev det rätt?

Det kanske blev rätt såtillvida att det du kom fram till representerar din
uppfattning/tro, men det återstår för dig att bevisa att det finns något
stöd för din tro. Hittills har du ju bara presenterat cirkelbevis (eller rättare
sagt cirkelpåståenden).

Det är ett faktum att anläggningar kan ha fel som gör att det är svårare
att detektera falskspel. Det räcker för att din egen tes - att man skulle
kunna utvärdera en anläggnings återgivningskvalitet genom att lyssna på
hur rent den spelar olika fonogram - kan betraktas som falsifierad.

Vilka undersökningar har du själv gjort som ligger till grund för att du inte
tror att anläggningar kan ha fel som gör det svårare att göra falkheter?

Låt mig hjälpa dig på traven med argumentationen därvidlag: Det finns inga
studier man kan göra för att bevisa frånvaron av en sådan möjlighet, så
det är ingen ide att du lägger energi på sådana resonemang om du vill över-
tyga någon med vetenskapligt hållbara argument.

Man kan dock försöka påvisa motsatsen, alltså se om det finns fall där en
musikåtergivning tillförs en extra komponent och det blir svårare att höra
falskspel. Det finns sådana fall. Case closed.

Vh, iö

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2009-06-18 16:55

Goran_Rudling skrev:
MichaelG skrev:
Med risk att betraktas som "tomte" för att jag inte förstår (=håller med om?) vad du menar.

Först om tomtar. Ett enkelt tomtetest. Gå ut i stallet och kolla om det står renar där. Om alla hästar är där är du ingen tomte.

Vet inte hur man ska göra en "objektiv mätning". Vet att det inte räcker med att räkna antalet ben.

Du ska få ett svar. Jag lovar dig. Bra att du ställer frågor. Jag ska anstränga mig att svara.

Om att undvika. Om du tittar på mitt inlägg om att mjukfötter är konstruerade som om de var tonarmar.

<i> Vi borde alltså ha fötternas resonansfrekvens helt under högtalarens frekvensområde. Detta för oss till oerhört låga frekvenser för fjädringen, långt under 20 Hz.
För tonarmar är denna dimensionering sedan länge helt accepterad och ingen hävdar att resonansen skall upp i det hörbara området för att få fastare bas eller renare ljud.</i>

Har du sett någon som inte undviker detta. Fundera på vad det betyder tills du får ett längre svar.

Min tolkning är att det är så grymt besvärande att ingen kan ta i det. För om det jag säger är sant då är de som konstruerat fötterna Super-tomtar. Och de som använder dem nissar.

Önskar dig en fantastisk midsommar,

I'll be back,

Göran

Hej Göran dig gamla pajsare!

Nu undvek du det igen.

MichaelG skrev:
Snipp..
En av de saker som gör mig fundersam är att du så ofta svarar undvikande och svävande på ganska raka och konkreta frågor. Harryup frågar i ovanstående citat om det går "att mäta skillnad i tonhöjd". Du svara att du inte kan tänka dig det. Alltså inte "ja" eller "nej". Med motiveringen "varför skulle man vilja öda sitt liv på att mäta det".

Varför svarar du inte på frågan (detta är bara ett exempel - dina utläggningar är fulla av den här typen av undvikanden)?

Peetwa har ju exempelvis redan ödat åtminstone en del av sitt liv på att mäta detta. Och han misslyckades att finna skillnader i tonhöjd. Indikationerna på att det verkligen inte existerar några sådana skillnader är ju rätt starka. (Dina undvikande svar i kombination med Peetwas mätningar.)
Snipp..

Hälsn. Michael

I stället för att den rekorderlig Michael skall få hemläxa och fundera på saker kan väll du börja svara på de frågor som ställs. Istället för att svara på andra frågor eller med hjälp av märkliga analogier. Du verkar inte riktigt kapabel att deltaga i den vetenskapliga diskussionen du själv efterfrågat. Personligen tycker jag att det är roligt att följa efter som jag äntligen har fått studera det Carl Popper kallar en amöbateori med tilläggshypoteser. :P

Efter som vetenskapliga experiment tydligen inte är något som intresserar dig. Så skall jag svara dig med en utveckling av din egen analogi.

Det är stor skillnad på att det regnar och att uppfattade som att det regnar. Det senare kan tex vara en överförfriskad man som hänger ut snasen på en byggstelning.

Edit: Funderade ett slag på att plocka bort detta svar då iö redan plockat farm stora skadeskjutar bössan. Men efter att ha läst hur du valt att bemöta Peter S igår så struntar jag i det.
Senast redigerad av peetwa 2009-06-18 17:00, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2009-06-18 16:59

Goran_Rudling skrev:
Magnuz skrev: Vi vet inget om hur väl de lyckades stämma instrumenten, hur mycket stämningen förändrades under konserten, hur musikerna påverkade tonhöjden genom spelstil, hur mycket bandaren svajade o.s.v.

Det fina är att vi behöver inte veta hur väl de lyckades stämma, hur mycket stämningen förändrades, hur mycket musikerna påverkade tonhöjden, hur mycket bandaren svajade.

Anledningen till det är att vi jämför inte återgivningen med inspelningen. Vi jämför en återgivning med en annan. Det som låter som bäst stämt (minst ostämt för den som så önskar) är bäst.

Du påstår saker på löpande band.

Jag begär inte att du skall redovisa några studier på något, men du kan väl försöka argumentera i varje fall och inte bara påstå?

Komma med någonting som gör att man får veta VARFÖR du tror att det är på detta sätt. Jag tänker inte ifrågasätta om du berättar om något experiment du gjort och vilket resultat det blev, jag litar på att du talar sanning, men utan att få veta någon grund överhuvudtaget till vad det kommer sig att du tror det du tror, så är det svårt att bemöta det.

Goran_Rudling skrev:
Magnuz skrev:Det är inte ett dugg korrekt. Ingendera metoden fungerar. Du har ingen som helst möjlighet att avgöra hur musikerna spelade eller hur välstämda deras instrument var och de allra flesta "svenssons" märker inte ens ganska stora skillnader i vare sig rytm eller pitch.

Självklart kan vi bedöma återgiven musik på samma sätt som levande musik.

Ja, vi kan höra vad vi "gillar bäst" i båda fallen.

Men vi kan inte veta vem det är som vi tycker "spelar snyggt" anläggningen eller musikerna. Kanske bryr man sig inte om vilket, och då är det ju inget problem.

Men om man vill ha en anläggning som lägger fokus på hur musikerna faktiskt spelade - hur det var, så är det knepigare att bara lyssna och tycka.

Det gör inte metoden dålig för den som inte bryr sig, men det gör att metoden inte är en metod som undersöker likheten med originalet, och det är ju det som definierar fideliteten. En anläggning som inte spelar fonogrammet som det är har dålig fidelitet, oavsett vad man tycker om det man hör, och ett fonogram vars innehåll inte fångat det som hände vid ursprungshändelsen har dålig fidelitet mot sagd händelse.

Goran_Rudling skrev:Min uppfattning är att de flesta "svenssons" bättre kan avgöra skillnader i rytm och pitch än vad de som är "intresserade av ljuden musik gör".

Frågan är om det finns något som gör att det är rimligt att du alls har en uppfattning om saken?

Kanske är de där sistnämnda figurarna av olika skäl mindre suggereringsbara bara?

Du kanske därför har du märktupplevt att de är uppstudsiga och att de inte alls hör "det du vill att de skall höra och uppleva"?

Din tes om att de är sämre på att höra, är ju kanske även det mest sannolika av de synsätt som "får rum inom ramen för dina trosfundament". Men om trosfundamenten vilar på cirkelbevis så säger det kanske inte så mycket?

Du måste ju om du skall slippa vackla, välja den förklaringsmodellen - de är sämre på att höra det du hör (upplever och därför tror finns). Men du kan ju istället välja att undersöka om din världsbild håller måttet. Det är ju bara att börja undersöka den vetenskapligt.

Det råder jag dig att göra.

Vh, iö

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2009-06-18 17:04

peetwa skrev:
Det är stor skillnad på att det regnar och att uppfattade som att det regnar. Det senare kan tex vara en överförfriskad man som hänger ut snasen på en byggstelning.

Solklart. Bild
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2009-06-18 17:07

CODY skrev:
MattiasKarlsson skrev:Istället för skriva massa så vore det intressant om man kunde få några OBJEKTIVA förklaringar och gärna mätningar, varför spikes skulle vara bättre än mjuka kuddar. Vem vet, audiofilfolket har kanske upptäckt något som inte bilbranschen förstått än. 8)

Det är intressant att ta del av förklaringen oavsett om den är "objektiv" eller "subjektiv"; de flesta högtalartillverkare förordar och t o m skickar med spikes till sina högtalare. Mjuka fötter verkar - enligt min uppfattning - vara ett undantag (även om det kanske inte bekräftar en "objektiv regel"). Spikes och mjuka fötter kostar ungefär lika mycket.

Vad majoriteten tycker eller tror på är nog ändå ett rätt så dåligt sätt att
undersöka hur något är.

Majoritetens uppfattning varierar över tiden och den påverkas starkt av
propaganda, rykten och seglivade domer.

CODY skrev:Kul om frågan får en allsidig belysning istället för att många bara kritiserar GR.

MVH

Det kan man kanske tycka, men det är inte så lätt att göra något annat så här långt i tråden (sidan fyra) när ingenting sagts om varken spikfötter eller mjukfötter.

Däremot har andra saker framförts, och de har väl förmodligen kritiserats efter innehåll, så långt jag har sett (även om jag i pricip bara läst Görans egna inlägg för att försöka komma ikapp i den här rusande tråden).

Det kanske kommer mera om fysiken och de lyssningsstudier som har gjorts (och kan göras för alla som vill lära sig mera) senare i tråden. Jag hoppas det.

Vh, iö

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2009-06-18 17:15

liknar spel mot ett mål, jag tror någon gillar motståndet
Bikinitider

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2009-06-18 17:18

Goran_Rudling skrev:
verdad skrev:Du säger:
Den anläggning är bäst som gör att instrumenten låter som mest stämda. Punkt. Punkt. Återigen punkt.

Då uppstår en fråga i mitt sinne, som jag nu riktar till dig och hoppas att du kan svara vad du menade med ovanstående påstående:

Menar du att en musikanläggning som återger instrumenten som mest stämda, även om de var ostämda vid inspelningstillfället, är de bästa musikanläggningarna?

Om så är fallet måste jag ju säga/tycka att de är dom sämsta musikanläggningarna, eftersom de så oerhört radikalt förändrar/färgar ljudet.
Då måste ju musikanläggningar nästan ha inbyggd pitchbend för att reda ut den ekvationen.

Skulle vara tacksam om du kunde förklara hur du menade här egentligen.

När jag läser vad du skriver undrar jag om det jag skrev var så svårt att förstå. Skrev jag det så dåligt? Eller är det så att du inte vill förstå. Oberoende hur det är ska jag försöka ge dig ett svar.

Jag har insett tidigare, och inser nu åter igen, att detta är en fråga av fundamental vikt. Här är den stora skiljelinjen mellan att lyssna på musik och "lyssna på ljuden musik gör".

Alla de orkesterstycken jag har hört live har jag hört när man stämt instrumenten. De flesta gånger jag lyssnat på pop/rock har jag hört att man stämt instrumenten. De fall, där instrumenten är ostämda, hör till en extrem minoritet. Det är jag säker på att vi är överens om.

Jag har inga skivor som det låter som om instrumenten skulle varit ostämda från början.

Jag skulle tycka om att få veta vilka skivor du har där man spelar på ostämda instrument så att även jag ska få nöjet att lyssna på dem. Då kan jag ge dig ett ännu mer uttömmande svar.

Ostämda instrument hör till det extrema undantaget. Jag undrar hur du ser på fallen med de stämda instrumenten.

Är vi överens om att i de fall när instrumenten är stämda så är den anläggning bäst som låter som om instrumenten är mest stämda?

Tacksam för svar,

Vänligen,

Göran

Nu var ju inte frågan ställd till mig, men jag känner ändå att jag måste säga att jag inte håller med dig på någon enskild punkt överhuvudtaget. Inte ens den du avslutar med att du är "säker på...".

Den sista du skrev var svårast att inte hålla med om, och skälet till att jag ändå måste motsätta mig det påståendet är att du med dina extrema förenklingar får det att verka som om allting handlar om en enda sak. Men, nej, en överföring per GSM-mobil behöver inte vara en bättre återgivningskedja för musik än en mera normal hifi-anläggning, även om man i GSM-överföringen inte hör att något är ostämt medan man i anläggningen tycker sig höra (kanske felaktigt) att de stämda instrumenten inte blivit perfekt stämda. Musikåtergivning har MÅNGA dimensioner. De kan vägas på många olika sätt, men att trunta helt i allt annat än en sak...

Dina erfarenheter som du redovisar kan jag dock självklart inte invända emot. Säger du att du har upplevt din värld på det viset så kan jag ju inte ifrågasätta det, men det betyder inte att ingen annan hörde att något var falskt. Eller hur?

Vh, iö

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2009-06-18 17:19

celef skrev:liknar spel mot ett mål, jag tror någon gillar motståndet

Trådskaparen har ju riktat en förfrågan till iö i 19 sidor så det här får man väll tycka är oki.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-06-18 17:19

celef skrev:liknar spel mot ett mål, jag tror någon gillar motståndet

Al dente är godast.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2009-06-18 17:21

Goran_Rudling skrev:
Bill50x skrev: Rudling får svara för sig, men jag ser det så här. Man" förutsätter att musikerna stämmer sina instrument så gott det går eller dom kan. Likaså att den tes som Richard alltid tar upp (och som han rätt i) är att en anläggning bara kan försämra ljudet, inte förbättra. Alltså, ju bättre stämt instrumenten låter, ju riktigare är ljudåtergivningen. Ljudet kan aldrig bli "bättre stämt" eftersom ljudanläggningen inte kan förbättra ljudet. Eller annorlunda, max är bäst. Och var instrumenten ostämda vid inspelningstillfället så låter dom så. Men dom ska givetvis inte låta mer ostämda än dom var.

Håller jag med dig? Till 100 %. Och jag håller med Richard att en anläggning bara kan försämra (förlora information).

Om det är svårt att förstå vad jag skriver, kanske ska ni läsa vad Bill50x skriver. Vet inte om jag håller med honom i allt. Men det som han skrev nu var bra.

Undrar var man får det därifrån att man spelar på ostämda instrument. Visserligen låter det så på vissa "high end" anläggningar men man måste ju förstå att det är orimligt att tro att orkestrar inte stämmer sina instrument.

Jodå visst stämmer de sina insrtument.

Kockar lagar sin mat också, och dartspelarna de siktar noga och kastar
mot sitt mål.

Men träffar alla?

Vh, iö

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2009-06-18 17:25

lennartj skrev:Kraniet:
anläggningens uppgift som sådan är inte att "spela musik så det låter som i verkligheten". syftet är att korrekt återge de signaler som den blir matad med

- din anläggning, kanske?

Min anlägggning används huvudskligen för att spela upp musik så att den låter som den borde gjort i verkligheten oavsett den tillgängliga inspelningens eventuella brister(med hjälp av tonkontroller och andra till buds stående medel).

Där har vi definitivt olika syfte och mål!

Ett mycket bra inlägg!

Det visar om inte annat att man alltid bör börja med att definiera ett
mål, om man vill hitta bästa vägen till det.

Men nu har väl Göran i flera inlägg redan hjälpt till med den definitionen,
så att det handlar om hur man når en ursprungstrogen återgivning i detta
fall (därmed inte sagt att alla ser alldeles klart på verklgheten och förstår
vetenskapsprinciperna tillräckligt för att kunna dra relevanta slutsatser)
borde väl inte vara några oklarheter runt?

Vh, iö

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2009-06-18 17:35

Almen skrev:
Goran_Rudling skrev:Är vi överens om att i de fall när instrumenten är stämda så är den anläggning bäst som låter som om instrumenten är mest stämda?
Nej. I de fall när instrumenten är stämda så är den anläggning bäst som låter som om instrumenten är stämda.

Njae, det kan ju faktiskt finnas flera sådana anläggningar, kanske tusentals,
men bara en av dem kan vara "bäst", eller hur?

För en person alltså.

Däremot kan olika människor tycka olika / värdera olika egenskaper olika.

Men att det skulle räcka att "inte få instrument att låta falskt" (som var
rena från början), för att anläggning skulle bli "bäst", det tycker jag är rätt
tveksamt. :?

En sådan anläggning (som inte får saker att låta falskt) kan ju vara hur
dålig som helst nästan. Den behöver ju inte ens vara halvbra och då är
"bäst" rätt avlägset. Den kan vara usel. Så dålig att man hellre avstår från
att lyssna på musik genom den.

Vh, iö

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2009-06-18 17:44

Goran_Rudling skrev:
Bill50x skrev: Jag tycker själv att just det sistnämnda stycket av herr Rudling är lite förvillande. Jag tolkar det som att han menar att i en dålig anläggning låter ostämda instrument ännu mer ostämda.

/ B

Du har rätt Bill50x. I en sämre anläggning låter instrumenten naturligtvis ännu sämre stämda än vad de gör i en bättre anläggning.

Jag förstår inte varför Verdad tjatar om ostämda instrument. Och jag förstår inte hur verdad tänker.

Man kan inte förbättra stämningen av instrument. Man kan möjligen, om anläggningen är perfekt, bibehålla stämningen.

Har du lust att redovisa grunden för denna din uppfattning?

Nu behöver vi ju inte dra in autotune och liknande apparater för att konstatera att bandbreddsförändringar kan vara väl nog för att man skall få svarare att höra vissa registers orenheter. Det betyder kanske inte att instrumenten låter renare, men det gör att man inte lägger märke till orenheter som hörs i bättre anläggningar.

Menar nog att det är vanligare med sådana effekter än det motsatta, i varje fall om man talar om lagringsmedier med rimlig tidsprecision, det vill säga exkluderar vinylspelare och kassettdäck.

Därmed inte sagt att de sistnämnda inte kan prestera tillfyllest. Menar bara att de inte alltid gör det.

Vh, iö

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2009-06-18 17:54

Goran_Rudling skrev:
verdad skrev: Jag vill bara försöka förstå.

Bra. Jag vill inte vara elak eller obegriplig. Jag vill hjälpa dig att förstå.

För att kunna hjälpa dig att förstå har jag några frågor.

Varför är det så intressant för dig att veta hur det är när musikerna spelar på ostämda instrument?

Hur många skivor har du med musiker som spelar på ostämda instrument? (det handlar inte om falsk ton, utan om felstämda instrument)

Hur tycker du att metoden att bedöma en anläggnings kvalitét är när musikerna använder stämda instrument (den stora majoriteten)?

Fråga på verdad. Jag ska försöka svara.

Det som gör att jag kan tycka att hela det där resonamanget som du för
(både det du säger och dina raljeringar runt kommenterarna till det) är
irrelevant, är att anläggningar i verkligheten så sällan får musikerna att
framstå som om de spelar orent när de spelade rent på riktigt.

Typ aldrig.

Samtidigt tycks du uppfatta att det är extremt sällsynt att både live-
musikerinsatser och sådana fångade på fonogram är behäftade med
falskheter. :o

Jag börjar undra om du blandar ihop falskhet/orenhet med några andra
egenskaper? :o Några av dem som hifi-anläggningar ställer till med på
riktigt då antagligen.

Du verkar av vad jag sett dig skriva, inte höra när det är falskt på
riktigt, och du hör saker som du kallar falskheter, som bevisligen
inte är det*. :?

Hur 17 skall det här kunna redas ut?

Om du talar om något helt annat än det som musiker och de flesta van-
liga musikälskare kallar falskt, så är det nog nästan omöjligt. :(

Vh, iö

- - - - -

*Inga normala medier förändrar ju faktiska intervall, eftersom vågformerna
är låsta till varandra i mediet, och svaj är ett minne blott. Tidsfel finns det
förvisso risk för, men de genererar för det mesta primärt rytmiska fel, och i stort sett bara i lågfrekvensområdet.
Senast redigerad av IngOehman 2009-06-22 11:26, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2009-06-18 18:31

Jag måste också få skriva! Tyvärr har jag inget annat att tillfoga än en meta-kommentar: det blir rätt långt när en långskrivare möter en långskrivare! :D Jag har då aldrig sett en ett längre inlägg en det då IÖ kommenterar GR här ovan!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2009-06-18 18:35

IngOehman skrev:Majoritetens uppfattning varierar över tiden och den påverkas starkt av
propaganda, rykten och seglivade domer.

CODY skrev:Kul om frågan får en allsidig belysning istället för att många bara kritiserar GR.

MVH

Det kanske kommer mera om fysiken och de lyssningsstudier som har gjorts (och kan göras för alla som vill lära sig mera) senare i tråden. Jag hoppas det.

Vh, iö

Ber om ursäkt för att jag friserar ditt inlägg.

Själv kan jag tänka mig at frågan om fötter/spikes främst är relevant av
två nedan starkt förenklade skäl.

1. Högtalarna "samverkar med golvet", d v s golvet vibrerar av högtalarna

2. Högtalarna "rör på sig" i djupled av konernas utslag.

Båda dessa förhållanden påverkar hur det låter. I basregistret kanske extra mycket.

Av dess två skäl är det viktigt att välja (eller avstå från att välja) vad högtalarna skall stå på.

Jag tycker inte att det är helt irrelevant att tala om "ostämd"
återgivning, men menar att uttrycket är fel. Man kanske kan tala om
oharmonisk återgivning istället. Själv har jag märkt att det ibland låter
oharmoniskt och falsk om man sitter mycket off center och lyssnar rätt
högt.

Jag tror att det beror på att man hör vissa register sämre och därför
uppfattar musiken som oharmonisk eller ofullständig.

Kanske är det så med fötter/spikes också. Därför tycker jag att vad
Rudling skriver är intressant eftersom det ger en annan infallsvinkling.

Precis som du skriver är det inget bra att utgå från vad majoriteten
tycker (även om femtio miljarder flugor inte kan ha fel).

MVH CODY
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2009-06-18 18:39

Seriöst menat inlägg:

Ingvar resp Göran: går det att ställa upp falsifierbara teser för mjuka respektive vassa fötter? Hur högt upp i abraktionsnivå kan man komma?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
JanBanan
Inaktiverad

Inläggav JanBanan » 2009-06-18 18:41

perstromgren skrev:Jag måste också få skriva! Tyvärr har jag inget annat att tillfoga än en meta-kommentar: det blir rätt långt när en långskrivare möter en långskrivare! :D Jag har då aldrig sett en ett längre inlägg en det då IÖ kommenterar GR här ovan!

Då missade du mitt som kom precis efter! :lol:

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-06-18 18:43

Man kan ju stanna upp och fundera på logiken och försöka fundera ut vad som egentligen sägs och om liknelserna har någon bäring i grundläggande fysik.

Vad har en högtalare för rörlig massa, och hur förhåller den sig till lådans vikt?

Vad skapar resonanser i en låda?

Hur rör sig luften bakom ett element som inte är platt som en pannkaka?

Var Newton ett fån som fått ett äpple i skallen?
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2009-06-18 18:50

MagnusÖstberg skrev:Var Newton ett fån som fått ett äpple i skallen?

Nejdå, i alla fall inte innan äpplet.... :D
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2009-06-18 19:00

Laila skrev:
MagnusÖstberg skrev:Var Newton ett fån som fått ett äpple i skallen?

Nejdå, i alla fall inte innan äpplet.... :D

Om jag minns rätt så var det ett granatäpple som drabbade honom men han fick det inte i skallen. Det sköt i stället bort höger styrtå och halva grannen. Men det ser bättre ut i historieböckerna att han fick en Åkerö i pannbenet och till vår stora glädje tänkte till lite exstra medan bedövningen varade. Om jag minns rätt förstås.

Användarvisningsbild
housemicke

Inläggav housemicke » 2009-06-18 19:15

Bill50x skrev:
Max_Headroom skrev:Att ändra tonhöjden är inte helt lätt.

Ska man ändra tonhöjden nedåt i frekvens så kan ju det göras i realtid genom att helt enkelt spara vågformen på något sätt och släppa ut den långsammare. Fördröjningseffekter av olika slag, alltså. Sådant frörekommer ju också faktiskt i tröga system, men yttrar sig inte i form av tonhöjdsförändringar. Varför inte? Jo för att det helt enkelt är omöjligt:
Stoppa in en signal i någon fördröjnings mekanism. Kolla sedan den fördröjda utsignalen. Skulle tonhöjden ändras så skulle man fortfarande få utsignal fast man tar bort insignalen. Ju längre tid man håller på, desto längre tid får man output utan insignal. Riktigt så fungerar det inte.
Det blir värre om man ska höja tonhöjden. Då ska signalen spelas upp snabbare på utsidan än man stoppar in den. Hitills har ingen lyckats med att göra sådan hopp i tiden, men det skulle ge nobelpris dirket om någon lyckades.

Det finns väl apparater i studios som ändrar tonhöjden? En gång i tiden körde man bandet snabbare eller långsammare, men sedermera dök det upp apparater där du kan ändra tonhöjden utan att förändra hastigheten. Eller ändra hastigheten utan att ändra tonhöjden. Sådant här kan jag göra lätt i Adobe Audition tex.

/ B

jag tror:

det blir väl cut-n-paste där man styckar upp allt i små bitar som man sen tar bort en liten liten bit ifrån för att sen skarva ihop dom igen, tror det ger en ljudförsämring hur man än gör.

har man 1000 tusenlappar som man styckar upp i 1000 delar per tusenlapp så kan det lätt bli 1001 tusenlappar när man tejpar ihop dom igen utan att man märker det. kul liknelse va.
Dom flesta konversationer är i själva verket monologer som framförs i närvaro av ett eller flera vittnen.

nu med adekvat domestisk vokabulär disponibel.

/ din rasp i röven

Användarvisningsbild
housemicke

Inläggav housemicke » 2009-06-18 19:18

den här tråden är för övrigt en fars iscensatt av rude boy göran för nöjes skull.
Dom flesta konversationer är i själva verket monologer som framförs i närvaro av ett eller flera vittnen.

nu med adekvat domestisk vokabulär disponibel.

/ din rasp i röven

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi