Bill50x skrev:Max_Headroom skrev:Att ändra tonhöjden är inte helt lätt.
Ska man ändra tonhöjden nedåt i frekvens så kan ju det göras i realtid genom att helt enkelt spara vågformen på något sätt och släppa ut den långsammare. Fördröjningseffekter av olika slag, alltså. Sådant frörekommer ju också faktiskt i tröga system, men yttrar sig inte i form av tonhöjdsförändringar. Varför inte? Jo för att det helt enkelt är omöjligt:
Stoppa in en signal i någon fördröjnings mekanism. Kolla sedan den fördröjda utsignalen. Skulle tonhöjden ändras så skulle man fortfarande få utsignal fast man tar bort insignalen. Ju längre tid man håller på, desto längre tid får man output utan insignal. Riktigt så fungerar det inte.
Det blir värre om man ska höja tonhöjden. Då ska signalen spelas upp snabbare på utsidan än man stoppar in den. Hitills har ingen lyckats med att göra sådan hopp i tiden, men det skulle ge nobelpris dirket om någon lyckades.
Det finns väl apparater i studios som ändrar tonhöjden? En gång i tiden körde man bandet snabbare eller långsammare, men sedermera dök det upp apparater där du kan ändra tonhöjden utan att förändra hastigheten. Eller ändra hastigheten utan att ändra tonhöjden. Sådant här kan jag göra lätt i Adobe Audition tex.
Eller missförstår jag dig?
För övrigt så har jag ett musikstycke samplat i 192 kHz och när jag spelar upp det i min Squeezebox (som bara klarar 96 k) så går det både med halva hastigheten och "halva tonhöjden"
/ B
Ja, det finns det, men det brukar* höras när man använder sådana apparater. Men så vitt förstått ändrar dom inte tonhöjden på hela signalen på en gång, utan hackar upp den bitar, pitchar och klipper ihop.
Man kan göra detta i reason och ett annat propellerheads program som jag glömt vad det heter. Rätt kul.
Jag uttryckte mig nog lite oklart. Jag menade som en linjär process.
Man kan läsa lite om harmonizers här:
http://www.tweakheadz.com/harmonizers_and_more.htm
Så, den ändrar farten, den också. Bara det att det är jävla svårt att upptäcka om det görs snyggt.
*) Brukar kunna avslöjas som lite väsnade diskant liksom. Det låter lite märkligt. Men görs det bra, eller bara lite, är det nog fan omöjligt att upptäcka.
Vad jag vet producerar inte Linn sådana här apprater. Och man gör dom knappast av misstag...