Öhman och mjuka fötter m.m.

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Goran_Rudling

Inläggav Goran_Rudling » 2009-06-19 02:19

MattiasKarlsson skrev:Jag ser ingen, det enda jag ser är subjektiva upplevelser som inte backas upp av någon fysisk förklaring.

Förklaringen finns på sidan 16. Du har säkerligen redan läst den. Vad var nu din kommentar?

Användarvisningsbild
m_persson79

Inläggav m_persson79 » 2009-06-19 02:26

Goran:
Varför är det så svårt att svara på min enkla fråga?
(se sid. 21, långt ner b.la. har frågat ett par 3 ggr.)
Lenovo-laptop -> Yamaha-reciever -> pK & lite fluff.

Användarvisningsbild
B_Esserwisser

Inläggav B_Esserwisser » 2009-06-19 02:29

m_persson79 skrev:Goran:
(se sid. 21, långt ner)

Svar till persson och flera andra: Är det så svårt att förstå det faktum att GR "ligger efter" ett antal sidor och svarar på frågor. Han har inte hunnit läsa alla inlägg även om hans svar dyker upp lite här och där...

Det har framkommit vid flera poster i denna tråd.....

B

Användarvisningsbild
Goran_Rudling

Inläggav Goran_Rudling » 2009-06-19 02:30

Max_Headroom skrev:
MattiasKarlsson skrev:Jag ser ingen, det enda jag ser är subjektiva upplevelser som inte backas upp av någon fysisk förklaring.

Det är svängningens ekvation som vanligt. En spike fungerar som en hård fjäder och flyttar upp diverse resonanser i det hörbara området. Bra va?

Bra. Riktigt bra.

En mjuk fjäder flyttar ner resonanserna.

Menar du att högtalarlådan som är rörlig för alla frekvenser vi matar in är bättre än en högtalarlåda som bara är rörlig för höga frekvenser?

Det skulle jag vilja veta.

Du kanske redan har svarat men jag ligger långt efter i att svara på inlägg.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2009-06-19 02:30

(se sid. 21, långt ner)

Sa företagskonspirationskopplingssyndromsdetektiven ! :D
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
m_persson79

Inläggav m_persson79 » 2009-06-19 02:33

Laila skrev:
(se sid. 21, långt ner)

+

Inlägg #1 @ "B_Esserwisser"

U tell me. :)

Ingen alls. Vill bara veta. Inga konstigheter.

Användarvisningsbild
B_Esserwisser

Inläggav B_Esserwisser » 2009-06-19 02:34

MagnusÖstberg skrev:Spikes flyttar inte vibrationerna till golvet, de låter dem fortplanta sig dit. Det är skillnad.

Vill man kan man ju förståss skaffa ett golv i betong och bulta fast högatalarna i det så att högtalarens massa blir oerhört stor i förhållande till den rörliga massan.

Att placera högtalarna på mjuka fötter med låg resonansfrekvens är dock ett enklare sätt och fungerar ju oavsett golvtyp ner till resonansfrekvensen.

Menar du att det blir det "bra" a´la kuddar eller "dåligt" a´la spikes om högtalarna bultas fast i betonggolvet?

B

Användarvisningsbild
B_Esserwisser

Inläggav B_Esserwisser » 2009-06-19 02:35

m_persson79 skrev:
Laila skrev:
(se sid. 21, långt ner)

+

Inlägg #1 @ "B_Esserwisser"

U tell me. :)

Ingen alls. Vill bara veta. Inga konstigheter.

Givetvis förstår jag att du vill veta, men har tanken slagit dig att GR kanske inte hunnit läsa alla inlägg i tråden än?

B

Användarvisningsbild
m_persson79

Inläggav m_persson79 » 2009-06-19 02:38

Många innan min enkla fråga (ställd många gånger).

Användarvisningsbild
B_Esserwisser

Inläggav B_Esserwisser » 2009-06-19 02:39

Max_Headroom skrev:[
Att ändra tonhöjden är inte helt lätt.

Ska man ändra tonhöjden nedåt i frekvens så kan ju det göras i realtid genom att helt enkelt spara vågformen på något sätt och släppa ut den långsammare. Fördröjningseffekter av olika slag, alltså. Sådant frörekommer ju också faktiskt i tröga system, men yttrar sig inte i form av tonhöjdsförändringar. Varför inte? Jo för att det helt enkelt är omöjligt:
Stoppa in en signal i någon fördröjnings mekanism. Kolla sedan den fördröjda utsignalen. Skulle tonhöjden ändras så skulle man fortfarande få utsignal fast man tar bort insignalen. Ju längre tid man håller på, desto längre tid får man output utan insignal. Riktigt så fungerar det inte.
Det blir värre om man ska höja tonhöjden. Då ska signalen spelas upp snabbare på utsidan än man stoppar in den. Hitills har ingen lyckats med att göra sådan hopp i tiden, men det skulle ge nobelpris dirket om någon lyckades.

Det finns gott om CD-spelare för discobruk där du kan pitcha ner hastigheten med bibehållen "Key" (och vice versa).

Användarvisningsbild
B_Esserwisser

Inläggav B_Esserwisser » 2009-06-19 02:44

Max_Headroom skrev:
Pickupen omvandlar energin som verket givit skivan. Pickupen kommer därför på tredje plats i kedjan.

Du håller ju inte ens reda på vad du själv skriver. Skiva->pickup, hur kan pickupen då komma som nummer 3?

[quote]

Max: Om du inte ens kan läsa ett inlägg fullständigt så lär du inte förstå något som GR eller någon annan försöker förklara för dig.

Han skrev i inlägget att
- Skivspelarverket är no 1 i rangordningen,
- tonarmen no 2
.....och "Pickupen omvandlar energin som verket givit skivan. Pickupen kommer därför på tredje plats i kedjan."
- D v s Puppan är no 3....

Användarvisningsbild
m_persson79

Inläggav m_persson79 » 2009-06-19 02:47

Skönt att faktiskt.se är så befriat från idiotiska dogmer att få sväljer (Linn)skitsnacket i den här tråden. :P
Senast redigerad av m_persson79 2009-06-19 02:49, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Christer_Tamm

Inläggav Christer_Tamm » 2009-06-19 02:48

Goran_Rudling skrev:Summering, mjukfötter gör att högtalarkabinettet är rörligt för alla frekvenser över resonansfrekvensen. Resonansfrekvens är ca 7 Hz.

Med mjukfötter är högtalarkabinettet kopplat till golvet, står stilla, endast under resonansfrekvensen.

Med spikfötter är högtalarkabinettet kopplat till golvet för väsentligt fler frekvenser. Det står stilla för fler frekvenser.

En kommentar tack.

Att högtalarkabinettet rör sig när högtalaren står på spikfötter kan man konstatera på flera sätt. Man kan räkna sig fram till det, men det kan ju förstås inte alla göra eller förväntas förstå. Ett annat sätt är att placera ett glas vatten på högtalaren och dra på musik och observera hur vattnet rör sig. Detta kan vem som helst göra, även den som i förstone tror på HiFi-branschens etablerade "sanningar". Det tredje sättet är att helt enkelt känna på högtalarens kabinett. Handpåläggning, som du så föraktfullt kallade det tidigare.

Alla dessa metoder ger vid handen att högtalaren rör sig på spikfötter.

Ställs den på mjukfötter kommer man fram till att den står still.

Har du provat detta?

Användarvisningsbild
Goran_Rudling

Inläggav Goran_Rudling » 2009-06-19 02:50

Max_Headroom skrev:
Nej. SD-foten är dimensionerad utifrån vanlig, klassik, enkal mekanik. Att samma mekanik gäller även tonarmar (och allt annat) är ju en självklarhet.
Att det ens finns tonarmar är en ren tillfällighet och påverkar inte SD-foten på något sätt.

Max,

Varför vill man ha en låg resonansfrekvens på en tonarm?

Varför vill SD helst att resonanser ska vara ovanför det hörbara området?

Användarvisningsbild
B_Esserwisser

Inläggav B_Esserwisser » 2009-06-19 02:52

Goran_Rudling skrev:Vad är en neutral anläggning? Jag har aldrig hört någon påstå att en neutral anläggning är den som spelar ett pianoackord så att pianot låter mest stämt. Jag drar av det slutsatsen att en neutral anläggning inte gör det.

Nu tycker jag att kravet på en neutral anläggning borde vara att den spelar musiken så att den låter som mest stämd. Men det kravet har inte de som pratar om neutrala anläggningar. De pratar bara om ofärgade. Med ofärgad menar man inte välstämd. För då hade man ju sagt det.

Vi har i tråden pratat om gitarrer. Nu gitarr och färg. Vi har två gitarrer. Den ena välstämd, den andra långt från välstämd. Nu spelar vi den stämda gitarren genom en tratt, den ostämda gitarren spelar vi utan tratt. Vilken gitarr låter som bäst stämd? Gitarren genom tratten. Ja men färgningen då? Färgen är inte relevant för stämningen. (Under förutsättning att färgningen inte är fullständigt extremt stor). Prova själva får ni höra.

Med detta exempel vill jag visa att det kan vara bättre stämt fast med en färgning. Det betyder också att bedöma ”naturlighet” inte är ett bra begrepp för att avgöra en anläggnings kvalitet. En ostämd akustisk gitarr låter naturligt men den spelar inte musik bra.

Med andra ord "source first", eller "högtalaren inte så viktig".

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2009-06-19 02:53

m_persson79 skrev:Skönt att faktiskt.se är så befriat från idiotiska dogmer att få sväljer (Linn)skitsnacket i den här tråden. :P

Ingår ditt tjat i det facket också? Glöm inte att du är på ett forum, man aldrig kräva att få svar. Jag tror säkert at du får svar av GR men måste du ha det nu på kvällen innan Midsommarafton?

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
m_persson79

Inläggav m_persson79 » 2009-06-19 02:53

Whohoo!!

(Harryup, han har fått en och annan möjlighet. Natti :))
Senast redigerad av m_persson79 2009-06-19 02:56, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
B_Esserwisser

Inläggav B_Esserwisser » 2009-06-19 02:55

Christer_Tamm skrev:
Goran_Rudling skrev:Summering, mjukfötter gör att högtalarkabinettet är rörligt för alla frekvenser över resonansfrekvensen. Resonansfrekvens är ca 7 Hz.

Med mjukfötter är högtalarkabinettet kopplat till golvet, står stilla, endast under resonansfrekvensen.

Med spikfötter är högtalarkabinettet kopplat till golvet för väsentligt fler frekvenser. Det står stilla för fler frekvenser.

En kommentar tack.

Att högtalarkabinettet rör sig när högtalaren står på spikfötter kan man konstatera på flera sätt. Man kan räkna sig fram till det, men det kan ju förstås inte alla göra eller förväntas förstå. Ett annat sätt är att placera ett glas vatten på högtalaren och dra på musik och observera hur vattnet rör sig. Detta kan vem som helst göra, även den som i förstone tror på HiFi-branschens etablerade "sanningar". Det tredje sättet är att helt enkelt känna på högtalarens kabinett. Handpåläggning, som du så föraktfullt kallade det tidigare.

Alla dessa metoder ger vid handen att högtalaren rör sig på spikfötter.

Ställs den på mjukfötter kommer man fram till att den står still.

Har du provat detta?

Är det inte mer intressant hur örat och hjärnan upplever ljudet, än hur handen och/eller ögat uppfattar nämnda vibrationer?

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2009-06-19 02:55

Tamm: Skulle du kunna känna en 30hz eller 400hz svängning med handpåläggning? Om det är som Rudling påstår, eller som jag har förstått Rudling, så innebär det att alla frekvenser, inte bara de höga (handpåläggningsobservationsbara) på något sätt har flyttat (ok fortplantat) sig till låddan. Men jag vet inte. Jag kan ha missförstått.
Glöm inte #faktiskt.se @ quakenet :). IRC är ju trots allt IRC.

Användarvisningsbild
Goran_Rudling

Inläggav Goran_Rudling » 2009-06-19 02:56

ThePreTor1aN skrev:
Max_Headroom skrev:
Pickupen omvandlar energin som verket givit skivan. Pickupen kommer därför på tredje plats i kedjan.

Du håller ju inte ens reda på vad du själv skriver. Skiva->pickup, hur kan pickupen då komma som nummer 3?

Ett bra exempel på att du inte förstått Max. Det gjorde ju till och med jag! :P

Max kan inte förstå att mellan skivan och pickupen sitter en arm. Och om armen inte håller pickupen i rätt position över spåret mäter pickupen fel.

Användarvisningsbild
B_Esserwisser

Inläggav B_Esserwisser » 2009-06-19 02:58

m_persson79 skrev:

Whohoo!!

(Harryup, han har fått en och annan möjlighet. Natti :))

Kolla på vilken sida inläggen han svarar på för närvarande ligger, så inser du kanske att dina 8 frågor några sidor senare kommer liiiiiiite grann efter dem....?

B

Användarvisningsbild
B_Esserwisser

Inläggav B_Esserwisser » 2009-06-19 03:03

B T W, är det verkligen PC i dagens samhälle med hifi-tbh från SD, lr?

Användarvisningsbild
Goran_Rudling

Inläggav Goran_Rudling » 2009-06-19 03:05

KarlXII skrev:Göran Rudling,

en sak slår mig när du önskar mätning av parametrar för att vederlägga vem en röst tillhör och dennes sinnesstämning. Ett mycket intressant exempel, men...

Det är ju som att försöka mäta sig fram till vem det är som spelar musiken - och hur bra det är. Det är ju ingen som är intresserad av en sådan. Inte här iallafall, tror jag.

Är det så att du upplever att det är musiken som faktiskt är SÄMRE, med falskspel och allt, ur vissa anläggningar? Att det är själva framförandet som är sämre?

Du har slagit huvudet på spikfoten.

Att försöka mäta fram att det just är Miles Davis eller Louis Armstrong är fånigt. Vi hör det direkt.

En anläggning försämrar själva framförandet. Och det går att höra om vi lyssnar på musikernas framförande. Jämför vi två anläggningar är den bäst där det låter som om musikernas framförande är bäst.

Det låter på mig som du lyssnat mycket på live-musik. Har jag fel?

Precis när ett band börjar spela så "sitter" det inte riktigt. Efter någon eller några låtar kommer dom in i liret å så rockar det. Effekten jag talar om påminner om detta.

Förutom att det inte "sitter" riktigt så låter det som om stegen mellan tonerna är mindre än det ska vara. En bättre anläggning gör att samspelet är bättre och att det är lättare att följa med vad de olika musikerna spelar.

Användarvisningsbild
B_Esserwisser

Inläggav B_Esserwisser » 2009-06-19 03:07

Är det så att du upplever att det är musiken som faktiskt är SÄMRE, med falskspel och allt, ur vissa anläggningar? Att det är själva framförandet som är sämre?

Bulls eye!

Användarvisningsbild
Christer_Tamm

Inläggav Christer_Tamm » 2009-06-19 03:08

Ranefjord skrev:Tamm: Skulle du kunna känna en 30hz eller 400hz svängning med handpåläggning? Om det är som Rudling påstår, eller som jag har förstått Rudling, så innebär det att alla frekvenser, inte bara de höga (handpåläggningsobservationsbara) på något sätt har flyttat (ok fortplantat) sig till låddan. Men jag vet inte. Jag kan ha missförstått.

Jag vet inte vilka frekvenser jag kan känna eller observera i vattnet, det har jag inte undersökt. Men jag konstaterar att lådan eller vattnets ringar rör sig i takt med musiken (på spikar), vilket falsifierar GR:s påstående att den skulle stå still.

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2009-06-19 03:11

För alla som sitter med en kölapp och känner sig uttråkade så finns såklart även IRC. Enkelt och lätt genom webben:

http://webchat.quakenet.org/

Skriv bara #faktiskt.se i channels.
Glöm inte #faktiskt.se @ quakenet :). IRC är ju trots allt IRC.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2009-06-19 03:14

B_Esserwisser skrev:

Bulls eye!

Käre B_Esserwisser, är det så att du tror att Rudling inte klarar sig
utan din hjälp, eller är det så att du t.o.m. kan vara hans alter ego ?

MVH: Konspirationsteoretikern
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
MattiasKarlsson
Semesterfirare

Inläggav MattiasKarlsson » 2009-06-19 03:23

Goran_Rudling skrev:Varför vill SD helst att resonanser ska vara ovanför det hörbara området?

Oj, näää, UNDER the hörbara området. Och det är ju enkelt, man vill inte att yttre resonanser ska blanda sig med musiken. Att du gillar den färgningen är ju bra för dig men det finns dom som vill höra vad som är på skivorna.
För ett trollfritt Faktiskt: Ignore är din vän :)
Insignalen ÄR referensen

Användarvisningsbild
Goran_Rudling

Inläggav Goran_Rudling » 2009-06-19 03:25

MattiasKarlsson skrev:
Goran_Rudling skrev:En kommentar tack.

Min kommentar är, läs fysik innan du säger att du kan det. Bara ett litet tips :)

Mattias Karlsson,

Det kommer igen.

På sidan 16 har jag givit dig den vetenskapliga förklaringen till varför mjukfötter är sämre.

Summering, mjukfötter gör att högtalarkabinettet är rörligt för alla frekvenser över resonansfrekvensen. Resonansfrekvens är ca 7 Hz.

Förklara varför det är bra att en högtalare är rörlig för alla frekvenser.
Förklara också varför det är sämre att en högtalare bara är rörlig för höga frekvenser.

Om du kan.

Jag vet att du kan ge dumma svar. Det behöver du inte upprepa. En förklaring bara.

Användarvisningsbild
Goran_Rudling

Inläggav Goran_Rudling » 2009-06-19 03:29

Andren skrev:
Jag har varken spikes eller mjukfötter utan tänker rent vibrationsmässigt, vilket måste vara kärnan i detta.

Mvh Andrén

Jag har sett att du kan tänka. Och du behöver varken spikfötter, mjukfötter eller klumpfötter för att göra det.

Frågan är enkel, mycket enkel.

Förklara varför det är bra att en högtalare är rörlig vid alla förekommande frekvenser?

Förklara varför det är sämre att en högtalare bara är rörlig för höga frekvenser?

Har ställt frågan till Mattias Karlsson. Han kan inte svara.

Ber dig om ett svar.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi