Moderator: Redaktörer
NNord skrev:Svante, du har simuelrat en del, vad tror du?
NNord skrev:Svante!
Du menar en graf?
Nej en sådan har jag inte sett...
NNord skrev:Det är väl inte så vanligt att man ser sådant
nl1970 skrev:Svante. Två basar i varsin hundra liter matade med 500Watt?
Vad för tjocklek på lådan behöver man då? Spelar det någon roll?
NNord skrev:Svante, jag måste försöka lära mg hur jag utläser den dära
grafen från ditt programDen är ju inte som jag är van med
(WinISD). Men jag tror jag hajjar lite..
Svante, har du nått utlåtande, kan det bli bra i 77Liter menar du?
Om du sammanfattar det dära..
Martin skrev:Jag tänkte på det här med q som niklas frågade om. Är det inte så att det q som lådan har "kvarstår", att det inte går att kompensera mha ett annat q? Så att om lådan har ett högt q >> 0.707 så går inte detta att justera ner i totala överföringsfunktionen. Det går inte med "vanlig" eq utan enda sättet är att impulskompensera digitalt i tacten tex. Någon annan får gärna rätta mig om jag har fel.
Svante skrev:Martin skrev:Jag tänkte på det här med q som niklas frågade om. Är det inte så att det q som lådan har "kvarstår", att det inte går att kompensera mha ett annat q? Så att om lådan har ett högt q >> 0.707 så går inte detta att justera ner i totala överföringsfunktionen. Det går inte med "vanlig" eq utan enda sättet är att impulskompensera digitalt i tacten tex. Någon annan får gärna rätta mig om jag har fel.
Jo, lådan har ju alltid sitt q, därmed inte sagt att det inte går att kompensera för. Det är ju en (linjär) tonkurveavvikelse och såna kan man fixa bara inte systemet har en tonkurva som sjunker så lågt att man behöver brassa på mer effekt än det tål. Riktigt höga Q-värden (>5) kan vara knepiga eftersom det är så noga att kompenseringen "prickar rätt". Det blir mao känsligt för komponentvariationer. Och Q-värdeskompensation går att göra analogt om man vill. Indirekt kan man säga att bla det görs med ACE och han Linkwitz har väl gjort en krets som fixar det där?
Förstås ger digital kompensation fler frihetsgrader, och med sån kan man göra mycket mer, även om de flesta möjligheterna är bara knasiga. Det är en frihet under ansvar mao, och man hoppas och tror att burktillverkarna har tagit det ansvaret.
Martin skrev: En sluten låda är nog ett minimumfassystem då i princip och lite minimumfas-eq borde alltså även "rätta till" fasen?
Tack för den klargörelsen. Jag antog det.Naqref skrev:Martin skrev: En sluten låda är nog ett minimumfassystem då i princip och lite minimumfas-eq borde alltså även "rätta till" fasen?
Det är ju i princip definitionen av ett minumumfassystem
Martin skrev:Du säger att q-värdet går att justera analogt. Följdfråga: Innebär det att q-värdet går att justera med en helt vanlig fullparametrisk eq t ex? En sluten låda är nog ett minimumfassystem då i princip och lite minimumfas-eq borde alltså även "rätta till" fasen?
NNord skrev:En 55 liters låda verkar få en impedanspuckel vid 44hz om 14,5
ohm.. Ställer det till det? jag menar, det blir inte mycket effekt
från slutsteget då !
NNord skrev:20hz ligger på -16db
dawen skrev:Skillnaden mellan en parametrisk eq och en fullparametrisk eq skulle då vara möjligheten att ställa qvärdet, eller?
NNord skrev:Aha..
När kan man tänka sig att room gain börjar ta vid?
Kurvan faller ju av så den har -3 vid 60hz cirka.
Kan man vänta sig gain därifrån?!
55Liter, hmm..
Jag fick reviderat från USA att i Revelsubben sitter den i
en sluten kavitet om 44 literMen då 800 watt till godo !
dawen skrev:Svante: JBL är väl dessutom en av ganska få som anger hur mycket deras baselement tappar i verkningsgrad iom att talspolen blir varm eftersom detta fenomen faktiskt kan ha väldigt stor betydelse för t.ex. PAbasar. Eller så minns jag knasigt
nl1970 skrev:Svante
Jag tyder ditt svar så att det är svårt att räkna på room gain. Finns det inga generella regler för det?