Moderator: Redaktörer
1987 skrev:Vi har nu i denna tråd tagit del av ett antal avancerade matematiska/fysikaliska redögöranden för skillnaden mellan spikes och "mjukfötter".
Min fråga är enkel: Hur många kan peka ut en ev. ljudmässig skillnad i ett blindtest????? Är skillnaderna lätt hörbara?
housemicke skrev:1987 skrev:Vi har nu i denna tråd tagit del av ett antal avancerade matematiska/fysikaliska redögöranden för skillnaden mellan spikes och "mjukfötter".
Min fråga är enkel: Hur många kan peka ut en ev. ljudmässig skillnad i ett blindtest????? Är skillnaderna lätt hörbara?
jag tänkte göra ett test när jag blivit lite mer packad (ev imorgon)
testet blir som följer: jag spelar lite "basfiol och flöjt"+ piano (akkord)+ lite effekter och skit i reason, "spelar in" skiten (man kan inte spela in nåt i reason egentligen), sen pannar skiten fram och tillbaks vänster/höger var 10 eller 30:e sekund, medelst automation, sen sätter jag det här på repeat, det här är verkligen från källan då, ingen konvertering, no nothing!
det här måste vara magnituder mer upplöst än tja vad fan ni nu andra har, med tanke på att ni har skiten på cd och vägen den tar därifrån och vägen den kom dit på, mitt är live.
sen ställer jag helt enkelt ett par stenar under en högtalare och den andra får vara som den är, sen skall jag försöka utröna skillnaden mellan dessa när det pannas från vänster till höger ideligen, om det finns nån.
vad tror ni om detta testupplägg? jag gör inte detta för er (men jag kan ev tänka mig att göra en wavefil) men för mig borde det ge resultat om skillnaden nu kan ge resultat.
MagnusÖstberg skrev:Ingen faraB_Esserwisser skrev:Jag ville bara framhäva min fråga, det var inte meningen att stympa ditt inlägg.
Frågan är seriöst ställd, ett par "normala" högtalare fastbultade i golvet, är det bra eller dåligt menar du?
Jag vet flera som har gjort det istället för att använda spikes/kuddar etc.
Nyfiken på vad en "kudd-företrädare" anser om det mitt i detta kudd-krig.
Jag känner personligen som sagt var inte att det är ett krig värt att föra.
Är de fastbultade i ett betonggolv så är det väl inte negativt - snarare kreativtDå har de just fått den där ökade massan. Men det är ju lite omständigt och det gäller att veta var högtalarna skall stå...
Sitter de däremot i ett flytande parketgolv så kan det vara en osäkerhet och inte så lätt att bedömma.
sportbilsentusiasten skrev:
Som jag tidigare skrivit:
En liten vibration vid FEL ställe och FEL frekvens kan vara värre än en stor vibration vid annat ställe/frekvens.
Varför utgår alla från vibrationer UTAN att ta hänsyn till plats/frekvens????
sportbilsentusiasten skrev:Det kanske är bättre att högtalaren har en resonans om det samtidigt innebär att den står mer still vid några frekvenser - jämfört med inga resonanser och rör sig över hela frekvensspektrat...
sportbilsentusiasten skrev:Överens vet jag inte, men visst är det märkligt att ingen av de båda kombatanterna eller någon av de andra prominenta högtalartillverkarna eller någon av alla forumexperter kommenterar mina upprepade inlägg med frågan avseende vibrationsstyrka/ställe/frekvens!!!
sportbilsentusiasten skrev:Istället tjafsar man fram o tillbaka om andra saker helt ovidkommande för grundfrågan.
sportbilsentusiasten skrev:Ska man tolka det som att ingen förstår att det finns fler parametrar att ta hänsyn till eller att de saknar kompetens och därför skjuter in sig på en förenklad bild?
Jag bara frågar...
sportbilsentusiasten skrev:Nej det gör det ju inte.
GR har inte specifiserat vilka frekvenser det vibrerar/inte vibrerar i, om man har spikes.
Kan du avgöra frekvenser/styrka hos vibrationerna med handen?
sportbilsentusiasten skrev:Så har jag inte skrivit.
Är det inte en typisk faktisksjuka att vrida till resonemanget?
Jag har ställt frågor om ett par parametrar utöver "att minska vibrationerna", inte påstått någonting.
sportbilsentusiasten skrev:Jag kan i princip inget om högtalarkonstruktion
sportbilsentusiasten skrev:Oavsett kompetens i teoretisk fysik är det uppenbart så att "det bästa är att minimera vibrationerna" är fel angreppssätt i detta fall.
sportbilsentusiasten skrev:Fast en högtalare SKA ju vibrera för att skapa ljud. Så man kanske ska lyfta blicken lite, dvs HUR...VAR...ska det vibrera och i vilken frekvens.
VAR/HUR är det dåligt att det vibrerar?
sportbilsentusiasten skrev:Om det vibrerar någonstans (vilket det gör i elementen) är det OMÖJLIGT att det inte blir motkrafter. VAD ska man göra med/av dom?
sportbilsentusiasten skrev:Ett resonemang kring dessa frågor vore en lämplig start på diskussionen kan man tycka, mycker mer relevant än subjektivt vs. objektivt...vetenskapsteori... mm som man läst i tråden.
sportbilsentusiasten skrev:Ska till sist påpeka, med anledning av din sista mening, att det finns tillämpningar där det är bäst med vissa vibrationer, sämre att dämpa för mycket.
sportbilsentusiasten skrev:Christer_Tamm skrev:Mycket möjligt, men både mjuk- och spikfotslägret är ju överens om denna eventuella suboptimering.
Överens vet jag inte, men visst är det märkligt att ingen av de båda kombatanterna eller någon av de andra prominenta högtalartillverkarna eller någon av alla forumexperter kommenterar mina upprepade inlägg med frågan avseende vibrationsstyrka/ställe/frekvens!!!
Istället tjafsar man fram o tillbaka om andra saker helt ovidkommande för grundfrågan.
sportbilsentusiasten skrev:Ska man tolka det som att ingen förstår att det finns fler parametrar att ta hänsyn till eller att de saknar kompetens och därför skjuter in sig på en förenklad bild?
Jag bara frågar...
sportbilsentusiasten skrev:Christer_Tamm skrev:GR, t.ex, påstår att högtalaren står still på spikfötter. Det jag beskriver falsifierar hans påstående, oavsett vilken frekvens det är som syns i vattnet eller känns med handen.
.
Nej det gör det ju inte.
GR har inte specifiserat vilka frekvenser det vibrerar/inte vibrerar i, om man har spikes.
Kan du avgöra frekvenser/styrka hos vibrationerna med handen?
sportbilsentusiasten skrev:Christer_Tamm skrev:Men om du har en teori om att det är bättre att ha stora resonanser som syns och känns än små som inte syns eller känns så är du välkommen att beforska saken och presentera dina rön.
Så har jag inte skrivit.
Är det inte en typisk faktisksjuka att vrida till resonemanget?
Jag har ställt frågor om ett par parametrar utöver "att minska vibrationerna", inte påstått någonting.
sportbilsentusiasten skrev:Jag kan i princip inget om högtalarkonstruktion men jag kan ställa kritiska frågor. Oavsett kompetens i teoretisk fysik är det uppenbart så att "det bästa är att minimera vibrationerna" är fel angreppssätt i detta fall.
Om man nu hade det målet vore det ju lättast att sänka volymen alt stänga av helt.
sportbilsentusiasten skrev:Fast en högtalare SKA ju vibrera för att skapa ljud. Så man kanske ska lyfta blicken lite, dvs HUR...VAR...ska det vibrera och i vilken frekvens.
VAR/HUR är det dåligt att det vibrerar?
sportbilsentusiasten skrev:Om det vibrerar någonstans (vilket det gör i elementen) är det OMÖJLIGT att det inte blir motkrafter. VAD ska man göra med/av dom?
sportbilsentusiasten skrev:Ska till sist påpeka, med anledning av din sista mening, att det finns tillämpningar där det är bäst med vissa vibrationer, sämre att dämpa för mycket.
B_Esserwisser skrev:Detta är lite intressant, spikes-företrädare menar att detta är ett steg vidare och således t o m bättre än spikes, och kudd-företrädare menar att detta är helt ok, t o m likvärdigt med kuddar...
B_Esserwisser skrev:Detta är lite intressant, spikes-företrädare menar att detta är ett steg vidare och således t o m bättre än spikes, och kudd-företrädare menar att detta är helt ok, t o m likvärdigt med kuddar...
housemicke skrev:1987 skrev:Vi har nu i denna tråd tagit del av ett antal avancerade matematiska/fysikaliska redögöranden för skillnaden mellan spikes och "mjukfötter".
jag tänkte göra ett test när jag blivit lite mer packad (ev imorgon)
testet blir som följer: jag spelar lite "basfiol och flöjt"+ piano (akkord)+ lite effekter och skit i reason, "spelar in" skiten (man kan inte spela in nåt i reason egentligen), sen pannar skiten fram och tillbaks vänster/höger var 10 eller 30:e sekund, medelst automation, sen sätter jag det här på repeat, det här är verkligen från källan då, ingen konvertering, no nothing!
det här måste vara magnituder mer upplöst än tja vad fan ni nu andra har, med tanke på att ni har skiten på cd och vägen den tar därifrån och vägen den kom dit på, mitt är live.
sen ställer jag helt enkelt ett par stenar under en högtalare och den andra får vara som den är, sen skall jag försöka utröna skillnaden mellan dessa när det pannas från vänster till höger ideligen, om det finns nån.
vad tror ni om detta testupplägg? jag gör inte detta för er (men jag kan ev tänka mig att göra en wavefil) men för mig borde det ge resultat om skillnaden nu kan ge resultat.
sportbilsentusiasten skrev:Till BB, IO och alla andra mjukfötterföreträdare.
Det talas om vibrationer och att om dessa är mindre så är det bättre.
Men en liiiiiten vibration på FEL ställe med FEL frekvens kan ju vara sämre än stor vibration på rätt ställe och rätt frevkens.
För att få trovärdighet i resonemanget bör man ju då inte bara snacka om vibrationer utan VAR och i vilken(vilka) frekvenser.
Dvs var är det bäst/sämst! Vilka frekvenser är minst skadliga/mest skadliga.
Till Göran R - kommentarer på ovanstående!
Ja menar hur spikfötter fysikaliskt funkar är väl känt för alla.
Att vissa försöker jämföra med tvättmaskiner känns lite krystat - där är ju målet att minska störnivån. Om det vore målet med HIFI vore det lättast att sänka volymen/alt stänga av...
JanBanan skrev:BB skrev:JanBanan skrev:sprudel skrev:Göran Rudling skrev:Det är enkelt att höra att musiken med fast åtdragna skruvar låter som bättre stämt.
Om jag uppfattat dig rätt enligt tråden så är denna effekt du vill uppnå med spikes, eller andra konstruktioner som åtdragna skuvar mm.
Var det inte Bo Bengtsson som limmade fast baselementen till Megatrend med tvåkomponentslim?
Hej JanBanan!
Sorry, men limning av baselementen till Megatrend ägde aldrig rum. De var fastskruvande enligt den konventionella metoden med rejäla skruv och tillhörande inslagsmutter på baksidan. Sak samma med den nya kommande Mk II.
Mvh//BB
Ajdå, fel av mig. Jag hade en minnesbild av en tidningsartikel där man beskrev lite om monteringsmomentet. Det kanske var baffeln som du limmade ihop till flera lager?
MattiasKarlsson skrev:Trevligt inlägg av BB. Man är ju inte direkt förvånad över resultatet. Verkar som Linn folket gillar sin musik färglatt och stampvänligt.
Jocke skrev:Nä, det var ju inte något oväntat resultat men det är väl inte vibrationerna GR vill diskutera?
hevi skrev:Jocke skrev:Nä, det var ju inte något oväntat resultat men det är väl inte vibrationerna GR vill diskutera?
Nä men då kanske han skulle hålla sig till subjektiva beskrivningar av vad han tycker är så fantastiskt fördelaktigt med spikes.
Istället har han valt att duka upp ett gigantiskt smörgåsbord av felaktiga, misstolkade och ibland kanske missförstådda fysikaliska förklaringar kring spikars överlägsenhet att det blir nästan svårt att veta vart man skall börja.
H
sportbilsentusiasten skrev:Till BB, IO och alla andra mjukfötterföreträdare.
Det talas om vibrationer och att om dessa är mindre så är det bättre.
Men en liiiiiten vibration på FEL ställe med FEL frekvens kan ju vara sämre än stor vibration på rätt ställe och rätt frevkens.
För att få trovärdighet i resonemanget bör man ju då inte bara snacka om vibrationer utan VAR och i vilken(vilka) frekvenser.
Dvs var är det bäst/sämst! Vilka frekvenser är minst skadliga/mest skadliga.
Till Göran R - kommentarer på ovanstående!
Ja menar hur spikfötter fysikaliskt funkar är väl känt för alla.
Att vissa försöker jämföra med tvättmaskiner känns lite krystat - där är ju målet att minska störnivån. Om det vore målet med HIFI vore det lättast att sänka volymen/alt stänga av...
BB skrev:För några år sedan beslöt jag mig för att undersöka det här med SD-fötter kontra Spikes och inhandlade jag därför ett par Linn-stativ och ett par "standard-stativ" för att bilda mig en egen uppfattning. (De sistnämnda "standardstativen" fungerade som en "referens" och fylldes med sand redan från start för att få tyst på dom).
Ett och samma par små "stativhögtalare", (i detta fallet Transmission Aaudio M1), ställdes på respektive stativ-par. Till att börja med användes Spikes mellan högtalare och stativ samt mellan stativ och golvet.
För att undvika fel som funktion av ojämn belastning på konerna och för att utesluta möjligheten till glapp, användes 3 koner på alla platser.
Tilläggas bör att metall-stativen från Linn ringde som kyrkklockor om man knäppte på dem med fingrarna. Den klangen förändrades mycket lite oavsett om högtalare med koner (spikes) placerades ovanpå stativet eller inte. (Detsamma gäller "standard-stativen" som bara var uppbyggda med ett kraftigt ihåligt rör mellan golvplattan och toppplattan för högtalaren). Ironsikt nog ringde det mer om det ej sandfyllda Linn-stativet än om "standardstativet innan det sistnämnda fyllts med sand, vilket kan förklaras med att Linn-stativet var uppbyggt med 4 stycken ihåliga 4-kantprofilrör som möttes vid topp-plattan. (Runda rör ger bättre dämpning pga en mekansikt starkare struktur).
Test 1: Högtalarna/spikes/stativ i original/spikes/golv.
På med musik, Fram med stetoskopet. När stetoskopets givare lades mot Linn-stativet lät det mer om/från stativet än vad jag kunnat föreställa mig. Ett ljud som dessutom hade en omisskännlig färgning från stativets egen-ringningar. Tyvärr transporterades denna signal mycket effektivt ner i golvet som i mitt fall bestod av parkett ovanpå sandbädd och därunder själva betongvalvet.
Inte nog med det; kopplingen låda/spikes/stativ/spikes/golv resulterade i en reflekterad signal tillbaka från golvet, upp genom stativet/koner. Denna reflekterade signal var så kraftig att den hördes till och med när stetoskopets givare lade an mot själva högtalarlådorna.
Med stetoskopets givare lagd mot själva golvet istället, hördes "musiken" flera meter ut från de platser på vilka stativen stod. Mycket effektiv koppling med andra ord. (OBS. Ironi).
Samma test med sandfyllda standardstativen påvisade att sanden effektivt dämpade ut "signalen". Kombon var avsevärt mycket tystare således. Men fortfarande fanns det kvar en tydligt hörbar "slask-signal"
Test 2: Exakt som # 1 men nu med SD-fötter mellan högtalarlådorna och Linn-stativen. Fram med stetoskopet igen. Störsignalen från stativen hade nu försvunnit så gott som fullständigt; likaså hade utstrålningen till golvet sjunkit i samma omfattning.
Test 3: Som (1) och (2) ovan men nu med sandfyllda Linn-stativ och SD-fötter. Knäpptyst! Inga resonanser från stativen, ingen reflekterad signal och golvet var helt tyst...
Nå hur LÄT det då vid ordinarie musiklyssning? I korta ordalag gick man från diffus ljudbild till fokuserad dito. Allt blev klarare och tydligare med bättre definition av upptagningsrummet. Mikrodetaljer kom fram på ett helt annat sätt.
Min slutsats blir (om jag minns rätt), densamma som Ingvars: Optimalt resultat erhölls med SD-fötter mellan högtalare och stativ och spikes mellan stativ och golv.
Jag rekommenderar alla tvivlare att göra testen själva och dra era egna slutsatser. Se bara till att stativen/högtalarna alltid står på samma plats vid lyssningsjämförelser så att ni inte luras av rumsvariabler.
BB skrev:Jag rekommenderar alla tvivlare att göra testen själva och dra era egna slutsatser.
IngOehman skrev:Han menar nog bara att det är bra att göra experiment själv.
Egen erfarenhet är ofta maffigare/ger större mental substans i ens
minnes och kunskapsbank, än sådan man läst sig till.
Jag tror helt enkelt att BB är som jag - han begär inte att någon
skall tro på det han säger, utan han uppmanar alla att själv göra
samma studier, för få se, höra och på andra sätt uppleva verklig-
heten så direkt som man bara gör det när man fipplar själv.
sportbilsentusiasten skrev: På tal om vibrationsöverföring till golv. Själv hängde jag upp 2st högtalare i vajjrar (3 per högt) i taket. Tyckte nog att väggar/tak/möbler vibrerade i princip lika mycket som att ha dom på golvet.
sportbilsentusiasten skrev:Fråga BB, kommer inte den övervägande energin som exiterar rummet från högtalarens element?
sportbilsentusiasten skrev:Kan du uppskatta (i %) det som kommer extra från stativ och det (återigen i %) det som leds ned i golv.
detta i två fall: Om man har stativ med spikes OCH samma scenario MED mjuka kuddar.
Max_Headroom skrev:Visst. Hur svårt är det att bygga en apprat som snurrar en gramofonskiva? Inte särskilt. Hur stor är skillnaden mellan olika verk? Lite, för att inte säga mycket liten. När det gäller sjävla roterandet så klarar väl alla det utan problem numera, även om många verk som dykt på senare år har enroma (avsiktliga) problem med akustisk återkoppling. Men det är ett problem som är väldigt lätt att bygga bort om man är intresserad av att hålla den låg.
Dom verk som finns i dag som är tekniskt dåliga, menar jag är det med avsikt. Tillverkaren VILL ha mycket återkoppling.
Jag åker på semster i morgon. Tillbaka i juli om det inte inträffar något oförutsägbart.
housemicke skrev:på ena sidan har vi flera ingenjörer, dom har uppenbarligen gått i skolan många år och jobbar/har jobbat inom detta område, hade dom inte vetat vad dom sysslat med/inte förstått vad dom borde förstå efter avslutad utbildning så hade dom inte fått några jobb eller ens blivit godkända på utbildningen.
och på andra sidan har vi göran som har drivit en hifibutik och importerat märket linn.
vem ska man tro på?
vem skulle ni vilja konstruerade tex en rymdfärja som ni skulle åka med?
göran eller ingenjörerna/fysikerna?
MattiasKarlsson skrev:Trevligt inlägg av BB. Man är ju inte direkt förvånad över resultatet. Verkar som Linn folket gillar sin musik färglatt och stampvänligt.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 26 gäster