Kul historia Göran.
Parallellen haltar dock besynnerligt.
Man läser inte av läge utan hastighet med pickupen. Nästan i varje fall.
RIAAn gör faktisk att man snarare mäter accelerationen, i varje fall om
om man tittar efter RIAAt, och det gör man ju om man vill titta på musik-
signalen.
Personligen lyssnar jag dock hellre på den. Och helst vill jag att den
skall vara så ostörd och ursprungslik som möjligt.
I den andra ledden (längs spåret) är det inte heller läge man läser av,
i varje fall inte bara. Utan det är frekvenser, som beror av både vad
som är graverat och hastighetsvariationer i avläsningen. De är alltså
beroende av att inte bara medelhastigheten varit rätt (vilket fordras för
att postitionen skall blir rätt) utan att även ögonblickshastigheten hålls
konstant.
Att LP12 har ett osedvanligt stort dynamiskt svaj kan man höra.
Eller också kan man inte höra det!
Och - om man inte höra det så kan man mäta det!
Men... det behöver man ju inte göra! Om man ändå inte kan höra det
så spelar det ju inte så stor roll.
Då duger spelaren - för den personen. Och det finns det ju skäl att vara
glad för, för då slipper man byta spelare och kan glatt fortsätta spela
musik på den, Utan att bekymra sig över det dynamiska svajet, som
man ju inte hörde.
Grattis för det!
Personligen tycker jag nog att LP12 är "tillräckligt bra" med avseende
på hastigheten för att det inte skall vara något stort hörbart bekymmer.
Jag kan dock bara uttala mig om min egen LP12 därvidlag (andra egen-
skaper den har stör mig mera, och därför använder jag den inte), och
bedömningen att det inte är ett stort problem skall inte tolkas som att
det dynamiska svajet inte hörs, bara att jag inte tycker att det är ett
stort problem. Men jag är rätt säker på att det förändrar upplevelsen
av musiken fullt märkbart.
Men jag har mätt flera LP12or och även om den statiska hastighetshåll-
ningen varit bra på de flesta av dem har de alla uppvisar rätt så stort
dynamiskt svaj. Kan inte uttala mig om huruvida de alla låter likadant.
Vh, iö
- - - - -
PS. Har även funderat på vad det beror på att du talar om vibrationer
och rörelser och lägen och att de skall vara rätt, men att du inte verkar
tycka att de vibrationer som kan registreras med öron, fingrar, vatten-
glas och mätinstrument betyder något. Dem framställer du som något
man inte skall bry sig om.
Vad är det för rörelser och resonanser som betyder något egentlige om
det inte är de fysikaliska? Är det metafysiska resonanser som känne-
tecknas av att de inte kan varken mätas, höras eller registreras på
annat sätt - de kan bata beskrivas med ord - och de är JÄTTE-JÄTTE-
viktiga!
Fan trot.
Jag tror man gör klokt i att intressera sig för de där vanliga mekaniska
vibrationerna istället. Tror det är dom som betyder något, det vill säga
som i förekommande fall ställer till musikåtergivningen.
Inte de där metafysiska rörelserna som inte har något med vågor som
uppkommer i glas att göra. De som du verkar tala om, som nog inte är
så viktiga ändå som allt verkar. De verkar lite luriga i det att de inte har
något med de saker man kan registrera att göra.
Ursäkta att jag raljerade lite. Men jag tyckte att din story förtjänade en
lite putslustig replik. Hoppas det är okej.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).