Moderator: Redaktörer
IngOehman skrev:Har några av dessa saker ändrats genom åren?
PS. Är skivspelaren illa konstruerad kan även verkupphängningen komma in i ekvationen.
Flint skrev:housemicke skrev:Richard skrev:
Vi tar det lugnt och fint, först nyare mätningar på Linn LP 12:
http://stereophile.com/turntables/1103linn/index4.html
Här kan man se att den direktdrivna Pioneer Pl L1000-AT 8008 mäter betydligt bättre, med avseende på jämn rotation av skivan. Mindre störningar också.
Av detta kan man dra slutsatsen att mätvärden inte säger så mycket om den subjektiva musikupplevelsen.
IngOehman skrev:Jag ser inget som visar att det i det där materialet finns någon diskrepans mellan vad som går att mäta och vad som hörs. Vh, iö
MagnusÖstberg skrev:Det skulle inte jag heller göra om jag inte var intresserad av ett par.Flint skrev:Någon sa att högtalarmärket Guru använder dåligt internkablage som ärgar och vittrar sönder på några år i vissa miljöer.
Men jag finner det inte intressant att kolla upp.
Men framförallt skule jag undersöka det själv, och framförallt inte lägga för stor värdering på vad någon odefinerad källa som Flint lägger fram.
Hans stalkande av Ingvar finner inga gränser. Det är ju inte en slump att han väljer en produkt som Ingvar varit inblandad i för att exemplifiera sin poäng.
Dessutom är jag rätt säker på att Flint ljuger här. Men det är inte heller förvånande med tanke på stalkandet av Ingvar.
Flint skrev:MagnusÖstberg
Du hade ju varken hört talas om Rudling eller Steindel innan dom dök upp här på forumet. Jag undrar, har du hört talas om Stig Carlsson. Han har ju inte möjlighet att dyka upp här så du kanske kommer att missa honom totalt. Det vore kanske synd.
IngOehman skrev:Det må vara sant, men ändå verkar de mätningar som Richard
lokaliserade där man kan jämföra en äldre och en nyare, visa
på rätt så små skillnader.
Inga mätförändringar tyder på att något annat ändrat sig än
den 50 Hz-signal som driver motorn. Det tycks tanda mindre
(syns mest vid +/- 100 Hz) 2003 än den gjorde 1990. Jag gissar
därför att tallriken väger ingefär lika, och att remmen är samma
eller liknande typ.
Sådana där mätningar är dock belastningsstatiska och visar inte
de artefakter som kommer med belastningsmodulationer.
Flint skrev:MagnusÖstberg
Du hade ju varken hört talas om Rudling eller Steindel innan dom dök upp här på forumet. Jag undrar, har du hört talas om Stig Carlsson. Han har ju inte möjlighet att dyka upp här så du kanske kommer att missa honom totalt. Det vore kanske synd.
Flint skrev:IngOehman
Hjälp Magnus loss från väggeländet så att han kan svara själv. Det hade nog i det här fallet varit mycket bättre med mjukfötter i pannan. Då hade han bara studsat tillbaka.
Det gör han faktiskt. Jag hade inte en aning om vilka dessa gentlemen var innan.IngOehman skrev:Kan tänka mig att han inte talar sanning här heller:Flint skrev:MagnusÖstberg
Vh, iö
Aha, uppfattade det mer som en fråga från honom.IngOehman skrev:Magnus: Det jag åsyftade var det där med att du skulle missa Stig totalt.
Det ser du om du läser hela mitt inlägg. Alltså även det som kom bort
mitt i det som du citerade. Det mellan "vore kanske synd" och "Vh, iö".
Fast kanske skrev jag den förtydligen i efterhand.
Vh, iö
sportbilsentusiasten skrev:IngOehman skrev:Det må vara sant, men ändå verkar de mätningar som Richard
lokaliserade där man kan jämföra en äldre och en nyare, visa
på rätt så små skillnader.
Inga mätförändringar tyder på att något annat ändrat sig än
den 50 Hz-signal som driver motorn. Det tycks tanda mindre
(syns mest vid +/- 100 Hz) 2003 än den gjorde 1990. Jag gissar
därför att tallriken väger ingefär lika, och att remmen är samma
eller liknande typ.
Sådana där mätningar är dock belastningsstatiska och visar inte
de artefakter som kommer med belastningsmodulationer.
Obs att de mätningar Richard länkade till är från 2003, de nya stora ändringarna Radikal/Keel kom ju nyligen.
Dvs inte så konstigt att mätningarna från 90 och 03 var rätt lika
Jag vet inte.IngOehman skrev:Det var det kanske också.
Undrar vad han ville med det? Kan inte tänka mig att han vet vet
att du vet vem Stig var. Så vad frågade han om egentligen?
Vh, iö
Goran_Rudling skrev:Ivor som Tiefenbrun hette i förnamn fattade direkt och började jobba. Eftersom Ivor inte bara var smart, han var snabb också, tog det bara några timmar innan han var klar.
MagnusÖstberg skrev:Jag vet inte.IngOehman skrev:Det var det kanske också.
Undrar vad han ville med det? Kan inte tänka mig att han vet vet
att du vet vem Stig var. Så vad frågade han om egentligen?
Vh, iö
Men han har tidigare använt den ovetenskapen i kränkande syfte.
Som om det är dåligt att fråga om saker man inte vet. Det är ju bara bra
JanBanan skrev:Jojo, det tog bara några timmar att kopiera en Ariston RD11.
Flint skrev:Jag har alltid velat haft en LP12:a. Nu är det för sent känns det som. Skivindustrin har mastrat sönder sig själv och förmodligen har det lilla antal LP-skivor som ges ut åkt med av bara farten. Vad har vi fått istället? Jo ett nytt svärord "digitally remastered". Jag spyr på ordet.
IngOehman skrev:Men det sista är väl inte en blue print-kopia va? De bara liknar varandra
rätt mycket konceptuellt, eller minns jag fel?
Hmmm, var det inte någon som visade lite bilder om det där för ett tag
sedan här på faktiskt?
Jocke skrev:Laila skrev:JanBanan skrev:Jojo, det tog bara några timmar att kopiera en Ariston RD11.
Vilka nog inte heller behövde så många timmar för att kopiera Thorens TD150.
(Ariston alltså).
Var det inte AR som gjorde "orginalet"?
/J
Jocke skrev:Laila skrev:JanBanan skrev:Jojo, det tog bara några timmar att kopiera en Ariston RD11.
Vilka nog inte heller behövde så många timmar för att kopiera Thorens TD150.
(Ariston alltså).
Var det inte AR som gjorde "orginalet"?
/J
Flint skrev:IngOehman skrev:Du kan få köpa min!
Vad bjuder du?
Vh, iö
Evig fred. Nästan.
IngOehman skrev:*Fast å andra sidan vet jag nu när jag tänker efter
inte om jag känner att jag kan lita på att du hedrar
något sådant ändå, så vi skiter i alltihopa tror jag.
Vill inte ha med ohederliga människor att göra, och
du har inte agerat på sätt som gör att jag litar på
dig för fem öre.
Andren skrev:Jag blir ständigt lika överraskad hur duktiga folk är på att inte vara sakliga :)
Bravo! Jag är nästan avundsjuk.
Användare som besöker denna kategori: Tjo och 16 gäster