Moderator: Redaktörer
Andren skrev:Jag blir ständigt lika överraskad hur duktiga folk är på att inte vara sakliga :)
Bravo! Jag är nästan avundsjuk.
Flint skrev:housemicke skrev:Richard skrev:
Vi tar det lugnt och fint, först nyare mätningar på Linn LP 12:
http://stereophile.com/turntables/1103linn/index4.html
Här kan man se att den direktdrivna Pioneer Pl L1000-AT 8008 mäter betydligt bättre, med avseende på jämn rotation av skivan. Mindre störningar också.
Av detta kan man dra slutsatsen att mätvärden inte säger så mycket om den subjektiva musikupplevelsen.
Nattlorden skrev:Nej. SD-foten är dimensionerad utifrån vanlig, klassik, enkal mekanik. Att samma mekanik gäller även tonarmar (och allt annat) är ju en självklarhet.
Att det ens finns tonarmar är en ren tillfällighet och påverkar inte SD-foten på något sätt.
shifts skrev: Göran Rudling: Du gör ju samma fel som de som inte förstår din (dåliga) analogi med stämt/ostämt, när du anklagar Sonic Design för att ha utformat en högtalarfot efter samma princip som man tillverkar tonarmar. Och det är det du slår på stora trumman om i inlägget.
MagnusÖstberg skrev:KarlXII: Den enda som föreslagit det är jag. Och det av orsaker som kanske inte behöver mer exponering.
MagnusÖstberg skrev::D
Fast i den här tråden ifrågasätter ju alla varandras argument, antingen med korrekta eller lite snömosiga argument - så du borde alltså ifrågasätta allt och alla - men det gör du ju inte.
MichaelG skrev:Jag förstår inte vad du menar. Din verklighet stämmer inte med min. Dina stämda/ostämda musikupplevelser korrellerar inte med någonting jag har erfarenhet av. Jag har då tre alternativ;
1. Anse att du är tokig och har fel eftersom du inte tycker som jag.
2. Byta åsikt till din eftersom du är så övertygad att du har rätt, att jag måste inse att mitt förstånd inte räcker till på egen hand.
3. Att konstatera att jag inte förstår vad du menar och ställa följdfrågor kring detta, vilket jag gjort i några inlägg.
Jag valde den tredje vägen. Om du då anser att det verkar som att jag har som livsuppgift att missförstå, så börjar jag naturligtvis spekulera. Mina bondfångarvarningslampor blinkar redan. Och för varje gång du undviker "besvärliga" frågor genom att exempelvis förminska/förlöjliga/fördumma de som ställer frågorna, blinkar dessa mina lampor allt mer.
Dessväre leder detta till litet av "guilty by association". Det räcker snart med att du framför en uppfattning för att man ska överväga den motsatta. Och det är ju synd (kanske...).
BB skrev:Göran,
Du saknar varken humor eller fantasi. Riktigt underhållande. Kanske något av det märkligaste som någonsin skrivits på detta forum men som sagt, ordet är fritt!Jag skulle hålla för troligt att du har stora möjligheter till en hygglig inkomst som Science Fiction-författare!
Mvh//BB
PS. Det där om att högtalare "bara är maskiner som går ut och in" var en riktig höjdare!
KarlXII skrev:Flint är en frisk fläkt, liksom Rudling. Visst stormar det, men med stormar kommer det oftast ny och fräsch luft.
Goran_Rudling skrev:<b> Detta räcker mina Herrar </B>
<B>Mjukfoten är mekaniskt helt feltänkt från början.</B>
Goran_Rudling skrev:Tyvärr är det så att din skrivning ” (och allt annat)” visar att du inte förstår mekanisk konstruktion. En tonarm och en högtalare har helt olika ”mekaniska” uppgifter och vi dimensionerar dem därför helt olika. En tonarm och en högtalarfot har helt olika ”mekaniska” uppgifter och därför dimensionerar vi dem olika.
Nattlorden håller med mig. Du håller inte med Nattlorden. Men Nattlorden förstår inte att han håller med mig.
Flint skrev:Jag har alltid velat haft en LP12:a. Nu är det för sent känns det som. Skivindustrin har mastrat sönder sig själv och förmodligen har det lilla antal LP-skivor som ges ut åkt med av bara farten. Vad har vi fått istället? Jo ett nytt svärord "digitally remastered". Jag spyr på ordet.
Flint skrev:MagnusÖstberg skrev:KarlXII: Den enda som föreslagit det är jag. Och det av orsaker som kanske inte behöver mer exponering.
Jag avgår gärna. Och det av orsaker som kanske inte behöver mer exponering. Bara jag får ett hyfsat avgångsvederlag på säg 10 miljoner kronor. Då kan jag tänka mig att avstå från mitt ifrågasättande av de som själva har gjort till sin livsuppgift att ifrågasätta. Enkel matte och logik.
sportbilsentusiasten skrev:Flint skrev:Jag har alltid velat haft en LP12:a. Nu är det för sent känns det som. Skivindustrin har mastrat sönder sig själv och förmodligen har det lilla antal LP-skivor som ges ut åkt med av bara farten. Vad har vi fått istället? Jo ett nytt svärord "digitally remastered". Jag spyr på ordet.
Feltänk, finns ju massor av lysande beggad musik på vinyl!
Vill du, köp en 12a då.
Jag kör enbart musik från HDD numera och har inte ägt vinyl sedan 15år men det är mest av familjeskäl/lathet.
Digitalt lagrad musik är "bra nog" enl mig och det räcker för mig.
sportbilsentusiasten skrev:Flint skrev:MagnusÖstberg skrev:KarlXII: Den enda som föreslagit det är jag. Och det av orsaker som kanske inte behöver mer exponering.
Jag avgår gärna. Och det av orsaker som kanske inte behöver mer exponering. Bara jag får ett hyfsat avgångsvederlag på säg 10 miljoner kronor. Då kan jag tänka mig att avstå från mitt ifrågasättande av de som själva har gjort till sin livsuppgift att ifrågasätta. Enkel matte och logik.
Var inte priset en LP12 nyss?
Jocke skrev:Jag har fått bita mig i tungan för att inte lägga mig i tidigare! Tycker det tyder på ett visst mod (eller möjligen dålig självbevarelsedift? ) av Göran att bestämma sig för att presentera sina tankar på Faktiskt.se! Man kanske ska ta det som en komplimang - här finns kunnande och erfarenhet att ifrågasätta så han kan utveckla sitt resonemang?
Jocke skrev:Jag antar att "pudelns kärna" handlar om att mjuka fötter inte är "stabila" över resonansfrekvensen och att motkraften sätter lådan i rörelse? Om det är så skulle alltså musiken moduleras av denna rörelse och vi vet ju alla hur det låter när brandbilen kommer!
Jocke skrev:Kan du styrka det kommer du naturligtvis att vinna stor respekt. Det skulle ju också kunna ge en acceptabel förklaring till resonemanget om ostämda instrument. Du lovade i början av tråden att presentera mätningar och det skulle säkert stilla mångas nyfikenhet om det kommer.
Jocke skrev:Det här med att kunna "stampa takten" har vi fått lite av ett löjets skimmer över sig. Ostämda instrument riskerar att möta samma öde om du inte har "bra på fötterna"! Samtidigt kan jag inse att avsikten är att använda en terminologi som "vanliga" människor kan förstå och det är ju på sitt sätt ett behjärtansvärt syfte.
Jocke skrev:Du nämner din tid i hifi-branschen i imperfekt, vad gör du nu? Använder du jämförelserna med Linns utrustning för att de är välkända för dig eller för att du fortfarande har band till företaget?
Jocke skrev:Vissa fötter har ömma tår!
/Jocke
Max_Headroom skrev:[
Du och SD har helt olika idéer om vad "återge" är. Du vill genom manipulation av ljudet få ett sound som du personligen tycker är skojjigare och trevligare att lyssna till. SD vill återge signalen med så lite påverkan som möjligt.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster