Öhman och mjuka fötter m.m.

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2009-06-21 14:46

B_Esserwisser skrev:Här har både SD och GR fel!

En högtalarfots uppgift är att få högtalaren/anläggningen att låta så bra som möjligt, inget annat (bortsett från ev icke-akustiska aspekter som design och låg "välta-omkull-faktor" förstås).

Det är tyvärr en omöjlig uppgift, eftersom definitionen av "låta bra" kan variera beroende på lyssnare, tillfälle, musik, lyssningsrum, övriga apparater o.s.v.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-06-21 14:47

Flint skrev:

En högtalarfots uppgift är att få högtalaren/anläggningen att låta så bra som möjligt, inget annat (bortsett från ev icke-akustiska aspekter som design och låg "välta-omkull-faktor" förstås).

HUR foten är konstruerad för att få anläggningen/högtalaren att låta så bra som möjligt är sekundärt, samma gäller med vibrationer hit och dit..... Det är resultatet som räknas!

Trådens bästa inlägg.
Jamen...det är ju den målsättningen båda sidorna har, det är ju vägen dit som skilljer.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2009-06-21 14:48

MagnusÖstberg skrev:
Flint skrev:

HUR foten är konstruerad för att få anläggningen/högtalaren att låta så bra som möjligt är sekundärt, samma gäller med vibrationer hit och dit..... Det är resultatet som räknas!

Trådens bästa inlägg.
Jamen...det är ju den målsättningen båda sidorna har, det är ju vägen dit som skilljer.

Japp. Men mycket snack och lite verkstad.

Användarvisningsbild
kodapa

Inläggav kodapa » 2009-06-21 14:56

sportbilsentusiasten skrev:Ja menar hur spikfötter fysikaliskt funkar är väl känt för alla.
Att vissa försöker jämföra med tvättmaskiner känns lite krystat - där är ju målet att minska störnivån. Om det vore målet med HIFI vore det lättast att sänka volymen/alt stänga av...

Krystat på vilket sätt? Kuddarna gör att vibrationer inte överförs i golvet. Det är väl precis det man vill med högtalarna. Det ska låda från elementen och eventuella portar. Inte golvet eller lådan.

Användarvisningsbild
B_Esserwisser

Inläggav B_Esserwisser » 2009-06-21 15:03

Magnuz skrev:

Det är tyvärr en omöjlig uppgift, eftersom definitionen av "låta bra" kan variera beroende på lyssnare, tillfälle, musik, lyssningsrum, övriga apparater o.s.v.

Oavsett om det är omöjligt eller ej så är det väl det som är målet, eller?

Det finns mycket som är svårt och omöjligt här i världen, men vad som är möjligt och vad som är målsättning behöver inte vara samma sak.

Är det inte en sundare inställning att ha som mål att få högtalaren att låta så bra som möjligt, istället för att målet är att flytta ev resonansfrekvenser upp eller ner?

En kund köper inte en uppsättning spikes eller kuddar för att han/hon vill att resonansfrekvensen ska flyttas upp/ned. Kunden köper kuddarna/spiksen för att kunden önskar få högtalarna/anläggningen att låta bättre.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2009-06-21 15:06

kodapa skrev:Krystat på vilket sätt? Kuddarna gör att vibrationer inte överförs i golvet. Det är väl precis det man vill med högtalarna. Det ska låda från elementen och eventuella portar. Inte golvet eller lådan.

Den tesen är bara ett normalt och mycket vanligt antagande men har någon verkligen kollat upp om det är sant. Det kanske låter bättre om vissa delar svänger med och bidrar på något troligen odefinerbart sätt.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2009-06-21 15:06

Om det nu är som Koppen, flåt Osten skriver så är det ju bara för jäkla banalt! Vi är nu över 30 sidor och har alla ägnat timmar åt att följa tråden. Jag vill ju gärna hoppas att det här handlar om något annat än om att bygga Görans Ego!

Att kuddar dämpar vibrationer får väl ändå sägas vara fastställt?

Men om vi tänker oss en inspelning där bastrumma och elbas pumpar på i 120 bpm så motsvarar det de 2Hz som Göran hänvisade till tidigare. De här instrumenten svarar för en stor del av energin i modern musik.

Hur fungerar mjukfötterna för den här pulsen? Står de fast eller ger dom efter?

/Jocke

Användarvisningsbild
B_Esserwisser

Inläggav B_Esserwisser » 2009-06-21 15:07

MagnusÖstberg skrev:
Flint skrev:

Trådens bästa inlägg.

Njae, i grova drag så handlar det om att mjukfötteshisterna vill att golvet inte ska vibrera och att högtalarna ska stå så stilla som möjligt.

Hårdfotarna vill att högtalarna ska låta så bra som möjligt.

Användarvisningsbild
B_Esserwisser

Inläggav B_Esserwisser » 2009-06-21 15:11

Jocke skrev:

Det är möjligt, men om jag frågar 10 av mina kompisar ifall de skulle vara intresserade av att "minska vibrationerna från högtalarna för några hundringar" så skulle nog inte en enda vara beredd att betala för det.

Om jag istället skulle fråga dem ifall de kunde tänka sig att betala några hundringar för att få sina fina högtalare att låta ännu bättre så skulle nog ett antal av dem svara ja.

Detta gäller oavsett om hundralapparna skulle gå till spikes, kuddar eller blåbär.

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2009-06-21 15:14

B_Esserwisser skrev:
MagnusÖstberg skrev:
Flint skrev:

Trådens bästa inlägg.

Njae, i grova drag så handlar det om att mjukfötteshisterna vill att golvet inte ska vibrera och att högtalarna ska stå så stilla som möjligt.

Som jag uppfattar det hela:

kuddar: så att högtalarna vibrerar så långsamt att vibrationerna inte stör återgivningen.

spik: så att högtalarna vibrerar "med" musiken och "förstärker" sväng

korrekt?

ena teorin är lätt att bevisa, den andra är tämligen godtycklig
Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

Användarvisningsbild
JanBanan
Inaktiverad

Inläggav JanBanan » 2009-06-21 15:14

Jocke skrev:Men om vi tänker oss en inspelning där bastrumma och elbas pumpar på i 120 bpm så motsvarar det de 2Hz som Göran hänvisade till tidigare. De här instrumenten svarar för en stor del av energin i modern musik.

Vi får inte glömma att en typisk linniot sitter och stampar takten som en galning när han lyssnar på musik. Detta stampande fortplantas naturligtvis i golvet och via stativet in till högtalaren. En linniot vill att allt skall svänga!

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-06-21 15:15

B_Esserwisser skrev:Njae, i grova drag så handlar det om att mjukfötteshisterna vill att golvet inte ska vibrera och att högtalarna ska stå så stilla som möjligt.

Det därär en konklusion som inte jag kan ställa mig bakom :)

Mjukisfötterna vill ju att så lite resonanser som möjligt skall fortplanta sig till omgivande ytor (golv/vägar framförallt) och att de genom akustisk avkoppling med mjuka fötter åstakommer det så bra som det är möjligt. Detta i sin tur ger förutsättningar för att högtalarsystemet skall kunna prestera så bra som möjligt, dvs låta så bra som de kan.

Vilket är precis vad de som föredrar spikes vill.

Man skulle ju kunna säga att de som använder mjuka fötter på samma gång är något snällare mot grannar, men att de egentligen inte bryr sig mer om dem än de med spikes. Det är bara en positiv bieffekt :D
Senast redigerad av MagnusÖstberg 2009-06-21 15:17, redigerad totalt 1 gång.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
B_Esserwisser

Inläggav B_Esserwisser » 2009-06-21 15:16

JanBanan skrev:Vi får inte glömma att en typisk linniot sitter och stampar takten som en galning när han lyssnar på musik.

Det är inte många av de linn-ägare jag känner som påvisar det beteendet som du tar upp. Däremot är det många som blir danssugna.

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2009-06-21 15:17

B_Esserwisser skrev:
JanBanan skrev:Vi får inte glömma att en typisk linniot sitter och stampar takten som en galning när han lyssnar på musik.

Det är inte många av de linn-ägare jag känner som påvisar det beteendet som du tar upp. Däremot är det många som blir danssugna.

det gäller mest Linn-säljare :wink:

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2009-06-21 15:18

B_Esserwisser skrev:
Jocke skrev:

Det är möjligt, men om jag frågar 10 av mina kompisar ifall de skulle vara intresserade av att "minska vibrationerna från högtalarna för några hundringar" så skulle nog inte en enda vara beredd att betala för det.

Om jag istället skulle fråga dem ifall de kunde tänka sig att betala några hundringar för att få sina fina högtalare att låta ännu bättre så skulle nog ett antal av dem svara ja.

Detta gäller oavsett om hundralapparna skulle gå till spikes, kuddar eller blåbär.

Vilken effekt skulle blåbär ha? :) Om du läser klart mitt inlägg så kanske du förstår att jag far efter någon slags relevans innan jag lämnar den här tråden! Kommer inget substantiellt fram så kan man ju lägga tiden på annat!

/Jocke

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2009-06-21 15:22

Sanny_X skrev:Som jag uppfattar det hela:

kuddar: så att högtalarna vibrerar långsamt att vibrationerna inte stör återgivningen.

korrekt?

Är det så att högtalaren rör sig i takt med musiken om de står på kuddar? I så fall har ju Göran rätt!

/Jocke

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-06-21 15:23

B_Esserwisser skrev:
Jocke skrev:

Så om du frågade dem om de ville betala några hundra för att högtalarna skulle låta bättre och samtidigt göra att deras grannar stördes mindre så skulle de hellre välja mjuka fötter* än spikes eftersom båda anses ha effekten av förespråkarna att göra ljudet bättre?

*eftersom spikes bara får det att låta bättre..

;)
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
B_Esserwisser

Inläggav B_Esserwisser » 2009-06-21 15:23

MagnusÖstberg skrev:
B_Esserwisser skrev:Njae, i grova drag så handlar det om att mjukfötteshisterna vill att golvet inte ska vibrera och att högtalarna ska stå så stilla som möjligt.

Det därär en konklusion som inte jag kan ställa mig bakom :)

Mjukisfötterna vill ju att så lite resonanser som möjligt skall fortplanta sig till omgivande ytor (golv/vägar framförallt) och att de genom akustisk avkoppling med mjuka fötter åstakommer det så bra som det är möjligt. Detta i sin tur ger förutsättningar för att högtalarsystemet skall kunna prestera så bra som möjligt, dvs låta så bra som de kan.

Vilket är precis vad de som föredrar spikes vill.

Man skulle ju kunna säga att de som använder mjuka fötter på samma gång är något snällare mot grannar, men att de egentligen inte bryr sig mer om dem än de med spikes. Det är bara en positiv bieffekt :D

Om mjukisarna nu vill att det ska låta så bra som möjligt, varför då använda vattenglas och andra metoder för att mäta vibrationer på lådan/golvet etc, istället för att lyssna på musikåtergivningens kvaliteér?

Du skriver att mjukisarna vill ge så bra förutsättnignar som möjligt för systemen, vilket i o f s är både bra och trevligt, men återigen: det handlar ganska ensidigt om vibrations-snack och resonansfrekvenser istället för musikåtergivning. GR har också fastnat i det snacket på sistone. Dessa förutsättnignar du skriver om antas dessutom förhålla sig enligt regeln Mindre vibrationer = Bättre ljud.

Vibrationerna i sig är ointressanta, det är ljudet som räknas.

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2009-06-21 15:25

B_Esserwisser skrev:Oavsett om det är omöjligt eller ej så är det väl det som är målet, eller?

Hur vettigt är det att ha en omöjlig målsättning?

Nja, det brukar nog lika ofta vara hårdfotsanhängarna som hävdar att de använder spikfötter just för att högtalarna ska stå stilla och ibland också för att spikfötterna påstås hindra överföringen av vibrationer till golvet.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-06-21 15:25

Jocke skrev:

kuddar: så att högtalarna vibrerar långsamt att vibrationerna inte stör återgivningen.

korrekt?

Är det så att högtalaren rör sig i takt med musiken om de står på kuddar? I så fall har ju Göran rätt!

/Jocke
Nä, de rör sig definitivt mer i takt med musiken på spikes om du törs lita på Newton, eller inte riktigt i takt men nästan...
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
B_Esserwisser

Inläggav B_Esserwisser » 2009-06-21 15:27

MagnusÖstberg skrev:
B_Esserwisser skrev:
Jocke skrev:

Så om du frågade dem om de ville betala några hundra för att högtalarna skulle låta bättre och samtidigt göra att deras grannar stördes mindre så skulle de hellre välja mjuka fötter* än spikes eftersom båda anses ha effekten av förespråkarna att göra ljudet bättre?

*eftersom spikes bara får det att låta bättre..

;)

Givetvis, det är FUNKTIONEN som är det intressanta! :)

Att inte störa grannarna är en sådan funktion, att "ta bort vibrationer från högtalarna" är inte det.

Att "ta bort vibrationerna" är sättet/verktyget för att få bort störningarna för grannarna.

Stor skillnad!

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2009-06-21 15:28

B_Esserwisser skrev:Vibrationerna i sig är ointressanta, det är ljudet som räknas.

ljud ÄR vibrationer :wink:

Användarvisningsbild
B_Esserwisser

Inläggav B_Esserwisser » 2009-06-21 15:31

Magnuz skrev:
B_Esserwisser skrev:Oavsett om det är omöjligt eller ej så är det väl det som är målet, eller?

Nja, det brukar nog lika ofta vara hårdfotsanhängarna som hävdar att de använder spikfötter just för att högtalarna ska stå stilla och ibland också för att spikfötterna påstås hindra överföringen av vibrationer till golvet.

Möjligt, men det är inte "den officiella" hållningen, jag kommer inte ihåg något inlägg i denna tråd t ex där någon påstår det

GR t ex pratar om att återge instrument så stämt som möjligt (ett av flera olika sätt att definera välljud) , inte att "hindra överföringen av vibrationer till golvet".

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2009-06-21 15:32

MagnusÖstberg skrev:
Jocke skrev:

korrekt?

/Jocke
Nä, de rör sig definitivt mer i takt med musiken på spikes om du törs lita på Newton, eller inte riktigt i takt men nästan...

I takt låter ju lite "Linnskt". Rörelsen i SD är alltså mindre men är den "nästan i takt"? Måste ju försöka ringa in vad karlen är ute efter - han menar ju att alla kommer att förstå...

/J

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-06-21 15:32

Nej, nej - det är Spikes som nästan rör sig i takt...först måste ju lådvibrationerna skapas - och sedan måste lådan utsättas för nya mottryck - således kommer lådan att bara spela nästan i takt.

Bättre att dämpa bort dem. SD foten dämpar effektivt bort allt över resonansfrekvensen.

Men om det blir ett hörbart resultat till det bättre vet jag inte generellt sätt. Jag har ju inte undersökt alla möjliga förutsättningar direkt.

Edit: förtydligande
Senast redigerad av MagnusÖstberg 2009-06-21 15:39, redigerad totalt 2 gånger.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2009-06-21 15:33

Magnuz skrev:

Det är ingen omöjlig målsättning. Skilnaden är bara att varje ny situation är unik och har sin egen lösning som iofs. kan vara samma som den för den förra situationen.

Användarvisningsbild
B_Esserwisser

Inläggav B_Esserwisser » 2009-06-21 15:33

Sanny_X skrev:
B_Esserwisser skrev:Vibrationerna i sig är ointressanta, det är ljudet som räknas.

ljud ÄR vibrationer :wink:

Visst, glömde bort vilket forum inlägget postades i...

:wink:

PS: Är du "den riktiga Sanny X"? DS.

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2009-06-21 15:36

B_Esserwisser skrev:PS: Är du "den riktiga Sanny X"? DS.

nej, "Nicket" är mest en hyllning till honom

Användarvisningsbild
B_Esserwisser

Inläggav B_Esserwisser » 2009-06-21 15:36

Magnuz skrev:

Vad sa folk om flygande farkoster i slutet av 1800-talet? Var det ovettigt att ha som malsattning att bygga ett flygplan som skulle kunna flyga?

Edit> formulering.
Senast redigerad av B_Esserwisser 2009-06-21 15:38, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Ton

Inläggav Ton » 2009-06-21 15:37

MagnusÖstberg skrev:Man skulle ju kunna säga att de som använder mjuka fötter på samma gång är något snällare mot grannar, men att de egentligen inte bryr sig mer om dem än de med spikes. Det är bara en positiv bieffekt :D

Jag vill nog påstå att jag genom att vara snällare mot mina grannar oxå kan vara snällare mot mig själv, då jag med gott samvete kan vrida på lite till :wink:
Det enda jag inte gillar med mina kuddar är att de är fördjävligt fula. Har kuddar i två olika färger (gult & brunt) och skulle varit gladare ifall de exempelvis kunde varit svarta.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi