LTS:en eller Pip

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2004-12-05 15:22

Martin skrev:
dawen skrev:
Martin skrev:Jag tycker LTS-högtalaren verkar ha bättre element. Px17-LTS är ju en riktigt bra 6.5":are. Antagligen bland de bästa som finns att köpa löst. Spridningen är helt fantastiskt jämn och fin om man jämför med vilka andra 6.5":are som helst, jag planerar att använda dessa element som mellanregister i mina nästa högtalare.

Hur står sig Px17-LTS mot P17rcy?
Det är i princip samma element (har jag hört) med skillnaden att LTS-versionen har lite kraftigare magnet och en annan hårdare "mittplupp" som gör att spridningen är snäppet bättre, särskillt vid >=60grader off axis. Kan vara någon mer skillnad men dessa är de jag vet om. edit: ja, LTS-versionen är skärmad också. :)

Om jag uppfattat kompendiet HiFi-kit säljer (författat av Öhman) på rätt sätt, så har LTS-elementet också annan talspole, membran och uphängning (i alla fall gummikanten mot korgen). Återstår då korg och spider som kan vara samma...

P17RCY är dock ett bra element ändå. Enligt mig helt klart i klass med mångdubbelt dyrare element från "finare" tillverkare".
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
nkascott

Inläggav nkascott » 2004-12-05 16:11

roger skrev:Jag tror det är http://www.domesticsystems.se Johan tänker på. Men det verkar bara vara LTS-3v-f1/f4 man säljer, åtminstone på hemsidan. Blir rätt dyrt också.

Vill bara fylla på med att vi erbjuder alla LTS-modeller specialbyggda enligt beställarens ösnkemål. Vi har dock bara lagt ut exempel på 3-vägarna på vår sajt. Kontakta osss gärna för priser på andra modeller eller mer info.

mvh
/Niklas
niklas.karlsson@domesticsystems.se
Svenska Domestic Systems
www.domesticsystems.se

Maarten

Inläggav Maarten » 2004-12-06 10:32

Enligt inlägg v Öhman själv på HiFiforum, är skillnaden i Audax diskanten formen på domen (toppen) och ett anat sätt att injektera ferrofluidolja i talspolegapet. I övrigt ett standard-element, enligt det han skrev då. Åtgärderna tog bort 'en förskräckligt hög distorsion i standardelementet', men bibehöll den oöverträffade spridningen, vilken är nödvändig i piP', - ungefärligt citat.
Dock krävs det ju ett stort kunnande för att selektera ut ett standard element och förbättra/renodla dess inneboende potential.

5-tummaren vet jag inte mer än att den har en mycket längre talspole än Vifa's egna liknande element, större magnet, annorlunda kantupphängning och konen är även den eventuellt annorlunda. Det kan vara så att iö har utgått från av Vifa tillgängliga delar eller att han har köpt in delar från annat håll, - jag har ingen aning? Han konstruerar ju många element från grunden, - men inte riktigt alla, efter vad jag har förstått.

Det spelar dock ingen roll vilket det egentligen är, så länge det är väl genomtänkt :wink:
Dessutom, -om det finns bra tillgängliga delar, varför inte då använda dem som råmaterial? Konsten är ju ändå att ha koll på helheten och konstruera från grunden eller från färdiga delar beroende på vad som i det specifika fallet är lämpligast map pris, prestanda och målsättning. Jag vill tillägga att Öhman verkar rata väldigt många element av olika skäl. Enligt honom har många element svaga punkter där mycket hög dist uppstår vid vissa frekvenser, vilka inte syns i vanliga dist eller impedansmätningar. Det är inte säkert att det hörs med vissa skivor, men kan bli väldigt illaljudande med andra. Man kan då förledas att tro att det beror på 'dålig inspelning', när felet i detta exempel i själva verket ligger hos högtalaren. Självklart finns det även många illaljudande inspelningar, så det krävs kunskap och noggranna undersökningar att härleda varje orsak till missljud, något som IÖ är outstanding på.

Angående elementen i de nya LTS högtalarna har IÖ i MoLt skrivit nåt i stil med att de är även i standardutförande mycket fina element. Om P17RE nämndes att det trots att det funnits länge på marknaden inte har fått det erkännande det förtjänar, -möjligen för att det ansetts vara ett bas-mellanregister element (jag tolkar det som att det är mest lämpat som ett mellanregisterelement och är då ett mycket fint sådant. Det kan dock även användas som för basområdet också, vilket det görs i LTS-tvåvägaren). PX17LTS är dock modifierade för lägre dist och bättre spridning.

Diskanten i LTS-högtalarna lär ha mycket låg dist och god spridning.

Kan dock mycket väl tänka mig att de holographiska egenskaperna inte är lika fullt implementerade i LTS-högtalarna som i piP och pi60 (vilket är unikt för just dessa högtalare).
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
per

Inläggav per » 2004-12-09 19:09

I en stor blindtest vann faktist pip .Det var en seriös hi-fi klubb som annordnade en blindtest. Kriteriet var ingen högtalare fick kosta under 15000kr.Som alla vet kostar pip ca hälften.Så han som tog med pip ljög om priset.Efter 2 dagars lysning så var det kvar ett par pip och ett par Willson puppit (kostar ca450,000 det skall vara så många nollor).För modligen så spelade dom inte så högt för då skulle inte pip vunit.
PS.herr öhman har som policy att inte låta sina högtalare vara med i dylika tävlingar eller tester pgr av om eventuelt fellskrivning av data om sina högtalare skulle inte vara bra för hans företag .Öhman viste alltså inte om den här testen.Men det vart ju en rollig överraskning.
Jag har personligen varit hemma på demo hos öhman och jag måste säga att pip är en av värdens bästa högtalare förutom pi60s som utan tvivel är den allra allra bästa högtalaren som någonsin till dagens datum
tillverkats.

Användarvisningsbild
JohanS

Inläggav JohanS » 2004-12-09 19:42

Per: Några källor till detta? Vilka utförde testet?

Användarvisningsbild
Lazyworm

Inläggav Lazyworm » 2004-12-09 20:53

Per!
Så du menar att alla högtalare som Öhman tillverkar som kostar mycket mer än Pi60S är sämre än denna? :)

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-12-09 20:59

per skrev:Jag har personligen varit hemma på demo hos öhman och jag måste säga att pip är en av värdens bästa högtalare förutom pi60s som utan tvivel är den allra allra bästa högtalaren som någonsin till dagens datum
tillverkats.

Ojdå. Jag skulle hellre ta ett par Ino Audio i56 samt för rummet rimligt bassystem om jag fick välja. :wink:
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2004-12-09 21:53

Masken samt Morello: Nu ska ni inte vara såna! :roll: :wink:
Common sense is not that common.

Maarten

Inläggav Maarten » 2004-12-23 21:59

Martin skrev:
dawen skrev:
Martin skrev:Jag tycker LTS-högtalaren verkar ha bättre element. Px17-LTS är ju en riktigt bra 6.5":are. Antagligen bland de bästa som finns att köpa löst. Spridningen är helt fantastiskt jämn och fin om man jämför med vilka andra 6.5":are som helst, jag planerar att använda dessa element som mellanregister i mina nästa högtalare.

Hur står sig Px17-LTS mot P17rcy?
Det är i princip samma element (har jag hört) med skillnaden att LTS-versionen har lite kraftigare magnet och en annan hårdare "mittplupp" som gör att spridningen är snäppet bättre, särskillt vid >=60grader off axis. Kan vara någon mer skillnad men dessa är de jag vet om. edit: ja, LTS-versionen är skärmad också. :)

Jag vill tillägga en viktig sak, nämligen att PX-17LTS är närmast befriad från lavindistorsion (= plötsligt ökning från närmast omätbar dist till katastrofal distorsion, detta har ingen entydig orsak eller utan kan skilja från element till element. Lavindist har heller inte någon entydig definition.) PX-17LTS klarar långt över 1000w transienteffekt, medans p17RCY börjar överstyra redan vid ca 10w vid vissa frekvenser. (Inget ovanligt fenomen bland många element)
Lavindisten är klart störande för musiklyssning, varför detta prioriterades vid elementkonstruktionen framför superlåg harmonisk distorsion. PX-17LTS har börjar alstra harmonisk dist vid lite lägre frekvenser och det finns element som är bättre på denna punkt. Alltså passar PX-17LTS bäst som mellanregister. Allt detta enligt en viss snubbe...
Den goda spridningen har redan nämnts i tråden, vilket får anses vara den andra huvudsakliga punkten som PX-17LTs särskiljer sig från mängden. 8)
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2004-12-23 22:46

Ah, det är kanske därför mitt förra par frontar kändes lite ansträngda på ett konstigt sätt då man spelar på en del?
Common sense is not that common.

Föregående

Återgå till Generellt om hifi