Öhman och mjuka fötter m.m.

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2009-06-21 21:57

Nattlorden skrev:
Det räcker att man kan bevisa påstådd effekt mätmässigen, och det finns det om SD-kuddarna. Det roliga med graferna är att den med SD-fötter på har man fått ändra skalan på för att ens se något. :lol:

Det roliga med graferna är att de är tämligen ointressanta så länge man inte känner till vilka förhållanden som rådde under mätningarna.

Känner du till dom?

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2009-06-21 21:58

Ni som kan foobar2000 kan väll koll in här så kanske det blir ett blindtest i helgen.

http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=30984&highlight=

Användarvisningsbild
BB

Inläggav BB » 2009-06-21 21:59

Flint skrev:IngOehman
Jag anser fortfarande att en påstådd fördel, ett försäljningsargument, skall kunna gå att bevisas och bekräftas i ett bt. Syftet med kuddarna är väl för att förbättra ljudet. Om man inte kan höra den förbättringen i ett b-t finns det väl heller ingen anledning att köpa kuddarna. Alltså bt-krav. Annars placebo på schakti-nivå.

Varför testar du inte själv?
F.d. Audio-Tronic, f.d. Centara. Consulting åt bl.a. Mark Levinson, (Red Rose Music), samt Cello Film & Music Systems. Grundare av Transmission Audio Inc., NJ, USA. http://www.transmissionaudio.com

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2009-06-21 22:02

MagnusÖstberg skrev:Men visst är det så att om de påverkar ljudet hörbart är det ju en påverkan på återgivningen som man måste bestämma sig för om man gillar eller inte.

Är all förändring av ljudet från det man hör med mjuka fötter en negativ påverkan? Eller kan det vara så att det helt enkelt låter mer korrekt med andra lösningar?

/ B

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2009-06-21 22:05

BB skrev:
Jag anser fortfarande att en påstådd fördel, ett försäljningsargument, skall kunna gå att bevisas och bekräftas i ett bt. Syftet med kuddarna är väl för att förbättra ljudet. Om man inte kan höra den förbättringen i ett b-t finns det väl heller ingen anledning att köpa kuddarna. Alltså bt-krav. Annars placebo på schakti-nivå.

Varför testar du inte själv?

Svaret har jag redan gett i den här tråden och några andra.

Användarvisningsbild
MattiasKarlsson
Semesterfirare

Inläggav MattiasKarlsson » 2009-06-21 22:06

Bill50x skrev:Är all förändring av ljudet från det man hör med mjuka fötter en negativ påverkan? Eller kan det vara så att det helt enkelt låter mer korrekt med andra lösningar?

/ B

Snäll Bill, detta är väldigt ologiskt av dig. Hur ska olika sorters resonanser ge ett mer "korrekt" ljud? Släng av dig Linn oket istället :D
För ett trollfritt Faktiskt: Ignore är din vän :)
Insignalen ÄR referensen

Användarvisningsbild
BB

Inläggav BB » 2009-06-21 22:06

Flint skrev:Om det för det första går att höra skillnad på olika fötter vilket inte är bevisat så tror jag att det är slumpen som avgör vad som låter bäst från fall till fall och inte minst beroende på lyssnarens egen smak.

Ånyo: När jag redogjorde för mina erfarenheter av jämförelse mellan hårda och mjuka fötter, uppmanade jag läsaren att själv undersöka saken "på plats" i hans/hennes egna anläggning.

Gör det så slipper du fundera och kan istället komma fram till en egen slutsats, oavsett vad den råkar bli. Huvudsaken är ju att DU blir nöjd.
F.d. Audio-Tronic, f.d. Centara. Consulting åt bl.a. Mark Levinson, (Red Rose Music), samt Cello Film & Music Systems. Grundare av Transmission Audio Inc., NJ, USA. http://www.transmissionaudio.com

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2009-06-21 22:08

BB skrev:
Flint skrev:Om det för det första går att höra skillnad på olika fötter vilket inte är bevisat så tror jag att det är slumpen som avgör vad som låter bäst från fall till fall och inte minst beroende på lyssnarens egen smak.

Ånyo: När jag redogjorde för mina erfarenheter av jämförelse mellan hårda och mjuka fötter, uppmanade jag läsaren att själv undersöka saken "på plats" i hans/hennes egna anläggning.

Gör det så slipper du fundera och kan istället komma fram till en egen slutsats, oavsett vad den råkar bli. Huvudsaken är ju att DU blir nöjd.

Du verkar inte ha läst vad jag har skrivit. Gör det först och fråga sen.

Användarvisningsbild
nilsviktor

Inläggav nilsviktor » 2009-06-21 22:10

Flint skrev:
BB skrev:

Du verkar inte ha läst vad jag har skrivit. Gör det först och fråga sen.
Eller så är det du som inte läst vad BB skrivit. :D

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2009-06-21 22:11

MattiasKarlsson skrev:Då kan ju någon låna ut en ny LP12 så kan vi mäta den då. 8)

Det kan säkert någon göra. Men det är inte vad som är frågan.

"Volvo drar så mycket bensin så den kan inte anses som ett grönt alternativ

Motorjournalisten Ingetvet Öhberg om Amazon -68"

/ B

Användarvisningsbild
MattiasKarlsson
Semesterfirare

Inläggav MattiasKarlsson » 2009-06-21 22:13

Bill50x skrev:"Volvo drar så mycket bensin så den kan inte anses som ett grönt alternativ

/ B

Och vad ska detta betyda? Tycker mig se missuppfattningar när vissa tror att vetenskapen har missat något. Som klassiskern med humlan. :lol:
Insignalen ÄR referensen

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2009-06-21 22:15

MattiasKarlsson skrev:
Bill50x skrev:Är all förändring av ljudet från det man hör med mjuka fötter en negativ påverkan? Eller kan det vara så att det helt enkelt låter mer korrekt med andra lösningar?

/ B

Snäll Bill, detta är väldigt ologiskt av dig. Hur ska olika sorters resonanser ge ett mer "korrekt" ljud? Släng av dig Linn oket istället :D

Jag pratar inte "Linn". Jag använder ju själv mjuka fötter, har du missat det?

Faktum kvarstår, massor med högtalarfabrikanter anser att man ska använda spikes. Tex B&W som ju av vissa här anses vara ett hyggligt fabrikat. Varför skickar dom inte med mjuka fötter istället, dom är väl dessutom billigare?

/ B

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2009-06-21 22:17

Jag anser fortfarande att en påstådd fördel, ett försäljningsargument, skall kunna gå att bevisas och bekräftas i ett bt. Syftet med kuddarna är väl att förbättra ljudet. Om man inte kan höra den förbättringen i ett bt finns det väl heller ingen anledning att köpa kuddarna. Alltså bt-krav. Annars placebo på schakti-nivå.

Repris.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2009-06-21 22:17

MattiasKarlsson skrev:
Bill50x skrev:"Volvo drar så mycket bensin så den kan inte anses som ett grönt alternativ

/ B

Och vad ska detta betyda? Tycker mig se missuppfattningar när vissa tror att vetenskapen har missat något. Som klassiskern med humlan. :lol:

Inte alls. Men vad som gällde Amazon model -68 gäller inte en V70 modell 2009, även om båda heter Volvo.

Eller jämför första modellen av VW Golf med dagens....

/ B

Användarvisningsbild
MattiasKarlsson
Semesterfirare

Inläggav MattiasKarlsson » 2009-06-21 22:18

Bill50x skrev:Faktum kvarstår, massor med högtalarfabrikanter anser att man ska använda spikes. Tex B&W som ju av vissa här anses vara ett hyggligt fabrikat. Varför skickar dom inte med mjuka fötter istället, dom är väl dessutom billigare?

/ B

Många tror på en gud. Vissa tror på aliens. Vissa tror på bigfoot.
Att många gör en sak betyder inte att det är rätt. Läs det som Ingvar sa tidigare, att han mött många konstruktörer som VET att det försämrar men dom måste ha det för marknaden kräver det.
Insignalen ÄR referensen

Användarvisningsbild
MattiasKarlsson
Semesterfirare

Inläggav MattiasKarlsson » 2009-06-21 22:20

Bill50x skrev:Inte alls. Men vad som gällde Amazon model -68 gäller inte en V70 modell 2009, även om båda heter Volvo.

/ B

Så mkt har knappast hänt med LP12an. Det är fortfarande en rätt simpel spelare som är frukantvärt överprissatt.
Insignalen ÄR referensen

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2009-06-21 22:21

MattiasKarlsson skrev:Läs det som Ingvar sa tidigare, att han mött många konstruktörer som VET att det försämrar men dom måste ha det för marknaden kräver det.

Och nu är han själv kommersiell och hamnar med stor säkerhet själv i samma sitiation.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2009-06-21 22:25

MattiasKarlsson skrev:
Bill50x skrev:Inte alls. Men vad som gällde Amazon model -68 gäller inte en V70 modell 2009, även om båda heter Volvo.

/ B

Så mkt har knappast hänt med LP12an.

Bevisa det.

Användarvisningsbild
nilsviktor

Inläggav nilsviktor » 2009-06-21 22:25

Flint skrev:
MattiasKarlsson skrev:Läs det som Ingvar sa tidigare, att han mött många konstruktörer som VET att det försämrar men dom måste ha det för marknaden kräver det.

Och nu är han själv kommersiell och hamnar med stor säkerhet själv i samma sitiation.
Javisst. Klart att vi ska göra Guruhögtalare med spikes! Vi ska givetvis också använda esoteriskt tjohej kablage inuti eftersom vi hört att "vissa påstår" att vi använder kassa sladdar. ;)

Användarvisningsbild
housemicke

Inläggav housemicke » 2009-06-21 22:27

vart är göran då?
Dom flesta konversationer är i själva verket monologer som framförs i närvaro av ett eller flera vittnen.

nu med adekvat domestisk vokabulär disponibel.

/ din rasp i röven

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2009-06-21 22:29

housemicke skrev:vart är göran då?

Han är så garvad så han förstår att hålla låg profil när vinden ändå blåser i hans riktning.

Användarvisningsbild
BB

Inläggav BB » 2009-06-21 22:32

Flint skrev:

Han är så garvad så han förstår att hålla låg profil när vinden ändå blåser i hans riktning.

För att använda din egen retorik: Bevisa det. :lol:

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2009-06-21 22:34

BB skrev:
Flint skrev:

Kan inte. Glömde tillägga att det är ett klockrent antagande men som vilar på stabil empirisk grund.

Användarvisningsbild
housemicke

Inläggav housemicke » 2009-06-21 22:39

kanske har han förstått att han haft fel hela tiden och nu skäms?
Dom flesta konversationer är i själva verket monologer som framförs i närvaro av ett eller flera vittnen.

nu med adekvat domestisk vokabulär disponibel.

/ din rasp i röven

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2009-06-21 22:44

Flint skrev:
MattiasKarlsson skrev:

/ B

Så mkt har knappast hänt med LP12an.

Bevisa det.

vinylengine skrev:History of the LP12

Product Introduction and Production Dates

(dates and serial numbers are approximate)

1973 LP12 turntable introduced.

[ 2,000] 1974 Main bearing liner changed. Sub-chassis strengthened by addition of strap, spot welded in place. Motor control circuit changed from terminal strip to small pcb. Mains switch changed from two buttons to single with mains neon.

[23,000] 1978 Top plate modified adding two holes for 6x0.5 self tappers into wood block. <Linn claim Nirvana kit available this year>

[27,000] 1979 Lid propr removed and hinges changed to spring loading.

[32,826] 1981 February. Nirvana mechanical components. This consisted of :

• 1 new spring kit (3 springs & 6 grommets),

• 3 large locknuts, 6 small locknuts,

• 5 black chassis bolts,

• 2 motor mounting screws, domes, & nuts allowing it to be positioned with better accuracy.

• 1 motor thrust bearing kit (endcap, spring, ball bearing).

• 1 new drive belt.

• The springs changed from zinc coloured to black.

[38,794] 1982 May Valhalla crystal driven electronic power supply made standard.

[53,000] 1984 Enlarged plinth corner bracing.

[54,101] 1984 June. Sub-chassis strengthening bar epoxy glued instead of spot welded.

[60,383] 1985 August. Cap head screws on bearing housing.

[61,090] 1985 September. Diode modification to Valhalla.

[n/a] 1985 December. Strengthening blocks on corners of plinth.

1986 Suspension springs improved.

[n/a] 1986 May. New clear lid.

[69,161] 1987 March New Formica and MDF armboard.

[n/a] 1987 March New bearing housing.

[69,591] 1987 April New springs.

[70,000] 1987 Bearing improved with better lining material and tighter tolerances. Change to black oil. Suspension springs ground to improved tolerance. Arm board composition improved.

[79,160] New MDF armboard, laminated top and bottom.

[79,700] 1989 Motor thrust pad changed. Valhalla surge guard modification. PCB mains lead (UK).

[81,000] 1989 Harder suspension grommets fitted.

[n/a] 1990 Lingo power supply available as add-on.

[87,047] 1991 Valhalla with 45.

[87,047] motor thrust pad cap added to Lingo models.

[87,206] motor thrust pad cap added to Valhalla models.

[87,672] Introduction of LP12 Basik, Trampolin available.

[87,672] Solid base board replaces hardboard.

[88,950] 1992 Improved top plate fixing.

[90,582] 1993 Cirkus upgrade fitted as standard.

[n/a] 2002 Adikt moving magnet cartridge introduced. Maple plinth introduced adding to existing black, cherry, walnut, rosenut and afromasa options.

Vad som hänt efter 2002 vet jag inte på rak arm. Nån ny subframe kanske, likströmsmotor nämndes tidigare.
Senast redigerad av phon 2009-06-21 22:48, redigerad totalt 3 gånger.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
BB

Inläggav BB » 2009-06-21 22:45

Flint skrev:
BB skrev:
Flint skrev:

Kan inte. Glömde tillägga att det är ett klockrent antagande men som vilar på stabil empirisk grund.

Du vill alltså påstå att bara för att GR dragit in som ett yrväder en Juniafton på faktiskt.se och börjat mässa sitt evangelium så är det bevisat att forumets medlemmar konverterar till spikes på löpande band?

Användarvisningsbild
DS

Inläggav DS » 2009-06-21 22:48

Skit i dehär tramset BB o se til att få hem Mega Trend ist så man får lyssna på ett par riktiga högtalare :)

Edit: snavfel
Senast redigerad av DS 2009-06-21 23:05, redigerad totalt 1 gång.
FUCK ART - LET`S FUCK

Användarvisningsbild
BB

Inläggav BB » 2009-06-21 22:54

DS skrev:Skit i dehär tramset BB o se til att få hem Mega Trend ist så man får lyssna på ett par riktigt högtalare :)

Jag tror banne mig att du har rätt! :)

ThePreTor1aN

Inläggav ThePreTor1aN » 2009-06-21 22:58

MattiasKarlsson skrev:
Bill50x skrev:Faktum kvarstår, massor med högtalarfabrikanter anser att man ska använda spikes. Tex B&W som ju av vissa här anses vara ett hyggligt fabrikat. Varför skickar dom inte med mjuka fötter istället, dom är väl dessutom billigare?

/ B

Många tror på en gud. Vissa tror på aliens. Vissa tror på bigfoot.
Att många gör en sak betyder inte att det är rätt. Läs det som Ingvar sa tidigare, att han mött många konstruktörer som VET att det försämrar men dom måste ha det för marknaden kräver det.

Vilka är det som tror på aliens och bigfoot här inne??, menade du förresten den från alien-filmerna?
Jag gjorde som vi gör för det mesta på Faktiskt.se, tog det helt ur luften bara.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2009-06-21 23:02

BB skrev:
Flint skrev:
BB skrev:
Flint skrev:

Du vill alltså påstå att bara för att GR dragit in som ett yrväder en Juniafton på faktiskt.se och börjat mässa sitt evangelium så är det bevisat att forumets medlemmar konverterar till spikes på löpande band?

Det var aningen övertolkat men när du säger det så...
Det stämmer nog fast det inte alls var vad jag menade.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi