Bill50x skrev:Kribban skrev:Var på AC/DC igår på Ullevi och det var mycket trevligare ljud med mjuka öronproppar än hårda spikar i öronen.
Hur vet du det? Men det kanske räcker med att musiken låter som spikar...![]()
/ B
Subjektivt så lät det bättre
Moderator: Redaktörer
Bill50x skrev:Kribban skrev:Var på AC/DC igår på Ullevi och det var mycket trevligare ljud med mjuka öronproppar än hårda spikar i öronen.
/ B
Kribban skrev:Bill50x skrev:Kribban skrev:Var på AC/DC igår på Ullevi och det var mycket trevligare ljud med mjuka öronproppar än hårda spikar i öronen.
/ B
Subjektivt så lät det bättre
Bill50x skrev:IngOehman skrev:Bill50x skrev:Jag kör ingen "Göran". Och jag har inte en massa åsikter utan grund. Det jag skrev om LP12an är helt enkelt sanningen. Den låter bra och den har (kort sagt) inga andra fördelar. Vad du tror om hur den mäter är irrelevant.
Menar du alltså att det är en "sanning" att LP12 låter "bra"?
Javisst. Min sanning - och många med mig. "En miljon flugor kan inte ha fel - ät skit."
Skämt åsido. LP12an låter alldeles utmärkt. Det räcker med öronen för att förstå det. Det finns säkert andra skivspelare som låter lika bra eller bättre.
För övrigt borde du, och andra, bli lite bättre på att ta uttalanden för vad dom är och inte bokstavstolka. Den typen av diskussion för man bara om man till varje pris vill ha rätt istället för att försöka förstå vad "motparten" menar och vill säga.
Du har ju inte ens frågat i vilket avseende jag säger att LP12an låter "bra" så hur kan du bemöta det påståendet? Menar du att denna spelare inte låter bra i något avseende alls?
/ B
Flint skrev:kodapa skrev:Krystat på vilket sätt? Kuddarna gör att vibrationer inte överförs i golvet. Det är väl precis det man vill med högtalarna. Det ska låda från elementen och eventuella portar. Inte golvet eller lådan.
Den tesen är bara ett normalt och mycket vanligt antagande men har någon verkligen kollat upp om det är sant. Det kanske låter bättre om vissa delar svänger med och bidrar på något troligen odefinerbart sätt.
kodapa skrev:Flint skrev:kodapa skrev:Krystat på vilket sätt? Kuddarna gör att vibrationer inte överförs i golvet. Det är väl precis det man vill med högtalarna. Det ska låda från elementen och eventuella portar. Inte golvet eller lådan.
Den tesen är bara ett normalt och mycket vanligt antagande men har någon verkligen kollat upp om det är sant. Det kanske låter bättre om vissa delar svänger med och bidrar på något troligen odefinerbart sätt.
Ja, kanske det. Men jag väljer att tro på det defenierbara. I vissa fall kan det säkert förändringen vara positiv men min grundiställning är att ljudet ska komma från elementen och portarna. Är det någon som kollat om det är så att det är någon skillnad på högtalare? Det kanske är så att Linnhögtalare mår bra av lite extra fjös?
Edit: Såg att det dikuterats redan.
Bill50x skrev:IngOehman skrev:Men jag kan ta den en gång till:
Menar du alltså att det är en "sanning" att LP12 låter "bra"?![]()
Ja.
/ B
Harryup skrev:Verkligheten för Linn är Linn.
Bill50x skrev:IngOehman skrev:Men jag kan ta den en gång till:
Ja.
/ B
MattiasKarlsson skrev:Harryup skrev:Verkligheten för Linn är Linn.
Linn kan inte ändra på naturlagarna. Att dom är ett företag som drivs av massa okunskap, dogmer och rena rama tv-präst fasoner är väl ingen nyhet. Dyr junk som är "magiskt".
MagnusÖstberg skrev:MattiasKarlsson skrev:38 sidor ännu ingen förklaring varför spikes skulle vara bättre. Stor humor nu.
Lazyworm har angivit en förklaring till varför det kanske kan uppfattas så.
Edit: Om högtalaren i konstruktionen, som tex många Linnhögtalare, har en hängmattekurva borde ju ökad energiutstrålning från högtalaren kunna uppfattas som positivt.
MattiasKarlsson skrev:Bill50x skrev:IngOehman skrev:Men jag kan ta den en gång till:
Ja.
/ B
Men mätningarna säger ju annat. Att DU gillar färgningar och Flint gillar en kniv i elementet gör inte det till en objektiv bra återgivning.
MattiasKarlsson skrev:Bill50x skrev:IngOehman skrev:Men jag kan ta den en gång till:
Ja.
/ B
Men mätningarna säger ju annat. Att DU gillar färgningar och Flint gillar en kniv i elementet gör inte det till en objektiv bra återgivning.
IngOehman skrev:MagnusÖstberg skrev:MattiasKarlsson skrev:38 sidor ännu ingen förklaring varför spikes skulle vara bättre. Stor humor nu.
Lazyworm har angivit en förklaring till varför det kanske kan uppfattas så.
Edit: Om högtalaren i konstruktionen, som tex många Linnhögtalare, har en hängmattekurva borde ju ökad energiutstrålning från högtalaren kunna uppfattas som positivt.
Att saker som färgar kan uppfattas som subjektivit bättre av vissa är
ju rätt så väletablerat, så det behöver man nog inte gå ytterligare på
djupet med - men frågan är om någon kan erbjuda något hållbart för-
sök till förklaring till varför spikar skulle skapa en ursprungstrognare
återgivning?
MattiasKarlsson skrev: ...gillar en kniv i elementet gör inte det till en objektiv bra återgivning.
Objektivisten skrev:MattiasKarlsson skrev: ...gillar en kniv i elementet gör inte det till en objektiv bra återgivning.
Dave Davies satte väl en gitarrhals i högtalarelementet för att fixa till ljudet. Utan detta ingen 'You really got me' o hårdrocken hade inte varit uppfunnen än...
MattiasKarlsson skrev:Harryup skrev:Verkligheten för Linn är Linn.
Linn kan inte ändra på naturlagarna. Att dom är ett företag som drivs av massa okunskap, dogmer och rena rama tv-präst fasoner är väl ingen nyhet. Dyr junk som är "magiskt".
Flint skrev:MattiasKarlsson skrev:Bill50x skrev:IngOehman skrev:Men jag kan ta den en gång till:
Ja.
/ B
Jo i alla fall för mig. För mig är det en objektiv sanning att det låter bättre och jag är den ende jag behöver bevisa det för.
IngOehman skrev:Att saker som färgar kan uppfattas som subjektivit bättre av vissa är
ju rätt så väletablerat, så det behöver man nog inte gå ytterligare på
djupet med - men frågan är om någon kan erbjuda något hållbart för-
sök till förklaring till varför spikar skulle skapa en ursprungstrognare
återgivning?
Vh, iö
IngOehman skrev:Flint skrev:MattiasKarlsson skrev:Bill50x skrev:IngOehman skrev:Men jag kan ta den en gång till:
Ja.
/ B
Jo i alla fall för mig. För mig är det en objektiv sanning att det låter bättre och jag är den ende jag behöver bevisa det för.
Ingen förnekar detta, men ingen har heller pratat om din subjektiva
uppfattning (om vad du tycker låter bättre), så vad är det du kom-
menterar egentligen?
Vad Mattias skrev var "objektiv bra återgivning", inte något om vad
du tycker "låter bättre".
Ditt svar är yxskaft.
Vh, iö
Flint skrev:kodapa skrev:Flint skrev:kodapa skrev:Krystat på vilket sätt? Kuddarna gör att vibrationer inte överförs i golvet. Det är väl precis det man vill med högtalarna. Det ska låda från elementen och eventuella portar. Inte golvet eller lådan.
Ja, kanske det. Men jag väljer att tro på det defenierbara. I vissa fall kan det säkert förändringen vara positiv men min grundiställning är att ljudet ska komma från elementen och portarna. Är det någon som kollat om det är så att det är någon skillnad på högtalare? Det kanske är så att Linnhögtalare mår bra av lite extra fjös?
Edit: Såg att det dikuterats redan.
Om du medvetet väljer att prioritera idologi före dina egna upplevda intryck anser jag att du är ett solklart fall för placebo men det är inget fel med det. Det är troligen alla, men på olika grunder och ideologier. Starkt att du vågar hålla med om det.
Harryup skrev:Kan mycket väl vara så att dom fullständigt koll på vad dom gör bara att deras mål inte sammanfaller med ditt mål.
Harryup skrev:Har en liten fråga på vad som skiljer objektiv bra återgivning ifrån motsatsen och är då subjektivt bra återgivning verkligen motsatsen?
Objektivt bra känns inte som någon lyckad kombination.
mvh/Harryup
MattiasKarlsson skrev:Harryup skrev:Har en liten fråga på vad som skiljer objektiv bra återgivning ifrån motsatsen och är då subjektivt bra återgivning verkligen motsatsen?
Objektivt bra känns inte som någon lyckad kombination.
mvh/Harryup
Det är väl inte så svårt att förstå? Om man kan se objektivt att återgivningen är god så är den ju det. Om någon ogillar det utan vill att mellanregistret ska som kokt gröt ligger på elementet kommer inte gilla det men det är fortfarande objektivt bättre.
MattiasKarlsson skrev:Harryup skrev:Kan mycket väl vara så att dom fullständigt koll på vad dom gör bara att deras mål inte sammanfaller med ditt mål.
Det tror jag inte alls. Dom verkar tro att spikes ger bättre återgivning, vilket är felaktigt eftersom det skapar en färgning.
MattiasKarlsson skrev:Hur svårt ska det vara att förstå att resonanser I det HÖRBARA området inte är BRA?![]()
Only audiophiles.
MattiasKarlsson skrev:Hur svårt ska det vara att förstå att resonanser I det HÖRBARA området inte är BRA?![]()
Only audiophiles.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 18 gäster