Öhman och mjuka fötter m.m.

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2009-06-22 13:52

Harryup skrev:
MattiasKarlsson skrev:
Harryup skrev:Verkligheten för Linn är Linn.

Linn kan inte ändra på naturlagarna. Att dom är ett företag som drivs av massa okunskap, dogmer och rena rama tv-präst fasoner är väl ingen nyhet. Dyr junk som är "magiskt".

Kan mycket väl vara så att dom fullständigt koll på vad dom gör bara att deras mål inte sammanfaller med ditt mål.

Hur menar du med det första? Finns det skäl att tro att de som skriver
saker som är i strid med kända naturlagar, har fullständig koll på vad de
gör, menar du? :?

Det låter märkligt.

Kanske om "det de gör" är att sprida osanningar/dogmer med avsikt att
nå andra mål. Då kan man förstås säga att de vet vad de gör.

Fast jag talar nu egentligen inte alls om Linn, eftersom jag vet alldeles
för lite om vad de officiellt går ut med. Jag pratar om det som jag sett
och hört företrädare för Linn, skriva och säga. Jag har dock träffat och
talar med Ivor i några timmar (2?), och han sa just ingenting som var
dumt. Snarare tog han avstånd från den del av det som jag hört sägas
av andra Linn-människor. Intervjun med honom har funnits publicerad i
MoLt för en massa år sedan.

Det jag talade om härovan är alltså inte alls riktat mot Linn, utan mot det
som sagts av dem som enligt egen uppfattning talar för Linn och skriver
dumheter.

Inga namna nämnda. Var och en får leta själv efter folk som passar in på
den beskrivningen.

Harryup skrev:Är väl inget konstigt med det. Personligen så har jag lyssnat för lite på förstärkarna separat för att kunna uttala mig om dom, inte heller har jag lyssnat på högtalarna separat.

Måste man lyssna på en förstärkare för att kunna säga något om
huruvida pseudofysikaliska påståenden är sanna eller inte?

Om frågan handlar om förstärkarens egenskaper så visst, men om den
handlar om vad som påståtts och relevansen hos det, så nej.

Förstärkaren behöver ju inte ens följa de principer du påstår att de
gäller.

Harryup skrev:Däremmot har jag vid några olika tillfällen lyssnat på moderna Linn anläggningar i olika miljöer och hitills inte tyckt att det totala ljudet varit intressant.

Okej.

Och vad säger det om Linns relation till naturlagarna och sanningen? Jag
förstår fortfarande inte sambandet. Innan man visat att de agerar efter
vad de påstår, så vad har apparaterna med debatten och fysiken att göra?

Den enda slutsats jag kan dra av det du skrev var att du inte tyckte att
det totala ljudet var intressant. För det var ju det enda du skrev.

Men jag ser inte att du anger på vilket sätt detta relaterar till vad Mattias
skrev om Linns relation till fysikens lagar.

Är det meningar att jag skall tolka in något annat i det du skrev?

Harryup skrev:Däremot så tycker jag LP12 är en bra skivspelare även utan religion och säkert är deras nätverksspelare bra också.

Hur säkert då? Och varför är det säkert?

Harryup skrev:Att deras större grejor är prisledande är inget som berör eller upprör mig eftersom jag inte heller upprör mig över konkurrenter i samma prisklasser.

Håller med dig till 100%.

Tycker alla får ta betalt hur mycket de vill dessutom, och även får göra
apparater som presterar tveksamt med avseende på återgivning. Jag är
ju int tvingad att köpa dem och tycker inte att några pris eller några
brister är upprörande.

Det jag ogillar är osanningar. Människor har rätt att inte bli beljugna.

Harryup skrev:Skulle jag uppröras av det så skulle jag få vara upprörd hela tiden med tanke på dyra kameror, motorcyklar, bostäder, bilar etc.

mvh/Harryup

Kloka ord. ;)

Fast ändå är det kanske lite skillnad? Audiobranschen är ju rätt så udda,
och inte riktigt som de andra du exemplifierar med. Hade du sagt kläder
eller klockor så hade jag varit helt med.

Fast fan vet om inte audiobranschen är värst ändå när det gäller att sälja
ingenting för massor... ) Rena voodoo-grunkor får man ju nästa gå till
hälsokost-banschen för att hitta motsvarigheter till.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
B_Esserwisser

Inläggav B_Esserwisser » 2009-06-22 14:06

housemicke skrev:är:
göran
sportis
b esserwisser
prolinn
ivor isobarik
thepraetorian

alla samma person?

göran totalt äger tråden!

Du glömde Rickard, Bill och några till som inte heller helt håller med dig, MK och iö...

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-06-22 14:16

MattiasKarlsson skrev:
Harryup skrev:Kan mycket väl vara så att dom fullständigt koll på vad dom gör bara att deras mål inte sammanfaller med ditt mål.

Det tror jag inte alls. Dom verkar tro att spikes ger bättre återgivning, vilket är felaktigt eftersom det skapar en färgning.

Mycket tro utan vetande. Inget av det du skriver hanterar det faktum att det fortfarande kan vara så tillverkarna agerar. De har ofta mer insyn än de som pladdrar på.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2009-06-22 14:24

MagnusÖstberg skrev:
MattiasKarlsson skrev:
Harryup skrev:Kan mycket väl vara så att dom fullständigt koll på vad dom gör bara att deras mål inte sammanfaller med ditt mål.

Det tror jag inte alls. Dom verkar tro att spikes ger bättre återgivning, vilket är felaktigt eftersom det skapar en färgning.

Mycket tro utan vetande. Inget av det du skriver hanterar det faktum att det fortfarande kan vara så tillverkarna agerar. De har ofta mer insyn än de som pladdrar på.

Rätt. Du kan ju vara riktigt vettig ibland.

Användarvisningsbild
MattiasKarlsson
Semesterfirare

Inläggav MattiasKarlsson » 2009-06-22 14:40

KarlXII skrev:Svara istället på vad Harryup frågar. Var går gränsen för "objektivt bra" och vem sätter gränsvärdet?

Att du är lite efter är inget nytt. Jag skrev ju precis svaret, att resonanser I det hörbara området är ju inte objektivt bra.
För ett trollfritt Faktiskt: Ignore är din vän :)
Insignalen ÄR referensen

Användarvisningsbild
Floyd

Inläggav Floyd » 2009-06-22 14:41

MattiasKarlsson skrev:

Fel av dig igen. Det är direkt fel att sätta ett likhetstecken mellan transparent återgivning och bättre återgivning eftersom du då talar om för folk vad de ska föredra. När ska du lära dig?

Att du ska svara på frågor är väl ganska orimligt att tro, men man kan ju försöka.
Rega Planet 2000 ; Yamaha RX-V663 ; Quad 12L mkII

Användarvisningsbild
Goran_Rudling

Inläggav Goran_Rudling » 2009-06-22 14:42

<B> Lustiga mätningar, del 12 </b>
Ni ska inte tro att ni har monopol på lustiga mätningar. Jag har också gjort några. Men har inte berättat om det förrän nu. Men jag är inte ännu säker på hur jag ska tolka resultaten.

Spelar ibland pingis. Är inte så bra på det. Är bättre på att snacka. Men jag har noterat vissa fenomen när det gäller pingisbord och studs beroende på underlaget.

Ett bord ska vara ”styvt” så att bollen studsar bra. Ett pingisbord kan man ställa in höjden på, oftast med skruvfötter. Fötterna är i metall. Det finns inga mjukfötter på pingisbord.

Om man spelar på ett bra uppsatt bord, på ett hårt trägolv, studsar bollen bra. Studsar på ett visst sätt. Om man nu lägger in en heltäckningsmatta med gummibaksida (har inte provat SDfötter) under benen på bordet så studsar bollen sämre. Bordet ”svarar” inte lika bra. (Har jag aldrig lagt in mjukfötter mellan skivan och stativet men det borde rimligen innebära att bollen studsar ännu sämre.)

En pingisboll väger 2,7 gram. Ett bordtennisbord ca 120 kg. En 9 tums högtalarkon med spole väger runt 38 gram. Så en högtalare med ett 9 tums baselement borde med samma massrelation väga 1,69 ton. Ett par nästan 3,4 ton. Så kallad tung hi-fi.

En högtalare med ett 9 tums element väger 50 kg. Om det var samma massrelation mellan pingisbollen och pingisbordet som mellan konen och högtalaren skulle bordet väga 3,55 kg. Vad är bäst för studsen på ett 3,55 kg tungt pingisbord? Spikfötter eller mjukfötter?

Och, vad betyder detta för debatten om mjukfötter och spikfötter?
Måste väl betyda att en pingisboll studsar sämre på en högtalare med mjukfötter.

Och vad betyder det?

ThePreTor1aN

Inläggav ThePreTor1aN » 2009-06-22 14:42

MattiasKarlsson skrev:

Linn kan inte ändra på naturlagarna. Att dom är ett företag som drivs av massa okunskap, dogmer och rena rama tv-präst fasoner är väl ingen nyhet. Dyr junk som är "magiskt".

Du är riktigt pinsam måste jag säga, även fast som underhållande.

Med andra ord menar du att Linn inte har några Ingenjörer, likvärdiga eller bättre än dom som finns på Faktiskt?
Jag gjorde som vi gör för det mesta på Faktiskt.se, tog det helt ur luften bara.

Användarvisningsbild
Floyd

Inläggav Floyd » 2009-06-22 14:43

IngOehman skrev:
Flint skrev:
MattiasKarlsson skrev:
Bill50x skrev:
IngOehman skrev:Men jag kan ta den en gång till:

Menar du alltså att det är en "sanning" att LP12 låter "bra"? :o

Ja.

/ B

Men mätningarna säger ju annat. Att DU gillar färgningar och Flint gillar en kniv i elementet gör inte det till en objektiv bra återgivning.

Jo i alla fall för mig. För mig är det en objektiv sanning att det låter bättre och jag är den ende jag behöver bevisa det för.

Ingen förnekar detta, men ingen har väl heller pratat om din subjektiva
uppfattning (om vad du tycker låter bättre) eller att du behöver bevisa
den för någon, så vad är det du kommenterar egentligen? :?

Vad Mattias skrev var "objektiv bra återgivning", inte något om vad du
tycker "låter bättre".

Ditt svar är yxskaft.

Vh, iö

Ditt svar här ovan kan (OBS, KAN!) tolkas som att du anser att icketransparenta ljudideal inte platsar i denna diskussion, och därmed inte på detta forum.

Användarvisningsbild
MattiasKarlsson
Semesterfirare

Inläggav MattiasKarlsson » 2009-06-22 14:44

MagnusÖstberg skrev:Mycket tro utan vetande. Inget av det du skriver hanterar det faktum att det fortfarande kan vara så tillverkarna agerar. De har ofta mer insyn än de som pladdrar på.

Spelar det någon roll? Har svårt att ta en tillverkare seriöst efter så mycket dravel som dom sagt genom åren.
Insignalen ÄR referensen

Användarvisningsbild
MattiasKarlsson
Semesterfirare

Inläggav MattiasKarlsson » 2009-06-22 14:46

Goran_Rudling skrev:Och vad betyder det?

Det ENDA som det betyder är att du fortsätter snacka runt fråga utan att ge oss dom objektiva förklaringarna varför spikes skulle ge bättre återgivning. Det, om något, visar väl att du inte har någon som helst koll på fysiken.
Insignalen ÄR referensen

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2009-06-22 14:46

ThePreTor1aN skrev:
MattiasKarlsson skrev:

Du är riktigt pinsam måste jag säga, även fast som underhållande.

Med andra ord menar du att Linn inte har några Ingenjörer, likvärdiga eller bättre än dom som finns på Faktiskt?

Det pinsamma är väl att du tror att ingenjörer (om de nu finns) har ngt med marknadsföringen att göra.

Är det ngn som har varit hos Linn och sett hur det går till? Eller skall vi fortsätta spekulationscirkusen ytterligare några varv? :wink:
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Floyd

Inläggav Floyd » 2009-06-22 14:46

MattiasKarlsson skrev:
MagnusÖstberg skrev:Mycket tro utan vetande. Inget av det du skriver hanterar det faktum att det fortfarande kan vara så tillverkarna agerar. De har ofta mer insyn än de som pladdrar på.

Spelar det någon roll? Har svårt att ta en tillverkare seriöst efter så mycket dravel som dom sagt genom åren.

Du tar ingen tillverkare på allvar som har en dyr produkt i sitt sortiment, om den inte är F/E lyssnad med bra resultat.

På tal om dravel och att bli tagen på allvar. Sopa upp framför din egen dörr först Karlsson.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2009-06-22 14:48

IngOehman skrev:
Harryup skrev:
MattiasKarlsson skrev:

Kan mycket väl vara så att dom fullständigt koll på vad dom gör bara att deras mål inte sammanfaller med ditt mål.

1. Hur menar du med det första? 2. Finns det skäl att tro att de som skriver saker som är i strid med kända naturlagar, har fullständig koll på vad de gör, menar du? :?

Det låter märkligt.

Kanske om "det de gör" är att sprida osanningar/dogmer med avsikt att
nå andra mål. Då kan man förstås säga att de vet vad de gör.

Fast jag talar nu egentligen inte alls om Linn, eftersom jag vet alldeles
för lite om vad de officiellt går ut med. Jag pratar om det som jag sett
och hört företrädare för Linn, skriva och säga. Jag har dock träffat och
talar med Ivor i några timmar (2?), och han sa just ingenting som var
dumt. Snarare tog han avstånd från den del av det som jag hört sägas
av andra Linn-människor. Intervjun med honom har funnits publicerad i
MoLt för en massa år sedan.

Det jag talade om härovan är alltså inte alls riktat mot Linn, utan mot det
som sagts av dem som enligt egen uppfattning talar för Linn och skriver
dumheter.

Inga namna nämnda. Var och en får leta själv efter folk som passar in på
den beskrivningen.

Harryup skrev:Är väl inget konstigt med det. Personligen så har jag lyssnat för lite på förstärkarna separat för att kunna uttala mig om dom, inte heller har jag lyssnat på högtalarna separat.

3. Måste man lyssna på en förstärkare för att kunna säga något om
huruvida pseudofysikaliska påståenden är sanna eller inte?

4.Om frågan handlar om förstärkarens egenskaper så visst, men om den
handlar om vad som påståtts och relevansen hos det, så nej.

5.Förstärkaren behöver ju inte ens följa de principer du påstår att de
gäller.

Harryup skrev:Däremmot har jag vid några olika tillfällen lyssnat på moderna Linn anläggningar i olika miljöer och hitills inte tyckt att det totala ljudet varit intressant.

Okej.

6.Och vad säger det om Linns relation till naturlagarna och sanningen? Jag
förstår fortfarande inte sambandet. Innan man visat att de agerar efter
vad de påstår, så vad har apparaterna med debatten och fysiken att göra?

Den enda slutsats jag kan dra av det du skrev var att du inte tyckte att
det totala ljudet var intressant. För det var ju det enda du skrev.

7.Men jag ser inte att du anger på vilket sätt detta relaterar till vad Mattias
skrev om Linns relation till fysikens lagar.

8. Är det meningar att jag skall tolka in något annat i det du skrev?

Harryup skrev:Däremot så tycker jag LP12 är en bra skivspelare även utan religion och säkert är deras nätverksspelare bra också.

9. Hur säkert då? Och varför är det säkert?

Harryup skrev:Att deras större grejor är prisledande är inget som berör eller upprör mig eftersom jag inte heller upprör mig över konkurrenter i samma prisklasser.

Håller med dig till 100%.

Tycker alla får ta betalt hur mycket de vill dessutom, och även får göra
apparater som presterar tveksamt med avseende på återgivning. Jag är
ju int tvingad att köpa dem och tycker inte att några pris eller några
brister är upprörande.

Det jag ogillar är osanningar. Människor har rätt att inte bli beljugna.

Harryup skrev:Skulle jag uppröras av det så skulle jag få vara upprörd hela tiden med tanke på dyra kameror, motorcyklar, bostäder, bilar etc.

mvh/Harryup

Kloka ord. ;)

10. Fast ändå är det kanske lite skillnad? Audiobranschen är ju rätt så udda, och inte riktigt som de andra du exemplifierar med. Hade du sagt kläder eller klockor så hade jag varit helt med.

Fast fan vet om inte audiobranschen är värst ändå när det gäller att sälja
ingenting för massor... ) Rena voodoo-grunkor får man ju nästa gå till
hälsokost-banschen för att hitta motsvarigheter till.

Vh, iö

Oj då, skall göra mitt bästa att svara, la till lite nummer för att det skulle bli enklare.

1. Mattias är intresserad av sin verklighet, den sammafaller inte med vad Linn står för tydligen. Nu har jag inget bevis för att min verklighet och framför allt min uppfattning om verkligheten stämmer med nån av deras. Nu är ifs inte Göran R= Linn heller så hans ord kanske inte är exakt samma som en representant för Linn skulle uttrycka det. Eftersom det är Mattias som citerar lite korthugget så kan ju min mening se lite väl lösryckt ut.
2. Jag tror inte att Linn inte har koll på vad dom gör, dom har av någon anledning valt att göra på deras sätt. Deras förklaringsmodell för spikarna känner jag inte till men väl den som GR återger. Är det samma tro? Vet ej, men instinktivt så kan man säga att varken SD modellen eller den GR presenterar känns komplett.

3. Mattias skriver dyrt junk som är "magiskt"
Då gick jag igenom vad jag vet om apparaterna, dvs. inte så mycket.
Jag föredrar att bilda min egen uppfattning om vad jag hör och inte hör. Och för att göra det så måste jag lyssna, en del låter andra lyssna men jag vill lyssna själv också. Vad dom säger är en sak och hur förstärkaren låter är en annan sak. Jo, jag vill lyssna eftersom jag inte bryr mig om er upprörda diskussion på det planet.

4. Jag pratade om produkterna, vet ej vad Linn påstår. Däremot så finns det ju andra som påstår vad Linn säger och jag vet inte om det är sant eller misstolkningar. Föredrar att inte kalla det lögner förräns jag vet om det är medvetet fel eller t.o.m. möjligen rätt.

5. Hitta faktiskt ingenstans att jag påstår att deras apparater följer några principer. Kan du visa?

6. Tja, min genomgång av mina erfarenheter av apparaterna var just det oc inget annat.

7. Skrev Mattias något som går att prostera emot? Han skriver att dom inte håller sig till sanningen. Återigen, jag vet inte vad Linn berättar kanske har han rätt, kanske fel.

8. Du har ju skrivit att du aldrig tolkar något inlägg. Skall du börja med det nu? ;-)

9. Ja det är säkert till 87%. Måste erkänna att jag lämnar lite öppet för att jag TROR fel. Jag tror det därför att jag anser att LP12 är en bra skivspelare, CD12 var en bra CD-spelare och för att jag har hört folk som jag anser normalt vederhäftiga tyckt att DS apparaterna låtit bra. Så prisvärdheten kan säkert diskuteras för envar men ja, jag tror dom är ganska bra också efter att ha läst utförliga tester i tyska tidningar.

10. Ja, jag går med på att inkludera hälsokost, design, en hel del konst, klockor, båtar osv.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Floyd

Inläggav Floyd » 2009-06-22 14:50

MattiasKarlsson skrev:
Goran_Rudling skrev:Och vad betyder det?

Det ENDA som det betyder är att du fortsätter snacka runt fråga utan att ge oss dom objektiva förklaringarna varför spikes skulle ge bättre återgivning. Det, om något, visar väl att du inte har någon som helst koll på fysiken.

Jag repeterar: Peka ut skillnaden mellan spikar och fötter i ett blindtest i din egen anläggning, och jag blir den förste att rulla ut röda mattan framför dig.

Om inte; sluta vara så himla bedrövlig.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2009-06-22 14:52

MattiasKarlsson skrev:
KarlXII skrev:Svara istället på vad Harryup frågar. Var går gränsen för "objektivt bra" och vem sätter gränsvärdet?

Att du är lite efter är inget nytt. Jag skrev ju precis svaret, att resonanser I det hörbara området är ju inte objektivt bra.

Det har jag aldrig frågat dig om.

Var går gränsen för objektivt bra? Och VEM bestämmer den?

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2009-06-22 14:53

Vee-Eight skrev:Det pinsamma är väl att du tror att ingenjörer (om de nu finns) har ngt med marknadsföringen att göra.

Jag vet inte vad du menar med "om ingenjörer finns" - menar du hos Linn eller? I så fall, klart det finns. Säger jag utan att veta, men jag har svårt att tro att Linns produkter är framtagna av lagerkillen...

Men, det är klart att designer och utvecklare har med marknadsföringen att göra. Det är ju utvecklarna som sätter ribban och laddar apparaterna med önskade prestanda - om dom kan. Sedan är det upp till marknadsförarna att kommunicera budskapet med de presumtiva kunderna. Och här kan det givetvis gå snett och bli felaktigheter. Men det skulle bli riktigt dåligt om inte "ingenjörerna har ngt med marknadsföringen att göra".

/ B

Användarvisningsbild
Britt-Gunnar

Inläggav Britt-Gunnar » 2009-06-22 14:53

Floyd skrev:
MattiasKarlsson skrev:

Du tar ingen tillverkare på allvar som har en dyr produkt i sitt sortiment, om den inte är F/E lyssnad med bra resultat.

På tal om dravel och att bli tagen på allvar. Sopa upp framför din egen dörr först Karlsson.

fast känns det inte ganska löjeväckande med påståenden om att vissa anläggningar spelar mer stämt en andra?

Användarvisningsbild
Floyd

Inläggav Floyd » 2009-06-22 14:54

Harryup skrev:
MattiasKarlsson skrev:

mvh/Harryup

Den frågan får du knappast ett vettigt svar på. Den är för obekväm för honom.

Användarvisningsbild
MattiasKarlsson
Semesterfirare

Inläggav MattiasKarlsson » 2009-06-22 14:58

Harryup skrev:Var går gränsen för objektivt bra? Och VEM bestämmer den?

mvh/Harryup

Är resonanser som är hörbara bra? Är en kniv i baselementet bra? Är det bra att spela högtalaren under vatten?
Insignalen ÄR referensen

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2009-06-22 14:58

Floyd skrev:
Harryup skrev:
MattiasKarlsson skrev:

mvh/Harryup

Den frågan får du knappast ett vettigt svar på. Den är för obekväm för honom.

Hmmm, kanske du kan fråga IÖ då? Eller om IÖ vill svara i Mattias ställe går ju det utmärkt. Jag vill veta vilken instans som sätter gränsen för objektivt bra och vilka produkter som inte klarat och klarat gränsen. Är det samma som LTS-listan förresten?

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2009-06-22 15:00

MattiasKarlsson skrev:
Harryup skrev:Var går gränsen för objektivt bra? Och VEM bestämmer den?

mvh/Harryup

Är resonanser som är hörbara bra? Är en kniv i baselementet bra? Är det bra att spela högtalaren under vatten?

[quote /" MEGA STOR FONT "].............VEM?...........[MEGA STOR FONT SLUT/quote]
Senast redigerad av Harryup 2009-06-22 15:02, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
MattiasKarlsson
Semesterfirare

Inläggav MattiasKarlsson » 2009-06-22 15:01

Harryup skrev:/MEGA STOR FONT VEM? /MEGA STOR FONT SLUT

Kan du inte SVARA på min fråga?
Insignalen ÄR referensen

ThePreTor1aN

Inläggav ThePreTor1aN » 2009-06-22 15:02

Inressant inlägg GR,
Jag har inte undersökt din exempel och vet inte om det är någon skillnad just i det fallet pga bollens och bordets skillnad i massa.

Men bekräfta kan jag att det finns bord och det finns bord. De må vara lika hårda till synes, säkert även mätbart identiska, men bollen studsar helt enkelt bättre på "bra bord" eller tävlings bord. Det hör man ju på ljudet också!.
Spontant, man spelar bättre på ett bättre bord. Det gör man nödvädigtvis inte med bättre rack, eller boll.
Jag gjorde som vi gör för det mesta på Faktiskt.se, tog det helt ur luften bara.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2009-06-22 15:02

Britt-Gunnar skrev:fast känns det inte ganska löjeväckande med påståenden om att vissa anläggningar spelar mer stämt en andra?

Nä, det tycker jag inte. Jag ser i alla fall på detta som en förklaring med musikaliska termer istället för tekniska. Det handlar, enligt mitt sätt att tolka Rudling, mer om en eller flera distorsionsprodukter som gör att instrument låter ostämda i varierande grad.

Precis som att vissa anläggningar låter rappa och snabba medan andra låter segt, trots att cd-spelaren levererar musiken i samma hastighet hela tiden.

Andra än Rudling har säkert andra sätt att beskriva motsvarande tillkortakommanden i en anläggning och att bli sams här krävs nog att man lyssnar samtidigt på en given anläggning och försöker korrelera intrycken verbalt.

/ B
Senast redigerad av Bill50x 2009-06-22 15:04, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2009-06-22 15:03

Britt-Gunnar skrev:
Floyd skrev:
MattiasKarlsson skrev:

fast känns det inte ganska löjeväckande med påståenden om att vissa anläggningar spelar mer stämt en andra?

Nej. Jag tycker själv att min dator spelar mer surt än en skiva bränd med samma musik och dator låter via CD-spelaren. Dom är kopplade till samma utrustning. Och nej, jag har inte blindtestat det. Jag mäter det i utbytesgrad rent subjektivt musikaliskt.
Senast redigerad av Flint 2009-06-22 15:05, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2009-06-22 15:05

MattiasKarlsson skrev:
Harryup skrev:/MEGA STOR FONT VEM? /MEGA STOR FONT SLUT

Kan du inte SVARA på min fråga?

Nejdu, du får fan inget svar innan du lärt dig att svara själv!!!!!!!!!

En enda gång kanske du kan svara direkt utan att ställa en fråga själv?

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2009-06-22 15:06

MattiasKarlsson skrev:Hur svårt ska det vara att förstå att resonanser I det HÖRBARA området inte är BRA? 8O
Only audiophiles. :lol:

Om det är bra eller inte bra beror ju på vad man tycker, inte vad
man förstår eller inte förstår.

Fast du menar kanske att det inte är bra för ursprungstroheten?

Det bör man specificera det (och då håller jag med dig).

Det kan finnas de som bara är ute efter att hitta ett "sound som
de gillar", och de måste ju också få andra ordet "bra". Ty, för dem
är det ju bra, om de tycker att det är bra. Det är deras kriterium
att de skall gilla det de hör, inte att det du hör skall vara så likt
den ursprungliga musiken som möjligt.

Inget fel med det. Var och en är bäst på att bedöma vad det är
som de värderar och skall bry sig om. Och även om de inte skulle
vara det så är det deras rättighet att bedöma det ändå!

Det är helt enkelt inte orden "bra" och "ljud" som är vikiga, utan de
som hamnar i närheten och specifikerar vad det är man värderar
och bedömer "vara bra".

Tycker jag.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2009-06-22 15:07

Flint skrev:Nej. Jag tycker själv att min dator spelar mer surt än en skiva bränd med samma musik och dator låter via CD-spelaren. Dom är kopplade till samma utrustning. Och nej, jag har inte blindtestat det. Jag mäter det i utbytesgad rent musikaliskt.

Jag tyckte också att det var sämre direkt från datorn till stereon än från CD, även på en enkel gammal Pioneer CD-spelare. Men efter att ha ersatt direktkopplingen från ljudkort till stereo med en Squeezebox så är förhållandet det omvända. SB´n låter bättre än de tre billiga CD-spelare jag har tillgång till.

/ B

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2009-06-22 15:09

IngOehman skrev:Det är helt enkelt inte orden "bra" och "ljud" som är viktiga, utan de som hamnar i närheten och specificerar vad det är man värderar och bedömer "vara bra".

Tycker jag.

Tycker jag också.

/ B

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi