Naqref™ skrev:MattiasKarlsson skrev:KarlXII skrev:Svara istället på vad Harryup frågar. Var går gränsen för "objektivt bra" och vem sätter gränsvärdet?
Att du är lite efter är inget nytt. Jag skrev ju precis svaret, att resonanser I det hörbara området är ju inte objektivt bra.
Jasså? Du tycker alltså inte att pi60 eller piP är en bra högtalare? (Retorisk fråga)
För dessa högtalare (och naturligtvis i princip alla högtalare) finns det minst 4 resonanser inom det hörbara området. Är alla dessa dåliga? Vi kan väl räkna upp dom genom att gå från topp till botten.
För en normal mjuk 1" dome så finns det en membranresonans i området i högsta oktaven. Denna resonans ser till att man kan vidmakthålla nivån i 0-gradersriktningen upp till hörbarhetsgränsen. Den syns normalt inte i 0-gradersriktningen utan möjligen i impedanskurvan eller när man mäter i större riktningar. Mattias tycker uppenbarligen inte att full nivå upp till hörbarhetsgränsen är "objektivt bra". Det är helt ok för mig men jag håller inte med.
Går vi nedåti frekvens så har vi en resonans mellan membranmassan och fjädringen för diskanten. Tar vi bort den så kommer filterfunktionen för diskanten att bli kajko i o m att det samarbetar med diskantens impedanskurva och den i sin tur beror på bl a denna resonans. Det tycker Mattias uppenbarligen inte är "objektivt bra". Det är helt ok för mig men jag håller inte med.
Går vi nedåt vidare så kommer vi till baselementet. Där finner vi en resonans (beroende på membranstorlek) på 800-1500Hz för en rimligt mjuk pappers- eller polypropylenkon i dimensionerna 5-8". Utan denna resonans så kommer vi få en dipp i detta område. Lite försvagat mellanregister tycker Mattias tydligen är "objektivt bra". Det är helt ok för mig men jag håller inte med.
Vi går vidare ner i basen och för alla slutna och basreflexlådor så har vi en resonans i övre basen som beror på membranmassan och fjädringen i elementet plus lådans luftfjädring. Utan denna så kommer vi ha en betydlig betydligt lägre nivå i basen (övre basen för en basreflex). Mattias tycker att denna nivåsänkning i basen är "objektivt bra". Det är helt ok för mig men jag håller inte med.
Går vi ännu längre ner och håller oss till en basreflexlåda så har vi den s k helmholtzresonansen. Det är när portens akustiska massa resonerar med luftfjädringen i lådan. Denna brukar ligga väl inom det hörbara området. Utan den så kan vi lika gärna gå äver till motsvarande slutna låda. Ger ett rejält tapp i ljudtryckskapaciteten och i nivån vid resonansfrekvensen. Det tycker Mattias är "objektivt bra". Det är helt ok för mig men jag håller inte med.
Tar vi till slut det sista steget och ser till resonansen som beror på elementets fjädring samt dess rörliga massa plus den akustiska massan i porten så finns den för en pi60 faktiskt under det hörbara området men för andra (ex piP) så är den inom det hörbara området. Den breddar området för elementet en del nedåt. Det tycker Mattias är mindre "objektivt bra". Det är helt ok för mig men jag håller inte med.
Tar vi bort alla dessa resonanser inom det hörbara området så kommer vi få en tidig avrundad diskant, några dippar i mellanregistret samt obefintlig bas. Detta tycker Mattias är "objektivt bra". Det är helt ok för mig men jag håller inte med. Undrar om någon håller med Mattias här?
Motfrågan blir till Mattias, hur motiverar du ditt val av högtalare som har hörbara resonanser som är dekader större än de som spikfötter orsakar om det nu vore så att alla resonanser inom det hörbara området är objektivt dåligt?
Mnjae...
Även om jag inte i detalj håller med dig om varje ord du skrev så visst ligger
det något i det du skrev.
Men du förstod nog ändå vad Mattias menade, eller hur?
Och alla de massa/fjäder-system du nämner är ju dessutom "tillrättare" som
man kan välja eller välja bort som konstruktör, men som nästan alla ändå
väljer att använda sig av (olika många beroende på hur flervägigt systemet
är och beroende på hur puristiskt konstruktören vill att högtalaren skall
hantera signalen, bara delningsfiltret i ett treväggsystem kan ju utformas
så att de grupplöptidspåverkande resonanseffekterna från dessa dominerar
helt över du nämner) eftersom det ÖKAR den utgående signalens potential
att överensstämma med ursprungssignalen, men odecimerad verkningsgrad.
(Jag nämner det för alla andra som läser, att du begriper det framgår ju av
ditt inlägg, om jag inte hade vetat det förut.)
De effekter du nämner (som jag i flera fall kan tvekar att kalla resonanser
med tanke på att några av dem är aperiodiska) agerar helt enkelt konstruk-
tivt = att de ingår i överföringsfunktionen gör ursprungstroheten bättre.
Men de som spikfötter ställer till med är ett rent adderande av artefakter,
som förstör musikåtergivningen.
Det är lite olika, tycker jag.
De som spikfötterna skapar har skarpa Q-värden och ringer länge, länge,
länge, även om amplituden ofta är förhållandevis låg.
De som används i högtalare är allihopa sådana som har låga Q-värden. Bara
en bråkdel av de som stämgaffelresonansen för en spikfotsuppställning
uppvisar.
Hörbarheten av resonanserna då?
Jo, visst är det som du säger - att de som används i högtalaren är mycket
"hörbara" i så måtta att det skulle höras väldigt tydligt om man tog bort
dem (eftersom återgivningen skulle försämras avsevärt). Är det samma sak
som att de är hörbara? Tja, kanske?
Jag skulle säga motsatsen dock, men jag håller med om att man kan se det
som du gör. Tycker bara att det är lite vilseledande. Det får det ju att låta
som att man hör att det resonerar om dem. Det som händer är ju att man
slipper höra att det resonerar av dipparna, eller att man slipper drabbas av
så kraftiga bandpassbegränsningar. Kort sagt - system med sådana där
rsonanser som du talar om (för resonamangets skull kan vi säga att vi talar
om en elektronikapparat) kan vara helt transparenta, men inte vara det när
man tar bort resonanserna. Då tycker nog jag det är rimligast att kalla just
de resonanserna för ohörbara, även om deras tillrättande inverkan sjävlklart
är hörbar, för utan dem så färgades ju återgivningen illa.
En RIAA-kurva är ju med samma resonamang också hörbar, om man med det
menar att man "märker när man tar bort den". För då blir det ju väldigt dålig
återgivning.
Hur mycket hörs spikfötternas inverkan då?
Det beror på massor av saker. De kan teorietiskt höras på minst två sätt:
1. Genom att de ljud som kommer från lådan moduleras på grund av att
lådan står och skakar,
2. Genom själva resonansljuden som kommer från lådan och golvet.
Det förstnämnda lämnar jag i huvudsak till andra att göra sina egna bedöm-
ningar av. Jag har förvisso en uppfattning och den är att effekterna faktiskt
går att höra i vissa fall, men det tycker jag ingen skall ta mitt ord på, utan
det skall de självklart testa själva. Det är ju om de hör den själva som be-
tyder något.
Det sistnämnda är mycket lätt att höra om lådan står på ett lättrörligt golv.
Men med allt detta sagt undrar jag:
Kan det vara så att du helt enkelt tyckte att Mattias behövde läxas upp
lite, och att du kände dig skickad att dela ut repressalien/straffet för hans
uppstudsighet?
Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).