Öhman och mjuka fötter m.m.

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
MattiasKarlsson
Semesterfirare

Inläggav MattiasKarlsson » 2009-06-23 13:38

Stehpan skrev:Om du lyssnar på två stereoanläggningar (A och B) och du upplever att det är roligare att lyssna på din favoritmusik i anläggning A än anläggning B.
Anta amtidigt att anläggning B "färgar ljudet" mindre än anläggning A

Vilken anläggning väljer du då?
Varför?

Tja Stehpan. För det första, välkommen. För det andra, jag hade liknande tankegånger som dig förr, men inte nu. Anledningen är rätt enkel.
En färgning är som ett filter på en kamera. Det kommer påverka alla bilder du tar oavsett när, hur och vart. Så den där "kontrastboostningen" som gör att vissa fest bilder ser kul ut, kommer i längden vara trist om det är samma effekt på alla bilder, oavsett om du tar bilder på en fest, på din systerdotter, eller en älg i skogen.

Så svaret på din fråga är; den anläggningen som släpper igenom ljudet mest kommer ge flest skillnader och därmed även mindre problem att man tröttnar på ständiga färgningar.
Det vill säga, det är stor skillnad på Rammstein och Eldfågeln och man slipper höra samma "ljud" som inte finns på skivorna, utan som anläggningen lägger till.

Stehpan skrev:Om det är så att Linns anläggningar kan "färga ljudet" så att det blir roligare att lyssna på musiken, varför görs inte denna "färgning" redan på produktionsstadiet (i studion)?
De som skapar musiken vill ju att den skall vara rolig att lyssna på för att kunna tjäna pengar.

Så du menar att musik live, inte är rolig? Man måste alltså påverka alla musik likadant för det ska bli kul att lyssna på det? Tycker du en liten köksradio ger bättre ljud för att den ständigt har en signatur på ljudet, eller vill du att musiken ska framträda med alla den variation som den har? :)
För ett trollfritt Faktiskt: Ignore är din vän :)
Insignalen ÄR referensen

Användarvisningsbild
Frodrak

Inläggav Frodrak » 2009-06-23 13:40

Goran_Rudling skrev:

Vi som har lyssnat och använt våra öron och hjärnor vet hur det låter. Och vad säger vi? Basen blir fullkomligt extremt ”ofärgad” av de enkla skälet att <b> det finns ingen bas!!!!</b>.Pickupnålen är styv under resonansfrekvensen och den kan varken ta upp bucklor eller bas, frekvenser under resonansfrekvensen. Punkt. Punkt. Och återigen punkt!

1 För högtalarstativet/högtalaren som har en resonansfrekvens på 200 Hz, vad betyder det. Det betyder att allt under 200 Hz spelar den med stor tydlighet. Under 200 Hz är det vi hör skapat av elementen rörelse. Under 200 Hz står högtalaren STILLA.

2 Kom just på att Herr Österberg, tror jag att det är, som kunnat konstatera att musiken låter bättre med spikfötter inne hos grannen än med mjukfötter. Det är också ett bevis på att det är bättre med spikfötter. Tack Österberg för ditt bidrag.

1 Detta stycket förstår jag inte för fem öre...
Hör vi i exemplet något under 200Hz?

2 Njae, är det det? Blir det inte bara ett bevis för det låter bättre hos grannen???
Don't worry about avoiding temptation. As you grow older, it will avoid you.

Ett par Vifa D25AG-69-06 sökes...

Användarvisningsbild
MattiasKarlsson
Semesterfirare

Inläggav MattiasKarlsson » 2009-06-23 13:40

Ranefjord skrev:Men Mattias... Om vi ska kalla varandra för fundamentalister så bör vi nog se över vårt eget skåp innan vi uttalar oss.

Vad då? Det är ju bevisat att killen inte har någon som helst kunskap inom fysikens värld utan han är mer av en skojfrisk kille som skriver massa "kul" jämförelser. Men det gör inte att han har rätt, bara att man kan le åt hans beskrivelser ibland. För även om dom är helt åt helvete fel så är dom roliga att läsa, ibland.
Insignalen ÄR referensen

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2009-06-23 13:46

ThePreTor1aN skrev:Ännu ett mycket intressant inlägg av Göran..
Är det liksom inte helt självklart att det låter bättre på spikfötter??. Visst finns det kunskap på detta forum, men också många "låtsas ingenjörer" som ber andra att öppna fysik böckerna ännu en gång.

Frågan är ju, har det läst själva?, eller sen har det nog varit för mycket böcker och bokmalande. Menar finns det inte sunt förnuft längre?. Någon gång borde man ju fråga sig själv om det låter "rimligt".

Det är väldigt hög nivå på fysik, teori och naturlagar men kunskapen om att tillämpa detta praktiskt och dra nytta är tämligen ganska låg på faktiskt.se. Man följer översteprästen i blindo helt enkelt.

Har du överhuvudtaget någonsin funderat över att det du tror kanske istället är totalt felaktigt och att det inte finns några " övernaturliga, musikaliska anläggningar ". ?

Linn har rätt- och alla andra har fel ?
Hur trovärdigt är det ?*

* Då man kollar upp det, bla. med blindtester, så ser man att det inte stämmer. Tvärtom är hela filosofin om "musikaliska" anläggningar helt felaktig.
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
Frodrak

Inläggav Frodrak » 2009-06-23 13:46

Flint skrev:
Frodrak skrev:
Flint skrev:
MagnusÖstberg skrev:
Bill50x skrev:
Piotr skrev:Det är ju ointressant att excitera en panel eller ett system med spektrala komponenter som inte är aktuella under normal användning.

Iofs. Men vibrationer från diskantelementet kan väl leta sig ut i lådan?

/ B
Alltså, det finns inte en suck i världen att den rörliga massan i ett diskantelement kan få ett kabinett att vibrera.
Du menar att diskantelement har 100% verkningsgrad.

Min linjering
Diskanten har i "MagnusÖstberg"s exempel 100% verkningsgrad gentemot kabinettet, troligen inte i sig själv, eller rent elektriskt...

Kan bara tolkas som att all energi hamnar i själva kabinettet. Märkligt.

Då har jag uttryckt mig oklart, vad jag menade var att diskanten inte exiterar kabinettet.
Don't worry about avoiding temptation. As you grow older, it will avoid you.

Ett par Vifa D25AG-69-06 sökes...

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2009-06-23 13:48

MattiasKarlsson skrev:
DVD-ai skrev:Väldigt spännande och tänkvärda inlägg av Goran_Rudling både här och på sida 16 !

Tycker du? Ser det mest som raljerande om saker han inte kan med. :)

Dom är i vilket fall spännande och tänkvärda, värda att tänka på och lägga ner lite tid på att se hans bild/uppfattning av det hela :)
Det bör man alltid göra( och försöker jag att alltid göra), alltså försöka sätta sig in i vad "motparten" menar. och det va ju mycket intressant han kom med där..;)
Redan hur ritkigt det är, har jag inte sagt något om, bara att det va tänkvärt! :wink:

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2009-06-23 13:49

Kraniet skrev:om jag förstår trådskaparen rätt så pratar vi här om sk "subjektiv" upplevelse. Alltså spikes i forma av en sak som tillför högtalarna ett "sound".
Jag håller med att spikes fungerar på dylikt sätt. Det bekräftas av de mätningar som Öhman och sonic design presenterat. De bekräftas av min erfarenhet av fenomenet. Jag var själv en hängiven Linn:are i flera år.

Men jag var intressead av linn därför det påstods vara den hifi-utrustning som återger "det som finns på skivan" på det mest korrekta sättet. DVS objektivt korrekt ljudåtergivning av den inspelade händelsen.
När det sedan blev klart för mig att Linn varken hade de rakaste frekvenskurvorna, den lägsta disten och i vissa fall rent avasiktligt påverkade dessa i ett menligt sätt. Ja.. då gick jag över till annat.

Jag hör skillnad på kablar och spikes och en hel del annat. Men bara för att det finns en hörbar skillnad mellan ditt och datt betyder inte att det ena är bättre än det andra. Mätning och blinda lyssningstester är vad som gäller om man ska komma fram till nåt.

Spikes ger en "rolig" karaktär till ljudet och det blir så som det ofta sägs; mer musik i musiken. En upplevelse av bättre takt osv. Men jag vet att detta är en artificiell sak som påförts originalljudet och därmed vill jag inte ha det och kan tom uppleva det som något negativt och störande.

Jag förstår inte vad tråden egentligen ska tjäna för syfte eftersom detta med rent subjektiva upplevelser är personliga och därmed inte direkt så mycket att orda om. Så länge alla är nöjda så får de syssla med och hålla på med vad som helst enligt min mening.

Detta inlägg var så bra och så "på pricken rätt" att det tåls att läsas om igen.
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
MattiasKarlsson
Semesterfirare

Inläggav MattiasKarlsson » 2009-06-23 13:53

DVD-ai skrev:Dom är i vilket fall spännande och tänkvärda, värda att tänka på och lägga ner lite tid på att se hans bild/uppfattning av det hela :)
Det bör man alltid göra( och försöker jag att alltid göra), alltså försöka sätta sig in i vad "motparten" menar. och det va ju mycket intressant han kom med där..;)
Redan hur ritkigt det är, har jag inte sagt något om, bara att det va tänkvärt! :wink:

Okej, håller med dig om att man bör ju försöka se vad motparten säger och menar, men när man ser att motparten inte vet vad han skriver om. :wink:
Insignalen ÄR referensen

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2009-06-23 13:59

Goran_Rudling skrev:
På sidan 16 har jag visat att spikfötter är bättre än mjukfötter. Den fysikaliska förklaringen står där.

Du tror det (eller spelar ett spel och låtsas tro det..) men det betyder inte att så är fallet. I själva verket exponerar du tydligt din förvirring och brist på förståelse i det inlägget.

Tänk sen bra många varv ytterligare innan ni sätter fingrarna på tangentbordet.

Back at ya'..

Analogier:
• Eftersom jag inte kan komma först så är det näst bästa att komma absolut sist.
• Om det bästa är att bli först vald när man tar ut lag i gympan är det näst bästa att inte bli uttagen alls.
• Om jag inte kan få fönstret helt rent så jag kan se ut klart är det näst bästa att inte se ut alls.
• När jag tar en bild kan jag inte få skärpa på allt så det näst bästa är att inte ha någon skärpa alls
• Bara för att man inte kan förstå allt är det näst bästa att inte förstå nåt alls.

Detta låter inte helt förnuftigt för mig men är väl i Öhmans och Steindls världar helt ok.

Ursäkta mitt grova språk men vilket jälva trams. Du är väl närmare pensionsålder men beter dig som en tonåring. Föga imponerande.. men sure, du väcker ju uppmärksamhet och det är väl ditt enda syfte..

Det jag nu kommer att skriva tycker jag är tråkigt att behöva skriva. Men jag har förstått av tråden att jag måste skriva det.

<B>SDÖ fattar varken hur en högtalarfot ska konstrueras och eller varför vi väljer att ha tonarmsresonans runt 12 Hz. </B>

Ledsen men du har inte möjlighet att öht. göra den bedömningen utifrån din kunskapsnivå.

Från SDs hemsida:
<i> <b>Vi borde alltså ha fötternas resonansfrekvens helt under högtalarens frekvensområde. Detta för oss till oerhört låga frekvenser för fjädringen, långt under 20 Hz.
För tonarmar är denna dimensionering sedan länge helt accepterad och ingen hävdar att resonansen skall upp i det hörbara området för att få fastare bas eller renare ljud. </B> </I>

De två meningarna ovan sammantaget betyder att man mekaniskt dimensionerat SD foten efter hur man vill att en tonarm ska vara dimensionerad.

Njaej nu är du antingen mer förvirrad än vanligt eller så läser du som faan själv. Man behöver bara titta på foten för att förstå att du har fel. Foten är ju rund och mjuk medan armen är smal, cylindrisk och styv..

Däremot finns gemensamma punkter för hur ett mekaniskt system skall konstrueras för att undvika störande resonanser i det hörbara spektrat.

Jag är inte ofta på forum. Har aldrig i mitt liv träffat på ett forum med så mycket okunskap och bisarra idéer.

:lol:

Du är skarp som en smörkniv!!

Det rådde ett totalt mörker på faktiskt.se innan jag klev in. Jag tände ett ljus och det hela exploderade på ett sätt som jag aldrig i min vildaste fantasi kunnat drömma om. Vi får väl se om det nånsin klingar av.

:lol:

Hmm.. undrar om du är störd på riktigt eller om du bara har en märklig humor.

Sätt er ned och fundera på vad jag skrivit och vad det betyder. Håll inte på och försök tala om för mig att jag har fel. Visa var det är fel.

Men du lyssnar ju inte.. alltså kan du inte komma ur mörkret till ljuset.

Jag står på skuldrorna av Sir Isacc och Doppler och några till.

Nej du ligger ner med ben och armar väl intrasslade, helt ovetandes (förmdoligen) och därmed oförmögen att öht. resa på dig och ta dina första stapplande steg.

Vi är dock så storsinta och givmilda här på faktiskt.se så detta inte tillåts komma ivägen.. även en papskalle som dig får chansen att komma med i matchen! Det är väl bra? :D

/Peter

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2009-06-23 13:59

MattiasKarlsson skrev:men när man ser att motparten inte vet vad han skriver om. :wink:

Man får nästan acceptera det. Annars får man en satans massa jobb med att järntvätta alla efter sin egen dogmatik. Men vissa försöker, helt klarrt. Dessutom snackar inte alla länder i världen något riktigt språk dvs, Svenska, så det blir fullt upp om man säger.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2009-06-23 14:00

DVD-ai skrev:
MattiasKarlsson skrev:
DVD-ai skrev:Väldigt spännande och tänkvärda inlägg av Goran_Rudling både här och på sida 16 !

Dom är i vilket fall spännande och tänkvärda, värda att tänka på och lägga ner lite tid på att se hans bild/uppfattning av det hela :)

Tjaa, de är väl intressanta och roliga på samma sätt som det kan vara intressant att läsa predikningar av Åke Green och Ayatolla Khamenei, eller pseudovetenskap från Michael Behe. Men det känns lite oroande att det finns de som okritiskt tar det som sägs för "sant".

För mig är det nu rätt uppenbart att Rudling är helt medveten om att han inte har en aning om vad han pratar när det gäller fysik, och att kunskapen på Svantes lilltånagel vida överstiger hans egen. Dock framhärdar han i rent (nästan glädjefyllt) trots.

Och visst, litet roligt är det. :)

Användarvisningsbild
Stehpan

Inläggav Stehpan » 2009-06-23 14:07

Halloj igen!
Det blev nog lite fel i min fråga.
Jag har läst att flera anser att det som gör Linns anläggningar roliga att lyssna på är en medveten färgning i anläggningen.
Det var denna påstådda färgning som jag referrade till.

Jag tror inte att Linns anläggningar är speciellt färgade.
Jag anser dessutom att den anläggning som det är roligast att lyssna på musik i är bäst som musikåtergivare, oavsett om de mäter lite konstigt i vissa tester. Jag skall föröka att inte störa mer i denna tråd.
Over and out

mvh
Steffe

Användarvisningsbild
Goran_Rudling

Inläggav Goran_Rudling » 2009-06-23 14:12

<B>Spikfot 3.2
“Beat” in music
eller fler självklarheter
</B>
Fick lära mig av min far att “Ingen sparkar på döda hundar.” Lärde mig av Ivor en massa. En sak var ”Om du säger nåt och alla håller med dig har du garanterat fel. Om du säger nåt och ingen håller med dig KAN du ha rätt”. Så att det jag skriver väcker starka reaktioner är bara bra. Att det stora flertalet på forumet säger emot mig är därför också bra. Kan jag ha rätt? Det vet jag. Så jag fortsätter skriva för jag vet att till slut kommer ni också att förstå och hålla med mig. Sisten att förstå är en vadå?

Ranefjord skrev i ett inlägg att han generellt höll med mig även om han ansåg att mina förklaringar kanske inte var helt rätt. Det hade han helt rätt i. Det är mer i musik, musikåtergivning och spikfötter än jag skrivit hittills. Så jag lägger till lite mer. Så att det ska bli lättare att förstå.

Har av tråden förstått att de flesta inte förstår vare sig modulation eller vad ”färgning” är och hur vi hör det. Ställde en fråga om modulation och hur vi hör det och det verkar som om inte någon brytt sig om att kommentera.

Rythm, pace, beat in music är något som man kanske inte alltid tänker på om man håller på och lyssnar på ”ljuden musik gör”. Det engelska ”Beat” brukar översättas med takt. Men det finns mer . ”Beat” på engelska betyder mer än takt. Det betyder också svävning. Den lågfrekventa ”svängningen” som vi uppfattar som skillnaden mellan två toner som ligger mycket nära varandra i frekvens. Mellan 0,1 och säg 15 Hz. För alla semantiker på tråden kommer jag i denna text fortsättningsvis kalla svävning för svängning. Alltså en tidsberoende variation.

Örat är frekvenskänsligt. Vi kan höra små skillnader i frekvens mellan toner. Om vi lyssnar på två toner kan vi höra det ännu lättare för vi hör det som en svängning. Som ett ”beat”. Av någon outgrundlig anledning kallar vi det på svenska för svävning vilket jag tror gör att det blir svårare att förstå vad det handlar om. Lyssna på det genom att klicka på länken. http://upload.wikimedia.org/wikipedia/c ... osuono.ogg

Örats undre gräns brukar sättas till 20 Hz. Under denna gräns kallar vi regelbundet svängande ljud för takt, rytm, beat etc. Om takten ökas, vilket den gör på exemplet länken ovan, (beroende på att frekvensskillnaden ökar) slutar vi nånstans att höra ”beatet” svängningen nånstans mellan 15 och 20 Hz. Så småningom hör vi bara de två frekvenserna.

Detta betyder att örat/hjärnan identifierar "frekvenser" under 20 Hz som skillnader i tid mellan ljud. Vi skiljer därför på toner som vi ”hör” som toner och takt som tidskillnaden mellan ljud (beat=svängning). Men vi använder samma sinne, örat.

<b> En ”mätning helt i Christer Tamms anda. </B>
Ta ett vinglas och slå an det så det börjar ringa. Rör sen glaset fram och tillbaka och lyssna på ljudet. Vi hör att tonen ändrar sig i frekvens som Jocke så mycket kommit fram till genom att lyssna på brandbilar. Varför ändrar sig tonen? Vad skulle hända om vi svängde vinglaset fram och tillbaka med 100 Hz?

Vi har modulerat vinglasets ton med vår handrörelse. Ju snabbare vi svänger vinglaset fram och tillbaka desto snabbare beat=svängning.

Christer, vad ska vi fylla glasen med när vi träffas?

Vad betyder detta för linjära system? Det innebär att för modulation med låga frekvenser, som med gummifötter, hör vi modulationen bl.a som förändring i beat=svängning. För modulation med höga frekvenser, som med spikfötter, hör vi det som toner.För olinjära system händer mer, intermodulation, men vi lämnar det för stunden.

Så frågan är, kan tonhöjden av en ton som spelas på en högtalare som svänger med säg 2 Hz ändras? Ja! Tonhöjden ändras för alla frekvenser som högtalaren spelar om vi låter högtalaren röra sig för frekvenser under det hörbara. Vi hör det som beat=svängning.

Kan en högtalare som rör sig med en låg frekvens ändra på hur vi uppfattar beatet i musiken. Självklart. Det är ju bara lågfrekvent modulation som vi uppfattar som beat=svängning. Så om det pga lågfrekvent modulation läggs till ett beat-svängning så påverkar det hur vi uppfattar beatet. Beatet som vi uppfattar det. Bara för att vi modulerar musiken med mjukfötter betyder det givetvis inte att musiken på skivan ändras.

Vad ska vi då sträva efter när det gäller stativ/högtalare. Vi ska få till att högtalaren rör sig med så hög frekvens som möjligt eftersom effekterna av modulationen blir mindre hörbara då. Vi hör det som separata toner. Ju högre frekvens som tonen är desto mindre påverkan på musik.

Att de av er som inte hör effekterna av lågfrekvent modulation påstår att mjukfötter låter bättre kan jag inte annat än tolka som att ni tycker inte att det sker någon förändring i beat=sväng. Det kan beror på flera saker. Att era system är då dåliga på att återge musiken så att förändring i beat=svängning inte hörs. Att ni inte lyssnar efter det utan bara koncentrerar er på ”ljuden musik gör”. Att ni har fel på hörseln. Att hjärnan inte används på rätt sätt. Eller en kombination.

En bra dag i solen tillönskas alla glada läsare,

Göran Rudling
P.S. Om ni önskar ska jag försöka förklara vad så kallad ”färgning” är och hur vi hör det enklast.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2009-06-23 14:14

Stehpan skrev:Halloj igen!
Det blev nog lite fel i min fråga.
Jag har läst att flera anser att det som gör Linns anläggningar roliga att lyssna på är en medveten färgning i anläggningen.
Det var denna påstådda färgning som jag referrade till.

Jag tror inte att Linns anläggningar är speciellt färgade.
Jag anser dessutom att den anläggning som det är roligast att lyssna på musik i är bäst som musikåtergivare, oavsett om de mäter lite konstigt i vissa tester. Jag skall föröka att inte störa mer i denna tråd.
Over and out

mvh
Steffe

Här tror jag att jag håller med dig. Jag har skrivit i en annan tråd att jag har letat "sväng" i nätdelar och märkt att det påverkar hur den är konstruerad. Skillnaden har dock varit 100% omöjlig att mäta med normal frekvensgång- och dist-mätning på förstärkaren i fråga.

Användarvisningsbild
crion

Inläggav crion » 2009-06-23 14:21

Men kan det inte vara mer intressant att debattera hård jämfört med mjuk koppling?

StandardSpikes har olika grad/spridning av egenresonans liksom en SD fot inte är vakuum utan dämpmaterialet är en kompromiss.

När det gäller bulta fast högtalaren i marken vs svävande i luften, det tycker jag är lite mer intressant debatt, för det är ju slutläget eller utopia för de båda synsätten..

Något som jag också inte tycker det tas upp i debatten är vad som händer med egenresonanser i kabinettet. Är det en fördel att leda bort resonanser (hård koppling) eller låta de resonera ut sin hela längd och amplitud i högtalarlådan?
Senast redigerad av crion 2009-06-23 14:26, redigerad totalt 2 gånger.
100% Digital

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2009-06-23 14:23

crion skrev:Men kan det inte vara mer intressant att debattera hård jämfört med mjuk koppling?

Spikes har egenresonans liksom en SD fot inte är luft utan dämpmaterialet är en kompromiss.

När det gäller bulta fast högtalaren i marken vs svävande i luften, det tycker jag är lite mer intressant debatt, för det är ju slutläget eller utopia för de båda synsätten..

Något som jag också inte tycker det tas upp i debatten är vad som händer med egenresonanser i kabinettet. Är det en fördel att leda bort resonanser (hård koppling) eller låta de resonera ut sin hela längd och amplitud i högtalarlådan?

Det mest intressanta tycker jag är om skiten märks över huvud taget. Det är inte fastslaget än på ett trovärdigt sätt.

Användarvisningsbild
JanBanan
Inaktiverad

Inläggav JanBanan » 2009-06-23 14:24

Goran_Rudling skrev:Fick lära mig av min far att “Ingen sparkar på döda hundar.” Lärde mig av Ivor en massa. En sak var ”Om du säger nåt och alla håller med dig har du garanterat fel. Om du säger nåt och ingen håller med dig KAN du ha rätt”. Så att det jag skriver väcker starka reaktioner är bara bra. Att det stora flertalet på forumet säger emot mig är därför också bra. Kan jag ha rätt? Det vet jag. Så jag fortsätter skriva för jag vet att till slut kommer ni också att förstå och hålla med mig. Sisten att förstå är en vadå?

En intelligent jävel?

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2009-06-23 14:28

Erik_AA skrev:

Men, en liten fundering från min sida bara, hur kommer det sig att jag gillade SD fötterna så mcyket mer än spikarna jag hade innan.
Trots att jag alltid har varit den som föredragit/ satt musikaliteten i första hand...?! :?
jag skiter i hur en högtalare "låter" i stort sätt, jag vill att musiken ska låta "rätt" och det ska vara roligt att lyssna. Och jag tyckte mig få mervärde av just det när jag bytte från spikar till SD fötter...

Kan ju ha varit placebo, men jag va ärligt skeptisk till sd fötter första gången jag testade dom, och gjorde det dessutom nästan helt utan större kunskap och koll på vilka andra som föredrog vad...

Läser man Görans inlägg noga inser man att de är rena sagor baserade på förenklade analogier. Akta dig för de retoriska knepen.

Problem -> analogi -> slutsats dragen av analogin -> överföring av slutsats tillbaka till verkligheten -> felaktig slutsats.

Nej, nu e jag fast och förlorad för evigt... 8)

Har alldrig gått på några sådanna knep, jag tyckte som sagt bara att inläggen va tänkvärda, alltså värde att reflektera över. Inte sagt att jag blev upplyst eller håller dom för att var sanning... :P

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2009-06-23 14:38

Goran_Rudling skrev:Jag är inte ofta på forum. Har aldrig i mitt liv träffat på ett forum med så mycket okunskap och bisarra idéer. Det rådde ett totalt mörker på faktiskt.se innan jag klev in. Jag tände ett ljus och det hela exploderade på ett sätt som jag aldrig i min vildaste fantasi kunnat drömma om. Vi får väl se om det nånsin klingar av.

"Det är ju inte en som kör i fel riktning på motorvägen, det är ju flera hundra!"

I övrigt har jag nöjt mig med att läsa tråden och jag undrar om inte GR bara driver med oss.
- Militant slacker

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2009-06-23 14:42

Almen skrev:
DVD-ai skrev:
MattiasKarlsson skrev:

Tjaa, de är väl intressanta och roliga på samma sätt som det kan vara intressant att läsa predikningar av Åke Green och Ayatolla Khamenei, eller pseudovetenskap från Michael Behe. Men det känns lite oroande att det finns de som okritiskt tar det som sägs för "sant".

För mig är det nu rätt uppenbart att Rudling är helt medveten om att han inte har en aning om vad han pratar när det gäller fysik, och att kunskapen på Svantes lilltånagel vida överstiger hans egen. Dock framhärdar han i rent (nästan glädjefyllt) trots.

Och visst, litet roligt är det. :)

Underhållning kallas det !!! :lol: :P

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2009-06-23 14:53

Halojken! Det sket sig med mina dubbelblinda mätningar på grunda av att riggen inte var tillräckligt väl konstruerad. Det var busenkelt att höra vilken högtalare som spelade när man kunde switcha fram och till baka mellan kanalerna med abx plugen i foobar2000. 19/20 gånger prickade jar rätt trots att stativen inte stod mer än 0,5 cm isär. Så det blev aldrig aktuellt att jämföra fötter. Här är länken.

http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&p=761666#761666

Användarvisningsbild
Goran_Rudling

Inläggav Goran_Rudling » 2009-06-23 15:45

<b> UPPHITTAT </B>

Liten dvärghäst.

Kännetecken. Svårtolkat otydligt brännmärke. Ser ut som ett V som står på ett streck. Under det ett sigmatecken utan hakar.

Hästen hade faktiskt en liten väska runt halsen. I väskan en ritning på stall, kvitto från Claes Ohlson och en liten kniv. Enligt SKL passar kniven in i hål gjorda på högtalare.

Hästen haltar. Har mjuka hästskor.

Återfås mot beskrivning.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2009-06-23 15:56

Hmmm

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2009-06-23 15:59

Goran_Rudling skrev:<b> UPPHITTAT </B>

Liten dvärghäst.

Kännetecken. Svårtolkat otydligt brännmärke. Ser ut som ett V som står på ett streck. Under det ett sigmatecken utan hakar.

Hästen hade faktiskt en liten väska runt halsen. I väskan en ritning på stall, kvitto från Claes Ohlson och en liten kniv. Enligt SKL passar kniven in i hål gjorda på högtalare.

Hästen haltar. Har mjuka hästskor.

Återfås mot beskrivning.

Behåll den där hästen. Snälla. :P
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2009-06-23 16:24

Egentligen satte jag mig för att göra ett sångarr men var tvungen att testa lite...

Om det uppstår modulation så är det ju bra att veta vad man ska lyssna efter! Så jag tog ett stycke på om c:a 2 min i 99bpm som jag modulerade i synk 1/1 och mixade in i varierande grad.

Så här låter det utan modulering:

http://privat.infocenter.org/jocke134/Modulation/1%20Jocke%20-%20Feedback%200%20mix%200.mp3

För att det ska bli tydligt vad vi lyssnar efter mixade jag in modulation med 25% och 25% feedback (högtalaren slutar ju inte röra sig på en enda gång):

http://privat.infocenter.org/jocke134/Modulation/5%20Jocke%20-%20Feedback%2025%20Mix%2025.mp3

Nu vet jag inte vid vilka nivåer de här fenomenen skulle kunna uppstå (om alls) men här är ett par exempel:

Mix 2% feedback: 2%
http://privat.infocenter.org/jocke134/Modulation/2%20Jocke%20-%20Feedback%202%20Mix%202.mp3

Mix 5% feedback: 5%
http://privat.infocenter.org/jocke134/Modulation/3%20Jocke%20-%20Feedback%205%20Mix%205.mp3

Mix 10% feedback: 10%
http://privat.infocenter.org/jocke134/Modulation/4%20Jocke%20-%20Feedback%2010%20Mix%2010.mp3

Relevans? Ingen aning!

/Jocke

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2009-06-23 16:35

Jocke Inlägg

Bra initiativ. Jag hör ingen som helst skillnad i svänget. Bara i ljudet - typ flanger. Möjligen att takten blev lite otydlig.

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2009-06-23 16:37

Ranefjord skrev i ett inlägg att han generellt höll med mig även om han ansåg att mina förklaringar kanske inte var helt rätt. Det hade han helt rätt i. Det är mer i musik, musikåtergivning och spikfötter än jag skrivit hittills. Så jag lägger till lite mer. Så att det ska bli lättare att förstå.

Jag menade väl mest att jag har svårt för fullständighet i sig själv. Jag tror nämligen inte på fullständighet i någon förklaringsmodell (för närvarande). Däremot är det ju spännande med förklaringsmodeller :). Bara fortsätt förklara din världsbild. Även om den inte berikar alla här så rikar den iallafall mig. Jag kanske får bättre ljud... (Jodå Svante, du berikar mig du också!) :)
Glöm inte #faktiskt.se @ quakenet :). IRC är ju trots allt IRC.

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2009-06-23 16:38

Stehpan skrev:

Vad är det för typ av färgningar som flera anser att Linns anläggningar gör med musiken?
Hur många har lyssnat på en Linn-rigg de senaste 10 åren?

mvh
Steffe

Jag lyssnade på Linn komri för några månader sedan, både i närfält och utanför, den framkallade inget annat än ilska över att man har mage att ta 400 000kr för någonting så bedrövligt, tyvärr var det ingenting jag ansåg den göra bra, jag blev trött efter ca 5min och gick ut ur butiken, jag lyssnade innan dess också på Linn Majik 140 för ca 20 000kr, den var otroligt nog MYCKET bättre subjektivt sett, med eran stampa takten faktor inräknad. Mina bedömningar är gjorda efter mottot mindre färgning=bättre. PS: Om du undrar vilka färgningar jag menar så kan du ju titta på Komris mätvärden till att börja med.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2009-06-23 16:40

Goran_Rudling skrev:Diskussionen på tråden börjar lämna vad den ursprungligen var tänkt för. Jag är delvis skyldig till det. Men jag är långt ifrån ensam. Snälla ni, kasta inte skit på varandra. Kasta skiten på mig. Jag har teflonrocken jag fått av Ludwig Boltzmann och hjälmen som jag fått av Gregor Mendel. Att Mendels teorier blev ifrågasatta av Trofim Lysenko påverkar inte riktigheten av Mendels teorier. Visar bara att historiskt har det funnits mjukfötter som inte bara varit mjuka i fötterna.

På sidan 16 har jag visat att spikfötter är bättre än mjukfötter. Den fysikaliska förklaringen står där.

Där visade du bara att du inte är insatt i fysiken som styr en högtalarlådas rörelser, som funktion av den musiksignal som påförs dem.

Förklaringar av vad som brister i dina feltänk har det funnits rikligt av. Kän dig fri att bemöta någon eller flera av dem, närhelst du har lust. ;)

Men - läs gärna igenom de arument som anförts mot det du skrivit först, tills du förstår vad det som skrivits betyder. Annars är det ju rätt meningslöst att kommentera det.

Då tror jag risken är stor för att du bara kommer att reperera dig (repetera redan falsifierade påståenden alltså) vilket förstås leder till att rådet till dig bara blir att titta tillbaka i tråden och läsa invändningarna mot dina missförstånd.

Goran_Rudling skrev:Många sidor har skrivits sen dess utan att huvuddelen av er ägnat er åt att kritisera det som står på sidan 16. Bisarrt.

Det kan jag hålla med dig om, men att jag kommenterat det du skrivit hoppas jag att du har sett.

Goran_Rudling skrev:I all vänlighet uppmanar jag er nu att läs detta som följer och gå tillbaka till sidan 16. Tänk sen bra många varv ytterligare innan ni sätter fingrarna på tangentbordet.

Det tar inte många millisekunder för att se vad det är som du har missuppfattat eller helt enkelt inte förstår med avseende på fysiken. Invändningarna har presenterats dig. Om du vill svara på dem så får du. ;)

Goran_Rudling skrev:För att göra några inledande definitioner så vi inte hamnar i en semantisk diskussion som några av er är så förtjusta i. När jag säger att något står stilla menar jag att det rör sig extremt lite.

Det har framgått. Själv försöker jag att undvika jag att tala om stillastående saker som annat än mål, alltså i stil med att "mindre är bättre".

Ambitionen är att högtalarna skall stå så stilla som möjligt (min ambition alltså, inte nödvändigtvis din).

Då tänker jag på detta sätt (häng med nu - teori - experiment - orsak - verkan - slutsats...):

Om ett (missriktat) försök att få högtalare att stå stilla genom att ställa dem på spikfötter, får dem att röra sig mycket (mera eftersom det ökar mobiliteten inom ett förhållandevis stort och viktigt frekvensregister (viktigt eftersom det kommer att exiteras mycket på grund av hur musik ser ut och på grund av hur högtalare arbetar)), så är min slutsats att det är dåligt att ställa dem på spikar.

Lyssningstester uppsatta för att visa avvikelser från en ackurat återgivning (snarare att studera preferenser), mätningar på beteendet med olika fötter, känd fysik applicerad, sunt förnuft... Alltihopa sager samma sak!

Hyptesen som man kan ha haft om att spikfötter är bra är således falsifierad och vederlagd.

Hypotesen att mjuka fötter, så mjuka som möjligt, är bra är däremot belagda på alla tänkbara vis, och resotaten är entydiga. Det är bekräftade och teorin som beskriver vad det beror på är presenterad, flera gånger om.

Ingen har rest några invändningar överhuvudtaget som är baserade på känd fysik eller objektiva experiment. Påstående som innehåller uppenbara kända feltänk repeteras dock om och om igen, som om verkligheten runt om dem, men synpunkterna på dera sfeltänk inkluderade, var något som repetitörerna var helt blinda för. Det är inget som man behöver bry sig om, i varje fall inte av andra skäl än att man vill låta dessa människor få ytterligare en nya chans att lära sig och vakna upp ur sina vrångföreställningar.

'Nuff!

Goran_Rudling skrev:Så lite att det är svårt att detektera rörelse. När jag påstår att något rör sig så menar jag att det är lätt att detektera rörelse.

Det är bra att du berättar detta. Konsekvensen blir alltså att du menar att högtalare som står på mjuka fötter står stilla. ;)

Bra. Det var på tiden.

Goran_Rudling skrev:Om en människa som försöker beskriva skillnaderna mellan två återgivningar av en tavla enbart pratar om förändringar i blåa och gröna färger betyder det för mig att människan inte noterat några förändringar i de röda färgerna. Anledning till detta kan vara att personen är färgblind eller att personen inte studerat förändringarna i det röda. Slutsatsen jag drar är inte att rödåtergivningen är lika i det två fallen.

Självklart inte.

Men det återstår att se att du pekar på vad det är som "är rött" i din parallell, och som inte är en uppenbar suggestionseffekt orsakad av din tro.

Du har inte lagt fram något som inte inkluderas i teorin om motsatsen.

Det är ditt problem. Att du säger saker som är mot bättre vetande och inte förstår att det inkluderas i det bättre vetandet att förstå hur du missförstått sakerna. Innan du insett det kommer du inte att förstå hur fel du har, tror jag.

Krypa först, sedan kan du försöka gå. Nu är du högt i det blå, det vill säga flyger, men bara i ditt inre. Utifrån så syns det att du ligger platta på marken, nästan orörlig, och att ditt flygande bara är ett tros-delirium.

Goran_Rudling skrev:Om en person som lyssnar på skillnaden mellan två anläggningar bara pratar om förändringar av ”ljuden musik gör” (stereobild, tydlighet i bas och diskant, avsaknad av färgning, fler mikrodetaljer etc.) och inte pratar om förändringar i kvalitet (välstämt, mindre välstämt, lättare följa instrument etc.) kan det beror på att personen är tondöv eller att personen inte lyssnat efter kvalitativa musikaliska förändringar. Det betyder inte att inga musikaliska skillnader finns.

Nä, men det betyder heller inte att det finns några. Kanske betyder det vara att du är döv för verklighetens förändringar, men har rikligt med fantasi så att du kan höra skillnader som inte finns alls?

Att du är mer eller mindre ovetande om de problem som är så rikligt förekommande på inspelningar, i just de dimansioner som du tar upp, har du ju bekräftat. Vad tror du det kan bero på?

Goran_Rudling skrev:Det gigantiska feltänket kommer sedan. Dock utan förklaring. Bara hänvisning till ”färgning”.
Om vi inte kan få högtalaren att stå still för alla hörbara frekvenser så ska vi göra den rörlig för alla frekvenser.

Men Göran, det där skrev du ju själv. ;)

Det är ju inte alls SD som skrivit det.

Tycker du verkligen att det är okej att bete sig som du gör? :?

Du har helt åt helvete fel (om du ursäkter franskan) i din bild av vad andra vill, och varför!

Vitsen med mjuka fötter är att högtalaren skall göras "orörlig" (enligt din defintion) med hjälp av att den tar stöd i en tillräckligt stor massa (sin egen). Som är verksam i ett MYCKET stort register, och som INTE resonerar utanför konstruktörens kontroll (ok, Naq? ;)).

Och därför bör man undvika att koppla den till en yttre värld som på grund av resonanserna mot denna yttre värld, gör högtalare hyperrörölig vid vissa frekvenser.

Huruvuda du sedan tror på detta eller ens förstår fragment av vad det kommer sig att det är på det viset, har ingen som helst inverkan på verklighetens fysik.

Goran_Rudling skrev:Med lätt arm och en styv pickupnål får vi en hög resonansfrekvens. Låt oss säga att vi får en resonans på 200 Hz. (Vet att det är väldigt väldigt högt men bara för tydlighets skull.)

Hur färgad blir då basen om vi har en tonarmsfrekvens på 200 Hz. Enormt om man ska tro ”Ingetvet” Öhman och SD. Talar de sanning? Nej. De ljuger till och med bättre än Peter Steindl.

Du slår in den sista spiken i din kista när du skriver sådant där Göran. :)

Om du inte tror att basen färgas av ett HP-filter vid 200 Hz med högt Q-värde, är det nog svårt för någon att hjälpa dig.

Kanske har du en alldeles egen definition på färgad, en som avviker från "förändrad".

Goran_Rudling skrev:Vi som har lyssnat och använt våra öron och hjärnor vet hur det låter. Och vad säger vi? Basen blir fullkomligt extremt ”ofärgad” av de enkla skälet att <b> det finns ingen bas!!!!.

Ja, just det, kan det bli mera färgat?

Som att säga att den blåa himlen inte färgas av ett rött fönsterglas, för man ser ingen blå himmel längre... Då är den ju färgad till max!

Är du på allvar???

Menar du att man kan minska färgningen i basen genom att dra ned basen med tonkontroll också? :lol:

Kanske kan man göra en viss ton helt ofägad med en equalizer, som notchar den frekvensen? :lol: :lol:

Goran_Rudling skrev:För högtalarstativet/högtalaren som har en resonansfrekvens på 200 Hz, vad betyder det. Det betyder att allt under 200 Hz spelar den med stor tydlighet. Under 200 Hz är det vi hör skapat av elementen rörelse. Under 200 Hz står högtalaren STILLA.

Spännade... Du tror alltså att man med spikfötter på ett stativ under en bokhyllehögtalare får en resonansfrekvens om 200 Hz! :o

Nollkoll med andra ord.

Tips: Ta reda på fakta innan du fabulerar.

Goran_Rudling skrev:BB. Jag känner dig inte och skriver inte det jag gör för att jag inte respekterar dig. Jag respekterar bara inte några av dina uttalanden och kan inte heller respektera på det sätt du uttalar dig om lyssningsuttryck. Tror inte att du är dum på något sätt. Tror bara att du missförstått några saker. Sånt händer.

Humor på hög nivå.

Goran_Rudling skrev:Har hänt mig med.

Nu blev det ännu roligare!

Årtusendets underdrift.

Goran_Rudling skrev:Stativ med spikfötter överför mer av musikens frekvenser till golvet. Detta kan alla se. Golvet svänger med mer med spikfötter än med mjukfötter. Alla fattar dock inte att detta är bra. Om stativet hade haft en resonansfrekvens över det hörbara området hade golvet svängt med ännu mer. Dvs det hade varit bättre. Ett bättre stativ överför fler frekvenser till golvet än ett sämre.

Där ser man. Att det var så enkelt... ;)

Om du byter basmemranet till ett i bly som väger 45 kg, så blir det i så fall ännu bättre. Till slut hörs inte högtalaren alls på grund av att den överröstas av golvet. Nirvaaaaana...

Goran_Rudling skrev:Kom just på att Herr Österberg, tror jag att det är, som kunnat konstatera att musiken låter bättre med spikfötter inne hos grannen än med mjukfötter. Det är också ett bevis på att det är bättre med spikfötter. Tack Österberg för ditt bidrag.

Fast som sagt - det finns alltså utrymme för ännu större förbättringar genom att byta baskonen till en av bly, glöm nu inte det bara.

Ännu bättre blir det om den dessutom bultas direkt i golvet. Spikfötterna må leda vibrationer illa ned i golvet, men det blir mycket värre - förlåt BÄTTRE om elemetet bultas direkt i golvet.

Då har man byggt en skakare. En sådan har sin uppgift den också, men jag ser ogärna att den får ersätta högtalarna. Det är ju liksom olika uppgifter.

Hur som helst, till sist kanske man bara kan lyssna med behållning hos grannen? Då gäller det att hon är snygg och har en hyvens kaffekokare.

Goran_Rudling skrev:Ingvar Öhman. Du har i fullkomligt enorma ordkaskader gjort det mesta du har kunnat för att försöka ”bevisa” att spikfoten inte är bra. Du har genom det bevisat att du inte förstår det mest elementära när det gäller fysik och akustik. Jag vet att du inte är dum i alla frågor. För jag har pratat med dig. Men i just denna fråga har du bevisat att det finns något som heter ”spikfotsdyslexi”. Du har genom denna din inställning påverkat andra människor att ”följa dig” som man gör med ”falska profeter”. Det är komiskt. Det som är lustigt är att du ser dig själv som ”objektiv”. Det enda som är sant är att du har objektivt fel.

Fasiken också. Är det så illa?

Goran_Rudling skrev:Min tanke med denna tråd var inte att bevisa att du är en ”idiot” när det gäller spikfötter. Tyvärr har det blivit följden. Det beror på din extrema ovilja att ta in enkla, fullkomligt självklara argument. Så jag väntar bara på att du ska säga att du tänkt fel.

Jag har tänkt fel.

Jag trodde att du var i varje fall något mindre oförnuftig. ;) Men egentligen är det väl inte riktigt sant. Jag hoppades.

Du är dock rolig. Lika rolig som för 30 år sedan, kanske till och med roligare. Härligt oförståndig, lite som Kalle Anka, som jag också tycker mycket om. Att det blir fel ibland, eller typ jämnt, är lite av geranten för underhållningen. Tack. ;)

Goran_Rudling skrev:Det är helt okay att göra det. Jag har också varit en korkröv, vilket jag skrivit.

Korkröv?

Var du förstoppad alltså? Och vad vill du ha sagt med det? Att du behöver ha hjälp att få korken utdragen så att skit som fyllt din hjärna kan få komma ut?

Jag applåderar ambitionen, men tackar nej till uppdraget. Du får korka ur dig själv. Du har fått verktygen i varje fall. Det får räcka.

Goran_Rudling skrev:Till er andra på tråden vill jag avslutningsvis säga några saker innan jag fortsätter skriva på Spikfot 3.2. Jag respekterar Christer Tamm, BB och Ingvar Öhman som personer trots att jag raljerat mer med dom än jag gjort med andra. Jag hade aldrig någonsin kommit på tanken att raljera med dom om jag inte tyckt om dom.

Jag gillar dig också. ;)

Goran_Rudling skrev:Jag är inte ofta på forum. Har aldrig i mitt liv träffat på ett forum med så mycket okunskap och bisarra idéer.

Håll inte tillbaka. Ge oss vad vi har förtjänat!

Goran_Rudling skrev:Det rådde ett totalt mörker på faktiskt.se innan jag klev in. Jag tände ett ljus och det hela exploderade på ett sätt som jag aldrig i min vildaste fantasi kunnat drömma om. Vi får väl se om det nånsin klingar av.

Nu tycker jag du är onödigt blygsam. Ta i lite för tusan - höj upp dig själv efter förtjänst! Du ljuuuuuusets budbärare.

Men, vänta, jag skall bara ta på skyddsutrustningen: 8)

Sådär, nu kan du köra. Enlighten me!

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2009-06-23 17:53, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-06-23 16:53

Flint skrev:Kan bara tolkas som att all energi hamnar i själva kabinettet. Märkligt.

Jag håller med dig. Märklig tolkning av dig. Tycker jag alltså.

Men om du är av den åsikten/övertygelsen att en rörlig massa på i runda slängar 0,2-0,35 gram som sitter i en kropp med en tyngd avrunt 600-800 gram (själva diskanten) fastskruvad i ett kabinett på (låt oss vara generösa) 5kg (en synnerliggen lätt låda alltså) renderar en påverkande vibration i ett dämpad kabinett - så får du faktiskt ha den.

Huruvida det är ett rimmligt antagande eller inte överlåter jag ( i brist på behov av att övertyga) åt var och en att bedömma.

Om man kan bedömma det som om det handlar om stora mängder energi får ni också bedömma själva, men Flints formulering kan ju tolkas som om han anser att rörelseenergin är rätt stor. Där kan jag iallafall nämna att det inte är min bedömning.

Min bedömning är att rörelseenergin är så liten att den upptas av förluster i själva lådan. Jag skulle vilja påstå att det nog tom är svårt att mäta vibrationer i själva diskantelementet (utan stöd från lådans vikt) om man testkör diskanten liggandes på ett hårt bord (eller för den delen en SD-kudde om man föredrar det. Viktförhålandena är så vansinnigt skillda.

Det är förståss något helt annat med ett mellanregisterelement vars rörliga massa är betydligt större.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi