Öhman och mjuka fötter m.m.

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2009-06-24 08:27

MagnusÖstberg skrev:Jag skrev ett inlägg om just den vinklingen att Göran nog har mycket lite att vinna på att visa sig förstå, men MYCKET att förlora - med avseende på hans tidigare (nuvarande?) roll i branchen.

Det gäller generellt och inte bara Göran Rudling. Jag tycker att han har klarat debatten bra. Bara man inte går igång på alla personattacker, tillmälen, nedvärderingar, idiotförklaringar osv. som används som vetenskaplig metod från inopöbeln så klarar man sig riktigt fint. Han har dessutom tagit det hela med en klackspark verkar det som. Kul.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2009-06-24 08:46

kodapa skrev:
Goran_Rudling skrev:Lärde mig av Ivor en massa. En sak var ”Om du säger nåt och alla håller med dig har du garanterat fel. Om du säger nåt och ingen håller med dig KAN du ha rätt”.

Vet inte varför men jag kom att tänka på en film när jag läste detta.
I rollen som Överste Kurtz spelar Ivor.
I rollen som Fotografen spelar Göran.

The horror, the horror!

:D :D :lol:

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2009-06-24 08:50

MagnusÖstberg skrev:
Flint skrev:Skillnaden här mellan 4k och 10K är ju iofs bara ca 8dB och det är ju inte så farligt. 7dB på linnlådan enligt Rickard.

Vilken av de kurvorna tror du ger den bästa återgivningen? Alltså, en ökning på 7db mellan 3-5Khz eller 8db mellan 4-10Khz?

Mina öron är mer känsliga för dippar vid 3-5Khz iallafall.

Hur de verkligen låter vet jag inte, men det vore kul om några som hört dem kunde kommentera hur ljudet ur Linn-burkarna låter. De kanske blir hemska om de placeras på mjuka fötter eftersom de inte får hjälp med energiutstrålning där? Kanske designade just för spikes?[/quote]

Där slog du nog huvudet på "spiken." :wink:
Odogmatisk sekt- granskare

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2009-06-24 08:59

Goldfinger skrev:
Magnuz skrev:Jag vet att Linns äldre högtalare . Detta sagt så hör jag till dem som gillar t.ex. Keilidh och Keltik på sitt sätt, men några verkligt bra högtalare är det väl egentligen inte.

Tyckte nog att Kaber tillhörde de bästa från Linn på den tiden.

Jag har haft aktiva kaber.
I en linnrigg lät de väldigt bra, tyckte jag. Med annan signalkälla än linn lät de skit.
Jag var jättenöjd tills jag lånade hem ett par minimonitorer, paradigm atom för 1200:- , som visade sig låta bättre på alla sätt. Efter detta haksläpp insåg jag att det säkerligen fanns än bättre högtalare från andra märken, och att "aktivt" sannerligen inte är någon garant för ett överlägset ljud.
Jag sålde mina linnburkar.
Men paradigm atom märkte jag också helt plötsligt att helt vanliga, billiga välpresterande cd-spelare kunde användas med mycket fint resultat.

Då ramlade min polett ned.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2009-06-24 09:30

Richard skrev:
MagnusÖstberg skrev:
Flint skrev:Skillnaden här mellan 4k och 10K är ju iofs bara ca 8dB och det är ju inte så farligt. 7dB på linnlådan enligt Rickard.

Vilken av de kurvorna tror du ger den bästa återgivningen? Alltså, en ökning på 7db mellan 3-5Khz eller 8db mellan 4-10Khz?

Mina öron är mer känsliga för dippar vid 3-5Khz iallafall.

Hur de verkligen låter vet jag inte, men det vore kul om några som hört dem kunde kommentera hur ljudet ur Linn-burkarna låter. De kanske blir hemska om de placeras på mjuka fötter eftersom de inte får hjälp med energiutstrålning där? Kanske designade just för spikes?[/quote]

Och vari ligger felet med det?

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2009-06-24 09:36

Richard skrev:

Flint skrev:

Inget fel med det. :)

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2009-06-24 09:38

Richard skrev:
Flint skrev:

Inget fel med det. :)

Menar du att MagnusÖstberg träffade spiken i skallen eller vad kan tyckte i själva spikdebatten?

Användarvisningsbild
Empire
inaktiv

Inläggav Empire » 2009-06-24 09:41

-Martin-

Inläggav -Martin- » 2009-06-24 09:49

Det var någon som skrev något om 6-åringar och sandlåda tidigare i tråden (eller var det en annan tråd?). Hur som, så känns det ändå som ett ganska välavvägt uttalande...

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2009-06-24 09:50

housemicke skrev:jag har funderingar. tvättmaskiner står jo oftast på mjuka fötter, varför gör dom det? borde dom inte stå mer stilla på spikes (enligt göran)?

står en tvättmaskin mer stilla på mjuka fötter eller spikes?
varför levereras inga tvättmaskiner med spikes?

Har tvättmaskiner och högtalare samma uppgift?
Blir lite fånigt om man i sin iver att visa att mjukisfötter är det bästa, tar till exmpel som är helt orelevanta.

Speciellt då båda sidor verkar (om jag förstått mjukis/spikfötterlägren korrekt) hålla med om att mjukisfötterna dämpar vibrationerna som leds ut i golvet.
Men återigen vad är en högtalares (inkl stativ) främsta uppgift? Att dämpa vibrationer i golvet eller...

Angående linnhögtalares mätningar är frekvenssvar beroende av rum. Ska det vara en nyhet på detta forum där man snackar om rummets påverkar i varje tråd?
Däremot kan man inte snacka bort fasfel/impedansdippar i delningsfiltren. Se på Komri tex. Ska ni kritisera linn gör det på ett relevant sätt, då ökar man trovärdigheten.
Att gräva fram och kritisera linngrejjer lite hur som helst visar ju bara på motsatsen.

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2009-06-24 09:55

sportis,

Om du inte litar på analogin med tvättmaskiner kanske du kan fundera på varför bilmotorer, som ju ligger inom ditt gebit, är mjukt upphängda i sina fästpunkter. Och varför man har fjädrar och stötdämpare och kör på gummidäck och inte direkt på fälgen som i bilens barndom...

Ledtråd: mjukisfötters uppgift är att få högtalaren att stå still!

Med vänlig hälsning

Pekka
Senast redigerad av PekkaJohansson 2009-06-24 09:56, redigerad totalt 1 gång.
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2009-06-24 09:56

Stehpan skrev:
Komri är Linns i särklass vassaste högtalare och om den visar en konstig frekvensgång som dessutom inte stämmer med det som står i brochyrmaterialet, så får man nog ana att något är lite skumt...

Ja, antagligen är det något som är väldigt skumt. Hur hade dom tänkt sig integrationen nere vid delningen egentligen? Ser ju inte helt OK ut om man säger, och därnere är det väl ändå inte ett mätfel? :)
Fast allt är nog bra om man verkligen gillar disco-bas .... :)

Det är inte helt trivialt det där med samarbete mellan sub och topp, paa visade det så bra i en tråd förut.

Bild

Det borde väl gå att mäta på en sån där kombo också, nån som har en som står och dräller?
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
migu1971

Inläggav migu1971 » 2009-06-24 09:58

PekkaJohansson skrev:sportis,

Om du inte litar på analogin med tvättmaskiner kanske du kan fundera på varför bilmotorer, som ju ligger inom ditt gebit, är mjukt upphängda i sina fästpunkter. Och varför man har fjädrar och stötdämpare och kör på gummidäck och inte direkt på fälgen som i bilens barndom...

Med vänlig hälsning

Pekka

har för mig att f1 bilars motor inte är mjukt upphängd

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2009-06-24 09:59

sportbilsentusiasten skrev:Ska ni kritisera linn gör det på ett relevant sätt, då ökar man trovärdigheten.
Att gräva fram och kritisera Linngrejjer lite hur som helst visar ju bara på motsatsen.

Äsch, det är väl inte lägre nivå här än på läktarn på ett fotbollsderby...

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2009-06-24 10:02

PekkaJohansson skrev: ...... kör på gummidäck och inte direkt på fälgen som i bilens barndom...

Fast det gör man ju mer och mer nuförtiden .... 8O :lol:

29 tums fälgar och 0,7 millimeter gummi mellan fälg och asfalt. :roll:

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2009-06-24 10:03

sportbilsentusiasten skrev:Ska ni kritisera linn gör det på ett relevant sätt, då ökar man trovärdigheten.
Att gräva fram och kritisera Linngrejjer lite hur som helst visar ju bara på motsatsen.

Motsatsen?

Är det att gräva ner Linngrejor och läsa något vackert över dem? :roll:

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2009-06-24 10:10

migu1971 skrev:

Med vänlig hälsning

Pekka

har för mig att f1 bilars motor inte är mjukt upphängd

Precis och det är inte rolls-maskinerna i centurian-stridsvagnarna heller, men i dessa fall kanske man prioriterar en dikt koppling för att undvika relativa rörelse mellan motor och transmission snarare än komfort.

Analogier är hur som havet livsfarlig retorik och fungerar endast om alla är helt införstådda med hur det fungerar (Hur ska man annars kunna bedömma analogiens relevans?) och jag kan konstatera att många i kanalen inte behärskar den basala mekanik som krävs för full insikt in problemet.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2009-06-24 10:14

Morello skrev:Analogier är hur som havet livsfarlig retorik och fungerar endast om alla är helt införstådda med hur det fungerar (Hur ska man annars kunna bedömma analogiens relevans?)

Det var nog det som fick Jesus att lämna in också. Folk tog hans analogier och försök till förklaring för bokstavlig. Då sa det bara schwopp till slut.

Användarvisningsbild
Empire
inaktiv

Inläggav Empire » 2009-06-24 10:17

Flint skrev:
Morello skrev:Analogier är hur som havet livsfarlig retorik och fungerar endast om alla är helt införstådda med hur det fungerar (Hur ska man annars kunna bedömma analogiens relevans?)

Det var nog det som fick Jesus att lämna in också. Folk tog hans analogier och försök till förklaring för bokstavlig. Då sa det bara schwopp till slut.

Men han träffade ju bara Jesus och sålde något till honom :cry:
//E

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2009-06-24 10:21

Empire skrev:
Flint skrev:

Men han träffade ju bara Jesus och sålde något till honom :cry:
//E

Han måste nog ha sålt in ett budskap först innan silverpenningarna började rulla.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2009-06-24 10:29

sportbilsentusiasten skrev:Blir lite fånigt om man i sin iver att visa att mjukisfötter är det bästa, tar till exmpel som är helt orelevanta.

Jaha, du menar som pingpongbollar då ungefär?
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2009-06-24 10:30

shifts skrev:
sportbilsentusiasten skrev:Blir lite fånigt om man i sin iver att visa att mjukisfötter är det bästa, tar till exmpel som är helt orelevanta.

Eller som en gymmiboll. MA Muminen.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2009-06-24 10:56

Ja jäklar vad snabbt den här tråden går fram... 8O
man tittar bort i 10 sek och då är det en ny sida... :?

dock fruktansvärt underhållande tråd... så mycket galenskap ! :lol:

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2009-06-24 11:12

Med vänlig hälsning

Pekka

Fast jag misstänker att det är just det som är en del av kritiken ifrån GR.
Mjukisfötter borde inte ha som uppgift att få högtalaren stå still.
Vilket dom ju inte gör om man går fram och petar lite försiktigt på den, eller trycker till den ordentligt, den fjädrar ju en aning.

De borde ha som uppgift att få det att låta så bra som möjligt, att få musiken att bli så tydlig som möjligt. Och då kanske SD-foten skulle ha varit en SD-spik om man haft den approachen.
Så tolkar jag diskussionen.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2009-06-24 11:47

Ä va' 17, jag gör ett försök till.

Men bara på grund av kritiken mot den där tvättmaskinsanalogin.

Vill därför hänvisa till Gustaf deLaval och hans ångturbiner. Där är situationen liknande den för högtalaren, men faktiskt allvarligare.

Ty, den mjuka axens införande (1893 tror jag) var inte bara trevlig eftersom den nära nog eliminerade vibrationerna, det var rent av en nödvändig ändring, eftersom försöken att göra axelns så grov och styv att den skulle hålla emot vibrationerna visade sig vara ödesdigra, eftersom inte bara vibrationerna ökande illa, utan så pass illa att apparaten sprang i bitar!

På den tiden (1800-talet) var tankeförmågan (på grund av bristen på kunskap/bildning) så rudimentär att det ansågs självklart att en förstyvning av axeln skulle vara lösningen på att få maskinen att hålla emot och hålla för de enorma påfrestningarna från de höga varvtalen.

Detta tills det att Gustaf deLaval insåg att det var just styvheten som ställde till med vibrationerna, och även efter det, förstod folk inte bättre (lösningen har beskrivits som stridande mot naturlagarna). Dock trodde de på vad de såg. Att vibrationerna upphörna och att apparaterna höll var ju svårt att förneka, även för dem som inte förstod hur det kunde vara möjligt.

Vissa förstår det inte än idag.

Det som är nytt är att idag förnekar vissa det som gör att undersöka för envar som vill veta hur det är på riktigt. :o

Vad det beror på kan man fundera på.

Det kan bero på att de helt enkelt är förståndshandikappade jämfört med människorna som levde på 1800-talet som insåg att det de såg trots allt var sant, även om det inte förstod fysiken bakom det, alltså hur det kunde vara möjligt.

Eller det kan bero på att de investerat så mycket i sin tro och sina yttranden (att det är tvärtom) att de upplever att prestigeförlusten av att komma till insikt (och behöva "ha haft fel") är större än pinsamheten att framstå som en person som inte förstår bättre, av den lilla minoritet som inte bara tror på, utan även förstår hur och varför det fungerar.

Det kan förstås även bero på att de tror på någon sorts magi som hör till musikåtergivnngen, som ligger utanför fysiken, och att man kan gömma sig bakom denna och förneka allt det som går att undersökta i skydd bakom den där magin - som dock är lika genomskinlig som kläderna den där kejsaren bar... ;)

Varför är den det? Den finns inte.

Magin är invävd i musiken själv. Musikåtergivning är ren vetenskap.

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2009-06-24 12:09, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2009-06-24 11:49

IngOehman skrev:Ä va' 17, jag gör ett försök till

Grattis grabben. Du kan ju vara konsekvent bara du vill. :wink:

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2009-06-24 11:51

shifts skrev:

Man ska vara försiktig med analogier.
Men bollarna var ju inte avsedda att vara analogi för fötter spikar eller kuddar, utan handlar om hur aktion/reaktionskrafter verkar i system där en massa är liten en annan stor, det trodde jag framgick tydligt.

Att jämföra EN studs med en högtalarkon inser väl alla inte kan göras.

När vissa drar upp ett gevärsskott som exempel fattar alla att det handlar om massor och aktionskrafter och inte en analog med högtalarkoner in/ut. men det inlägget kom ju inte från Göran så det var väl ok :wink:

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2009-06-24 12:00

sportbilsentusiasten skrev:När vissa drar upp ett gevärsskott som exempel fattar alla att det handlar om massor och aktionskrafter och inte en analog med högtalarkoner in/ut. men det inlägget kom ju inte från Göran så det var väl ok :wink:

Du vill väl aldrig antyda att vissa har feljusterad bias. Knappast i dessa vetenskapliga kretsar.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2009-06-24 12:07

Om jag skall göra ytterligare ett inlägg med boll karaktär så är det så att på ett biljardbord med 30mm skiffer så rullar bollarna längre än på ett bord med 15mm skiffer. En boll som rullar ner i hålet ifrån en knapp 1 dm höjd känns i golvet av personer som står upp medans förstås om man släpper bara bollen i golvet ifrån samma höjd (knapp 1 dm) så känns ingenting eftersom resonansfrekvensen är mycket högre. Bordet väger i storleken strax under 500kg och står på hårda fötter.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
MattiasKarlsson
Semesterfirare

Inläggav MattiasKarlsson » 2009-06-24 12:12

sportbilsentusiasten skrev:Har tvättmaskiner och högtalare samma uppgift?
Blir lite fånigt om man i sin iver att visa att mjukisfötter är det bästa, tar till exmpel som är helt orelevanta.

Det fåniga är väl att gå emot ALL form av fysisk vetenskap och istället tro att ett hififöretag har böjt och ändrat på naturlagarna.
Sportis, jag trodde faktiskt du var mer baserad i verkligheten.
För ett trollfritt Faktiskt: Ignore är din vän :)
Insignalen ÄR referensen

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi