Moderator: Redaktörer
Flint skrev:IngOehman skrev:Ä va' 17, jag gör ett försök till
Grattis grabben. Du kan ju vara konsekvent bara du vill.
Morello skrev:Flint skrev:IngOehman skrev:Ä va' 17, jag gör ett försök till
Grattis grabben. Du kan ju vara konsekvent bara du vill.
Frågan är om det är relevant att titulera någon som fyllt 47 "grabb".
housemicke skrev:jag har funderingar. tvättmaskiner står jo oftast på mjuka fötter, varför gör dom det? borde dom inte stå mer stilla på spikes (enligt göran)?
står en tvättmaskin mer stilla på mjuka fötter eller spikes?
varför levereras inga tvättmaskiner med spikes?
jag har bott över en tvätt en gång, en granne 5 våningar över tvätten kunde inte ha glas på sitt bord innan dom installerat mjuka fötter på alla maskinerna, dom trillade ner efter ett tag.
IngOehman skrev:Det kan bero på att de helt enkelt är förståndshandikappade jämfört med människorna som levde på 1800-talet som insåg att det de såg trots allt var sant, även om det inte förstod fysiken bakom det, alltså hur det kunde vara möjligt.
Jorge skrev:Men om man nu skulle vilja höra hur en tvättmaskin låter i all dess förträfflighet och detaljrikedom skulle väl ingen komma på tanken att använda dämpande, mjuka fötter?
Goran_Rudling skrev:
Att du nu drar dig ur med hänvisning till att tråden växer så fort är riktigt komiskt. Vi har kommit till avgörande set. Jag har snyggt travat upp ett antal bollar och snart är det dags för matchbollar. Då gnäller du på att det är så mycket folk på läktarna och hoppas med det att matchen ska stoppas.
Det funkar inte så Ingvar. Om du vill att matchen ska stoppas får du kasta in handduken och ge upp. Det är dags för det. Men jag ser inte din handduk. Jag hör bara ditt gnäll. Det roligaste är att du klagar på dina egna supporters.
Goran_Rudling skrev:Jag tycker också det vore bra om "dina supporters" på läktarna kunde vara tysta. Men samtidigt tycker jag att det är bra att de med sitt orerande om meningslösheter visar att de inte heller begriper nåt. För att hjälpa dig Ingvar ska jag starta en ny tråd så vi kanske slipper de värsta dumheterna. Jag kallar den Stora tankar av Mattias Karlsson et al.
Bill50x skrev:Det råder samma förhållande idag. Trots att det låter bättre med vissa tekniska lösningar så vägrar mätnissarna att acceptera detta bara för att de sitter med ett gäng grafer (troligen täckande fel sak) som visar motsatsen. Man vågar inte lita på sina sinnen helt enkelt. Det vågade man uppenbarligen på 1800-talet trots att man inte visste vad som hände.
/ B
RogerJoensson skrev:Jag vet inte om det nämnts i den här tråden, men om man har en högtalare med illa klingande resonanser så kan man med lite tur få den att ringa mindre störande om man på något sätt kopplar den hårt mot ett underlag. Det är kanske detta det handlar om. Prov med illa konstruerade lådor som faktiskt beter sig något mindre dåligt på spikes och att man vid försök med sådana har dragit slutsatsen att spikes är bättre och en tumregel har sett dagens ljus...
Goran_Rudling skrev:Tråden rusar fram med en enorm fart. Och den innehåller mycket oväsentligheter. Det är vi överens som. För några dagar bestämde jag mig för att det var meningslöst att försöka svara på frågor eftersom jag hela tiden låg ca 10 sidor efter.
Lust skrev:Så kan det säkert vara och spikar/mjukisar borde även kunna ingå som en del i konstruktionen av en högtalare.
Piotr skrev:Jorge skrev:Men om man nu skulle vilja höra hur en tvättmaskin låter i all dess förträfflighet och detaljrikedom skulle väl ingen komma på tanken att använda dämpande, mjuka fötter?
En tvättmaskin som står och skakar på hårda fötter låter ifrån "lådan".
Menar du att du vill sitta och lyssna på lådans* vibrationer och resonanser?
*Högtalarens låda alltså!
Jag tror att vi fått ännu en feltänkande Linnist till forumet.. välkommen!![]()
/Peter
MattiasKarlsson skrev:Lust skrev:Så kan det säkert vara och spikar/mjukisar borde även kunna ingå som en del i konstruktionen av en högtalare.
Hur gör du då med spikes? När det är olika underlag och olika sorters musik?
Jorge skrev:Piotr skrev:Jorge skrev:Men om man nu skulle vilja höra hur en tvättmaskin låter i all dess förträfflighet och detaljrikedom skulle väl ingen komma på tanken att använda dämpande, mjuka fötter?
/Peter
Tack!
Högtalare låter också ifrån "lådan" oavsett om de står på spikes eller nåt annat – de är så de är konstruerade. Element utan låda är inte så kul – även om jag hört talas om att det finns såna högtalare också.
Vad tvättmaskinen anbelangar vill vi väldigt sällan lyssna på den – och därför dämpar vi den så mycket vi kan.
housemicke skrev:Jorge skrev:Piotr skrev:Jorge skrev:Men om man nu skulle vilja höra hur en tvättmaskin låter i all dess förträfflighet och detaljrikedom skulle väl ingen komma på tanken att använda dämpande, mjuka fötter?
/Peter
Tack!
Högtalare låter också ifrån "lådan" oavsett om de står på spikes eller nåt annat – de är så de är konstruerade. Element utan låda är inte så kul – även om jag hört talas om att det finns såna högtalare också.
Vad tvättmaskinen anbelangar vill vi väldigt sällan lyssna på den – och därför dämpar vi den så mycket vi kan.
göran säger att högtalare "står mer still" med spikes. gör en tvättmaskien det med?
IngOehman skrev:snipp
Magin är invävd i musiken själv. Musikåtergivning är ren vetenskap.
Vh, iö
lennartj skrev:
...men perceptionsbiten förtjänar mer forskning, uppmärksamhet och kunskapsspridning.
Vilka brister i återgivningen från en anläggning gör att musikens magi går förlorad från en viss inspelning, när samma inspelning via en annan anläggning fångar lyssnaren så att magin upplevs?
Om det fanns större förståelse för det här området både i det typiska "faktiskt-lägret" och i "selleri-lägret" kanske diskusionerna kunde höjas över sandlådenivå?
Jorge skrev:housemicke skrev:Jorge skrev:Piotr skrev:Jorge skrev:Men om man nu skulle vilja höra hur en tvättmaskin låter i all dess förträfflighet och detaljrikedom skulle väl ingen komma på tanken att använda dämpande, mjuka fötter?
/Peter
Tack!
göran säger att högtalare "står mer still" med spikes. gör en tvättmaskien det med?
Jag vet inte exakt vad Göran menarMen om han bytte "stilla" mot "stadigt" eller "stabilt" så tycker jag det passar bättre och tydliggör skillnaden mot mjuka fötter.
Lust skrev:Det går väl hoppeligen att delge kunden rekommendationer under vilka förhållanden konstruktionen låter som bäst?
Har för mig att det inte är ett nytänk...
Goran_Rudling skrev:Jag har inget att förlora på att föra denna diskussion tills det blir uppenbart för alla hur det förhåller. Det enda som kan hända för mig är att du tycker att jag är en pappskalle. Det tyckte du tyckte redan innan jag kom in på forumet.
Jorge skrev:Jorge skrev:housemicke skrev:Jorge skrev:Piotr skrev:Jorge skrev:Men om man nu skulle vilja höra hur en tvättmaskin låter i all dess förträfflighet och detaljrikedom skulle väl ingen komma på tanken att använda dämpande, mjuka fötter?
/Peter
Tack!
Jag vet inte exakt vad Göran menarMen om han bytte "stilla" mot "stadigt" eller "stabilt" så tycker jag det passar bättre och tydliggör skillnaden mot mjuka fötter.
Och analogt med detta:
Om jag skule vilja lyssna på en tvättmaskins ljud – trumman som snurrar, kläderna och vattnet som far runt, motorn och allt – så skulle jag sätta den på rejäla, stadiga fötter (typ spikar) av den enkla anledningen att annars finns det risk att maskinens rörliga delar "flyttar på" maskinen. På mjuka fötter skulle den inte flyttas men stå instabilt och allt härligt ljud skulle dessutom dämpas. Tvättmaskinens yttre skal ingår i konstruktionen – precis som högtalarens kabinett. Det skulle jag inte vilja dämpa. Frågan är bara vilken tvättmaskin man ska köpa och hur många watt den ska vara på ...
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 18 gäster