distmätning på mina px17lts

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
norman

distmätning på mina px17lts

Inläggav norman » 2004-12-05 19:47

Roade mig genom att mäta upp spektrum från px17lts matade med några olika sinus med amplituden 8v p-p (skall ge ca 93db/1m)*, micen är en behringen ecm8000.
(Mätningarna skall nog inte tas för allvarligt då det kan finnas en massa felkällor (bakis, inte så bra mätsystem m.m.) :-) men lite intressanta kanske de kan vara)

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

*mätte spänningen vid elementet vid 1khz så spänningen blir lite högre vid lägre frekvenser eftersom jag har lite baffelkompensering

edit: peaken vid 16khz är en störning från datorn, finns där även om man slår av micen.
edit2: den ojämna frekvensgången som man ser på grundtonerna beror på rumsreflektioner då micen var placerad kanske lite långt från elementet...

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2004-12-05 20:49

Intressant, intressant.

Tydligt att disten ökar vid 100 Hz eftersom elementet får göra större konutslag för de däringa 93 dB (ca)

Men disten för 600 Hz är högre än 300 Hz? Så tolkar jag det.

Varför är det så? Har elementet problem med något vid den frekvensen ? (olinjärt magnetsystem? Kan man se något i impendanskurvan? Verkar otroligt...

Eller är det bara en mätgroda? => riktat till alla som kan och vet, inte kritik mot dina mätningar, bra initiativ !

/rickard

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2004-12-05 20:54

rikkitikkitavi skrev:Men disten för 600 Hz är högre än 300 Hz? Så tolkar jag det.

Varför är det så? Har elementet problem med något vid den frekvensen ?

Om jag får gissa utan att veta så kanske det beror på att konen börjar övergå från kolformig rörelse till böjvågsomvandlare* där?

*det heter väl så?

Kanske borde göra fler mätningar vid fler frekvenser och fler nivåer...
(Kan ju också lägga till att jag inte har nån koll på micens distortion förutom att jag tycker att den "borde" vara så mycket lägre så man kan bortse från den... en gissning till alltså..)

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-12-05 21:08

Ställer mig tveksam till att elementet skulle uppvisa >1% THD vid 600 Hz. :?
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2004-12-05 21:26

Morello skrev:Ställer mig tveksam till att elementet skulle uppvisa >1% THD vid 600 Hz. :?

mycket möjligt att det kan vara mätfel, fixade precis ihop (de nya) mätgrejerna och gjorde en "snabb"mätning. Skall kolla upp nivåer m.m. lite bättre och testa med micen på olika avstånd.

Användarvisningsbild
Isidor

Inläggav Isidor » 2004-12-05 22:15

norman,

Tänk på att avvikelserna lätt kan vara sådär 40 dB i smalband i närvaro av rumsreflektioner.

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2004-12-05 22:32

Isidor skrev:norman,

Tänk på att avvikelserna lätt kan vara sådär 40 dB i smalband i närvaro av rumsreflektioner.

just det, om grundtonen släcks ut pga rumsresonaser så blir det ju relativt mer dist, fast just detta verkar ju inte vara fallet vid 600hz då grundtonen har ungefär samma nivå som de andra... kan ju förståss vara de andra som förstärks... Kan ju prova att mäta närmare (bara inte micen börjar dista..?..)

(många fällor att ramla i... :-) )

Återgå till DIY-forum