MattiasKarlsson skrev:Lust skrev:Det går väl hoppeligen att delge kunden rekommendationer under vilka förhållanden konstruktionen låter som bäst?
Har för mig att det inte är ett nytänk...
Och hur ska det gå till?
Tänk lite...
Moderator: Redaktörer
Piotr skrev:Jorge skrev:Men om man nu skulle vilja höra hur en tvättmaskin låter i all dess förträfflighet och detaljrikedom skulle väl ingen komma på tanken att använda dämpande, mjuka fötter?
En tvättmaskin som står och skakar på hårda fötter låter ifrån "lådan".
Menar du att du vill sitta och lyssna på lådans* vibrationer och resonanser?
*Högtalarens låda alltså!
Lust skrev:MattiasKarlsson skrev:Lust skrev:Det går väl hoppeligen att delge kunden rekommendationer under vilka förhållanden konstruktionen låter som bäst?
Har för mig att det inte är ett nytänk...
Och hur ska det gå till?
Tänk lite...
Stenberg skrev:Jorge skrev:Jorge skrev:housemicke skrev:Jorge skrev:Piotr skrev:Jorge skrev:Men om man nu skulle vilja höra hur en tvättmaskin låter i all dess förträfflighet och detaljrikedom skulle väl ingen komma på tanken att använda dämpande, mjuka fötter?
En tvättmaskin som står och skakar på hårda fötter låter ifrån "lådan".
Menar du att du vill sitta och lyssna på lådans* vibrationer och resonanser?
*Högtalarens låda alltså!
Jag tror att vi fått ännu en feltänkande Linnist till forumet.. välkommen!![]()
/Peter
Tack!
Högtalare låter också ifrån "lådan" oavsett om de står på spikes eller nåt annat – de är så de är konstruerade. Element utan låda är inte så kul – även om jag hört talas om att det finns såna högtalare också.
Vad tvättmaskinen anbelangar vill vi väldigt sällan lyssna på den – och därför dämpar vi den så mycket vi kan.
göran säger att högtalare "står mer still" med spikes. gör en tvättmaskien det med?
Jag vet inte exakt vad Göran menarMen om han bytte "stilla" mot "stadigt" eller "stabilt" så tycker jag det passar bättre och tydliggör skillnaden mot mjuka fötter.
Och analogt med detta:
Om jag skule vilja lyssna på en tvättmaskins ljud – trumman som snurrar, kläderna och vattnet som far runt, motorn och allt – så skulle jag sätta den på rejäla, stadiga fötter (typ spikar) av den enkla anledningen att annars finns det risk att maskinens rörliga delar "flyttar på" maskinen. På mjuka fötter skulle den inte flyttas men stå instabilt och allt härligt ljud skulle dessutom dämpas. Tvättmaskinens yttre skal ingår i konstruktionen – precis som högtalarens kabinett. Det skulle jag inte vilja dämpa. Frågan är bara vilken tvättmaskin man ska köpa och hur många watt den ska vara på ...
Tvättmaskinsanalogin är inte bra för att:
1. Tvättmaskinsvibrationer har väl lägre frekvens än de ljud man vill att en högtalare ska kunna återge. Förankring i golvet kan vara utmärkt.
2. Transparent ljud är ingen viktig tvättmaskinsegenskap. Att den är hyffsat tyst är bra men om den är lika tyst för olika frekvenser är int så intressant.
Jorge skrev:1. Menar du att en högtalare inte behöver kunna återge ljudet av en tvättmaskin? Har du aldrig lyssnat på industrirock a la Einstunde Neubaten eller vad de nu heter
MattiasKarlsson skrev:Jorge skrev:1. Menar du att en högtalare inte behöver kunna återge ljudet av en tvättmaskin? Har du aldrig lyssnat på industrirock a la Einstunde Neubaten eller vad de nu heter
Precis, och då är det högtalaren som ska återge det, inte högtalaren + massa onödiga resonanser skapades av spikes.
Jorge skrev:1. Menar du att en högtalare inte behöver kunna återge ljudet av en tvättmaskin? Har du aldrig lyssnat på industrirock a la Einstunde Neubaten eller vad de nu heter
2. Förstår inte vad du menarVad är transparent ljud? Och självklart vill vi ha en tyst tvättmaskin. Min poäng är att vi inte vill ha en tyst högtalare.
För övrigt var det var inte jag som började prata tvätmaskiner – jag bara vände på vad analogin argumenterade för.
Jorge skrev:MattiasKarlsson skrev:Jorge skrev:1. Menar du att en högtalare inte behöver kunna återge ljudet av en tvättmaskin? Har du aldrig lyssnat på industrirock a la Einstunde Neubaten eller vad de nu heter
Precis, och då är det högtalaren som ska återge det, inte högtalaren + massa onödiga resonanser skapades av spikes.
Varken spikes eller mjuka fötter skapar resonanser. Högtalaren skapar resonanser. Och det ska den göra. Mjuka fötter dämpar dessa resonanser. Och det ska fötter inte göra. De ska bara se till att hötalaren står stabilt. Bultning är inte heller bra – det förhindrar också högtalarens förmåga att "resonera" fritt.
Jorge skrev:Högtalare låter också ifrån "lådan" oavsett om de står på spikes eller nåt annat – de är så de är konstruerade.
Element utan låda är inte så kul – även om jag hört talas om att det finns såna högtalare också.
Vad tvättmaskinen anbelangar vill vi väldigt sällan lyssna på den – och därför dämpar vi den så mycket vi kan.
Piotr skrev: ....
Precis, samma väg är lämplig att gå med högtalare..![]()
/Peter
Jorge skrev:Varken spikes eller mjuka fötter skapar resonanser. Högtalaren skapar resonanser.
Och det ska den göra.
Mjuka fötter dämpar dessa resonanser.
Och det ska fötter inte göra. De ska bara se till att hötalaren står stabilt.
Bultning är inte heller bra – det förhindrar också högtalarens förmåga att "resonera" fritt.
Piotr skrev:Jorge skrev:Högtalare låter också ifrån "lådan" oavsett om de står på spikes eller nåt annat – de är så de är konstruerade.
Njaej.. jag och många andra har en grundläggande utgångspunkt i att lådan EJ ska låta. Lådan ska hej eller genom mekaniska vibrationer påverka elementens akustiska output hörbart. Jag vill nog hävda att det är fullt möjligt att konstruera en högtalare där lådan (eller stommen) inte låter alls.Element utan låda är inte så kul – även om jag hört talas om att det finns såna högtalare också.
Element utan låda blir i princip en dipol. Jag bygger och lyssnar på dipoler sedan tio år tillbaka eller så och jag har aldrig haft roligare med hifi.![]()
Enda egentliga nackdelen med en dipol är att det går åt fler och/eller större element för en given akustisk output. Ett pris jag och många med mig är villiga att betala för att erhålla en minskning av rummets resonanser samt lägre nivå på tidiga reflektioner lateralt och vertikalt.Vad tvättmaskinen anbelangar vill vi väldigt sällan lyssna på den – och därför dämpar vi den så mycket vi kan.
Precis, samma väg är lämplig att gå med högtalare..![]()
/Peter
Jorge skrev:Nåväl, men om vi nu talar högtalare med någon form av resonanslåda (dvs. 98% eller nåt) så har de en mer eller mindre avsiktlig resonans. Resonansen regleras med hjälp av dämpning inne i lådan och val av olika material i kabinettet. Men resonans har de allihopa. Och vi vill att de ska få resonera fritt – efter egen förmåga.
Hum skrev:Jorge skrev:MattiasKarlsson skrev:Jorge skrev:1. Menar du att en högtalare inte behöver kunna återge ljudet av en tvättmaskin? Har du aldrig lyssnat på industrirock a la Einstunde Neubaten eller vad de nu heter
Varken spikes eller mjuka fötter skapar resonanser. Högtalaren skapar resonanser. Och det ska den göra. Mjuka fötter dämpar dessa resonanser. Och det ska fötter inte göra. De ska bara se till att hötalaren står stabilt. Bultning är inte heller bra – det förhindrar också högtalarens förmåga att "resonera" fritt.
Detta här ovan var inte "dyngsnack" , riktigt förnuftigt.
Jorge skrev: [
Nåväl, men om vi nu talar högtalare med någon form av resonanslåda (dvs. 98% eller nåt) så har de en mer eller mindre avsiktlig resonans. Resonansen regleras med hjälp av dämpning inne i lådan och val av olika material i kabinettet. Men resonans har de allihopa. Och vi vill att de ska få resonera fritt – efter egen förmåga.
Piotr skrev:Jorge skrev:Nåväl, men om vi nu talar högtalare med någon form av resonanslåda (dvs. 98% eller nåt) så har de en mer eller mindre avsiktlig resonans. Resonansen regleras med hjälp av dämpning inne i lådan och val av olika material i kabinettet. Men resonans har de allihopa. Och vi vill att de ska få resonera fritt – efter egen förmåga.
Äpplen och päron..
man kanske inte ska blanda ihop denna inre systemresonans med okontrollerade resonanser i lådans yttre och dess uppställning/upphängning och samverkan med golvet.
/Peter
Stenberg skrev:Man vill ju att en högtalare ska kunna låta som vad som hellst och det blir nog lättas att lösa genom att använda
material utan egenljud och dämpa bort resonanser.
Jorge skrev:Om kabinettet vibrerar på insidan vibrerar det på utsidan –
högtalarkabinett är oftast förvånansvärt enkla (typ 19 mm MDF). Och dämpar vi utsidan dämpar vi insidan och därmed även den "inre resonansen". Och det vill vi inte. Om inte högtalaren är så kass att dämpning av eländet är att föredra
Jorge skrev:Piotr skrev:Jorge skrev:Nåväl, men om vi nu talar högtalare med någon form av resonanslåda (dvs. 98% eller nåt) så har de en mer eller mindre avsiktlig resonans. Resonansen regleras med hjälp av dämpning inne i lådan och val av olika material i kabinettet. Men resonans har de allihopa. Och vi vill att de ska få resonera fritt – efter egen förmåga.
Äpplen och päron..
man kanske inte ska blanda ihop denna inre systemresonans med okontrollerade resonanser i lådans yttre och dess uppställning/upphängning och samverkan med golvet.
/Peter
Om kabinettet vibrerar på insidan vibrerar det på utsidan – högtalarkabinett är oftast förvånansvärt enkla (typ 19 mm MDF). Och dämpar vi utsidan dämpar vi insidan och därmed även den "inre resonansen". Och det vill vi inte. Om inte högtalaren är så kass att dämpning av eländet är att föredra
Jorge skrev:
Om kabinettet vibrerar på insidan vibrerar det på utsidan – högtalarkabinett är oftast förvånansvärt enkla (typ 19 mm MDF).
Och dämpar vi utsidan dämpar vi insidan och därmed även den "inre resonansen". Och det vill vi inte. Om inte högtalaren är så kass att dämpning av eländet är att föredra
Goran_Rudling skrev:Tråden rusar fram med en enorm fart. Och den innehåller mycket oväsentligheter. Det är vi överens som. För några dagar bestämde jag mig för att det var meningslöst att försöka svara på frågor eftersom jag hela tiden låg ca 10 sidor efter.
Goran_Rudling skrev:När det gäller okunskap så har vi reciprokt kommit fram till samma slutsats om varandra. Det betyder att antingen är jag en riktig pappskalle som helt trampat fel eller så är du en pappskalle som svajar på mjuka fötter. Om det skulle vara så att du har fel och är fylld av okunskap har det enorma konsekvenser för de allra flesta på detta forum.
Goran_Rudling skrev:Om du har fel så är det sannolikt att dina högtalare inte är nåt bra.
Om du har fel så kan de flesta människor på detta forum få mycket bättre musik hemma än vad de har nu då många har tillämpat vad de lärt sig av dig.
Goran_Rudling skrev:Jag har inget att förlora på att föra denna diskussion tills det blir uppenbart för alla hur det förhåller.
Goran_Rudling skrev:Att du nu drar dig ur med hänvisning till att tråden växer så fort är riktigt komiskt. Vi har kommit till avgörande set. Jag har snyggt travat upp ett antal bollar och snart är det dags för matchbollar.
Goran_Rudling skrev:Jag tycker också det vore bra om "dina supporters" på läktarna kunde vara tysta. Men samtidigt tycker jag att det är bra att de med sitt orerande om meningslösheter visar att de inte heller begriper nåt.
mvh
Göran
IngOehman skrev:Hum skrev:Jorge skrev:MattiasKarlsson skrev:Jorge skrev:1. Menar du att en högtalare inte behöver kunna återge ljudet av en tvättmaskin? Har du aldrig lyssnat på industrirock a la Einstunde Neubaten eller vad de nu heter
Detta här ovan var inte "dyngsnack" , riktigt förnuftigt.
Nej, det var oförnuftigt och felaktigt, på häpnadsväckande många olika sätt med tanka på den lilla textmängden. Det betyder ju inte att personen som skrev det är korkad, bara okunnig.
1. Resonanser och vibrationer är inte samma sak. Lika lite som bränsle och värme är det, eller sångröst och skönsång, eller ugn och potatisgratäng är det.
Vi kallar det svängningar då.
2. Högtalare skall INTE skapa resonanser. De skall skapa ljud. Ljud kan bero på ursprungliga resonanser, men det sätt man åsterskapar dem är INTE att skapa nya resonanser (man kopierar inte systemen, bara signalerna från dem) och tur är det eftersom en högtalare inte gärna kan resonera som tusen olika instrument samtidigt. Den skall INTE tillföra några nya resonanser överhuvudtaget, och inte heller skapa några som härmar dem som instrumenten hade. Bara ljuden instrumenten gav ifrån sig.
Ljud är svängningar. Högtalaren skapar svängningar. Hela högtalaren skapar svängningar. (Jag ser högtalaren som en helhet.)
3. Spikfötter skapar visst (tonfrekvents) resonanser. Resonanserna beror på samverkan mellan spikarnas fjädringsstyvhet och lådans massa, som hamnar olyckligt i det tonfrekventa området, där det kan exiteras av musiken.
Svängningarna kommer från högtalaren. Dessa svängningar transporteras vidare i spikarna (som då också svänger, ja) men släcks ut av mjuka fötter.
4. Sikfötter får högtalare att stå instabilt - resonant, inte stabilt, utan tvärtom.
Spikfötter får högtalaren att stå mer mekaniskt stabilt än mjuka fötter.
5. Mjuka fötter "dämpar" inte. Dämpande fötter dämpar. Dämpning och elesticitet är helt olika fysikaliska storheter. Man skiljer mellan att påverka ett objekts rörelser med massa, styvhet och dämpning. En normal vägg har exempelvis alla tre, och det är separata egenskaper som man inte får blanda ihop om man skall kunna förstå fysiken.
Mjuka fötter dämpar mer än spikar.
6. Eftergivlinga fötter hämmar inte de ljud högtalaren skapar, eller de resonanser den har heller för den delen. De låter blir att lägga sig i, och låter följdaktligen högtalaren spela som den "vill", eller som den kan rättare sagt. Det är bra om den kan bra.
Eftersom "eftergivliga" fötter är mindre mekaniskt stabila än spikar kommer elementens rörelser att flytta högtalaren fram och tillbaka på mjukt och skönt, gungande sätt. Högtalaren kommer därmed stå mindre stabilt, mekaniskt.
Så enkelt ser jag det – tvättmaskinsanalogin tycker jag fortfarande är klockren
Tjohej!
Vh, iö
Flint skrev:Jag är inte säker på det. Själv föredrar jag spånskiva före MDF. Tycker att det låter mer HiFi och levande.
Stenberg skrev:Jorge skrev: [
Nåväl, men om vi nu talar högtalare med någon form av resonanslåda (dvs. 98% eller nåt) så har de en mer eller mindre avsiktlig resonans. Resonansen regleras med hjälp av dämpning inne i lådan och val av olika material i kabinettet. Men resonans har de allihopa. Och vi vill att de ska få resonera fritt – efter egen förmåga.
Förhållandet 98% låda kanske gäller för en gitarr. Skulle man bygga en högtalar som en gitarr så skulle säkert allt låta gitarr.
I instrument (som gitarrer) väljer man material som är "resonansvilliga" och bygger dom så att de ska låta "rätt"
enligt hur man tycker att det ska låta.
Man vill ju att en högtalare ska kunna låta som vad som hellst och det blir nog lättas att lösa genom att använda
material utan egenljud och dämpa bort resonanser.
Stenberg skrev:Ok, jag missförstod.
Jag kan tänka mig att en gitarrs ljud består av 2% från strängen och 98% från en vibrerande låda.
Jag tänkte inte så noga.
Ändrat: stavfel och usel svenska.
Mich skrev:varför vänder sig Göran direkt till Öhman?
Se främst första inlägget och trådens titel. Nu har Göran även vänt sig till andra i tråden, men han går väldigt hårt fram mot Öhman.
Det är inte bara Öhman som kör med mjuka fötter. Saknar jag någon historisk bakgrund?
Till Göran: Varför tilltalar/angriper du främst Öhman i detta ämne?
MagnusÖstberg skrev:Goran_Rudling skrev:Tråden rusar fram med en enorm fart. Och den innehåller mycket oväsentligheter. Det är vi överens som. För några dagar bestämde jag mig för att det var meningslöst att försöka svara på frågor eftersom jag hela tiden låg ca 10 sidor efter.
Eftersom det är ett diskussionsforum blir den approachen en aning lustig.
Men jag förstår dig.
MagnusÖstberg skrev:[Att veta är mäta - och jag har inte mätt. .
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 17 gäster