Öhman och mjuka fötter m.m.

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2009-06-24 19:20

Flint skrev:meanmachine
Instämmer. Man hör det man vill höra. Även kallat placebo.

Kanske är hela min existen placebo vad vet jag. Det är som matrix och en dag vaknar vi upp och spolas ur vår lilla kuvös bara för att plugga in oss igen och missioner för andra. :P
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
Empire
inaktiv

Inläggav Empire » 2009-06-24 19:45

Vee-Eight skrev:Ok, nu har vi behandlat kuddar och spik. För egen del så är det rekommenderat att använda skruv; frågan är hur Göran ser på det? :wink:

V8
Vi slår ihop det här och involverar även IÖ så blir det 1700 inlägg till.
Förhoppningsvis "smarta ".
Citerar mig själv.
Hydro viskoelastiska "kuddar" med både spik och mjukisar. väl avstämda till det vi inte hör ändå.

Kanske skulle slå "muttrar" i prestande under högtalare ??

Ni vet ???

//E

//e
E

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2009-06-24 19:48

meanmachine skrev:

Kanske är hela min existen placebo vad vet jag. Det är som matrix och en dag vaknar vi upp och spolas ur vår lilla kuvös bara för att plugga in oss igen och missioner för andra. :P

Japp. Jag ser tillvaron som ett fiktivt falsifierat alldeles för kort jävla blindtest. Varför vara allvarlig och seriös i ett sånt läge.

Användarvisningsbild
MattiasKarlsson
Semesterfirare

Inläggav MattiasKarlsson » 2009-06-24 20:42

meanmachine skrev:Jag upplevde mer och mer en diametralt motsatt effekt mot vad som sägs om just mjukisar nämligen att ljudet blir tyngre, fastare och tydligare med hårda underlag.

Du har inte tänkt tanken att du kanske föredrar det ljudet på grund av färgningen?
För ett trollfritt Faktiskt: Ignore är din vän :)
Insignalen ÄR referensen

Användarvisningsbild
Jorge

Inläggav Jorge » 2009-06-24 20:47

Flint skrev:
meanmachine skrev:

Japp. Jag ser tillvaron som ett fiktivt falsifierat alldeles för kort jävla blindtest. Varför vara allvarlig och seriös i ett sånt läge.

Livet – en blindtest.

I like.

Allvarligt – här verkar folk intresserade av fakta och mätningar men så plötsligt (för mig i alla fall) så smyger det fram att blindtest ses som en effektiv och väl ansedd mätmetod för hifianläggningar.

Vad mäter ett blindtest? Inte ett dugg. Det är likadant med "blind" vinprovning i Aftonbladet med folk som så gott som aldrig druckit annat än lådvin. De märker ingen skillnad mellan ett tvåtusenkronorsvin och lådvin för de har aldrig tränat upp smaklökarna. De har aldrig försökt. De har aldrig ens intresserat sig. De är inte dumma eller ointelligenta, bara okunniga om ett riktigt bra vins komplexitet. Trots att det går att träna upp för de allra flesta. Men det är det ingen som berättar för dem. "Jag känner ingen skillnad i smak – alltså finns det ingen skillnad".

Likadant är det med musikanläggningar och förmågan att lyssna efter annat än mer eller mindre "bas" eller "diskant". Eller "renare" mellanregister. En musikanläggnings syfte är att spela musik. Men har man ringa erfarenhet eller vilja att sätta sig in vad musik är, blir det svårt att avgöra vilken anläggning som är bäst. Då lyssnar man hellre på testsignaler eller dörrar som öppnas och stängs så "naturtroget" som möjligt.

Nu duckar jag .... :-)

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2009-06-24 20:49

Lazyworm skrev:
Goran_Rudling skrev: Se till att du inte har extra passiva högtalare i rummet som i TV, radio, hörlurar etc.
Tala sen om för mig hur du upplevde det.
Göran Rudling

Vad sägs Göran, jag tar hem ett par Linn referensburkar till mig (så du inte kan skylla på högtalarna), sen kommer du å hälsar på och gör ett blindtest på ifall du hör när det finns hörlurarna i rummet mot när de inte är inne, hur mycket vill du ha ifall du lyckas pricka in detta med signifikans och hur mycket tycker du att jag ska få ifall du misslyckas med detta?

Det vore ju fantastiskt om du i ett 40kvm rum verkligen kan höra när någon lyft in hörlurarna i rummet mot när de är utanför rummet.

Om ni skulle göra det, baxa hem ett par linnreferensburkar till dig, och det visar sig ( vilket är mycket troligt ) att dessa låter sämre än dina högtalare, vid blindtesten- vad tror du skulle hända ? Jo- följande:

Linnfantasten kommer med emfas att klia sig i huvudet, för att sedan säga: "Du har för dålig signalkälla". Riktigt bra högtalare behöver väldigt bra signalkällor".

Förnekelse i sten är vanlig inom all sorts sekterism och religion.
Men- att ens Göran skulle våga göra testet ( vilket jag tvivlar starkt på, men jag kan ha fel ) skulle i sin tur innebära att avprogrameringsprocessen åtminstone kan börja.

Så var det ju för mig ( och många andra ).
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-06-24 20:53

Jorge skrev:Nu duckar jag .... :-)

Varför då?

Du får väl tycka vad du vill?
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2009-06-24 21:04

Jorge
Jag kräver blindtest av de som själva kräver att allt ska blintestas. Tycker för egen del att det är ganska ointressant och ser inte hifi så allvarligt att allt alltid måste bevisas. Handlar nog lite om hifisjälvförtroende också, och rädsla för att gå miste om något om man inte vet helt säker att anlggningen är "ren". Men om jag käkar en medicin så föredrar jag att den har riktig verkan och är blindtestad än att jag bara käkar sockerpiller som jag bara tror på. Å andra sidan är nog själva tron bra att ha i båda fallen.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2009-06-24 21:22

Jorge skrev:plötsligt ... så smyger det fram

Ahh, en klassisk oxymoron! Sådant uppskattas. :)

Användarvisningsbild
Jorge

Inläggav Jorge » 2009-06-24 21:28

MagnusÖstberg skrev:
Jorge skrev:Nu duckar jag .... :-)

Varför då?

Du får väl tycka vad du vill?

Sjävklart. Det var mest för att markera att min ton är lättsam. Dock inte oseriös :-)

Användarvisningsbild
Jorge

Inläggav Jorge » 2009-06-24 21:30

Almen skrev:

Ah – tänkte inte på det. Skitbra! (Där fick du ett till ...)

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2009-06-24 21:33

Jorge skrev:
Almen skrev:

Ah – tänkte inte på det. Skitbra! (Där fick du ett till ...)

Tack, men den första var bättre. :)

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2009-06-24 21:34

MattiasKarlsson skrev:
meanmachine skrev:Jag upplevde mer och mer en diametralt motsatt effekt mot vad som sägs om just mjukisar nämligen att ljudet blir tyngre, fastare och tydligare med hårda underlag.

Du har inte tänkt tanken att du kanske föredrar det ljudet på grund av färgningen?

Jag har undrar över hurvida man tagit hänsyn till hur mycket mekanisk dynamik man förlorar genom att bruka mjuka fötter kontra mer fasta som typ spikes eller trädgårdsstenar. Gärna detta i förhållande till den påstådda vinst man gör när man kopplar av genom att minska mekanisk påverkan av icke önskvärda saker som golv.

Kan man bara regelrätt avstyra och svart eller vitt påvisa att ett är rätt det andra fel?

Jag är skeptisk.
Senast redigerad av meanmachine 2009-06-24 21:36, redigerad totalt 1 gång.

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-06-24 21:36

Almen skrev:

:D 10 poäng till Almen och 5 poäng till Jorge som skrev det omedvetet :)
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Jorge

Inläggav Jorge » 2009-06-24 21:41

meanmachine skrev:
MattiasKarlsson skrev:

Jag har undrar över hurvida man tagit hänsyn till hur mycket mekanisk dynamik man förlorar genom att bruka mjuka fötter kontra mer fasta som typ spikes eller trädgårdsstenar. Gärna detta i förhållande till vinst av att minska mekanisk påverkan av icke önskvärda saker som golv.

Kan man bara regelrätt avstyra och svart eller vitt påvisa att ett är rätt det andra fel?

Jag är skeptisk.

Bra. Jag tycker att du närmar dig pudelns kärna. Man "spolar ner ungen med skumbadet" – eller hur det nu löd.

Användarvisningsbild
MattiasKarlsson
Semesterfirare

Inläggav MattiasKarlsson » 2009-06-24 21:42

meanmachine skrev:Jag har undrar över hurvida man tagit hänsyn till hur mycket mekanisk dynamik man förlorar genom att bruka mjuka fötter kontra mer fasta som typ spikes eller trädgårdsstenar. Gärna detta i förhållande till den påstådda vinst man gör när man kopplar av genom att minska mekanisk påverkan av icke önskvärda saker som golv.

Jag är skeptisk.

Det har redan tagits upp av Morello och Ingvar. Varför skulle dom ha skippat det tror du?
Det är ju lite som jag sa till Bill förut, varför ska man tro något omätbart eller ovetenskapligt istället för den verkliga kunskapen man redan vet?
Insignalen ÄR referensen

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2009-06-24 21:45

MattiasKarlsson skrev:
meanmachine skrev:Jag har undrar över hurvida man tagit hänsyn till hur mycket mekanisk dynamik man förlorar genom att bruka mjuka fötter kontra mer fasta som typ spikes eller trädgårdsstenar. Gärna detta i förhållande till den påstådda vinst man gör när man kopplar av genom att minska mekanisk påverkan av icke önskvärda saker som golv.

Jag är skeptisk.

Det har redan tagits upp av Morello och Ingvar. Varför skulle dom ha skippat det tror du?
Det är ju lite som jag sa till Bill förut, varför ska man tro något omätbart eller ovetenskapligt istället för den verkliga kunskapen man redan vet?

Fast här är detta ju mätbart från två håll.

1. Dynamisk förlust

mot

2. Vinst av avkoppling.

Det ena måste ju mätas och ställas mot den andra och det kan säkerligen variera mellan olika rum..

Detta måste om så är fallet endast betyda att det ena inte utesluter det andra?

Jag kan inte se att den ena är alena rätt och tvärt om.

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
MattiasKarlsson
Semesterfirare

Inläggav MattiasKarlsson » 2009-06-24 21:47

Alltså, vart har du bevisen på dynamisk förlust med mjuka fötter? Du kan ju börja med att få fram det. Som jag sa, detta har redan tagits upp i en tidigare tråd och om jag minns rätt så var det stort sett nada.
Insignalen ÄR referensen

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2009-06-24 21:52

MattiasKarlsson skrev:Alltså, vart har du bevisen på dynamisk förlust med mjuka fötter? Du kan ju börja med att få fram det. Som jag sa, detta har redan tagits upp i en tidigare tråd och om jag minns rätt så var det stort sett nada.

Givet har du mekanisk förlust av att högtalaren inte svarar emot sin mekaniska rörelse. Detta är knappast ens att betvivla men om det är försumbart eller inte vet jag inte vad beträffar hifi sammanhang. Dock vet jag att det är av vikt inom billjud där det kan gör tillräckligt för att fälla utslag på spl-mätaren.

Vad jag gör är att ställer frågan och hoppas endast på seriösa svar. Jag ställer frågan för att jag är nyfiken och för att jag inte kommer själv till samma resultat som andra gjort och vittnar om. Jag kommer till en annan slutsats och därav vill jag lyfta mina tankar.

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
MattiasKarlsson
Semesterfirare

Inläggav MattiasKarlsson » 2009-06-24 21:59

Som sagt, kolla upp den gamla SD tråden, har för mig samma fråga var uppe då med och svaret finns där. Man har ju inte missat det om du tror så :P
Insignalen ÄR referensen

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2009-06-24 21:59

Numer dansar jag bara till stereon i mina MBT skor, 400000 masaier kan inte ha fel. Man svänger snyggt, det är ergonomiskt och man slipper återkoppling till riggen.

Bild

Bild
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
MattiasKarlsson
Semesterfirare

Inläggav MattiasKarlsson » 2009-06-24 22:10

MM, Detta borde väl svara din fråga:

"Det måste det förstås ha. Det får det, från lådan! En tillräcklig mothålls massa är bästa stödet att ta spjärn mot. Om lådan väger 1000 ggr mer än membranet och vi tänker oss att den dessutom är helt oförmögen att själv stråla ut ljud (för att kunna beräkna maximal transientförlust som följd av att den inte ger ordeltligt spjärn år membranet) så kan vi notera att vi får en maximal transientförlust om 0,00869 dB... I verkligheten blir den mycket mindre än så.

Transientförlusten när man har högtalaren på spikar är i grunden ungefär lika stor eftersom högtalaren fortfarande ryggar tillbaka ungefär lika mycket, men dessutom får man dynamiska förluster av att tystnaderna melllan transienttopparna förstörs av resonanserna från den spikfotsuppställda högtalaren.

Mina markeringar.
http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&p=16790#16790
Insignalen ÄR referensen

Användarvisningsbild
kodapa

Inläggav kodapa » 2009-06-24 22:10

Conan skrev:
Goran_Rudling skrev:Pingisbord, pingisbollar och fickpingis

Rudlings diskussionstaktik är uppenbarligen att dra ner motdebattanten till sin egen nivå (dvs skiten) och där nere vinner han storstilat på större erfarenhet.

Men tack ändå, Rudling! Du har flyttat fram mina referensramar avsevärt för hur trallig en gök egentligen kan vara :lol:

"Never argue with an idiot. They bring you down to their level and beat you with experience."
Vem skrev det?

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2009-06-24 22:39

MattiasKarlsson skrev:MM, Detta borde väl svara din fråga:

"Det måste det förstås ha. Det får det, från lådan! En tillräcklig mothålls massa är bästa stödet att ta spjärn mot. Om lådan väger 1000 ggr mer än membranet och vi tänker oss att den dessutom är helt oförmögen att själv stråla ut ljud (för att kunna beräkna maximal transientförlust som följd av att den inte ger ordeltligt spjärn år membranet) så kan vi notera att vi får en maximal transientförlust om 0,00869 dB... I verkligheten blir den mycket mindre än så.

Transientförlusten när man har högtalaren på spikar är i grunden ungefär lika stor eftersom högtalaren fortfarande ryggar tillbaka ungefär lika mycket, men dessutom får man dynamiska förluster av att tystnaderna melllan transienttopparna förstörs av resonanserna från den spikfotsuppställda högtalaren.

Mina markeringar.
http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&p=16790#16790

INtressant. :)

Tar till detta men tar en bild i anspråk, egenhändigt ritad för att förklara lite mre min tanke.

Bild

Y och ? borde fungera som variablar mot X påverkbart i mening att om motståndet är mer borde mer kraft gå i riktning X. Denna påverkan kan varieras genom att massan i ? ökas. Kanske är detta normalt i hifisammanhang lite att göra genom att minsta koncentrationen av massan genom 4st spikar varpå summan av kraften i X är obefintligt större. Men rent fysiologiskt borde min tanke vara logisk.

Jag har fått blodad tand efter mitt senaste test där jag i min hemmabio kör med dubbla audio pro sub nova som är relativt kraftiga sett till liten massa. Här har jag en trädgårdssten under. Spikes lådasamt en sten över lådan som dessutom ökar massan och kraften i ? avsevärt. Detta har gett mig märkbart bättre återgivning i LFE för hemmabion. Ej blindtestat iofs. Hehe..

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Britt-Gunnar

Inläggav Britt-Gunnar » 2009-06-24 22:48

hur blir minus X :wink:

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2009-06-24 23:36

meanmachine skrev: ...Här har jag en trädgårdssten under...

Det där är intressant, olika trädgårdsstenar sätter ju sin karaktär på ljudåtergivningen. Jag fastnade i det där ett tag, så kallade markstensträsket, och körde F/E tester och diverse blindtester. Kom till sist fram till att halvporös gotländsk sandsten lät bäst. I min uppställning alltså. I mitt rum.
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2009-06-24 23:45

Objektivisten skrev:

Det där är intressant, olika trädgårdsstenar sätter ju sin karaktär på ljudåtergivningen. Jag fastnade i det där ett tag, så kallade markstensträsket, och körde F/E tester och diverse blindtester. Kom till sist fram till att halvporös gotländsk sandsten lät bäst. I min uppställning alltså. I mitt rum.

Tror du är något på spåret här... :P
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2009-06-24 23:58

Objektivisten skrev:

Själv kör jag med Vinbärssnäckor inplockade från trädgården, 4st under varje burk, när jag vaknade i morse stod ena högtalaren inne på toaletten och den andra i köket... 8O

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2009-06-25 00:00

Goldfinger skrev:
Själv kör jag med Vinbärssnäckor inplockade från trädgården, 4st under varje burk, när jag vaknade i morse stod ena högtalaren inne på toaletten och den andra i köket... 8O

Tror du är något på spåret här...

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2009-06-25 00:02

Lust skrev:
Goldfinger skrev:

Tror du är något på spåret här...

:lol:

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi