**Projekt Aurora !! MONSTRET HEMMA !!!!

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2004-12-05 21:28

För att få materialen jämt blandat i lådan på ett enkelt sätt. Skumplast eller vad heter det. Eggcrate foam.

Jag tror inte man ska packa hårt bara lägga in materialet i lådan tills den är full.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2004-12-05 21:38

något som kan vara värt att betänka är att rörelser i dämpmaterialet har menliga effekter på impulssvaret från baselementet.
men 50/50 gullfiber/skum tror jag inte är så dumt. men jag skulle nog sätta skummet längst fram och gullfibret bak i lådan.

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2004-12-05 21:46

Körde just in 26 volt @ 4 ohm @ 20hz

8O 8O

roligt om man sätter en liten vit tejpbit på dammkåpan samt
över gummikanten och ner en bit på konen, då kan man se
hur långt det slår...

jag tror man måste ha glasögon på sig, skyddsglasögon 8)
NN

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2004-12-05 21:48

Låter nästan lite för invecklat..
Vad säger Svante?
NN

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-12-05 21:56

NNord skrev:Låter nästan lite för invecklat..
Vad säger Svante?

Lyssna nu på de andra också! Jag är tveksam till om dämpmaterial egentligen behövs nu när du delar vid 120 Hz. Den primära anledningen att lägga i dämpmaterial är ju att bli av med stående vågor och de kommer ju att uppstå vid 345 Hz om största dimensionen är 0,5 meter. Kanske kan man ha litegrann för att få ner den resonansen en aning så att den inte slår igenom delningsfiltret. Visst kan man isotermisera med dämpmaterial, men jag vet inte i ditt fall när lådvolymen ändå inte var så viktig.

Börja med lite gullfiber längs väggarna bara och se hur det blir, tycker jag.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Isidor

Inläggav Isidor » 2004-12-05 21:56

Svante,

Nej jag är inte säker på att jag håller med heller, men det är iaf en komplicerande faktor och jag tycker att det iom den finns ett visst mått av "konstnärlig frihet" när det gäller att lägga basnivån rätt i ett rum. Det är inte givet att rak frekvensgång är det som ger hjärnan den bästa illusionen. Utöver detta finns ju det där med studions room gain.

Du är en mycket klok man, så jag har hela tiden utgått från att du inte håller med. :wink:
Sedan tycker åtminstone jag att man som lyssnare har full rätt att exempelvis korrigera bort dumheter som införts i fonogrammet eller bara vräka på med bas för att det är kul ibland. Fast jag vill kunna välja när och hur jag gör det, så att jag har chansen att köra så nära sanningen* som möjligt om jag är på det humöret.

NN,

Jag hoppas att du inser att det praktiskt sett inte har någon som helst betydelse hur du väljer att stämma av systemet. Du kommer att kunna kräma ur dina bastorn minst 135 dB vid 20 Hz i lyssningspositionen (relativt odistorderat) och ännu mer däröver om du bara har nog med effekt/spänning att tillgå. 8O 8O 8O

Om man nu ändå av filosofiska skäl vill få till den bästa lösningen så är det inte så dumt att använda sig av ganska små lådvolymer eftersom man då kan dra nytta av luftfjäderns linjäriserande effekt på den totala fjädringen i systemet. Man kan dock inte gå hur långt som helst eftersom man dels sänker verkningsgraden och i extremfallet även riskerar svår deformation av konkanterna vid höga ljudtryck. Runt 50 liter låter därför som en ganska bra kompromiss. Räkna ändå med att du antagligen får lyfta basen något elektroniskt, men som du säkerligen redan vet så spelar det ingen roll om man stämmer av frekvensgången akustiskt eller elektroniskt. Elektronisk avstämning är dock betydligt bekvämare och mer flexibel.

Med så små kaviteter behövs knappast någon modal akustisk dämpning av lådan heller förutsatt att du håller åtminstone djupdimensionen** z under ca 40 cm och delar rimligt brant. Om du vill köra med större avstånd eller tycker att det är kul så kan du lägga på glasull på bakväggen (den vägg som vetter mot elementet) motsvarande ca z/6 eftersom det är enkelt och endast påverkar verkningsgraden försumbart. Detta tar hand om alla potentiellt problematiska moder i dina kaviteter. Eventuella fördelar med isotermisering har jag som bekant aldrig riktigt trott på om man nu inte nödvändigtvis vill ta ned Q-värdet för ett feldimensionerat element (summan av isotermisering och förluster blir nog trots allt i verkningsgradshänseende alltid negativ).

Pushpullkonfiguration av elementen är nog att rekommendera också för att pressa ned distorsionen till löjligt låga nivåer.

*D.v.s. så nära det ljud som rådde hos ljudteknikerna/producenterna som möjligt, vilket naturligtvis är ett ganska odefinierat mål.

**Den riktning som är parallell med konförskjutningen och i en låda som dessa har potential att ställa till det mest. (Elementets placering óch utbredning i övriga två dimensioner kommer att minimera inverkan av förstamoden i en så pass liten kavitet.)

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2004-12-05 22:32

Hej Isidor :D

Jätteskoj att du också bidrar till denna utbildande tråd !! :!:

En god vän sa just typ nått i stil med detta:

"Revel/harman/JBL med sina resurser, konstuerade sin subb med en volym om cirka 44 Liter, kanske va det rätt, kanske gjorde dom rätt" :wink:

Jag kommer ju dela detta rätt så brant, eftersom jag har möjlighet
till att göra det.

Du menar att jag bör hålla djupet under 40cm, bakom elementet?
De andra måtten blir väl under 45cm antar jag..

Dämpmaterial tänkte jag enbart införa eftersom jag ville få bort
en del av den elaka impedanspuckel som uppstår, vill man inte
få bort den puckeln?
NN

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-12-05 22:46

NNord skrev:Dämpmaterial tänkte jag enbart införa eftersom jag ville få bort
en del av den elaka impedanspuckel som uppstår, vill man inte
få bort den puckeln?

Nej, den är inte elak, tvärt om gör den livet lättare för förstärkaren eftersom impedansen blir högre.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2004-12-05 22:49

hmm, jaha men man behöver väl effekten där med,
eller är känsligheten för lådan större?

jag tänkte ju som så att lådan inte får tillräckligt med
effekt där, så steget kanske klipper.
NN

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-12-05 23:02

NNord skrev:hmm, jaha men man behöver väl effekten där med,
eller är känsligheten för lådan större?

jag tänkte ju som så att lådan inte får tillräckligt med
effekt där, så steget kanske klipper.

Nej, du tänker bakvänt. De tonkurvor vi ser varje dag på högtalare förutsätter att högtalaren matas med en konstant spänning. Effekten so förstärkaren ger kommer att variera med frekvensen, men det gör inget, det är liksom medräknat i tonkurvan. Om tonkurvan är helt rak så betyder det att högtalarens verkningsgradskurva (såna ser man inte ofta, dock) ser likadan ut som högtalrens impedanskurva. Har man hög impedans så har man hög verkningsgrad eftersom effekten in är låg men nivån ut är konstant. Det betyder att vid en impedanstopp så ger högtalren den specificerade nivån (enligt tonkurvan) med mindre effekt från förstärkaren. Den tackar och tar emot och tycker att arbetet var ovanligt lätt idag. Hade impedansen varit lägre, så hade förstärkaren ordnat med mer effekt, och hade fått svettats mer, men utnivån hade ändå blivit som tonkurvan dikterat.

Så ändaraden blir att en impedanstopp inte är något som man behöver "ta ner", den gör bara livet lite lättare för förstärkaren.

Den enda "nackdelen" är att du inte kan spela en 40 Hz sinus och med gott samvete säga till polarna att nu ger förstärkarna 16x800 watt. Däremot kan du säga (och höra (åtminstone en kort stund)) att nu är ljudnivån 130 dB. Dämpar du ner toppen så är max utnivå oförändrad, men förstärkarna måste ge mer effekt (tex 16x800 watt) (vilket är ett resultat av den lägre verkningsgraden kring resonans). Givetvis är det max ljudnivå som är viktig, inte levererad förstärkareffekt.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2004-12-05 23:44

men hur är det med fasvridning då? den följer väl impedansen? så en krafitgt varierande impedans ger stora fasvridningar.. kan inte vara bra eller?
(hörbarheten av fas är ju dock rätt låg.. men overkill är ju ändå overkill :wink: )

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-12-05 23:57

Kraniet skrev:men hur är det med fasvridning då? den följer väl impedansen? så en krafitgt varierande impedans ger stora fasvridningar.. kan inte vara bra eller?
(hörbarheten av fas är ju dock rätt låg.. men overkill är ju ändå overkill :wink: )

Nu ska vi se här. Fasgången för systemet (dvs inspänning till ljud) bestäms av tonkurvan. Det blir en liten skillnad i fasgången eftersom q-värdet sjunker, men den är inte viktig, speciellt inte eftersom NN ska kompensera aktivt sen.

En helt annan sak är fasvridningen mellan ström och spänning i den elektriska impedansen. Visst är det så att en impedanskurva med tvära kast är mer fasvriden (dvs mer induktiv eller kapacitiv). Det är inte bra om fasvridningen är stor när impedansen är låg. Det kan hända om man har ett dåligt dimensionerat passivt delningsfilter. Så är det inte i detta fallet, det sitter alltid en talspoleresistans i serie med resten av impedansen. Förstärkare är gjorda för att klara detta och jag skulle påstår att den högre impedansen gör det lättare att driva högtalaren, trots att impedansen blir mer reaktiv.

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2004-12-06 10:30

jahapp...
Får slänga iväg en order idag till brädgården, 55liter testlåda :D

är det någon som vet om det är skillnad mellan stenull och glasull?
jag har nämligen stenull hemma..
NN

Användarvisningsbild
Isidor

Inläggav Isidor » 2004-12-06 11:10

Jag rekommenderar alla att noga läsa vad Svante skrivit ovan eftersom detta är ett område som är oerhört missförstått bland självbyggare i allmänhet.

Verkningsgraden runt resonans är maximal helt enkelt eftersom elementet rör sig väldigt lätt här och praktiskt sett bara bromsas elektromagnetiskt. Det fina med denna "EM-broms" (EM-broms, EM-broms, EM-broms! :D ) är att vi inte eldar upp den elektriska effekten till värme som vid dämpning av lådan. Därför bör man bara tolka toppen i den elektriska impedanskurvan positivt och som Svante skriver är kombinationen högt impedansbelopp och hög fasvinkel inget som helst problem för en modern förstärkare.

mike34

Inläggav mike34 » 2004-12-06 11:16

NNord skrev:Körde just in 26 volt @ 4 ohm @ 20hz

Fegis :twisted:
Va ?!?! Flyger dom ÖVER solen? - Christer Olsson

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2004-12-06 11:56

isidor, det där visste jag inte, tack Svante o Isidor !!
'
NN

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2004-12-06 11:58

mike34 skrev:

hehe, vad ska jag lasta in då?
Körde in 30 volt också, men itne så snabbt för det skakade så hemskt i stolen som elementet låg på..
NN

mike34

Inläggav mike34 » 2004-12-06 12:01

NNord skrev:
mike34 skrev:

hehe, vad ska jag lasta in då?
Körde in 30 volt också, men itne så snabbt för det skakade så hemskt i stolen som elementet låg på..

Ja du ska inte köra in mer än du törs :twisted: kom igen nu.!! öka lite.

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2004-12-06 12:14

hehe, nä du !
Inte när elementet ligger löst.. har jag en baffel så !

Har ändå ingen lust att spela in elementet mer än 12volt @ 16hz.
Det räcker bra...

Senare i en sluten låda kan jag smacka in mer om du vill :D
NN

mike34

Inläggav mike34 » 2004-12-06 12:17

NNord skrev:hehe, nä du !
Inte när elementet ligger löst.. har jag en baffel så !

Har ändå ingen lust att spela in elementet mer än 12volt @ 16hz.
Det räcker bra...

Senare i en sluten låda kan jag smacka in mer om du vill :D

Ok, själv hade jag en bra loop som rullade fram å tillbaka mellan 15 och 35 Hz under inkörningen. Men får lite olika gung i byggnaden då så inte bara EN granne blir irriterad menar jag :)

Användarvisningsbild
Rapid

Inläggav Rapid » 2004-12-06 12:21

NNord - Det är inget litet projekt du har dratt igång 8O :) Det ska bli kul att se resultatet. När blir du färdig?

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2004-12-06 12:22

Under vintern blir jag klar..
NN

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2004-12-06 12:31

hur va det nu med lådans innermått?

Skulle det vara okej med en låda som mäter 40x40x40 innermått?
Eller är det inte bra med lika mått på alla ledder?

Isidor, du sa nått om att hålla djupledet mindre än 40cm..?

Hur räknar ni på detta med måtten.. :?

hxbxd
42x42x38 kanske är bättre då !
NN

Användarvisningsbild
Isidor

Inläggav Isidor » 2004-12-06 12:32

NN,

är det någon som vet om det är skillnad mellan stenull och glasull?

Det är skillnad i strömningsmotstånd, men i det här fallet har det ingen praktisk betydelse.

mike34

Inläggav mike34 » 2004-12-06 12:34

NNord skrev:hur va det nu med lådans innermått?

hxbxd

Det jag läst i böcker är att man inte ska ha lika mått.
Bäst är golden ratio eller nån annan 0.62*1*1.62 eller liknande.

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2004-12-06 12:36

Golden Ratio, hmm det är som gyllene snittet i bibeln hehe ! :D

:?
NN

mike34

Inläggav mike34 » 2004-12-06 12:39

NNord skrev:Golden Ratio, hmm det är som gyllene snittet i bibeln hehe ! :D

Jag får kanske konsultera bibeln för nästa högtalarbygge !! :P

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2004-12-06 12:41

NNord: om man ser till arbetsområdet för dina basmoduler och (faktiskt!) hur pyttersmå lådorna kommer att vara, tror jag att du inte behöver bekymra dig speciellt mycket om de inbördes förhållandena mellan låddimensionerna. Det skulle väl kunna bli ett problem om man inte har dämpmaterial och gör lådorna stora, men det är ju inte fallet.

Om man sen tänker sig andra fall, där man arbetar högre i frekvens, har man ju alltid dämpmaterial - men folk oroar sig ÄNDÅ för inre dimensioner på lådorna. Vad är det då för vits med dämpmaterialet, om det inte gör något nytta!? :?

Alltså: bygg lådorna så de passar i rummet! :mrgreen:
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-12-06 12:43

mike34 skrev:
NNord skrev:Golden Ratio, hmm det är som gyllene snittet i bibeln hehe ! :D

Jag får kanske konsultera bibeln för nästa högtalarbygge !! :P

Varför det, vi har ju Gud här.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-12-06 12:45

mike34 skrev:
NNord skrev:hur va det nu med lådans innermått?

hxbxd

Det jag läst i böcker är att man inte ska ha lika mått.
Bäst är golden ratio eller nån annan 0.62*1*1.62 eller liknande.

Det där är talmagi. Det kan ha ett visst syfte, nämligen att fördela modfrekvenserna så jämnt som möjligt. Jag vet inte om det där talförhållandet verkligen gör det, men i vilket fall som helst så arbetar NNs lådor under den lägsta modfrekvensen, så det saknar betydelse i detta fall.

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum