Conan skrev:Bill50x skrev:För det handlade inte bara om att optimera prestanda från själva motorn, den skulle också vara lätt och med låg tyngdpunkt för att bilen skulle få så bra väghållning som möjligt.
Lätt & med låg tyngdpunkt - varför då!!? Min dotter på 4 år har en "Monstertruck" från Ö & B som är tung och har en hög tyngdpunkt. Den går sketafort tycker hon. Säkert mycket bättre än din banracerbil. Det där med vikt och tyngdpunkt är bara ett jädrans teoretiserande från insnöade teknokrater.
Sen ska du såklart inte avläsa på tidtagaruret hur fort bilen tar sig runt banan, utan hur bra bilen är bestämms av hur det känns att köra din RC-bil jämfört mot att köra din vanliga personbil. Den bil som känns mest lik din vanliga bil är den bästa. Dåliga bilar känns liksom "ostämda" på nåt konstigt sätt - jag lovar.
Vidare är det bara en myt att gummi som däcksmaterial skulle vara bäst. Prova att köra direkt på fälgen istället, och om nån teknokrat skulle börja svamla och friktion & acceleration så hänvisa direkt till "kännas som personbilen-testet" så får du nog tyst på´n.
Nu har du lite att testa därhemma. och tänk hela tiden "kännas som personbil, kännas som personbil" när du provar. Glöm nu inte heller att det inte får finnas några andra fordon inom en halvmils radie från där du kör, för det fördärvar helt känslan.
Sist men verkligen inte minst är det viktigt att du kör bilen på rätt kontinentalplatta. På en kontinentalplatta som står lite svajigt kommer bilen också definitivt att kännas sämre. Det ser man ju enkelt bara på F1-tävlingar på TV; i Europas tävlingar ser bilarna helt klart mer stämda ut jämfört med på de svajiga kontinentalplattorna i asien. En metod som kallas turndem f.ö. Detta resonemang är liksom bara en naturlig förlängning av Stormästare Rudlings utmärkta föredragning om pingisbollens studsande.
Det var allt för den här gången. Var inte rädd för att fråga om nåt verkar oklart!

/ B
PS, jag talar om spårstyrd miniracing, inte RC (radio controlled)... Och även om man mäter varvtider, känns inte bilen "rätt" blir det inga bra sådana.