Öhman och mjuka fötter m.m.

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2009-06-25 17:15

Harryup skrev:Jag tycker att man måste komma ihåg att SD är en väldigt lokal företelse jämfört med spikar oavsett vad man tycker om dom.
Spikar finns i stativ och hyllor ifrån massor med tillverkare så varför skulle inte folk gilla dom? Oavsett vad ett fåtal personer tycker på ett litet forum i Sverige. I internationellt perspektiv är vi en extremt liten minoritet.
Så då kan man ju ifs fråga sig är SD alltid bättre än spikar för alla olika högtalare oavsett golvmaterial?

mvh/Harryup

På din sista fråga ser jag själv ingen anledning att inte svara ja. Har du själv några misstankar? Jag tycker inte det är särskilt konstigt att i princip "alla" levererar spikes till högtalarna utan att det skulle är bättre ur ljudsynpunkt. Vi människor gör så mycket konstigt så hälften vore nog. Jag tycker mig se stora likheter med kosmetikabranschen inte bara i reklamen utan också i behoven. Största skälet till spikes-modet kan fortgå tror jag är att effekten trots allt inte är så lätt att upptäcka annat än vid kontrollerade experiment. Själv tror jag att detta med att högtalarna står stabilt (vid "DC") på heltäckningsmattor är en viktig del i förklaringen till varför koner och spikes en blivit så populära. När ett mode väl etablerar sig producerar den dock sin egen logik. Det finns mig veterligen inga objektiva skäl att använda spikes någonstans i audio. Det skulle vara intressant att se några övertygande motiv av annan typ än "sju miljarder flugor".

/DQ
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2009-06-25 17:27

IngOehman skrev:
ThePreTor1aN skrev:Måste säga att det var lite roligt att se Rudling gillra denna "pingis-fälla" :)
Nu florerar teorierna kring detta som löpeld, lika så bilar och motorer.

Inte ens en 15 årig bordtennisspelare hade satt sitt studiebidrag på att det hade förhållit sig på annat vis än det både Rudling och Donic beskrev.
Han må kanske inte beskriva det i akademiska fina termer, men han hade nog förstått!.
Det är ju liksom lika självklart för honom som vinden för golfspelare.

"Förstått"?

"Självklart"?

Visst, lika självklart som gud är för en troende. Lika självklara
är ju spikarnas verkan (att få högtalaren att stå mera stilla) för
en spiktroende.

@ThePreTor1aN Du är ju helt omöjlig idag! Var skall detta sluta?

@IngOehman ThePreTor1aN driver med dig, ifall du inte lagt märke till det redan. Hon är vårt eget hustroll och gör ingen hemlighet av det. Och hon är bra! Better the devil you know.

/DQ
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-06-25 17:29

Vi har skillda åsikter om det konstruktiva debatterandet, men det är ju trevligt att Göran insett att han kanske borde besvara frågor i ett samtal. Synd bara att han inte besvarar dem i sina svar ;)

Reklam behöver inte vara reklam för produkter utan likväl reklam för åsikter.

Istället för att besvara en enda fråga som Lazyworm ställer eller föreslår, säger han samma sak igen och påstår återigen saker som det är svårt att finna täckning för.

Jag har absolut inget emot om han anser sig, eller för den sakens skulle upplever att jorden är lila men om han inte kan argumentera för det eller på något sätt visa det är samtalet meningslöst. Iallafall om han ger mig rådet att "titta ut med fönstret öppet så kommer det vara hur tydligt som helst för dig". Jag har tittat ut, dvs provat en del av de sakerna han föreslår men resultatet är inte det han påstår.

Han säljer sin världsbild, men är inte intresserad av att visa upp den på något annat vis utan och kontentan måste således vara att de som inte ser den har för dåliga anläggningar eller hörselproblem. Iallafall eftersom det är så oerhört tydliga resultat.

Jag är rätt ointresserad av vilket resultatet blir (har ingen prestige i resultatet och kommer ialalfall använda det som jag anser låter bäst hos mig), men det vore åtminstonde en konstruktiv handling som visar att han inte säljer en åsikt utan saklig grund.

Han har tidigare gett instruktioner om hur man borde undersöka och dessutom givit svaret för vad resultatet skall bli. Ett klassiskt säljarknep där personen som skall testa måste komma fram till samma resultat, annars är något fel i utförandet eller omständigheterna. För rätt är det.

Eftersom det är så oerhört lätt borde herr Rudling kunna demonstrera det för oss alla, och vill han inte göra det hos Lazyworm (som alltså fick snömos istället för svar) borde han kunna göra det med den anläggning och de förutsättningar han anser bör råda för detta.

Jag tvivlar på att han är intresserad, men motbevisas gärna.

Rudling som person framstår alltmer som kufisk och prestigefull i mina ögon. Kanske anser han att han har mycket att förlora på att bli saklig.

Bill50x skrev:
MagnusÖstberg skrev:
<snip>

Du besvarar inte önskemålet, och du skriver en massa osammanhängande junk.

Det framgår nu allt tydligare att du inte är intresserad av att få en konstruktiv debatt med inriktning på verkligheten.

Det är nog lika bra att du avhåller dig från att komma med påståenden du varken själv tror är rimliga istället för att besvara önskemål med reklamtext.

Vari ligger "reklamtexten"? Det skrivs väl oändligt mycket mer om Ino´s produkter här? Rudling har hittat ett fabrikat som han tycker motsvarar sina krav. Det har MK också gjort med sina Ino´s. Och du själv med dina Bremenbasar.

Och hur vet du vad Rudling tror om sina egna teorier? Med rätt eller fel, GR har en annan syn på saken och försvarar naturligtvis denna. Och att han inte accepterar att utgå ifrån mjukisarnas ståndpunkter är väl ganska självklart eftersom han anser dessa vara felaktiga.

Om han gör diskussionen på ett bra sätt eller överhuvudtaget lyckas få acceptans för sina åsikter, det är en annan fråga. Jag tycker nog att GR har fört en (relativt) konstruktiv debatt, långt bättre än många andra här i tråden. Att han förhäver sig och tar ut svängarna är sådant man får ta :-)

/ B
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2009-06-25 17:47

Harryup skrev:Jag tycker att man måste komma ihåg att SD är en väldigt lokal företelse jämfört med spikar oavsett vad man tycker om dom.

Varför skall man komma ihåg det?

Vad har det med deras egenskaper att göra?

Du menar väl inte att det finns en sorts kritisk massa för missförstånd, således att saker inte kan vara falska om många tror på dem? Typ att "en miljard flugor man inte ha fel - ät bajs" är en sanning? (med reservation för att den roligheten innehåller TVÅ skruvningar, den både pekar på det dumma i att tro att många har mera rätt, OCH i att blanda ihop subjektivt med objektivt.)

Så vad har frågan om vilka myter folk gått på runt världen, något att göra med vad som är det bättre underlaget för högtalare? :?

Harryup skrev:Spikar finns i stativ och hyllor ifrån massor med tillverkare så varför skulle inte folk gilla dom? Oavsett vad ett fåtal personer tycker på ett litet forum i Sverige.

Inte vet jag.

ATT de gillar dem MED hänsyn till vad man tycker på ett forum i Sverige, är lika obegripligt som ATT de gillar dem utan att veta något om vad man tycker (eller vet, i vajre fall några) i Sverige, på ett forum.

Så frågan jag trycker är intressant är inte varför folk INTE skulle gilla spikfötter, utan varför de gillar dem.

Tyvärr tror jag att svaret ligger ungefär i den trakt du hänvisar till. De giller dem för att de "finns i stativ och hyllor ifrån massor med tillverkare", och då tror folk att det måste ligga något i det. På samma sätt som folk offrat människor till gudarna förr i tiden, troligen under tusentals år.

De uppfattade att det är ju så det är, och det är så man gör!

Okunskapen lever än! ;)

Harryup skrev:I internationellt perspektiv är vi en extremt liten minoritet.
Så då kan man ju ifs fråga sig är SD alltid bättre än spikar för alla olika högtalare oavsett golvmaterial?

Ja.

Den enda reservation jag kan komma på är en rätt så irrelevant en, som jag redovisade för några år sedan här på faktiskt*.

Vh, iö

- - - - -

*Den är tämligen irrelevant eftersom den bara gäller när högtalaren är så gjord att den inte kan hantera sina egna problem, och det hela fungerar dessutom ändå bara på urbergsgolv, och bara för rena subwoofers.

Undataget är alltså; urbergsgolv med en subwoofer på, vars massa är alldeles för låg och vars frekvensområde är skarpt skuret under 80 Hz, och vars vibrantionsriktning är horisontell, och vars höjd är bara någon dm (att få in baselementet blir inte lätt om det har större diameter än nämnda 10 cm..), och vars bredd och djup är avsevärt större, typ >en halvmeter.

Då går det faktiskt att få upp resonansen över 80 Hz. Men det är ändå poänglöst, eftersom en tillräckligt massa och mjuka fötter fungerar lika bra, men oerhört mycket oftare (hwer gang!).
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-06-25 17:54

IngOehman skrev:Undataget är alltså; urbergsgolv med en subwoofer på, vars massa är alldeles för låg och vars frekvensområde är skarpt skuret under 80 Hz, och vars vibrantionsriktning är horisontell, och vars höjd är bara någon dm (att få in baselementet blir inte lätt om det har större diameter än nämnda 10 cm..), och vars bredd och djup är avsevärt större, typ >en halvmeter.

Då går det faktiskt att få upp resonansen över 80 Hz. Men det är ändå poänglöst, eftersom en tillräckligt massa och mjuka fötter fungerar lika bra, men oerhört mycket oftare (hwer gang!).

Menar du över respektive vertikal?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2009-06-25 18:01

Jag menade ÖVER, ja. :oops:

Men inte vertikal (även om jag förstår din tanke med frågan) utan just
horisontell. Vertikal i den kombinationen brukar leda till studsande. Vill
inte använda spikfötter alls, men ännu mindre gärna belasta dem i sin
olinjära riktning.

Väger lådan bara 10 ggr mer än membranet så är hoppandet ett faktum
redan vid membranaccelerationer om 100 m/s^2, och det är ju inte så
mycket (brukar kunna räcka med några få watt för det). Med spetsiga
fötter och dessutom lite friktion kan fötterna dock klara minst tiofaldigt
större krafter horisontellt, än de som får hela högtalaren att hoppa om
krafterna anbringas vertikalt.

Bill50x skrev:Däremot tycker jag diskussionen här är intressant, likaså i min egen "2 Hz-tråd". Massor med människor gillar det dom hör med spikes. Andra gör det inte. Men hur många av dom som inte gillar spikes har verkligen lyssnat och jämfört? Hur många går enbart efter åsikter och mätningar från "potentater"? Eller egna teoretiska beräkningar?

Friska spekulationer där Bill...;)

Det du skriver röjer din tro, nämligen att folk skulle subjektivt
föredra spikfötter i blindtester.

Tror inte allt som spikmaffian försöker få dig att tro. 8)

Det är inte så. Inte ens då är de bättre. Men i många fall är de
tillräckligt annorlunda för att många skall höra skillnad och vissa
skall föredra dem. Men varifrån har du fått det att de skulle vara
i majoritet?

Det är inte så utfallet har varit i de blinda lyssningar som jag
har arrangerat.

Däremot brukar det bli så i öppna lyssningar, antagligen (och nu
är det jag som spekulerar, andra som vill gissa vad de kan bero
på får gärna gissa också!) eftersom tron kan förflytta berg, och
intuitionen hos en helt okunnig människa ofta får dem nog
oftast att tro att högtalare står stilla när de ställs på spikar.

Då hör de det också. Självbedrägari kallas det, och det är ett av
de främsta argumenten för blindtest.

När man testar blindt går det inte att suggerar sig till sådana
upplevelser, så då hör man som det är istället, och då klarar sig
mjukfötterna utmärkt! 8)

Det gör de förstås i öppna testar också om de som lyssnar med
andra medel kan frigöra sig från spikfots-suggestionerna, t ex
genom att de genom kunskap och eventuellt kliniska studier,
vet vilken av högtalalarna som står stilla på riktigt.

Fast då blir de ju potentiallt mjukfotssuggererade istället!

Det är därför man alltid bör testa sådana här saker blindt om
man vill veta vad man kan höra med öronen.

Vh, iö

- - - - -

Edit: Svar på Svantes frågan adderat i början.
Senast redigerad av IngOehman 2009-06-26 00:20, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2009-06-25 19:04

BB skrev:
Goran_Rudling skrev:
BB skrev:
Goran_Rudling skrev:
Om du i exemplet ovan byter ut stämgaffeln mot en högtalare, och resonanslådan mot ett golv. Vad händer då?

Och vad är bäst för musik?

Det bästa för musiken är A) Ett högtalarkabinett som inte svänger med, B) Ett högtalarstativ som inte svänger med samt C) Ett golv som inte svänger med.

Det enda som bör svänga är alltså själva högtalarmembranen samt i förekommande fall avstämda portar i högtalarkabinettet.

Bra BB,

Om jag skriver om ditt påstående som det bästa för musiken är A) Ett högtalarkabinett som inte påverkar musiken, B) Ett högtalarstativ som inte påverkar musiken samt C) Ett golv som inte påverkar musiken är vi fullständigt överens.

Förutsättningen för att musiken inte skall påverkas är just att samtliga ovan uppräknade komponenter (A), (B) och (C) står fullkomligt stilla.

Goran_Rudling skrev:Anledningen till att jag skriver om det beror på att det är en omöjlighet att energin vi skapar bara ska försvinna av sig själv. Den måste elimineras på något sätt. Motkrafterna från elementen skickar energi till kabinettet och denna energi måste omvandlas så den försvinner. Så i ditt fall fungerar det bara när vi inte spelar någon musik alls.

Logisk kullerbytta? Vi skapar inte energi när vi påför en signal till en högtalare - vi omvandlar den. Energi är oförstörbar - den kan bara omvandlas - ej elimineras. Vad du i själva verket åstadkommer med ett kabinett som inte svänger, är en effektivare energitransfer och en bättre definierad återgivning av mikrodetaljer.

Du får som resultat ljud och, (p.g.a. verkningsgradsförluster), får du även värme. Värme från talspolen, värme från viskösa förluster i upphängningsanordningarna och värme som ett resultat av luftens kompression i lådan. Den sistnämnda kan vi i fallet sluten låda utnyttja på ett klokt sätt så att vi får en lägre resonansfrekvens för kombinationen element/låda genom att införa en noga avvägd mängd resistivt dämpmaterial.

Goran_Rudling skrev:Vibrationer och svänga med är inte farligt så länge vi kan se till att vibrationerna inte påverkar musiken. Det är vi också överens om är jag säker på.

Nej vi är tyvärr inte överens. Allt utom högtalarelementens membran skall stå stilla. Det måste vara målsättningen. Jag har praktiska erfarenheter av konsekvenserna av kabinett som rör sig. Som du kanske vet(?), tog jag för ett antal år sedan fram en dipolhögtalare vid namn Megatrend.

Att det råkar vara en dipol är inte intressant i sammanhanget och har inget med resonemanget här att göra. Intressant var/är dock att den hade en baffel med en yta på 200 x 90 centimeter på vilken 18 stycken 8"-element satt monterade. Baffelns tjocklek var 25 millimeter, vilket i och för sig var på tok för tunt, men baffeln var därför förstärkt med 35 Kg boksträvor, vilka i sin tur var såväl limmande som skruvade mot baffelns baksida.

Experiment gjordes för att utröna huruvida systemet som sådant skulle prestera bättre med ytterligare uppstyvning.

Således ställdes två stycken identiska Megatrender upp bredvid varandra i ett ordinärt lyssningsrum, försedda med en anordning med var hjälp man kunde stabilisera båda Megatrend-bafflarna med hjälp av kilformade anordningar som kunde slås in mellan Megatrendernas toppsektion och taket i lyssningsrummet. Kilarna var uppbyggda som en sandwichkonstruktion, bestående av 25mm MDF + 25mm Spånskiva + 25 mm MDF alla sammanfogade med ett tunt lager silikongummi. Ytterst på varje sida hade en 8mm tjock aluminiumplåt anbringats (också silikonlimmad mot grannen). Hela förbandet var sedan sammanhållet av genomgående/mutterförband. Garanterat "dödstyst".
Mellan tak och kilar samt mellan kilarna och Megatrenderna övre del, (samt mellan bottenplattorna på Megatrenderna och golvet) lades tunna silikongummidukar för att öka friktionen och i viss mån reducera den mekaniska kopplingen med avseende på högre frekvenser.

Två försök gjordes. 1) Högtalarna fristående samt 2) Båda högtalarna kopplade mot taket med 450Kg "tryck".

För att få fram eventuella dynamikvinster, spelade vi ett stycke ur Djurasic Park, där två små barn sitter ihopkrupna under en diskbänk och viskar till varandra, följt av ett fruktansvärt frustande från en Dinosaurie. En dynamikexplosion med andra ord. Viskningen kalibrerades och sedan körde vi.

Det intressanta var att ljudtrycksskillnaden mellan viskningarna och Dinosaurievrålet ökade 9dB(!) när Megatrenderna var fastspända... Försöket visade att trots sin relativt höga vikt, (128Kg per panel), räckte inte detta för att få högtalarna att "stå stilla" - den svängande ytan var för stor i förhållande till massan.

Lite senare gjordes ett nytt experiment. Villkoren var desamma men nu anbringades i testsyfte (utmed varje långsida), dessutom I-balkar a la modell järnvägsräls. Dessa satt två och två, även de fastsatta med genomgående bultförband från topp till botten.

Resultat? Ytterligare 3 dB högre dynamik... Totalt 12dB högre dynamik alltså. Och en detaljförbättring som jag inte trott vara möjlig. Vad har nu detta med vårt resonemang att göra kanske du frågar?

Svaret blir att alldeles oavsett sin fysiska storlek, skall en högtalarlåda eller baffel stå stilla.

Goran_Rudling skrev: Det jag skriver nedan kanske vi inte är överens om men skulle vara roligt med en kommentar. Kommentera gärna punkterna och tala om vad du inte håller med om.

1. Om vi har ett kabinett som omvandlar alla svängningar vi matar in i det via elementen till svängningar över 20 kHz kommer dessa svängningar inte att påverka musiken.

Som du själv påpekar nedan är det resonemanget meningslöst eftersom den fysiska massan omöjliggör en energitransfer.

Goran_Rudling skrev:Om stativet svänger över 20 kHz kommer det inte påverka musiken. Om golvet svänger med 20 kHz kommer det inte heller påverka.

2. Det är svårt att praktiskt genomföra detta det vet vi båda. Men se det bara som ett idealtillstånd.

Jag kan tyvärr inte se det som ett idealtillstånd, inte ens teoretiskt.

Goran_Rudling skrev:3. Vi hör mellan 0,1 Hz och 20 kHz.

Här håller jag inte med dig. Vi hör i bästa fall 15-16Hz och den övre hörseltröskeln står inte sällan i omvänt proportionellt förhållande till åldern. Allt under 15-16Hz är att beteckna som infraljud som mera känns i bröstbenet... 0,1Hz varken hörs eller känns. Långsamma svävningar hör vi givetvis men det förutsätter att de alstras av toner som ligger inom det frekvensområde vi normalt uppfattar med våra öron.

Goran_Rudling skrev:Svängningar över 20 Hz hör vi som toner. Ljud som svänger (obs ej toner) med lägre frekvens än ca 15 .20 Hz hör vi som beat, takt, svängning, svävning. Två toner, en på 440 och en på 442 Hz hör vi som <b>en ton</B> som svänger (svävar) fram och tillbaka med en frekvens på 2 Hz. Vi hör det som en ton som ändrar tonhöjd med 2 Hz. När vi ökar skillnaden i tonhöjd mellan tonerna till runt 15-20 Hz hör vi de två tonerna som två olika toner.

4. Om vi modulerar en ton på 440 Hz med en ton på två Hz hör vi det som en svängande ton liknande den i exempel 3.

5. Om vi modulerar en ton på 440 Hz med en ton på 55 Hz hör vi det som två toner

6. Att flytta ned stativet/högtalarens resonansfrekvenser till ”under det hörbara” (0,1-20 Hz) gör bara att vi kommer att modulera högtalarens signal lågfrekvent. Vi kommer höra detta som svävningar, svängningar. Som tonhöjdsvariationer.

7. Om vi flyttar upp stativet/högtalarens resonansfrekvenser till säg 100 Hz (bara som ett exempel) kommer vi att höra det som en ton. En ton som läggs till musiken. (Det är detta en del kallar färgning felaktigt)

Att vi kommer att höra en ton är jag med på. Att lägga till en ton innebär med mitt synsätt med automatik att du har infört en icke önskad färgning emedan denna ton inte finns i signalen vi matar högtalaren med.

Goran_Rudling skrev:8. Jag påstår nu att den lågfrekventa moduleringen hörs, påverkar och stör musiken mer än tonen på 100 Hz

9. Ju högre frekvens vi kan få stativet/högtalaren att svänga med desto mindre påverkan kommer det att ha på musiken.

10. Om vi använder oss av en metod för att lyssna efter välstämdhet, följa instrumentens toner (genom att härma dom exakt) kommer vi märka att det är väsentligt mycket bättre stämt och att det är lättare att följa musiken om stativet/högtalaren har en hög resonansfrekvens än om den har en låg resonansfrekvens.

Kommentarer önskas
Jag kan föra ett lågmält samtal med.

Vänligen,

Göran

Jag väljer "den tredje vägens" lösning: Att se till att systemet står stilla samt att ingen energi kopplas vidare, varken från högtalarlåda till stativ eller från stativ till golv. En metod är därvidlag att sätta en tung, massiv och allmänt resonansobenägen högtalarlåda på SD-fötter samt fylla stativet med sand. Och avsluta kontakten stativ/golv med tre spikes, inte fyra. Massan hos högtalarlådan i kombination med "mjuka" fötter ger en tidskonstant för rörelser som får lådan att bokstavligen stå stilla. Lådan har med andra ord inte en chans att "följa med" i rörelserna. Och sanden i stativet omvandlar den stomljudsburna energin till värme.

Det är väl ungefär de komentarer jag har...

Mvh//BB

Har precis sett och läst det ovanstående inlägget, och som vanligt håller jag med om det mesta som BB skriver, och delar även han uppfattning att högtalare av "bokhylletyp" bör vara intrinsiskt förmögna att stå för den massatröghet de behöver, ställas på mjuka fötter, på ett stativ som gärna får vara sandfyllt och kan stå på spikfötter, men då helst 3 och inte 4.

Dock måste något ha gått snett i de faktiska experimenten eller redovisningen av dem.

Aningen med
kalibreringen (som du hade kunna skippa, det räcker ju att registrera absolut peaknivå i utbrottet), med
summeringen (av ljud från olika håll, mäter man på en destruktivt interfererande summa, vilket kan vara fallet för ett smalbandigt utbrott mitt i en punkt i ett rum, så kan även mycket små förändringar på ett av delljuden ge stora skillnader på summan) eller med
kommateringen (0,9 respektive 1,2 dB). ;)

Givet de förutsättningar du skissar går det dock inte att förklara utfallet med ens en redukton av 9 resp 12 dB till 0,9 resp 1,2 dB.

Det rapporterade är fortfarande naturlagsvidrigt om inte andra variabler har varit inblandade och ställt till det.

Men oavsett detta är det intressant att du valt att mäta dynamisk verkan genom att referera till ett svagt ljud, snarare än att mäta dynamisk åverkan på det starka ljudet allena (vilket ju öppnar möjligheten att det faktiskt är det svaga ljudet som ändrat sig...). Alltså att helt enkelt se om det starka påverkades. Det har fördelen att man då tittar på en sak i taget. Att jämföra två ljud med varandra och bara titta på avståndet i dB räcker inte om man vill veta vilket av de tu som påverkats.

Men hur man än ser det, så är det såhär: Om testresultaten skulle vara sanna så är det ju ett GRAVT olinjärt system du mätt på, och det tror jag inte att det är.

12 dB (reduktion till 1/4 på oscilloskopsskärmen) tappar man inte bort sådär utan vidare. :?

Men som den historia från förr det är, får den nog sorteras som en av livets oförklarade (inte att förväxla med oförklarliga) händelser - som det inte går att backa tillbaka till, och se vad det var som blev tokigt i mätningen. Så jag nöjer mig med att konstatera att resultatet inte är troligt. Något måste ha gått snett.

Men mäta om kan man, om man vill! :)

Jag hjäper gärna till isåfall.

Till sist vill jag rekommendera att man isåfall:

1. Inte kalibrerar om systemet mellan mätningar som man har för avsikt att efteråt jämföra med varandra. Även om syftet är att jämförelserna skall bli mera relevanta, så blir de nog inte det.

2. Inte gör sådana mätningar med gamla analoga ljudtrycksmätare (som i regel är notoriskt opålitliga när det gäller att fånga korta utbrott och ge entydiga siffror på hur starka de var), utan att man istället använder t ex en vanlig inspelnings (eller mät-) mikrofon + hårddiskinspelare! Då kan man enkelt gå in i filerna och jämföra dem i efterhand. Våg för våg.

Jag kan försäkra att de åtgärder som du redovisar INTE påverkar ljudtrycksnivån med en faktor 4 ggr och utstrålad ljudeffekt med en faktor 16 ggr.

Har du fått sådana resultat har något blivit fel. Troligen på något av de två första sätten jag föreslog. Kalbreringen har ställt till med något, t ex genom att en störning/ett buller har fått viskningen att verka starkare än den är, eller genom att mätningen skett nära en notch, som påverkats av minimala förändringar i de rumsakustiska förhållandena.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-06-25 19:19

IngOehman skrev:12 dB (reduktion till 1/4 på oscilloskopsskärmen) tappar man inte bort sådär utan vidare. :?

Nej, jag reagerade också på det där. Instämmer i att något är fel.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2009-06-25 19:25

IngOehman skrev:
Det du skriver röjer din tro, nämligen att folk skulle subjektivt
föredra spikfötter i blindtester.

Tror inte allt som spikmaffian försöker få dig att tro. 8)

Det är inte så. Inte ens då är de bättre. Men i många fall är de
tillräckligt annorlunda för att många skall höra skillnad och vissa
skall föredra dem. Men varifrån har du fått det att de skulle vara
i majoritet?

Det är inte så utfallet har varit i de blinda lyssningar som jag
har arrangerat.

Däremot brukar det bli så i öppna lyssningar, antagligen (och nu
är det jag som spekulerar, andra som vill gissa vad de kan bero
på får gärna gissa också!) eftersom tron kan förflytta berg, och
intuitionen hos en helt okunnig människa ofta får dem nog
oftast att tro att högtalare står stilla när de ställs på spikar.

Då hör de det också. Självbedrägari kallas det, och det är ett av
de främsta argumenten för blindtest.

När man testar blindt går det inte att suggerar sig till sådana
upplevelser, så då hör man som det är istället, och då klarar sig
mjukfötterna utmärkt! 8)

Det gör de förstås i öppna testar också om de som lyssnar med
andra medel kan frigöra sig från spikfots-suggestionerna, t ex
genom att de genom kunskap och eventuellt kliniska studier,
vet vilken av högtalalarna som står stilla på riktigt.

Fast då blir de ju potentiallt mjukfotssuggererade istället!

Det är därför man alltid bör testa sådana här saker blindt om
man vill veta vad man kan höra med öronen.

Vh, iö

Vilka högtalare har du använt vid blindtesterna med spikes, kontra mjukfötter, IÖ? Detta har enligt min mening en stor betydelse för resultatet.*

Jag skulle vilja tillägga att spikfötter subjektivt föredras av många- för att det av många subjektivt upplevs som en uppstädning i basområdet. Bumlig basåtergivning blir ibland lättare att följa med spikes. Det hela beror på den färgning som spikes ger, i kombination av hela högtalarens konstruktion. Av mig uppfattas detta ibland som något positivt.
Något liknande är biwiring- som ju är en försämring och omöjliggör ett riktigt pinpoint stereoperspektiv ( pga, fasfelen ).
Biwiring kan ibland upplevas som en förbättring subjektivt- om man väljer att lyssna på tex elbasens melodi- inte bara "ljudet som elbasen låter." vad detta beror på är säkerligen den färgning, krydda av processning som biwiring innebär.

*Sedan är jag helt övertygad om att vissa högtalare helt enkelt är konstruerade med spikfotsfärgningen ( som är mycket hörbar, enligt min mening ).

Alla linnhögtalare är ju tex. konstruerade så.

Konstruktören har säkerligen justerat delningsfiltret så att en fin balans kan uppnås- fastän spikfotsfärgningen strålar energi mitt i det hörbara området. Se bara på frekvenskurvorna hos linnhögtalarna, samt de flesta andra engelska högtalare. De har, nästan utan undantag, bbc-dippen, och är därför, enligt undertecknad, troligen behjälpta rent klangligt av spikfotsfärgningen. Med mjukfötter låter det inte bra på dessa högtalare. Då hörs dippen i mellanregistret alltför kraftigt.

Precis samma sak, fast tvärtom, händer om man sätter ett par piP på spikfotsstativ. Eftersom dessa är mycket rakare i dess frekvensgång än de flesta engelska konstruktioner är dessa inte behjälpta av spikfötternas färgning. Det kommer därför att låta illa med spikes och piP:ar.
Däremot- med mjukfötter kommer det hela på plats, ljudmässigt- eftersom konstruktören troligen ( rätta mig om jag har fel ) använt mjukfötter under hela utvecklingstiden.

Ljudmässigt är det, enligt undertecknad en ganska stor skillnad på spikes och mjukkuddar- men, man kan inte, under alla omständigheter, alltid påstå att mjukkuddar alltid ger ett subjektivt bättre resultat. De må vara tekniskt överlägsna på alla sätt- men betänk att konstruktören av spikfotshögtalarna troligen räknat med dess färgning av ljudet.

Jag är nu övertygad om att Göran Rudling har helt fel i sin argumentation om frekvensmodulering. Detta gör dock inte att spikfötterna i alla lägen skulle väljas bort, vid en blindtest. Det hela beror på högtalarekonstruktionen.
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-06-25 19:27

Du låter som en klockren kanditat för att välja högtalare för att testa varianterna Richard :)
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2009-06-25 19:41

Bill50x skrev:
IngOehman skrev:
Bill50x skrev:
IngOehman skrev:Det kan bero på att de helt enkelt är förståndshandikappade jämfört med människorna som levde på 1800-talet som insåg att det de såg trots allt var sant, även om det inte förstod fysiken bakom det, alltså hur det kunde vara möjligt.

Det råder samma förhållande idag. Trots att det låter bättre med vissa tekniska lösningar så vägrar mätnissarna att acceptera detta bara för att de sitter med ett gäng grafer (troligen täckande fel sak) som visar motsatsen. Man vågar inte lita på sina sinnen helt enkelt. Det vågade man uppenbarligen på 1800-talet trots att man inte visste vad som hände.

/ B

Nu missförstod du helt det jag skrev.

Yepp. Med avsikt, man kan kanske kalla det en lustifikation ;-)

Okej, så du håller alltså med mig om att folk hade förnuft att tro på att de tunna axlarna höll, när de hörde talas om att det gjorde det, eller såg att de gjorde det eller såg mätningarna som visade att vibrationerna och krafterna som ville förstöra apparaterna minskade med mjuk axel?

Och du håller med mig om att folk idag (vissa) inte tror på att mjuka fötter får högtalarna att röra sig mindre, trots att även det är den lättaste saken i världen att visa? Bara att lyssna på vad de som kan fysiken säger, titta på mätningar, eller själv undersöka med sina sinnen. Alla sätt fungerar lika bra, men den förstnämnda kräver förstås att man själv har kunskaper nog att bedöma vem man skall lyssna till, vilket talar för att det är bättre att titta på mätningar eller lita till sina sinnen. Att märka att högtalaren står stilla är inte svårt, bara att känna på den eller ställa ett glas på den och titta.

Frågan är vilka teoriers upphovsmän det är förnuftigt lyssna till, dem vars teorier överenstämmer med vad man ser med avseende på högtalarnas rörelser, eller dom som påstår att spikfötter får dem att stå stilla...

Svaret borde inte vara så himla svårfunnet...

Om man sedan tycker att det ändå låter "bättre" med högtalarna på spikar, så är det en diskussion för sig. Den har inget med de objektiva förhållandena att göra.

En sådan diskussion kan startas med frågan:

Vad beror det på att vissas preferenser får dem att uppskatta ljudet som strömmar från högtalare när de kommer i resonans?

För att så är fallet (att det inte beror på att något blir bättre) det är undersökt och klart. Men skälet till att vissa (fast de är inte så många när man testar blindt) gillar det soundet, är inte ordentligt kartlagt.

Det är alltså en fråga om subjektiva preferenser, och inte en som har med fysiken bakom högtalarnas rörelsemönster att göra. Det senare är entydigt bestämt av fysikens lagar.

Sedan kan man förstås tycka att det är intressant att just de som har kunskapmässiga hältor med avseende på fysiken, är de som tycks "gilla" spikfötterna... (även om de tror att det de gillar är ljudet som kommer av att fötterna får högtalarna att stå stilla). Jag tror det beror på att det är samma människor som har svårats att hålla isär vad de hör med öronen och vad de hör med förväntningarna. De KAN helt enkelt inte tro på det som övergår deras förstånd.

Har du någon teori om vad det kan bero på, att vissa inte klarar av att ta till sig vad deras sinnen faktiskt kan visa dem, om de bara tar reda på det? Det vill säga skippar suggestionerna och lyssnar blindt, mäter eller lär sig att förstå fysiken. (Alla tre fungerar lika bra, eftersom de alla ger samma information.)

Bill50x skrev:Men, är det så säkert att de som mätte eller räknade kom fram till samma slutsatser som den okunnige som gick på känsla efter sina sinnen?

Om de agerade vetenskapligt, ja.

Bill50x skrev:Vid alla tider har det funnits vetenskapsmän som efterhand har fått revidera sina åsikter vartefter ny kunskap kommer fram. Varför skulle det vara annorlunda idag?

Nej.

Det har aldrig funnits några vetenskapsmän som använder "åsikter" som element i kunskapbildningen. Om faktiska saker man kan veta, tro eller inte tro. Inte anse.

Då är det inte vetenskapsmän du talar om, som säkert människor från den akademiska världen. De kan vara mycket ovetenskapliga ibland. Då som nu. Mest då, men ändå finns det några kvar.

Bill50x skrev:För att återknyta till trådens ämne. Det verkar som om mjukisarna och spikarna uppfattar fysiken på samma sätt.

Näppeligen. Har du inte läst alla tokerier som de spik-troende skrivit??? Det finns INGEN av dem som har koll på fysiken. Inte en enda en.

Hur kan du ha fått intrycket av något annat?

Bill50x skrev:Men man drar olika slutsatser av det hela. GR et al tycker att det får skramla om spikarna bara högtalaren står still i det område där rytmen ligger. Dvs han vill ha resonansfrekvensen så högt som möjligt. Mjukisarna vill hellre ha en isolering från golvet och väljer att lägga resonansfrekvensen lågt. Då slipper man skramlet, men kanske musikens rytm påverkas?

Nej det gör den inte. Och det inser man om man förstår fysiken, eller om man klarar av att ställa upp ett experiment där saken undersöks.

Men den som bara vill tro något, och leds på villospår av sin egen okunskap når inte sådana insikter.

Bill50x skrev:Som jag ser det är det en klassisk valsitutaion, man kan inte få allt utan man måste välja tillkortakommanden. Beroende på vilka områden i återgivningen man prioriterar gör man givetvis olika val.

/ B

Fel,

Man kan få allt. Påståenden om tillkortakommanden med mjukfötter är fabricerade lögner från människor som inte förstår hur de här sakerna fungerar. Det är säkert inte medvetna lögnar dock, utan bara en sorts manifestering av deras starka tro.

De skriver vad de tror, på ett sätt som får det att verka som om de redovisar fakta.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2009-06-25 19:47

Svante skrev:
IngOehman skrev:12 dB (reduktion till 1/4 på oscilloskopsskärmen) tappar man inte bort sådär utan vidare. :?

Nej, jag reagerade också på det där. Instämmer i att något är fel.

Medhåll!

/Peter

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-06-25 20:00

Richard skrev:Ljudmässigt är det, enligt undertecknad en ganska stor skillnad på spikes och mjukkuddar- men, man kan inte, under alla omständigheter, alltid påstå att mjukkuddar alltid ger ett subjektivt bättre resultat. De må vara tekniskt överlägsna på alla sätt- men betänk att konstruktören av spikfotshögtalarna troligen räknat med dess färgning av ljudet.

Jag är nu övertygad om att Göran Rudling har helt fel i sin argumentation om frekvensmodulering. Detta gör dock inte att spikfötterna i alla lägen skulle väljas bort, vid en blindtest. Det hela beror på högtalarekonstruktionen.

Nja...

Det beror ju på högtalarkonstruktionen i kombination med det golv man har. Man kan iofs tänka sig att man får en lyckträff, så att golvet råkar fylla i de missar som högtalarkonstruktören har gjort, eller att högtalarkonstruktören har optimerat med sitt eget golv och att man råkar ha ett precis likadant.

Troligare är nog ändå att man hör en skillnad och om man då "får hjälp" med att veta vilken som "är bäst" så är man ganska lättövertalad som okalibrerad konsument.

Och det kan man väl få vara om man vill, men då ska man ta det för vad det är: en färgning som man gillar. Jag har ännu inte hört någon förklaring till hur det skulle kunna ge en bättre återgivning än mjukfotupplägget annat än i några sällsynt lyckosamma undantagsfall.

Hela prylen med spikfötter är ju att högtalarkonstruktören inte längre har kontroll över alla strålande ytor i rummet. Det måste göra det svårare för konstruktören att bygga en bra högtalare.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2009-06-25 20:12

Svante skrev:
Richard skrev:Ljudmässigt är det, enligt undertecknad en ganska stor skillnad på spikes och mjukkuddar- men, man kan inte, under alla omständigheter, alltid påstå att mjukkuddar alltid ger ett subjektivt bättre resultat. De må vara tekniskt överlägsna på alla sätt- men betänk att konstruktören av spikfotshögtalarna troligen räknat med dess färgning av ljudet.

Nja...

Det beror ju på högtalarkonstruktionen i kombination med det golv man har. Man kan iofs tänka sig att man får en lyckträff, så att golvet råkar fylla i de missar som högtalarkonstruktören har gjort, eller att högtalarkonstruktören har optimerat med sitt eget golv och att man råkar ha ett precis likadant.

Troligare är nog ändå att man hör en skillnad och om man då "får hjälp" med att veta vilken som "är bäst" så är man ganska lättövertalad som okalibrerad konsument.

Och det kan man väl få vara om man vill, men då ska man ta det för vad det är: en färgning som man gillar. Jag har ännu inte hört någon förklaring till hur det skulle kunna ge en bättre återgivning än mjukfotupplägget annat än i några sällsynt lyckosamma undantagsfall.

Hela prylen med spikfötter är ju att högtalarkonstruktören inte längre har kontroll över alla strålande ytor i rummet. Det måste göra det svårare för konstruktören att bygga en bra högtalare.

Jag kan hålla med dig i allt detta. Placebo är en parameter från verkligheten. Och spikes innebär en försämring- teoretiskt och ibland praktiskt. Men kanske inte ( subjektivt )med en högtalare som konstruerats för att samverka med spikfotsfärgningen.
Spikfotsfärgningen tillför förvisso bara skräp. Men det kan i vissa sammanhang upplevas som något positivt, tror jag.*

* Precis som vissa rörförstärkares färgning, tex. Hög andratonsdist.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-06-25 20:15

Svante skrev:Troligare är nog ändå att man hör en skillnad och om man då "får hjälp" med att veta vilken som "är bäst" så är man ganska lättövertalad som okalibrerad konsument.

Skulle det här kunna vara en sådan påverkan?

Säljare till kund:

Skillnaderna mellan mjukfötter och spikes är lätta att höra. Ju bättre anläggning desto lättare är det att höra. Dvs ju mer välstämt det låter desto lättare är det att höra försämringen med mjukfötter.

Du kan enkelt själv prova med att lägga tre muttrar under dina burkar och jämföra det med mjukfötter. Se till att du inte har extra passiva högtalare i rummet som i TV, radio, hörlurar etc.

Tala sen om för mig hur du upplevde det. Tycker du det låter bättre skall du absolut ha spikes!
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2009-06-25 20:24

Ingvar jag tackar för ditt inlägg riktat emot mig och jag försöker smälta det och det var intressant om än jag inte förstod hälften så tillräckligt för att får stå skillnad mellan AC och DC.. Återkommer senare efter jag lekt lite med mitt nya slutsteg. :) :P
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2009-06-25 20:47

Jag gillar inte namnet på den här tråden. Kan inte Goran_Rudling byta? Det är helt perverst. Jag får helt osökt bilder av att någon som heter Göran Rudling sitter på knä framför någon som heter Öhman och masserar hans fötter med kamferdoftande fotsalva: "Såja, känn så mjuka de blev. Om man bara lägger ned lite tid varje kväll är det jättelätt att få mjuka, lena fötter." Helt sjukt och det är INTE mig det är fel på.

/DQ
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2009-06-25 20:50

På titeln får man mer känslan av att Öhman är mästare på mjuka fötter och en oinvigd skulle givetvis härleda till mänsliga fötter medan vi tänker givetvis på apparatfötter primärt. Går jag på en skoaffär och de fråga mig om fötter gå mina tankar till Spikes och annat. :)
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
kodapa

Inläggav kodapa » 2009-06-25 21:25

DQ-20 skrev:Jag gillar inte namnet på den här tråden. Kan inte Goran_Rudling byta? Det är helt perverst. Jag får helt osökt bilder av att någon som heter Göran Rudling sitter på knä framför någon som heter Öhman och masserar hans fötter med kamferdoftande fotsalva: "Såja, känn så mjuka de blev. Om man bara lägger ned lite tid varje kväll är det jättelätt att få mjuka, lena fötter." Helt sjukt och det är INTE mig det är fel på.

/DQ

:lol: :lol: :lol: Jag visualiserar!

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2009-06-25 21:36

DQ-20 skrev:... Helt sjukt och det är INTE mig det är fel på.

Du har välan inte käkat torkade majskorn med kolasmak ? :D

Edit: Tatt bort ett sketet J
Senast redigerad av Laila 2009-06-25 21:54, redigerad totalt 1 gång.
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2009-06-25 21:43

Nu finns det ju SD-fötter för elektronik också? Ser inte spikar som ett alternativ kanske men underlägg till elektronik brukar ju vara ormoljevarning på. Men är det befogat med SD fötter där med?

mvh/harryup

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-06-25 21:54

Harryup skrev:Nu finns det ju SD-fötter för elektronik också? Ser inte spikar som ett alternativ kanske men underlägg till elektronik brukar ju vara ormoljevarning på. Men är det befogat med SD fötter där med?

mvh/harryup
Tycker jag inte.
Jag saknar dig.

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2009-06-25 22:03

Harryup skrev:Nu finns det ju SD-fötter för elektronik också? Ser inte spikar som ett alternativ kanske men underlägg till elektronik brukar ju vara ormoljevarning på. Men är det befogat med SD fötter där med?

mvh/harryup

Tja, återkoppling i form av vibrationer till apparatchassiena är ju knappast någon fördel iaf, beror väl på hur mycket bänken som apparaterna står på rör sig.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2009-06-25 22:06

kodapa skrev::lol: :lol: :lol: Jag visualiserar!

Ja, visst är det bedrövligt!

Laila skrev:
DQ-20 skrev:... Helt sjukt och det är INTE mig det är fel på.

Du har välan inte käkat torkade majskorn med kolasmak ? :D

Nej, men jag klämde några OLW till matchen. Fingrarna luktar fortfarande gammal fotsvett så det kanske blev någon slags sublimering.

/DQ
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
kodapa

Inläggav kodapa » 2009-06-25 22:10

DQ-20 skrev:
kodapa skrev::lol: :lol: :lol: Jag visualiserar!

Ja, visst är det bedrövligt!

Ja, låt bli att skriva så, jag ryser fortfarande...

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2009-06-25 23:16

mvh/harryup

Det intressanta i kråksången är att linn med sina apparatfötter har valt gummi som material. Gör inte detta att instrumenten låter ostämt, eller har jag missat något i Görans filosofi ? Varför har LP-12 gummipluppar som fötter ?
Varför har mikrofonstativen vid inspelningen gummipluppar ?

Spikes vore väl bättre- eftersom resonanserna flyttas uppåt- även i elektronikapparatlådorna, mikrofonstativen vid inspelningen och skivspelaren ?

Vad säger expertisen ?
Senast redigerad av Richard 2009-06-25 23:30, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2009-06-25 23:27

Trampolin fötterna är väl inte gummi som dom små gamla original?

mvh/Harryup

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2009-06-25 23:33

Harryup skrev:Trampolin fötterna är väl inte gummi som dom små gamla original?

mvh/Harryup

Om du menar den gamla trampolinplattan av plast så skruvades gummibussningarna tillbaka i sina gamla hål, efter uppgraderingen.
Men ibland blev det gängpaj- då fick montören stoppa tändstickor i hålen vid monteringen, för att de gamla fötterna av gummi skulle kunna skruvas tillbaka.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2009-06-25 23:35

Äkta skogstrampolin, made in Sweden. :)

Bild
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2009-06-25 23:36

Nä, den med fjädrande justerbara fötter i masonite.

mvh/Harryup

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi