Moderator: Redaktörer
Svante skrev:IngOehman skrev:Det du skrev innehöll så vitt jag kunde se inte ens en antydan till någon fråga om vad han menat, utan du bara underförstod att du tolkat rätt, och körde på med:Svante skrev:Vad jag frågar mig är varför man ska använda det som slagträ i en debatt.
Fast vem har sagt att man skall det, och vem har gjort det?
Jag menar att Richard "gnuggade i såret" för att det var någon i Linn-lägret som hade ändrat sig.IngOehman skrev:Svante skrev:Det syftar bara till att misskreditera motståndaren.
Vem har haft det syftet?
Richard.IngOehman skrev:Svante skrev:Det är direkt debattfientligt eftersom det skapar ett starkt motstånd mot att ändra sig och uppmuntrar till halhet och slingrande. Det låser positionerna.
Varför skulle det vara så?
Om man blir illagjord av att någon misskrediterar en för att man har ändrat sig så är det naturligt att undvika de situationerna igen. Antingen genom att inte ändra sig igen, eller genom att bli "hal". Det uppmuntrar kamp om debatten, snarare än om att se hur det är.
Det blir direkt kontraproduktivt, mao.IngOehman skrev:Det är i varje fall ingenting jag har sett hittills som resultat av det Richard skrivit. Tycker GR slingrar sig rätt friskt alldeles utan att behöva ta spjärn mot något.
Ja, precis! Och när Richard gnuggar i såren blir inte GR mer villig att "erkänna" sina fel. Det blir ju just erkänna han måste göra då och det kan vara mycket svårare än att inse.IngOehman skrev:
Om något så tror jag att inlägg som det Richard skrev är ett exempel på klargöranden som kan HJÄLPA den som vill öppna ögonen och se hur världen faktiskt ser ut. Det är ju inte alla människor, men de är möjligen de enda som man KAN hjälpa.
Öppna människor, som söker kunskap!
Faktamässigt kanske, men man måste vara rätt blind för hur andra människor tar emot meddelandet för att inte inse hur debattfientligt sättet är.IngOehman skrev:
De som söker skydd från kunskap och "håller det öppet" att saker kan vara hur som helst, i all oändlighet, oavsett vad de fått veta, är nog inte mottagliga för någonting alls i sin totala slutenhet.
...eller så har du aldrig lyckats, bara.
Vissa personer övertygas inte bäst av att slås i huvudet.IngOehman skrev:Vad jag försöker säga är att man ju faktiskt inte behöver utgå ifrån (och anpassa sig efter) att alla är inskränkta idioter som säger nej till förnuftigt och ja till dumheter, för kunna kalla sig öppna, eller att normen skulle vara att folk låser sig av prestige-ångest för allra minsta omaskerade sanning som råkar gå emot deras världsbild - och att man därför måste tassa fram med halvlögner och för att de inte skall låsa sig.
I det här fallet kritiserade jag Richards argumentation med påpekandet av att Linnfolk har ändrat sig. Det har mycket lite med fysiken bakom spikfötter att göra.
Svante skrev:Jag har precis som du presenterat vilka fysiska fenomen som är viktiga i sammanhanget och jag tror att vi har en stor samsyn. Jag känner inte att jag behöver ljuga för att få fram det.
Svante skrev:Det är snytingarna i debatten som jag kritserar, inte fakta. Men jag tror faktiskt att du har svårt att se det som två olika saker. Eller i varje fall har du svårt att låta bli att etikettera snytingarna som bra eller dåliga.
Svante skrev:Snytingar är aldrig bra.
Fast just nu inser jag att det finns en person som jag faktiskt har gett upp att debattera debatteknik med. Kanske har du rätt i alla fall.
IngOehman skrev:Skrämmande läsning.
Jag tycker att du skall sluta "anse" en massa saker om vad andra
människor har för avsikter. Det enda du visar är ju hur du är själv.
Eller ha i varje fall anständigheten att kalla det du gör för vad det
är dina gissningar, och din tro.
Vh, iö
Svante skrev:Men nu vill jag inte lägga ner min själ i en pseudodebatt till och tycker att det vore trevligt att återgå till svävningar och sånt.
IngOehman skrev: Tycker GR slingrar sig rätt friskt alldeles utan att behöva ta spjärn mot något.
DQ-20 skrev:Svante skrev:Men nu vill jag inte lägga ner min själ i en pseudodebatt till och tycker att det vore trevligt att återgå till svävningar och sånt.
Just det. Att sväva är kul utom på målet.
/DQ
Svante skrev:Richard skrev:Bäste Göran:
...
Linn som företag numera övergett tanken
...
Linn har ju ändrat sig förr
...
Helt plötsligt var alltså cd-spelarna rumsrena, trots att Ivor postulerat,
...
Man ändrade sig alltså.
...
Har Ivor ändrat sig på sistone ?
Det är väl bra om folk ändrar sig om de har fel.
Ja- det är det.Vad jag frågar mig är varför man ska använda det som slagträ i en debatt. Det syftar bara till att misskreditera motståndaren. Det är direkt debattfientligt eftersom det skapar ett starkt motstånd mot att ändra sig och uppmuntrar till halhet och slingrande. Det låser positionerna.
Det kan uppfattas så, om den som uppfattar det, inte är prestigefri- som du uppfattade det, i just detta inlägg, Svante.Precis som i politiken, och det är därför som politiska debatter är så jekla tråkiga.
MagnusÖstberg skrev:Avsikterna är rätt tydliga Ingvar. Inget att tveka på.
Richard skrev:Bäste Göran:
Delfråga 1.
Hur kan det komma sig att "linn sheets", dvs. tjocka brickor* med ett litet hål i mitten, som man sätter sina spikes i, ofta, nästan alltid, låter bättre än att sätta spikesen direkt på golvet ?
Linn sheets har dessutom en mycket tunn filtmatta på undersidan, om jag inte minns fel. Detta borde väl tvärtom störa intrycket av "stämdhet", vid användandet- vad tror du ?
* Ser nästan ut som hockeypuckar.
Delfråga 2.
Hur kan det komma sig att de sk. "kustonestativen", till högtalarna Index II, Helix och Nexus bestod av flinsten- som skruvades fast så hårt det bara gick i botten på högtalarna*- utan spikes mot lådan ? Istället användes långa skruvstänger med muttrar som gick in i förgängade hål i högtalarens botten. Detta ökade ju massan på hela högtalaren kraftigt.
Detta borde ju störa upplevelsen av "stämdhet", om din filosofi stämmer ? Kanske linn ändrade filosofi i och med detta ? Man ändrade ju också sin "single speaker demonstration" vid denna tidpunkt- dvs. tog bort den helt. Surround var ju på tapeten....
*Tight, supertight, linntight" - som det sades på den gamla tiden.
Kanske är det så att Linn som företag numera övergett tanken på att spikes under högtalare alltid låter bättre- tex. har dess subbasar numera i många fall helt vanliga gummipluppar.
Linn har ju ändrat sig förr- det är ett mycket mer kunskapsorienterat företag numera än förrut. Deras cd-spelare är ju tex. "state of the art", på alla möjliga sätt. Även om man mäter. Trots gummifötterna under.
Nyligen byttes synkronmotorn på LP 12 ut mot en DC-dito, trots att det förrut postulerats från linnhåll att den airpaxmotor som satt i var överlägsen alla andra motorer, speciellt de "undermåliga" DC-motorerna...
Då Linn släppte sin karik och Numerik cd-spelare så lät den bättre än linn LP 12 utan lingo. Detta kunde lätt visas vid demonstration. Helt plötsligt var alltså cd-spelarna rumsrena, trots att Ivor postulerat, tidigare, att digitaltekniken aldrig kunde bli bra. Man ändrade sig alltså.
Delfråga 3.
Göran- har du läst Leijonclous inlägg på selleri.de ? Det verkar inte som att alla linnister är överens längre om frågan med spikes, kontra mjuka fötter. Har Ivor ändrat sig på sistone ? Det verkar så.
MagnusÖstberg skrev:Avsikterna är rätt tydliga Ingvar. Inget att tveka på.
Svante skrev:Så om den modulerande sinusen har frekvensen 1 Hz, och modulationen är 200 % så kommer vi att höra tonen öka och minska 2 ggr i sekunden.
Vid andra modulationsgrader som är lägre än 100% försvinner helvågslikriktningen och vi hör tonen öka och minska 1 gång per sekund.
(Göran, jag vet inte hur mycket matte du förstår, det gör det lite svårare för mig att förklara, det vore bra om du kunde tala om om det ovanstående är lätt eller svårt för dig)
MagnusÖstberg skrev:Min övertygelse är att det är ett inlägg som inte kommer besvaras av den det är ställt till.
Mer än så tänker jag inte kommentera det. Jo, det borde naturligtvis kanske understrykits att det var min personliga åsikt, men det var underförstått.
MattiasKarlsson skrev:sportbilsentusiasten skrev:Men för att svara på din fråga, Göran gör inlägg och drar analogier för att få läsarna att börja tänka i nya banor. Och han går steg för steg mot slutsatsen.
Det tycker jag har poänger från en pedagogisk synvinkel.
Diskussionen har onekligen varit både intressant och givande eller hur?
Problemet är att hans utgångspunkt är totalt felaktig och hans analogier är dåliga, så jag ser ingen som helst nytt av det han skriver.
MattiasKarlsson skrev:sportbilsentusiasten skrev:När det gäller sakfrågan tycker jag som tidigare skrivit att man först ska definera VAD som är viktigt innan man bestämmer sig för att åtgärda ett problem. Kan ju vara andra saker som är viktigare att åtgärda!
Är verkligen minskade resonanser/vibrationer i 20Hz-20kHz det som är viktigast?
Jag skulle vilja att vi diskuterade VAD som är viktigast och låter spikes vs. kuddar vila en stund.
Det är väl rätt självklart eller? Om du funderar på det. Eller menar du att det KAN vara bra att ha en stämgaffelgrunka på varje högtalare som avger biljud?
Att ha öppet sinne är inte att stänga sinnet för vetenskapligt rätt enkla förklaringar.
IngOehman skrev:MagnusÖstberg skrev:Avsikterna är rätt tydliga Ingvar. Inget att tveka på.
Okej, ja isåfall skall jag kanske skall läsa Richards inlägg lite ordentligare.![]()
Jag har faktiskt bara ordentligt läst de delar av det som Svante citerade,
och där ser jag ingenting överhuvudtaget som är rimligt skäl att hoppa på
Richard som Svante gjorde.
Vh, iö
IngOehman skrev:Ojdå, det hade vart enklare att bara läsa vidare i tråden.![]()
Där ser man.
Nu har jag hur som helst läst det Richard skrev, och måste säga att
ditt inlägg, Magnus, är nästan värre än Svantes till och med.
Låt andra (alla) få redogöra för sina avsikter själva. Det förtjänar
alla att få göra.
Hela tanken att Richard med sitt inlägg skulle ha haft för avsikt att
misskreditera någon är ju helt absurd!
Det är ju en redovisning av fakta, och därtill en rad väldigt raka och
lättbegripliga frågon förmulerade, kring de oklarheter som de nämnda
fakta renderar.
Vh, iö
m_persson79 skrev:Är det någon här på faktiskt.se som vet vem denna Göran Ruding är och hans anknytning till branchen?
MagnusÖstberg skrev:IngOehman skrev:MagnusÖstberg skrev:Avsikterna är rätt tydliga Ingvar. Inget att tveka på.
Okej, ja isåfall skall jag kanske skall läsa Richards inlägg lite ordentligare.![]()
Vh, iöIngOehman skrev:Ojdå, det hade vart enklare att bara läsa vidare i tråden.![]()
Där ser man.
alla att få göra.
fakta renderar.
Vh, iö
Jag har aldrig skrivit vilka avsikter Richard hade Ingvar. Jag skrev att de var tydliga. Betydelsen av det fick du ta reda på själv.
MagnusÖstberg skrev:Jag tyckte inte om Richards inlägg heller, på samma grund som Svante.MagnusÖstberg skrev:Minns du inte det?
Och sedan i inlägget efter det där du skriver om tydliga avsikter så fick du ur dig:MagnusÖstberg skrev:Rätt intressant retorik Richard.
Jag har inget intresset att ödsla tid på dig.
Det kan uppfattas som något ovänligt. I synnhert när det kommer från någon som levererat en smocka i inlägget före också.MagnusÖstberg skrev:Jag tycker inte om debattsättet eftersom det aldrig blir bra att påvisas med rumpan bar, och jag har tidigare i tråden deklarerat att det nog inte finns utrymme för Göran att ändra ståndpunkt. Av flera skäl.
Den som inte tycker det är bra att få det påpekat att rumpan är bar, kanske inte skall gå omkring med rumpan bar?
Och speciellt inte vifta vilt med den.(Som man möjligen kan uppfatta att GR gör. Men han har å andra sidan tagit smällarna rätt bra tycker jag. Jag kan inte minnas att han repsponderat dirket otrevligt på något som jag skrivit. Dock ibland rätt komiskt och ibland på sätt som är lite pinsamma för honom själv i rätt mångas ögon, kan jag tänka mig.)
Jag ser däremot inte det du ser - att det inte skulle finns utrymme för Göran Rudling att ändra ståndpunkt, eftersom det vore att anklaga honom för att ha prestige-problem.
Det tror jag faktiskt inte alls att han har.
Eller att säga att han är köpt och agerar oärligt med avsikt.
Det tror jag inte heller på.
Däremot är jag inte säker på att han förstår eller har kapacitet att förstå, och jag är lika osäker på om hans tro har de sprickor som behövs för att han skall kunna hitta fram till ett eget intresse av att undersöka det han idag tror blindt på. Kanske är hans tro så stark att han är helt förblindad? Det vet inte jag.MagnusÖstberg skrev:Men som sagt, tolkningen av vilka avsikter och effekter ett inlägg av den typen Richard gjorde får ni göra själva. Och det lyckades uppenbarliggen både du och Richard göra utan att jag skrev något
Jag väljer att tro att du ärligt tror att du inte gjort det, och att det alltså finns skäl till att du glömt vad du skrivit om att du tycker illa om Richards inlägg och håller med Svantes invändningar.
Fylla eller baksmälla kanske?Jag vet ju att ni var ute och svirade lite igår.
MagnusÖstberg skrev:Jag bara skrev att de var tydliga (införstått för mig) men det kallade ju dels Richard för "ytterliggare ett idiotinlägg" och du ansåg det "värre än Svantes".
Richard kanske också såg inlägget du skrev före det där? Jag förstår honom.MagnusÖstberg skrev:Kontentan måste vara att Richard vill vara otydlig.
Nej, kontentan är att han vill slippa bli påhoppad av folk som påstår att det är tydligt att de velat misskreditera någon, när han själv vet att så inte är fallet.MagnusÖstberg skrev:I övrigt är väl herr Rudlings åsikter rätt betydelselösa?
Om du menar att de saknar värde som kunskapskälla, så ja. Men du skrev "betydelse", och då beror det väl på vad för "betydelse" man åsyftar.
De kan ha betydelse för andras tro, och således vara ett betydande hot mot kunskapen och förnuftet. Att han varit framgångsrik i sitt predikande har ju historien visat.MagnusÖstberg skrev:Han är väl inte mer, utan snarare mindre kunnig än de flesta förespråkare för spikes?
Det tror jag inte.
Tror snarare att han är kunnigare, men att hans kunskaper är farliga, eftersom de är fragmenterade och helt saknar balans i förhållande till hans övertygelse om motsatsen.
Sådana debattörer är farliga för dem som kan ännu mindre, eftersom det för dem är svårt att skilja scharlatanen från den som kan berätta hur det fungerar på riktigt. Scharlatanen härmar ju alla eller många av den seriösa lärarens manér.
De enda som med fullståndig pricksäkerhet ser skillnad är de som inte behöver lektionerna alls.MagnusÖstberg skrev:Om jag från början hade bilden av honom som en bra försäljare så har jag nog reviderat den åsikten: mycket babbel och lite substans.
Tja...
Det kan ju vara just det som kännetecknar en bra försäljare, även om det förstås beror på VEM han skall sälja till.
Och förstås också vad man lägger för betydelse på ordet "bra" i sammanhanget. En ärlig och till goda val hjälpande försäljare blir man ju inte, bara genom att sälja mycket till oanande kunder som lätt kan luras att köpa konserverad gröt.MagnusÖstberg skrev:Men eftersom både den här tråden och tråden om Mattias hade sitt ursprung i att nämde gamle avdankade försäljare snarare ville dra ner byxorna på er än diskutera tekniska spörsmål så är det väl inte mer att förvänta.
IngOehman skrev:Fylla eller baksmälla kanske?Jag vet ju att ni var ute och svirade lite igår.
Nej, Göran framstår för mig som en person som inte riktigt klarar av att komma till avslut.IngOehman skrev:MagnusÖstberg skrev:Om jag från början hade bilden av honom som en bra försäljare så har jag nog reviderat den åsikten: mycket babbel och lite substans.
Tja...
Det kan ju vara just det som kännetecknar en bra försäljare, även om det förstås beror på VEM han skall sälja till.
Och förstås också vad man lägger för betydelse på ordet "bra" i sammanhanget. En ärlig och till goda val hjälpande försäljare blir man ju inte, bara genom att sälja mycket till oanande kunder som lätt kan luras att köpa konserverad gröt.
IngOehman skrev:MagnusÖstberg skrev:IngOehman skrev:MagnusÖstberg skrev:Avsikterna är rätt tydliga Ingvar. Inget att tveka på.
Vh, iöIngOehman skrev:Ojdå, det hade vart enklare att bara läsa vidare i tråden.![]()
Där ser man.
alla att få göra.
fakta renderar.
Vh, iö
Jag har aldrig skrivit vilka avsikter Richard hade Ingvar. Jag skrev att de var tydliga. Betydelsen av det fick du ta reda på själv.
Åjo, det har du visst det. Du har skrivit att du tyckte illa om det Richard, skrev av samma skäl som Svante. Minns du inte det?
Och sedan i inlägget efter det där du skriver om tydliga avsikter så fick du ur dig:MagnusÖstberg skrev:Rätt intressant retorik Richard.
Jag har inget intresset att ödsla tid på dig.MagnusÖstberg skrev:Jag tycker inte om debattsättet eftersom det aldrig blir bra att påvisas med rumpan bar, och jag har tidigare i tråden deklarerat att det nog inte finns utrymme för Göran att ändra ståndpunkt. Av flera skäl.
Den som inte tycker det är bra att få det påpekat att rumpan är bar, kanske inte skall gå omkring med rumpan bar, och speciellt inte vifta vilt med den.![]()
Jag ser däremot inte det du ser - att det inte finns utrymme för Göran Rudling att ändra ståndpunkt, eftersom det vore att anklaga honom för att ha prestige-problem.
Det tror jag faktiskt inte alls att han har.
Däremot är jag inte säker på att han förstår eller har kapacitet att förstå, och jag är lika osäker på om hans tro har de sprickor som behövs för att han skall kunna hitta fram till ett eget intresse av att undersöka det han idag tror blindt på. Kanske är hans tro så stark att han är helt förblindad? Det vet inte jag.MagnusÖstberg skrev:Men som sagt, tolkningen av vilka avsikter och effekter ett inlägg av den typen Richard gjorde får ni göra själva. Och det lyckades uppenbarliggen både du och Richard göra utan att jag skrev något
Jag väljer att tro att du ärligt tror att du inte gjort det, och att det alltså finns skäl till att du glömt vad du skrivit om att du tycker illa om Richards inlägg och håller med Svantes invändningar.
Fylla eller baksmälla kanske?Jag vet ju att ni var ute och svirade lite igår.
MagnusÖstberg skrev:Jag bara skrev att de var tydliga (införstått för mig) men det kallade ju dels Richard för "ytterliggare ett idiotinlägg" och du ansåg det "värre än Svantes".
Richard kanske också såg inlägget du skrev före det där? Jag förstår honom.MagnusÖstberg skrev:Kontentan måste vara att Richard vill vara otydlig.
Nej, kontentan är att han vill slippa bli påhoppad av folk som påstår att det är tydligt att de velat misskreditera någon, när han själv vet att så inte är fallet.MagnusÖstberg skrev:I övrigt är väl herr Rudlings åsikter rätt betydelselösa?
Om du menar att de saknar värde som kunskapskälla, så ja. Men du skrev "betydelse", och då beror det väl på vad för "betydelse" man åsyftar.
De kan ha betydelse för andras tro, och således vara ett betydande hot mot kunskapen och förnuftet. Att han varit framgångsrik i sitt predikande har ju historien visat.MagnusÖstberg skrev:Han är väl inte mer, utan snarare mindre kunnig än de flesta förespråkare för spikes?
Det tror jag inte.
Tror snarare att han är kunnigare, men att hans kunskaper är farliga, eftersom de är fragmenterade och helt saknar balans i förhållande till hans övertygelse om motsatsen.
Sådana debattörer är farliga för dem som kan ännu mindre, eftersom det för dem är svårt att skilja scharlatanen från den som kan berätta hur det fungerar på riktigt. Scharlatanen härmar ju alla eller många av den seriösa lärarens manér.
De enda som med fullståndig pricksäkerhet ser skillnad är de som inte behöver lektionerna alls.MagnusÖstberg skrev:Om jag från början hade bilden av honom som en bra försäljare så har jag nog reviderat den åsikten: mycket babbel och lite substans.
Tja...
Och förstås också vad man lägger för betydelse på ordet "bra" i sammanhanget. En ärlig och till goda val hjälpande försäljare blir man ju inte, bara genom att sälja mycket till oanande kunder som lätt kan luras att köpa konserverad gröt.MagnusÖstberg skrev:Men eftersom både den här tråden och tråden om Mattias hade sitt ursprung i att nämde gamle avdankade försäljare snarare ville dra ner byxorna på er än diskutera tekniska spörsmål så är det väl inte mer att förvänta.
Jag tycker det är väldigt stor skillnad mellan att dra ned byxorna på folk, och att visa att folk inte har byxorna på sig.
Det senare kan ju vara att hjälpa både dem och de som riskerar att bli lurade av dem.
Vh, iö
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 26 gäster