Öhman och mjuka fötter m.m.

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Stehpan

Inläggav Stehpan » 2009-06-27 23:05

Svante skrev:Hej Stephan!

Jag har en fråga: Vad gör Linn för att eliminera placeboeffekter under sitt produktutvecklande?

Ingen aning, men ofta finns det väl ingen direkt förväntan om vilket som är bäst och då är ju testerna blinda i sig själva. Typ om man håller på att justera motståndsvärden eller skruvmoment.
Den mest tiden av utveckling är nog mycket småoptimerande och justerande av en konstruktion snarare än att man tar in två olika konkurrerande konstruktioner som skall jämföras

mvh
Steffe

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-06-27 23:07

Flint skrev:Varför förföljer du MagnusÖstberg så här. Det är ju rent trakasseri. Du njuter av att vara elak.

Det tycker inte jag att Ingvar gör. Min tolkning är att han vill visa att han tycker jag har fel.

Jag behöver inte hålla med honom jämt, och han behöver inte hålla med mig.

Och Richard får tycka att jag är en idiot, eller gör idiotinlägg. Att han gör det är mänskligt naturligt, eftersom jag nog skrivit att han gjort det ibland. Däremot har jag aldrig uryckt att han är idiot, för det tror jag inte att han är.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Stehpan

Inläggav Stehpan » 2009-06-27 23:07

peetwa skrev:Kan man få vara med om ett "tune dem"-test när man är i en Linn-butik och i så fall vart ligger närmast butik om man bor i Malmö.

Tyvärr är nog närmaste stället Tonläget i Göteborg

mvh
Steffe

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2009-06-27 23:09

MagnusÖstberg skrev:
Flint skrev:Varför förföljer du MagnusÖstberg så här. Det är ju rent trakasseri. Du njuter av att vara elak.

Det tycker inte jag att Ingvar gör.

Men han tycker det när man kommenterar hans åsikt. Då är det trakasseri.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2009-06-27 23:14

Stehpan skrev:

Jag har en fråga: Vad gör Linn för att eliminera placeboeffekter under sitt produktutvecklande?

Ingen aning, men ofta finns det väl ingen direkt förväntan om vilket som är bäst och då är ju testerna blinda i sig själva. Typ om man håller på att justera motståndsvärden eller skruvmoment.
Den mest tiden av utveckling är nog mycket småoptimerande och justerande av en konstruktion snarare än att man tar in två olika konkurrerande konstruktioner som skall jämföras

Vad får dig att tro/(veta?) detta ?(Förutom att du inte har någon
aning angående Svantes fråga om placeboeffekter) ?
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
kodapa

Inläggav kodapa » 2009-06-27 23:24

Laila skrev:
Stehpan skrev:

Nu tycker jag att ni är lite taskiga mot Stephan.

Användarvisningsbild
B_Esserwisser

Inläggav B_Esserwisser » 2009-06-27 23:33

MagnusÖstberg skrev:
m_persson79 skrev:Är det någon här på faktiskt.se som vet vem denna Göran Ruding är och hans anknytning till branchen?

Ryktet säger att han inte har anknytning till branchen alls längre, och det kan vara skälet till att han inte besvarar de frågorna. Han kan ju tro att det anses ha mindre cred att tex vara sjukvårdsbiträde.

GR har svarat på den frågan i denna tråd.

Att han inte är knuten till Linn sedan 16 år är väl känt i branchen.

Persson, ska inte DU redovisa att du arbetar på ett ställe där det säljs högtalare??? Jag har köpt bl a högtalare från den firman du arbetar hos.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2009-06-27 23:34

kodapa skrev:
Laila skrev:
Stehpan skrev:

Kodapa, du får gärna dua mig, men det är absolut inte min mening
att vara taskig, utan det är en seriöst menad fråga. Lovar !

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2009-06-27 23:34

Stehpan skrev:Hejsan!

Jag skulle vilja göra lite klarläggande angående Linns "filosofii"
Linn använder en metod när de mäter hur bra en konstruktion låter som de kallar "tune method".
Den går ut på att man skall försöka upprepa melodin som man precis hört på stereon, är det lättare att "förstå musiken så är "setupen" bättre. Tex om jag har två olika CD-spelare och det är lättare att följa melodin/förstå musiken med en ena av dem så är detta den bättre CD-spelaren.
Denna metod används när man utvecklar produkter, jämför produkter och installerar produkter. När man bara sitter hemma och lyssnar på musik så får man lyssna hur man vill :wink:

Va' hygglo! ;)

Stehpan skrev:Orsaken till att Linn använder olika tekniska lösningar är alltså inte för att Ivor eller någon annan bestämt vad som är bäst utan man använder den teknik som till en given kostnad uppfyller dessa krav (bäst tune)
Tittar man i Linns sortiment av tex högtalare så har de använt en stor mängd olika tekniska lösningar för att uppnå detta, tekniken är alltid ett medel aldrig ett mål i sig självt.
Linn har haft högtalare från 2-vägs till 5-vägs, slutna lådor, basreflex, isobarisk bas, basar styrda med reglerteknik, stora, små, fula, snygga. Kabinett i MDF, plast, aluminium.
Att spikes används istället för mjuka fötter är för att de låter bättre i ett tunedem test.
Om Linn ansåg att SD-fötter vore optimalt så skulle de utveckla en egen SD-fot-kopia.

En metod för att utvärdera (som dessutom inte fungerar när den störs av suggestionseffekter) räcker inte. Man måste förstå hur saker fungerar också, om man skall kunna hitta saker som är bättre än vad slupen selekterad, bjuder. Och det måste man göra om det inte skall bli bedrövligt dåligt.

Vad hjälper det att man kan höra skillnad på två ostämda och trasiga pianon och kan välja det minst dåliga, när inget av dem är tillräckligt bra?

Men kontentan av vad du skriver är: Linn anser "inte att SD-fötter är tillräckligt bra".

Själv undrar jag då om de alls testat SD-fötter? Om inte - hur ver de då något om dem?

Jag undrar om de ens själv vet vad deras eget "bra" betyder, eller rättare sagt vad som inte inkluderas i det.

Jag måste undra om de ens förstår att deras egen testmetodik inte ens går att testa, alltså undersöka "inåt". Testa testmetoden. Det går ju inte ens att undersöka att den är konsekvent eller generell för all musik. Dess meningsfullhet bygger ju på ett cirkelbevis och en massa obevisade antaganden. Jag påstår detta, eftersom det strider mot vetenskapsprinciperna att en sådan testmetod skall kunna undersökas annat än ur ett "träffsäkerhetsprocentperspektiv", och när man gör det verkar den ju helt värdelös.

(Jmfr: "Vi testar vår tilllagning av mat genom att försöka säga så många ord som möjligt genom association från ätandet. Den tillagning av maten som får oss att säga flest ord kallar vi "bäst", och vi ändrar tills så många ord som möjligt sägs. Men sedan när vi äter maten så gör vi det förstås som vanligt".
Finns det något argument för att maten tillagad så är bättre än annan mat? Finns det något som säger att den isolerade egenskapen "många ord" är relevant för vad som är bästa sättet att tillaga mat? Finns det något som säger att andra ens kommer att tänka på flera ord av på samma sätt tillagade mat? Finns det något som säger att tilllagningen är bra även för andra maträtter än de testade?...)

Metoden i sig är ovetenskaplig och KAN inte användas för att bevisa något annat än det som gällde dem som lyssnade första gången, och inte ens det om de är lättsuggererade.

När jag besökte Linn så fick jag veta att de där seriösa testerna för det mesta skedde hemma hos folk som jobbade på Linn, och att de gick till som så att folk tog hem apparater under utvecklingspeioden, och lyssnade hemma och använda tunedem. Fråga om blindlyssningar besvarades med min som såg ut som frågetecken.

Stehpan skrev:Att Linn inte använt DC-motorer i sin skivspelare tidigare har helt enkelt berott på att de inte fått en sådan lösning att bli bättre en AC-motor (tunedem). Det är inte konstigare än så.

Helt okej förklaring.

Men den behövdes inte. Ingen har klankat på att Linn har ändrat sig. De anmäkrningar mot dem som är vanligaste är väl snarare att de INTE ändrar sig, trots att deras evangelium är så förljuget.

Stehpan skrev:En annan "Linnregel", Source first är inte alls någon regel utan en prakisk erfarenhet av vilka delar i en anläggning som är viktigast när man testar med tunemethod.

Fast när man undersöker det så verkar det vara helt annorlunda. Jag skulle därför kalla det en dogm snarare än en erfarenhet. Självuppfyllande profetia kan man också kalla det, om man vet att lyssningarna sällan görs blindt.

Stehpan skrev: Vid sådana tester så blir i stort sett alltid källan viktigare än försteget som i sin tur är viktigare än slutsteget som är viktigare än högtalaren.

Nej. Det stämmer inte. De delar som blir mest utslagsgivande är de som påverkar signalen mest (det är i varje fall en sannare generalisering, eftersom den bra lider av en mindre förenkling).

Och detta följer inga enkla samband om plats kedjan. Sorry, men så är det.

Stehpan skrev:I praktiska termer så kan man säga att en Linnanläggning med den bästa signalkällan och de biligaste linnprylarna i resten av kedjan låter bättre än den näst bästa signalkällan och de bästa grejjorna längre ned i kedjan.
Detta kan upplevas som ganska konstigt men det är lätt att demonstrera med "tune method".

Ändå hörs det bara av dem som tror att det är så från början...

Stehpan skrev:Så funkar det i vår perfekta värld :wink:

Ja i er värld kanske, det vill säga så länge ingen tycker annorlunda, för då underkänner ni ju deras uppfattning så att alla fortfarande skall vara överens om hur det låter...

Stehpan skrev:Att använda denna metod för utvärdering är väldigt kraftfullt men samtidigt så är metoden värdelös för den som i första hand inte är ute efter att ha en anläggning som är optimerad för musik på detta sätt.

Linn har tonat ned Source first och en del andra saker i ett försök att bli lite mindre kontroversiella men det är nog mest ett önskemål från den fördömda marknadsavdelningen

Mvh
Steffe

Så Ivor lyder marknadsavdelningen alltså?

Sedan när då?

Han mer eller mindre ogiltigförklarade source first när jag träffade honom för en massa år sedan. :o

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2009-06-27 23:38

IngOehman skrev:
Stehpan skrev:Hejsan!

Jag skulle vilja göra lite klarläggande angående Linns "filosofii"
Linn använder en metod när de mäter hur bra en konstruktion låter som de kallar "tune method".
Den går ut på att man skall försöka upprepa melodin som man precis hört på stereon, är det lättare att "förstå musiken så är "setupen" bättre. Tex om jag har två olika CD-spelare och det är lättare att följa melodin/förstå musiken med en ena av dem så är detta den bättre CD-spelaren.
Denna metod används när man utvecklar produkter, jämför produkter och installerar produkter. När man bara sitter hemma och lyssnar på musik så får man lyssna hur man vill :wink:

Va' hygglo! ;)

Stehpan skrev:Orsaken till att Linn använder olika tekniska lösningar är alltså inte för att Ivor eller någon annan bestämt vad som är bäst utan man använder den teknik som till en given kostnad uppfyller dessa krav (bäst tune)
Tittar man i Linns sortiment av tex högtalare så har de använt en stor mängd olika tekniska lösningar för att uppnå detta, tekniken är alltid ett medel aldrig ett mål i sig självt.
Linn har haft högtalare från 2-vägs till 5-vägs, slutna lådor, basreflex, isobarisk bas, basar styrda med reglerteknik, stora, små, fula, snygga. Kabinett i MDF, plast, aluminium.
Att spikes används istället för mjuka fötter är för att de låter bättre i ett tunedem test.
Om Linn ansåg att SD-fötter vore optimalt så skulle de utveckla en egen SD-fot-kopia.

En metod för att utvärdera (som dessutom inte fungerar när den störs av suggestionseffekter) räcker inte. Man måste förstå hur saker fungerar också, om man skall kunna hitta saker som är bättre än vad slupen selekterad, bjuder. Och det måste man göra om det inte skall bli bedrövligt dåligt.

Vad hjälper det att man kan höra skillnad på två ostämda och trasiga pianon och kan välja det minst dåliga, när inget av dem är tillräckligt bra?

Men kontentan av vad du skriver är: Linn anser "inte att SD-fötter är tillräckligt bra".

Själv undrar jag då om de alls testat SD-fötter? Om inte - hur ver de då något om dem?

Jag undrar om de ens själv vet vad deras eget "bra" betyder, eller rättare sagt vad som inte inkluderas i det.

Jag måste undra om de ens förstår att deras egen testmetodik inte ens går att testa, alltså undersöka "inåt". Testa testmetoden. Det går ju inte ens att undersöka att den är konsekvent eller generell för all musik. Dess meningsfullhet bygger ju på ett cirkelbevis och en massa obevisade antaganden. Jag påstår detta, eftersom det strider mot vetenskapsprinciperna att en sådan testmetod skall kunna undersökas annat än ur ett "träffsäkerhetsprocentperspektiv", och när man gör det verkar den ju helt värdelös.

(Jmfr: "Vi testar vår tilllagning av mat genom att försöka säga så många ord som möjligt genom association från ätandet. Den tillagning av maten som får oss att säga flest ord kallar vi "bäst", och vi ändrar tills så många ord som möjligt sägs. Men sedan när vi äter maten så gör vi det förstås som vanligt".
Finns det något argument för att maten tillagad så är bättre än annan mat? Finns det något som säger att den isolerade egenskapen "många ord" är relevant för vad som är bästa sättet att tillaga mat? Finns det något som säger att andra ens kommer att tänka på flera ord av på samma sätt tillagade mat? Finns det något som säger att tilllagningen är bra även för andra maträtter än de testade?...)

Metoden i sig är ovetenskaplig och KAN inte användas för att bevisa något annat än det som gällde dem som lyssnade första gången, och inte ens det om de är lättsuggererade.

När jag besökte Linn så fick jag veta att de där seriösa testerna för det mesta skedde hemma hos folk som jobbade på Linn, och att de gick till som så att folk tog hem apparater under utvecklingspeioden, och lyssnade hemma och använda tunedem. Fråga om blindlyssningar besvarades med min som såg ut som frågetecken.

Stehpan skrev:Att Linn inte använt DC-motorer i sin skivspelare tidigare har helt enkelt berott på att de inte fått en sådan lösning att bli bättre en AC-motor (tunedem). Det är inte konstigare än så.

Helt okej förklaring.

Men den behövdes inte. Ingen har klankat på att Linn har ändrat sig. De anmäkrningar mot dem som är vanligaste är väl snarare att de INTE ändrar sig, trots att deras evangelium är så förljuget.

Stehpan skrev:En annan "Linnregel", Source first är inte alls någon regel utan en prakisk erfarenhet av vilka delar i en anläggning som är viktigast när man testar med tunemethod.

Fast när man undersöker det så verkar det vara helt annorlunda. Jag skulle därför kalla det en dogm snarare än en erfarenhet. Självuppfyllande profetia kan man också kalla det, om man vet att lyssningarna sällan görs blindt.

Stehpan skrev: Vid sådana tester så blir i stort sett alltid källan viktigare än försteget som i sin tur är viktigare än slutsteget som är viktigare än högtalaren.

Nej. Det stämmer inte. De delar som blir mest utslagsgivande är de som påverkar signalen mest (det är i varje fall en sannare generalisering, eftersom den bra lider av en mindre förenkling).

Och detta följer inga enkla samband om plats kedjan. Sorry, men så är det.

Stehpan skrev:I praktiska termer så kan man säga att en Linnanläggning med den bästa signalkällan och de biligaste linnprylarna i resten av kedjan låter bättre än den näst bästa signalkällan och de bästa grejjorna längre ned i kedjan.
Detta kan upplevas som ganska konstigt men det är lätt att demonstrera med "tune method".

Ändå hörs det bara av dem som tror att det är så från början...

Stehpan skrev:Så funkar det i vår perfekta värld :wink:

Ja i er värld kanske, det vill säga så länge ingen tycker annorlunda, för då underkänner ni ju deras uppfattning så att alla fortfarande skall vara överens om hur det låter...

Stehpan skrev:Att använda denna metod för utvärdering är väldigt kraftfullt men samtidigt så är metoden värdelös för den som i första hand inte är ute efter att ha en anläggning som är optimerad för musik på detta sätt.

Linn har tonat ned Source first och en del andra saker i ett försök att bli lite mindre kontroversiella men det är nog mest ett önskemål från den fördömda marknadsavdelningen

Mvh
Steffe

Så Ivor lyder marknadsavdelningen alltså?

Sedan när då?

Han mer eller mindre ogiltigförklarade source first när jag träffade honom för en massa år sedan. :o

Vh, iö

Varför förföljer du Stehpan så här? Vad har han gjort dig?

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2009-06-27 23:42

När tröttnar även du på dig? (Flint)
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Användarvisningsbild
B_Esserwisser

Inläggav B_Esserwisser » 2009-06-27 23:44

Flint: Jag upplever inte att IÖ förföljer stephan, snarare att han (för en gångs skull) bemöter ett inlägg på ett konkret och vänligt sätt.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-06-27 23:45

Stehpan skrev:

Ok, synd, du verkade så insatt annars i hur deras produktutveckling går till. Eller ska jag tolka svaret som att du inte tror att de gör något för att eliminera placeboeffkter?

Det behöver inte finnas en medveten förväntan för att en placeboeffekt ska kunna uppstå, allt som behövs är att man vet vad man lyssnar på. Och man behöver inte jämföra två apparater för att den ska uppstå.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
JanBanan
Inaktiverad

Inläggav JanBanan » 2009-06-27 23:47

B_Esserwisser skrev:
MagnusÖstberg skrev:
m_persson79 skrev:Är det någon här på faktiskt.se som vet vem denna Göran Ruding är och hans anknytning till branchen?

Ryktet säger att han inte har anknytning till branchen alls längre, och det kan vara skälet till att han inte besvarar de frågorna. Han kan ju tro att det anses ha mindre cred att tex vara sjukvårdsbiträde.

Persson, ska inte DU redovisa att du arbetar på ett ställe där det säljs högtalare??? Jag har köpt bl a högtalare från den firman du arbetar hos.

8O Om det är sant så kan vi ju konstatera att hyckleriet har fått ett nytt ansikte/röv.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2009-06-27 23:53

nadifierad skrev:När tröttnar även du på dig? (Flint)

Samma dag som Iö tröttnar på sig själv.

Användarvisningsbild
kodapa

Inläggav kodapa » 2009-06-27 23:58

Laila skrev:
kodapa skrev:
Laila skrev:
Stehpan skrev:

Jag menade både du och Svante. Stephan försöker ju faktiskt vara seriös även om vi inte håller med.

Användarvisningsbild
BB

Inläggav BB » 2009-06-28 00:02

Stehpan skrev:
I praktiska termer så kan man säga att en Linnanläggning med den bästa signalkällan och de biligaste linnprylarna i resten av kedjan låter bättre än den näst bästa signalkällan och de bästa grejjorna längre ned i kedjan.

Av det ovan sagda följer att om alla länkar är av bästa sort blir slutresultatet ännu bättre.
F.d. Audio-Tronic, f.d. Centara. Consulting åt bl.a. Mark Levinson, (Red Rose Music), samt Cello Film & Music Systems. Grundare av Transmission Audio Inc., NJ, USA. http://www.transmissionaudio.com

dimitri

Inläggav dimitri » 2009-06-28 00:02

Flint skrev:

Tydligare kan inte besatthet formuleras.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2009-06-28 00:04

dimitri skrev:
Flint skrev:

Tydligare kan inte besatthet formuleras.

Kanske hellre irritation.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2009-06-28 00:05

kodapa skrev:
Laila skrev:
kodapa skrev:
Laila skrev:
Stehpan skrev:

Jag menade både du och Svante. Stephan försöker ju faktiskt vara seriös även om vi inte håller med.

Jorå, men det försöker ju även jag vara(i det häringa fallet),
Svante får(o kan ju) däremot tala för sig själv :D

Användarvisningsbild
B_Esserwisser

Inläggav B_Esserwisser » 2009-06-28 00:13

JanBanan skrev:
B_Esserwisser skrev:
MagnusÖstberg skrev:

8O Om det är sant så kan vi ju konstatera att hyckleriet har fått ett nytt ansikte/röv.

Företaget som Persson arbetar åt säljer utöver högtalare även TV-apparater, Media-spelare, MP3-spelare, små stereoanläggningar etc.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2009-06-28 00:17

B_Esserwisser skrev:Företaget som Persson arbetar åt säljer utöver högtalare även TV-apparater, Media-spelare, MP3-spelare, små stereoanläggningar etc.

Lika bra att du säger namnet på företaget också så slipper folk spekulera.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-06-28 00:18

kodapa skrev:
Laila skrev:
kodapa skrev:
Laila skrev:
Stehpan skrev:

Mja, jag var seriös jag med. Jag misstänkte att man inte kontrollerar för placebo alls under testerna med den där tune-metoden, men eftersom jag egentligen inte alls har någon aning så frågade jag. Stephan verkade ju insatt i hur Linns produktutveckling går till.

Att inte ens försöka kontrollera för placebo är som gjort för att man ska dra fel slutsatser. Speciellt då om det gäller fasen när en produkt utvecklas.

Men nu ska vi väl inte dra slutsatsen att Linn låter bli det, Stephan sa ju att han inte visste.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-06-28 00:19

B_Esserwisser skrev:Företaget som Persson arbetar åt säljer utöver högtalare även TV-apparater, Media-spelare, MP3-spelare, små stereoanläggningar etc.

Han har redan berättat att han arbetar på Teknikmagasinet, vilket inte kvalificerar honom för kravet att ange branchanknytning då de knappast kan anses som en aktör i hifibranchen.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Inläggav mrGaskill » 2009-06-28 00:22

nu kanske jag blandar ihop det mesta.. men var det inte dell? 8O
"we have assumed control!"

Användarvisningsbild
kodapa

Inläggav kodapa » 2009-06-28 00:22

Svante skrev:
kodapa skrev:
Laila skrev:
kodapa skrev:
Laila skrev:
Stehpan skrev:

Mja, jag var seriös jag med. Jag misstänkte att man inte kontrollerar för placebo alls under testerna med den där tune-metoden, men eftersom jag egentligen inte alls har någon aning så frågade jag. Stephan verkade ju insatt i hur Linns produktutveckling går till.

Att inte ens försöka kontrollera för placebo är som gjort för att man ska dra fel slutsatser. Speciellt då om det gäller fasen när en produkt utvecklas.

Men nu ska vi väl inte dra slutsatsen att Linn låter bli det, Stephan sa ju att han inte visste.

hmm, det är kanske jag som är lite blödig idag, jag tyckte lite synd om Stephan bara.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-06-28 00:24

kodapa skrev:
Svante skrev:
kodapa skrev:
Laila skrev:
kodapa skrev:
Laila skrev:
Stehpan skrev:

hmm, det är kanske jag som är lite blödig idag, jag tyckte lite synd om Stephan bara.

Jag tror jag förstår vad du menar, det är stor risk att faktisktdrevet drar igång här.

Användarvisningsbild
B_Esserwisser

Inläggav B_Esserwisser » 2009-06-28 00:28

MagnusÖstberg skrev:

Han har redan berättat att han arbetar på Teknikmagasinet, vilket inte kvalificerar honom för kravet att ange branchanknytning då de knappast kan anses som en aktör i hifibranchen.

Han nämnde nyligen i en annan tråd att han arbetade på Dell.

Vart går gränsen mellan en aktör i hifibranchen och en som inte kan anses vara inom hifibranchen?

Är Elgiganten i hifi-branchen? Den mindre lokala PC-butiken som säljer div hemelektronik? En Expert-butik med en hemmabio-hörna?

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2009-06-28 00:30

IngOehman skrev: När jag besökte Linn så fick jag veta att de där seriösa testerna för det mesta skedde hemma hos folk som jobbade på Linn, och att de gick till som så att folk tog hem apparater under utvecklingspeioden, och lyssnade hemma och använda tunedem. Fråga om blindlyssningar besvarades med min som såg ut som frågetecken.

När var detta?

Användarvisningsbild
kodapa

Inläggav kodapa » 2009-06-28 00:30

Svante skrev:
kodapa skrev:
Svante skrev:
kodapa skrev:
Laila skrev:
kodapa skrev:
Laila skrev:
Stehpan skrev:

Jag tror jag förstår vad du menar, det är stor risk att faktisktdrevet drar igång här.

mmm, jag kan tycka att Göran förtjänar/ber om det. Men Stephan verkar vara en trevlig prick som (tyvärr?) tycker om Linn.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi