Ser i16s ut såhär?

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
MattiasKarlsson
Semesterfirare

Inläggav MattiasKarlsson » 2009-06-26 14:46

Mycket snygg högtalare. Det kanske blir en sådana för mig framöver :D
För ett trollfritt Faktiskt: Ignore är din vän :)
Insignalen ÄR referensen

Användarvisningsbild
rexq

Inläggav rexq » 2009-06-26 16:10

pingvinlakrits skrev:Baselementet är specialutvecklat med en något mjukare upphängning för att bättre hantera ljudtrycket i den slutna lådan och är således inte samma som i i32s vad jag förstått.

Nä det är samma bas, fast inte lika som på pi60s. Men i14, i28 och i56 har lika bas som pi60. Alla toppar är slutna.

Snygg låda förresten!

pingvinlakrits

Inläggav pingvinlakrits » 2009-06-26 17:14

rexq: jupp du har rätt, det ÄR samma bas som i32s... Jag ändrade i texten ovan så det blir korrekt. Jag menade att skriva att det inte är samma som i pi60s.

Upphängningen är heller inte mjukare, som jag skrev, utan en ännu trycktåligare. Motor, kon och chassi är samma som i pi60-signatur basen.

Har ett par timmars lugn hemma nu, så nu ska det spelas på... 8)

Användarvisningsbild
Britt-Gunnar

Inläggav Britt-Gunnar » 2009-06-26 18:42

KarlXII skrev:Vilken snygg högtalare! :)

Tänk om bara elementen kunde varit lite porrigare också.... :P

hehe, ja det är nästan lite förvånande IÖ verkar ju väldigt perfektionistisk vad det gäller sina konstruktioner men porrigheten på elementen verkar han ha glömt :D

Användarvisningsbild
Tengil

Inläggav Tengil » 2009-06-26 20:04

Britt-Gunnar skrev:

hehe, ja det är nästan lite förvånande IÖ verkar ju väldigt perfektionistisk vad det gäller sina konstruktioner men porrigheten på elementen verkar han ha glömt :D

Öhman om design ungefär: Jag har ingen design avdelning, det behövs inte, när man optimerar högtalarna för sin uppgift så designas de ju helt automatiskt, jättepraktiskt :D

Vh Christer

Användarvisningsbild
Nicke

Inläggav Nicke » 2009-06-26 20:16

Ha ha...håller med Tengil,men nu undrar jag hur ett "porrigt" "snyggt" element ser ut,bildbevis krävs :)
Mvh Nicke

Användarvisningsbild
PungRaeV

Inläggav PungRaeV » 2009-06-26 20:57

Jag tycker tvärt om, tycker elementer är riktigt snygga, vet inte varför. Är nog att materialet ger det en såndär perfekt liten ljusreflex :P
Ino Audio piP | Profundus p-2 | Denon AVR-2105 |

http://minhembio.com/pungraev <- Lite gammla bilder...

pingvinlakrits

Inläggav pingvinlakrits » 2009-06-26 21:19

Dussinkalle: jag tycker elementen, särskilt diskanten, är snygga. Men det finns säkert snyggare. Ser gärna ett exempel på ett porrigt element. ;)

Användarvisningsbild
Slagverket

Inläggav Slagverket » 2009-06-26 23:50

pingvinlakrits skrev:Såhär ser de ut, mina iallafall. :)

Qudos... riktigt snygga de där :D Hatten av för en fin, fin presentation... Kul afton med "Overture" när han kom och lyssnade... Vi körde med och utan basstöd så han kunde jämföra samt med +6 samt +10db... 8) Allt gott!

Fick inte anläggningen att "släppa" riktigt som den brukar men det är ju så med stressen innan semestern... + en 4-åring som fixar med invinklingen :lol:

På tal om "inget"... Efter vår lyssning + disksussion tror jag BESTÄMT i16s är grejjen för dig "Overture". BASTA. Ring och beställ :D

//Slagverket
We are born naked, wet & hungry; then things get worse... (i28, Ys-2, piP, CR80s)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2009-06-27 00:27

pingvinlakrits skrev:Tog en bättre bild nu på morgonen:

http://i7.photobucket.com/albums/y292/k ... n/i16s.jpg

Skojar du med oss, det är ju samma bild som den längre upp i tråden!
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2009-06-27 00:52

Ameh! Lite stil och finess kan ju aldrig skada - det behöver ju inte gå ut över prestanda.

Sen vad som är stil och finess kan ju diskuteras. ;)

Elementen ser ju ut som svarta hål, och dessutom ser baselementet väldigt plastigt ut. Inte så konstigt då det är polypropylen, men anblicken av elementet anser jag ger en billig känsla och ett intryck av att den låter...."plopp". Typ.

Själv gillar jag ju vita element eller metallelement eller åtminstone jävla en fasplugg, men det är ju kanske hopplöst 1990 och att närmast jämföras med ståfrilla och/eller axelvaddar.

Egentligen är det väldigt lite som krävs för att en viss grad av porrighet är uppnådd: att göra som BC Aqoustique. Gör diskanten i aluminiumfinish och sätt en ring runt baselementet, så blir det skitbra. Dessutom kanske det ger vissa ytterligare fördelar med minimering av rippel runt skruvskallarna. Eller inte. :P

Såhär, ungefär.

Bild

Diskanten är dock helt okej. Fast den vore ännu snyggare med en liten trimring eller som ovan, helt i alu utom domen förstås.
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2009-06-27 01:32

paa skrev:
pingvinlakrits skrev:Tog en bättre bild nu på morgonen:

http://i7.photobucket.com/albums/y292/k ... n/i16s.jpg

Skojar du med oss, det är ju samma bild som den längre upp i tråden!

Det är för att den är utbytt ;)

Användarvisningsbild
MattiasKarlsson
Semesterfirare

Inläggav MattiasKarlsson » 2009-06-27 03:07

Kalle dussin, smaken är HELT klart olika. Tyckte dom så väldigt plastiga och billiga ut. Fast porr ska väl vara billigt :wink:
För ett trollfritt Faktiskt: Ignore är din vän :)
Insignalen ÄR referensen

Användarvisningsbild
Nicke

Inläggav Nicke » 2009-06-27 18:40

KarlXII skrev:Ameh! Lite stil och finess kan ju aldrig skada - det behöver ju inte gå ut över prestanda.

Sen vad som är stil och finess kan ju diskuteras. ;)

Elementen ser ju ut som svarta hål, och dessutom ser baselementet väldigt plastigt ut. Inte så konstigt då det är polypropylen, men anblicken av elementet anser jag ger en billig känsla och ett intryck av att den låter...."plopp". Typ.

Själv gillar jag ju vita element eller metallelement eller åtminstone jävla en fasplugg, men det är ju kanske hopplöst 1990 och att närmast jämföras med ståfrilla och/eller axelvaddar.

Egentligen är det väldigt lite som krävs för att en viss grad av porrighet är uppnådd: att göra som BC Aqoustique. Gör diskanten i aluminiumfinish och sätt en ring runt baselementet, så blir det skitbra. Dessutom kanske det ger vissa ytterligare fördelar med minimering av rippel runt skruvskallarna. Eller inte. :P

Såhär, ungefär.

Bild

Diskanten är dock helt okej. Fast den vore ännu snyggare med en liten trimring eller som ovan, helt i alu utom domen förstås.

Det funkar ju om man har högtalarna i typ matsalen (om man nu har en sådan) blir ju inge bra i bion pga chansen finns för ljusreflektioner från dessa
Mvh Nicke

Användarvisningsbild
Britt-Gunnar

Inläggav Britt-Gunnar » 2009-06-27 20:28

det här är väl ganska porrigt, ser ju ut som en bröstvårta
Bild

Användarvisningsbild
PojkenMedTur

Inläggav PojkenMedTur » 2009-06-27 20:53

Britt-Gunnar skrev:det här är väl ganska porrigt, ser ju ut som en bröstvårta
Bild

Du måste lägga ner med alien-sex ^^

pingvinlakrits

Inläggav pingvinlakrits » 2009-06-27 20:58

BrittGunnar: Madonna hade väl den där som BH på nittiotalet i någon show?

paa: ja, jag skojade till det lite. Strauss har rätt: den är utbytt.
Ny bild laddas upp i detta nu...

:)

pingvinlakrits

Inläggav pingvinlakrits » 2009-06-28 00:20

Då ser det ut som såhär i vardagsrummet, nya gardiner för att trevla till det lite:

Bild

Användarvisningsbild
The-Master

Inläggav The-Master » 2009-06-28 02:22

F-N vad den var snygg.

En högtalare ska inte dra till sig uppmärksamhet men den skall vara välljudande, men som man säger "det är inte det yttre som räknas"...
//RoBeRt

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2009-06-28 04:05

Jätte snygga va dom ju!!! :P

nu blev man ju ruskigt sugen på ett par av dessa... attans... :roll:

Ehh, ne jag håller fast vid att det ska bli ett par i28 i alla fall jag, jag gillar golvare...

Men Henrik, vart har du modulerna, kör du bara med i16s just nu och hur låter det ?! :)

pingvinlakrits

Inläggav pingvinlakrits » 2009-06-28 10:00

DVD-Ai: klart du ska ha i16s eller i32s, det fattar ju vem som helst. ;)
i28 blir nog bra ska du se. Men i16s/i32s är ju mycket snyggare.

Basmodulerna står mycket diskret undangömda i hörnet, längst till höger i bild. Det blev som så att det låter bäst med bägge modulerna i samma hörn, sluten låda (infra) vilket gjorde att jag kunde bygga in dem i en sideboard av ek, med dold kabeldragning hela vägen. Me like. Sambo like.

Egentligen ska det ju till (minst) fyra ytterligare infra P basar för att komma upp i nästan samma nivå som med mina prof.X2, som i den mindre lådan.
Du har ju hört vad prof.X2 kan prestera här och det var lite overkill för mig. Men de finns kvar om andan faller på. 8) Prestandan räcker till iallafall, med lite marginal. Vill man spela riktigt högt så får de jobba hårt dock, men de hänger med ganska långt.

Sedan kan jag utan omsvep säga att jag kör i16s fullrange ganska mycket, dvs helt utan basmodulerna inkopplade, och det låter mycket bra som det är.

Men det ser ut såhär iallafall:
Bild

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2009-06-28 11:09

Det är fanimig rasande tjusigt allting. Från bildkvalitet via soffsmycke och katt, till lägenheten i sig. :)

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-06-28 11:18

Ingen som kommenterar den inhyrda fotomodellen i soffan? 8O
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2009-06-28 11:24

MagnusÖstberg skrev:Ingen som kommenterar den inhyrda fotomodellen i soffan? 8O

:lol:

Jag gjorde ju just det ju. :)

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2009-06-28 11:32

Pingvinlakrits, snygg bild, har du en blixt borta i vänstra hörnet? Snyggt efterbehandlat iaf, för lite har du väl skruvat? Högtalarana har jag ju sett och du vet att vi kan byta när du känner för det :D

PS Jag har en liknande färg.

Edit, nu ser jag att det är ljus från fönster vänster i bild.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2009-06-28 12:25

pingvinlakrits skrev:DVD-Ai: klart du ska ha i16s eller i32s, det fattar ju vem som helst. ;)
i28 blir nog bra ska du se. Men i16s/i32s är ju mycket snyggare.

Basmodulerna står mycket diskret undangömda i hörnet, längst till höger i bild. Det blev som så att det låter bäst med bägge modulerna i samma hörn, sluten låda (infra) vilket gjorde att jag kunde bygga in dem i en sideboard av ek, med dold kabeldragning hela vägen. Me like. Sambo like.

Egentligen ska det ju till (minst) fyra ytterligare infra P basar för att komma upp i nästan samma nivå som med mina prof.X2, som i den mindre lådan.
Du har ju hört vad prof.X2 kan prestera här och det var lite overkill för mig. Men de finns kvar om andan faller på. 8) Prestandan räcker till iallafall, med lite marginal. Vill man spela riktigt högt så får de jobba hårt dock, men de hänger med ganska långt.

Sedan kan jag utan omsvep säga att jag kör i16s fullrange ganska mycket, dvs helt utan basmodulerna inkopplade, och det låter mycket bra som det är.

Men det ser ut såhär iallafall:
Bild

riktigt bra det blev ! :)
Väldigt stilrent och snyggt och jag gillar verkligen i16s !!!
men jag vill ju ha i28.. får blir i32s då i stället... ;)
Haha, Neee lite över min budget tyvärr... men i28 blir nog bra för mig och dom ser inte helt värdelösa ut... 8)

Jo, pX-2 va ju mycket kraftfullare än jag väntat mig.. bra tryck där !
Men med nuvarande konstruktion och placering så blev det alltså bättre ljud ?
för du har ju ett ganska knepigt rum tyvärr...

pingvinlakrits

Inläggav pingvinlakrits » 2009-06-28 12:35

Man tackar för inläggen!
Bilden på basmodulen drabbades av Jpeg på Jpeg och är inte så krispig pga nedskalningsartefakter, så den ser lite mjuk ut, men den förmedlar hur det ser ut iallafall.

Fredrik; du får ju möjlighet till lyssning mitt i veckan. ;) Och jepp, ingen blixt, utan fönsterljus enbart. Allt plåtat med den lille. Det finns en tidpunkt på dagen då ljuset är mycket fint i rummet (flera tidpunkter som det ser trevligt ut men en som är speciellt lämplig för fotografering) men då är jag tyvärr sällan hemma. :?

DVD-Ai:
Jo, jag fick bort utsläckningen av basen med hörnplaceringen (motstående hörn som jag provade gav tyvärr en ful utsläckning) och jag har en jämnare basåtergivning nu än när du var här. Om jag vrider rummet ett kvarts varv skulle jag få en fantastiskt fin basåtergivning i lyssningsposition men tyvärr skulle vi inte trivas med den möbleringen så vi har valt att offra det där lilla sista för trevnadens skull. (Med "vi" menar jag "jag" för sambos skull ;)...)

stefanolo

Inläggav stefanolo » 2009-06-29 00:28

Efter att ha besökt pingvinlakrits-hemmet häromdagen så är det bara att hålla med om berömmet av i16s både beträffande form och ljud. Det blir ju som sagt inte sämre av att högisarna befinner sig i ett smakfullt inrett hem. :)

/stefan

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2009-06-29 08:19

Haha, ok... :p man får göra sina kompromisser... tyvärr.... :?

Men vad gör man inte för den goda saken skull (det vill säga: "huse friden"... :lol: )

Kul att du fått till det bättre nu då, och jag kan tänka mig att det låter prima !

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2009-06-29 12:34

det är ju så element ska se ut? allt annat ser ju fånigt ut

FöregåendeNästa

Återgå till Wänner af Ino