Conan skrev:Goran_Rudling skrev:Jag har sett att du uttalat dig om studsar i pingisbord. osv osv...
Före jag kommenterade dina "teorier" om pingisbordet ventillerade jag frågan med två experter på vibration här på jobbet. Deras svar var att det är fullständigt omöjligt att underlaget under benen på bordet skulle kunna ha en inverkan på pingisbollens studs. Massaförhållandet mellan bord & boll är enormt och det motstånd i studsförloppet bollen "ser" beror helt på bordsytans beskaffenhet.
Det var vad två mekanister med vibration som specialområde ansåg om studsandet. Dom garvade åt påståendet så jag kunde ju inte gärna be dem lägger ner ytterligare tid att räkna på saken, eller hur?
Nu vet du bakgrunden till min skeptiska hållning. Nu är det dags för dig, Rudling:
1. Visa nu dina banbrytande beräkningar som visar på att underlaget under bordsbenen har en signifikant påverkan på bollens studs givet aktuellt massaförhållande, ythårdhet i bordet, dimensionser, våghastighet, kontaktförlopp, fötternas egenskaper mm mm. Är du mekaniskt, Rudling?
2. Åk ner till dina pingispolare och gör lite praktiska försök med bollens studs vettja! Det är ju faktiskt DU som påstår vad normalt insatt folk anser vara en fullständig orimlighet, och då är det väl också DU som ska presentera lite bevis som stöder dina påståenden.
I det här fallet är du så långt ute och cyklar, Rudling! Problemet för dig med det här påståendet är att saken faktiskt går att KONTROLLERA objektivt!! Känns lite läskigt va!? Det är inte som ditt dravel med spikfötterna där du kan luta dig mot helt subjektiva värden som ni får fram när du & dina polare tumedemar, utan här handlar det om mekanik, fysik & saker som faktiskt kan bevisas!
Ett tips i all välmening: lägg ner nu!! Skadan är förvisso redan skedd men om några månader är du tillbaka på tronen som gammal ärrad silverrygg på selleri.
Bäste Conan,
Vet inte om du har spegel där du befinner dig. Använd den. You don't have to tell me. I know.
Du har inte redovisat ett uns av att det du påstått stämmer. Inte ett förbannade dugg. Det du påstår är bara tomt prat.
Du kommer med nya påståenden om ”auktoriteter” som du TYCKER att det är okay att DU LITAR på. Och du inbillar dig att jag ska lyssna på dina auktoriteter utan att de redovisar en enda tanke. Hör du inte själv hur ihåligt det låter. <i> Två experter på vibration här på jobbet. Deras svar var att det är fullständigt omöjligt att underlaget under benen på bordet skulle kunna ha en inverkan på pingisbollens studs.</I> Jaha.
Du har inte en blekaste aning om hur det förhåller sig i verkligheten med pingisbord och studs beroende på underlag. Då hade du givit ett svar. Dina experter hade talat om för dig hur det förhåller sig. Be dina garvande ”experter på vibrationer” svara på frågorna jag ställde. Det är inget svårt problem att räkna på. Inte för experter på vibrationer.
Skadan har redan skett Conan. Du har yttrat dig i en fråga som du inte är i närheten av att begripa. Och du förstår så lite att du inte begriper att det inte är bra för din trovärdighet.
Du har heller aldrig sysslat med någon form av vetenskapligt arbete kan jag utläsa av ditt svar.
Jag har redovisat observationer från hur en pingisboll studsar beroende på underlaget. Från studier av studs av professionella och duktiga amatörer. Tillika har jag redovisat vad en tillverkare av pingisbord skriver. Så det är redan kontrollerat objektivt. Det är ingen teori. Det är till skillnad från ditt fåniga skitsnack, observationer från verkligheten. Detta är, om du inte fattar det, svar på din fråga två.
Du borde lärt dig nåt av tråden. Vad det handlar om är inte att jämföra teorier. Det är nämligen våra iakttagelser av omvärlden som ska vara bedömningsgrund för nya eller avvikande teorier. Men det förstår jag att du inte heller begriper.
Du har med ditt innehållslösa pladder med all önskvärd tydlighet påvisat sanningen i teorin om tomma tunnor. Tomma tunnor skramlar mest. Vad jag också inser är att du är i stort behov av mjukfötter så att du inte ska skramla så förbannat. Men det har ingenting med skillnaden mellan mjuk- och spikfötter att göra.
Något som jag tror du begriper. Sluta skriva om saker du inte förstår!
Vänligen,
Göran Rudling
P.S. Ditt inlägg kom efter översteprästen Öhmans inlägg
IngOehman skrev:Du är helt ute och cyklar.
1. Under den tid som bollen är i kontakt med bordet har den mekaniska vågen bara gått en liten, liten bit i bordet, så bara en bråkdel av dess massa är inblandad. Dessutom har bordet en ytmjukhet som gör att det faktiskt är en solidvåg som rör sig genom bordet inittialt, och dessa elasticiteter är faktiskt av MYCKET större betydelse än dess totalmassa.
Är det en slump att ditt inlägg påminner om hans? Bara en tillfällighet förstås.