Öhman och mjuka fötter m.m.

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
nilsviktor

Inläggav nilsviktor » 2009-06-29 16:33

Flint skrev:
nilsviktor skrev:
Flint skrev:
DQ-20 skrev:@Flint: det där var väl lite under din värdighet. Eller?

Nej inte alls. Har du själv sett några protokollförda ab-test från spik- mjukfotsjämförelser? Det stormar teoretiskt i ett vattenglas. Det är allt hittills.
Fan vad du tjatar om protokoll. Gör din egen test om du är osäker på vad som är bäst.

Ja det brukar ju oftast vara transparent/inoförespråkarnas slagträ mot subjektivisterna. Så visst blir det tjatigt när en subjektivist använder samma argument.
Du kan inte mena allvar? Tänk igenom det där en gång är du snäll.

Användarvisningsbild
Fytrius

Inläggav Fytrius » 2009-06-29 16:35

Eftersom denna tråd redan är inne på bollsporter känner jag inte minsta antydan till dåligt samvete om jag dessutom för in badminton. En försummad sport i media som förtjänar att lyftas fram.

Har alltid undrat över sambandet mellan hårdhet på strängning och bollhastighet. Det har även debaterats livligt på forum. Det finns två (minst) sidor; de som anser att bollen slås hårdare med hårdare strängning och de som anser att bollen slås hårdare med lösare strängning.

Min egen erfarenhet säger mig att det senare gäller för mig, men jag undrar om bägge sidor kan ha rätt? Dvs att om man slår TILLRÄCKLIGT hårt (dvs elitspelare företrädesvis) så kan man tillgodogöra sig en hårdare strängning?

Matematiken bakom detta övergår vida mitt förstånd...

Please..?

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2009-06-29 16:38

Var är MythBusters när man behöver dem...? :roll:

Bild
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2009-06-29 16:38

nilsviktor skrev:
Flint skrev:
nilsviktor skrev:
Flint skrev:
DQ-20 skrev:@Flint: det där var väl lite under din värdighet. Eller?

Nej inte alls. Har du själv sett några protokollförda ab-test från spik- mjukfotsjämförelser? Det stormar teoretiskt i ett vattenglas. Det är allt hittills.
Fan vad du tjatar om protokoll. Gör din egen test om du är osäker på vad som är bäst.

Ja det brukar ju oftast vara transparent/inoförespråkarnas slagträ mot subjektivisterna. Så visst blir det tjatigt när en subjektivist använder samma argument.
Du kan inte mena allvar? Tänk igenom det där en gång är du snäll.

Motivera istället på vilken grund du anser jag har fel.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-06-29 16:43

Fytrius skrev:Eftersom denna tråd redan är inne på bollsporter känner jag inte minsta antydan till dåligt samvete om jag dessutom för in badminton. En försummad sport i media som förtjänar att lyftas fram.

Har alltid undrat över sambandet mellan hårdhet på strängning och bollhastighet. Det har även debaterats livligt på forum. Det finns två (minst) sidor; de som anser att bollen slås hårdare med hårdare strängning och de som anser att bollen slås hårdare med lösare strängning.

Min egen erfarenhet säger mig att det senare gäller för mig, men jag undrar om bägge sidor kan ha rätt? Dvs att om man slår TILLRÄCKLIGT hårt (dvs elitspelare företrädesvis) så kan man tillgodogöra sig en hårdare strängning?

Matematiken bakom detta övergår vida mitt förstånd...

Please..?

Det som är avgörande för bollens hastighet är hastigheterna på boll och racket precis före träffen och hur mycket förluster det är i studsen. Gissningsvis är de förlusterna större om fjädringen är slapp.

Sen är ju badminton lite speciellt, det är ju nån tok som har pillat dit en massa fjädrar vilket ökar luftmotståndet, och där sitter det förstås mycket förluster ;) .

Fast detta var nog över gränsen för OT tom på Faktiskt...
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Fytrius

Inläggav Fytrius » 2009-06-29 16:49

Svante skrev:
Det som är avgörande för bollens hastighet är hastigheterna på boll och racket precis före träffen och hur mycket förluster det är i studsen. Gissningsvis är de förlusterna större om fjädringen är slapp.

Så enkelt är det väl ändå inte? Man studsar ju högre från en studsmatta än från ett betonggolv...

Användarvisningsbild
nilsviktor

Inläggav nilsviktor » 2009-06-29 16:49

Flint skrev:Motivera istället på vilken grund du anser jag har fel.
Det behövs inga argument. Du tycker som du gör på dina grunder och andra tycker som de gör på sina grunder. Återigen, behöver du ett blindtest för att få bekräftat eller förkastat det du tycker, så tycker jag att du ska ordna ett. Det riktigt intressanta här, och det som tråden ju egentligen kommit att handla om, är ju de fysikaliska förutsättningarna för spikes resp. mjukfötter. Här har ju Rudling en hel del att ta igen för att återupprätta sitt anseende.

mike34

Inläggav mike34 » 2009-06-29 16:51

Fytrius skrev:
Svante skrev:

Så enkelt är det väl ändå inte? Man studsar ju högre från en studsmatta än från ett betonggolv...

Det beror lite på "vad" man är när man drattar i så att säga.
En bakelitkula (eller om det var nått annat svart plastmaterial (i alla fall en kula som agerar handtag på en stålbandningsmaskin)) studsar extremt bra mot ett betonggolv.
Va ?!?! Flyger dom ÖVER solen? - Christer Olsson

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2009-06-29 16:53

nilsviktor skrev:
Det behövs inga argument. Du tycker som du gör på dina grunder och andra tycker som de gör på sina grunder. Återigen, behöver du ett blindtest för att få bekräftat eller förkastat det du tycker, så tycker jag att du ska ordna ett. Det riktigt intressanta här, och det som tråden ju egentligen kommit att handla om, är ju de fysikaliska förutsättningarna för spikes resp. mjukfötter. Här har ju Rudling en hel del att ta igen för att återupprätta sitt anseende.

Så du tycker alltså inte att bt brukar krävas från faktafalangen här när det blir tal om subjektivt tyckande om t.ex. en kabels inverkan på ljudet. Jag tror att du har missat något.

Användarvisningsbild
Fytrius

Inläggav Fytrius » 2009-06-29 16:54

mike34 skrev:
Det beror lite på "vad" man är när man drattar i så att säga.
En bakelitkula studsar extremt bra mot ett betonggolv.

Precis. Jag misstänker att det hela blir rätt avancerat om man ska få klarhet i detta. Kanske för mycket OT?

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2009-06-29 16:56

Vee-Eight skrev:Phon:
Med det sagt; vad diskuteras i så fall? :wink:

Jag tror att GR önskar leda i bevis,

-dels att en högtalare som har mjukfotsresonans kommer i gungning av beatet och stampet i musiken,

-dels att denna gungning då går att höra meddelst akustisk modulation av musiken.

Hur det ena, respektive det andra skulle gå till är hittills okänt.

Nu skall jag läsa vidare i tråden, han kanske har bevisat det redan .... :lol: :lol:
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
Poppen

Inläggav Poppen » 2009-06-29 16:57

Men detta forum är ju en dokusåpa vi själva är med och skapar.
nu har jag nog blivit ovänn med allihopa men det tillhör ju dokusåpan att någon ska var mr, bad guy.

Så det får väl bli jag det.
Avararbilden har jag fotat själv: Stora Budhan i Kamakura utanför Tokyo 12 meter hög. Den är magnifik.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-06-29 16:58

Fytrius skrev:
Svante skrev:

Ja, och det beror på att det är olika förluster i de studsarna.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
nilsviktor

Inläggav nilsviktor » 2009-06-29 16:58

Flint skrev:
nilsviktor skrev:

Så du tycker alltså inte att bt brukar krävas från faktafalangen här när det blir tal om subjektivt tyckande om t.ex. en kabels inverkan på ljudet. Jag tror att du har missat något.
Jag vet inte var "faktafalangen" brukar kräva nej. Det verkar som om du definerar din falang som något annat är faktafalangen. Kanske "fantasifalangen"? :wink:
Senast redigerad av nilsviktor 2009-06-29 16:59, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2009-06-29 16:58

Flint skrev: Du har rätt. När man ser det lite på avstånd verkar det här onekligen lite nekrofilt.

Nä alltså, nekro-filt är så stiff på nåt sätt, den kan man inte ha under högtalarna. Det är värre än spikar. Vanlig ull-filt är bättre.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2009-06-29 16:59

Poppen skrev:Men detta forum är ju en dokusåpa vi själva är med och skapar.
nu har jag nog blivit ovänn med allihopa men det tillhör ju dokusåpan att någon ska var mr, bad guy.

Så det får väl bli jag det.

Inte då. Jag ligger klart sämre till. Sådan är fotvårdsbranschen.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2009-06-29 17:02

phon skrev:
Flint skrev: Du har rätt. När man ser det lite på avstånd verkar det här onekligen lite nekrofilt.

Nä alltså, nekro-filt är så stiff på nåt sätt, den kan man inte ha under högtalarna. Det är värre än spikar. Vanlig ull-filt är bättre.

Nekro-filteffekten infinner sig inte förrän efter 6-8 timmar eller nåt. Den bör alltså spelas in.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2009-06-29 17:25

Linnor Mortis heter det va?

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2009-06-29 17:27

phon skrev:Linnor Mortis heter det va?

Njaeee. Sonic Stiff.

Användarvisningsbild
Poppen

Inläggav Poppen » 2009-06-29 17:30

Herr Flint jag får väl nöja mig att vara Cliff Barns då han är också en Bad guy men ent bitter en som känner sl resentments finnns inget bra svensk ord för det.

Om Jag inte får var Jr så accepterar jag ödet att vara cliff Barnes i denna såpa.
Avararbilden har jag fotat själv: Stora Budhan i Kamakura utanför Tokyo 12 meter hög. Den är magnifik.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2009-06-29 17:32

Poppen skrev:Herr Flint jag får väl nöja mig att vara Cliff Barns då han är också en Bad guy men ent bitter en som känner sl resentments finnns inget bra svensk ord för det.

Om Jag inte får var Jr så accepterar jag ödet att vara cliff Barnes i denna såpa.

Du får vara JR om du vill. Jag försökte bara vara snäll men det är kanske inte min bästa sida.

Användarvisningsbild
MattiasKarlsson
Semesterfirare

Inläggav MattiasKarlsson » 2009-06-29 18:16

Bara ignore spam-trollet Flint.
För ett trollfritt Faktiskt: Ignore är din vän :)
Insignalen ÄR referensen

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2009-06-29 18:24

MattiasKarlsson skrev:Bara ignore spam-trollet Flint.

Du verkar inte ha mig med på din Ignorelista. Vad förärar mig den ynnesten?

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2009-06-29 19:02

Fytrius skrev:
Svante skrev:

Man får kika på hela "systemet" och de ingående komponenterna och deras materialegenskaper. Sedan är det bara att hålla reda på rörelsemängd och rörelseenergi så går det att förklara varför det blir si eller så i de olika fallen :)

torig

Inläggav torig » 2009-06-29 19:14

Angående diskussionen om mjukfötter och spikes, vill jag passa på att delge er mina erfarenheter.

Jag har också testat med både SD-fot och spikes och fått blandade resultat. Förutsättningen för mig är att golven är av parkett. Då (rad)huset är byggt 1963, så är det samtidigt rätt svajigt.

Jag har testat Linn Kan 1 med både spikes och SD-kuddar och då menar jag mellan högtalaren och stativet. Mot golv så var vid båda tillfällena Soundcare spikfötter monterade. Jag upplevde en klart positiv förbättring med SD-kuddarna. Med spikarna kunde jag känna att både högtalaren och stativen vibrerade. Med SD-kuddarna var det betydligt mindre eller inga vibrationer vid normala lyssningsnivåer. Den påtagligt största förbättringen upplevde jag i diskanten. Överhuvudtaget blev ljudet klarare i mina gamla Linn Kan jämfört då de stog på spikes.

Jag har också provat med SD-kuddar under mina Linn Espek. Där blev det tvärtom sämre än med spikes/Skeets. Jag upplevde ljudet som luddigare än innan. Nu är ju Espek så konstruerade att dess stativ ska skruvas fast i högtalaren samtidigt som Sonic Design rekommenderar sina kuddar MELLAN högtalare och stativ. En annan stor nackdel (som jag upplevde det, mer om det senare), var att mina Espek stod och vippade hela tiden när de stod på SD-kuddarna. Jag noterade också att högtalarna (lådan) vibrerade mer med SD-kuddar än med spikes. Jag noterade också att det är mycket viktigt att skruva åt stativet hårt i högtalaren och göra detta med jämna mellanrum. SD-kuddar köper man ju viktanpassade och de första jag provade var för högtalare inom intervallet 12-28 kg. Då Espek väger 26 kg, trodde jag att det skulle bli bättre om jag provade med SD-kuddar avpassade för högtalare mellan 28-50 kg, men det hjälpte inte. Mina Espek stod och vippade oavsett var jag placerade SD-kuddarna.

Jag har till min lilla anläggning nu köpt ett par Ino Audio piP som ”ombyte” till mina Linn Kan. De står på de av Ino Audio rekommenderade Atacama-stativen och med Ino Audios speciella bottenplatta med fyra hål utfrästa passande Ino Audios specialdesignade SD-kuddar på samt med spikes mellan stativ och golv (enligt rekommendationer).

piP spelar i en helt annan division än de över 20 år äldre Linn Kan (fattas bara annat). Men döm om min förvåning, piP vippar också om man rör vid dom. Högtalaren vibrerar också rätt kraftigt när man spelar på dom. Ska väl vara så eftersom de är av basreflextyp (Linn Kan var helt stumma). Lägger jag handen på stativet, så känns inga vibrationer. Men jag känner vibrationer i mitt databord som står bredvid (då spelar jag inte särdeles högt) och jag känner vibrationer i mitt Corras ”stereomöbel” (står på Soundcare-fötter).

Jag vet inte vilka effekter piP:arnas rörelser får för själva musiken, men nog fortplantas vibrationer från högtalarna och till omgivningen. Men piP låter ju fruktansvärt bra och de är ju konstruerade med mjukfötter som underlag, så det kanske inte spelar någon roll i detta fallet. Enligt min mening så tror jag att högtalare som är konstruerade med spikes också generellt låter bättre med spikes, men man kan aldrig veta vilket mitt test med Linn Kan visar. Men det var ju ett test i MITT hem och med MINA förutsättningar.

/mvh

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2009-06-29 19:37

Om du inte kan känna av vibrationer i stativen men ändå på möbler i
omgivningen så skulle jag dra slutsatsen att det är ljudvågorna som får
möblerna att vibrera. Och mot det hjälper varken spikes, SD eller något annat.

torig

Inläggav torig » 2009-06-29 19:52

Förmodligen är det så. Men tror du att ljudet påverkas av att en högtalare står och vippar/vibrerar när musik spelas??

I piP:s fall verkar det inte ha någon betydelse.

/mvh

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-06-29 20:15

Torig: vad menar du med att den vippar, menar du att den är lätt att få att vippa med handen eller om man går på det (svajiga) golvet, eller menar du att musiken du spelar gör att den vippar synligt?

torig

Inläggav torig » 2009-06-29 20:21

Med vippar menar jag att när jag rör högtalaren lite lätt så vippar den lite. Jag kan inte avgöra med blotta ögat att den rör på sig när jag spelar musik. Kan ej heller se att den rör sig när jag går på golvet.

Musikaliskt kan jag inte höra om det är rätt eller fel (förutom med mina Espek).

Jag vill understryka att jag tycker piP är en helt fenomenal högtalare. Men samtidigt kommer ju funderingen, om den vippar när jag rör den lite lätt, vad händer då när högtalarkonerna rör sig. Det kanske inte har någon betydelse enär jag misstänker att piP är konstrurerad utifrån att mjukfötter ska användas.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-06-29 20:30

torig skrev:Men samtidigt kommer ju funderingen, om den vippar när jag rör den lite lätt, vad händer då när högtalarkonerna rör sig. Det kanske inte har någon betydelse enär jag misstänker att piP är konstrurerad utifrån att mjukfötter ska användas.

Det är precis det som hela den här tråden handlar om!

Högtalaren som "vippar lätt" vid de låga frekvenserna som man kan påföra med handen står faktiskt mer stilla vid de hörbara frekvenserna, eftersom man med spikar flyttar upp en resonans i det hörbara området.

Vid resonans är högtalaren extremt lättrörlig. Precis som det är lätt att gunga barnen med gungans resonansfrekvens är det lätt att gunga högtalaren med dess resonansfrekvens. Ligger den vid låga frekvenser (mjukfötter) blir den lätt att gunga med handen, men musiken har inga så låga frekvenser, så då står den still. Lägger man den vid högre frekvenser (spikar) kommer musiken att knuffa igång den.

...fast bara litegrann. Man ska minnas att detta är småsaker, men ska man ändå välja den bättre av mjuk- och hårdfot så går segern till den mjuka.

Och en större anledning till att den vinner är att den hårda foten leder ner ljud i golvet och golvet sjunger (på ett sätt som högtalarkonstruktören inte kan ha haft en susning om).

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi