torig skrev:Men samtidigt kommer ju funderingen, om den vippar när jag rör den lite lätt, vad händer då när högtalarkonerna rör sig. Det kanske inte har någon betydelse enär jag misstänker att piP är konstrurerad utifrån att mjukfötter ska användas.
Det är precis det som hela den här tråden handlar om!
Högtalaren som "vippar lätt" vid de låga frekvenserna som man kan påföra med handen står faktiskt mer stilla vid de hörbara frekvenserna, eftersom man med spikar flyttar upp en resonans i det hörbara området.
Vid resonans är högtalaren extremt lättrörlig. Precis som det är lätt att gunga barnen med gungans resonansfrekvens är det lätt att gunga högtalaren med dess resonansfrekvens. Ligger den vid låga frekvenser (mjukfötter) blir den lätt att gunga med handen, men musiken har inga så låga frekvenser, så då står den still. Lägger man den vid högre frekvenser (spikar) kommer musiken att knuffa igång den.
...fast bara litegrann. Man ska minnas att detta är småsaker, men ska man ändå välja den bättre av mjuk- och hårdfot så går segern till den mjuka.
Och en större anledning till att den vinner är att den hårda foten leder ner ljud i golvet och golvet sjunger (på ett sätt som högtalarkonstruktören inte kan ha haft en susning om).
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.