Bästa hifihjältar,
Jag står i begrepp att köpa en ny signalkälla till stereon. Jag har inte bestämt mig om det ska vara en cd-spelare eller dvd-spelare, men börjar luta lite åt att köpa den senare typen.
Dels för att få format som dvd-a, sacd och ev hdcd.
Dels för att använda dvd: n som transport tillsammans med en extern dac.
På detta stadium vill jag inte låsa mig för någon specifikk prisnivå, i och med att jag både kan tänka mig att köpa riktigt billigt, mellan ca 1' - 3' kr, i någon slags mellanklass mellan 4' - 6' kr, och spelare mellan 7' - 10' kr.
Det blir ju olika slags ljudkvalitet, och olika slags köp med olika slags mål beroende på vilken prisklass man väljer. Det är alltid kul att spara pengar genom att köpa billigt, men det kan också vara kul att mer seriöst investera vid vissa tillfällen.
Det som tar emot i att investera väldigt mycket i en spelare, är att de knappast är lika slitstarka som förstärkare exempelvis, utan förr eller senare går lasern. Att köpa en ny kanske inte går, eller är så dyrt att det är meningslöst.
Min musiksmak är den romantiska och melodiska delen av klassisk musik, lite jazz, lite äldre popmusik fram till mitten på 1970-talet ungefär, instrumentalt med akustiska instrument samt vokalister.
Tja, om någon vill föra allmänna resonemang eller rent av ge konkreta råd utifrån min ytterst allmänna beskrivning, vore det tacksamt!
Mvh Greensleeves