Öhman och mjuka fötter m.m.

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

torig

Inläggav torig » 2009-06-29 20:40

Svante skrev:Vid resonans är högtalaren extremt lättrörlig. Precis som det är lätt att gunga barnen med gungans resonansfrekvens är det lätt att gunga högtalaren med dess resonansfrekvens. Ligger den vid låga frekvenser (mjukfötter) blir den lätt att gunga med handen, men musiken har inga så låga frekvenser, så då står den still. Lägger man den vid högre frekvenser (spikar) kommer musiken att knuffa igång den.

Bra förklaring Svante! Det var väl det jag upptäckte när jag satte SD-fötter på Linn Kan. Högtalaren i sig vibrerade mycket mindre, men stod dock "fast som en klippa" (den vippade inte alls när jag rörde på den). Man kände knappt några vibrationer i högtalarlådan, men så är det ju en sluten låda.

/mvh

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2009-06-29 21:48

torig skrev:Angående diskussionen om mjukfötter och spikes, vill jag passa på att delge er mina erfarenheter.

Jag har också testat med både SD-fot och spikes och fått blandade resultat. Förutsättningen för mig är att golven är av parkett. Då (rad)huset är byggt 1963, så är det samtidigt rätt svajigt.

Jag har testat Linn Kan 1 med både spikes och SD-kuddar och då menar jag mellan högtalaren och stativet. Mot golv så var vid båda tillfällena Soundcare spikfötter monterade. Jag upplevde en klart positiv förbättring med SD-kuddarna. Med spikarna kunde jag känna att både högtalaren och stativen vibrerade. Med SD-kuddarna var det betydligt mindre eller inga vibrationer vid normala lyssningsnivåer. Den påtagligt största förbättringen upplevde jag i diskanten. Överhuvudtaget blev ljudet klarare i mina gamla Linn Kan jämfört då de stog på spikes.

Jag har också provat med SD-kuddar under mina Linn Espek. Där blev det tvärtom sämre än med spikes/Skeets. Jag upplevde ljudet som luddigare än innan. Nu är ju Espek så konstruerade att dess stativ ska skruvas fast i högtalaren samtidigt som Sonic Design rekommenderar sina kuddar MELLAN högtalare och stativ. En annan stor nackdel (som jag upplevde det, mer om det senare), var att mina Espek stod och vippade hela tiden när de stod på SD-kuddarna. Jag noterade också att högtalarna (lådan) vibrerade mer med SD-kuddar än med spikes. Jag noterade också att det är mycket viktigt att skruva åt stativet hårt i högtalaren och göra detta med jämna mellanrum. SD-kuddar köper man ju viktanpassade och de första jag provade var för högtalare inom intervallet 12-28 kg. Då Espek väger 26 kg, trodde jag att det skulle bli bättre om jag provade med SD-kuddar avpassade för högtalare mellan 28-50 kg, men det hjälpte inte. Mina Espek stod och vippade oavsett var jag placerade SD-kuddarna.

Jag har till min lilla anläggning nu köpt ett par Ino Audio piP som ”ombyte” till mina Linn Kan. De står på de av Ino Audio rekommenderade Atacama-stativen och med Ino Audios speciella bottenplatta med fyra hål utfrästa passande Ino Audios specialdesignade SD-kuddar på samt med spikes mellan stativ och golv (enligt rekommendationer).

piP spelar i en helt annan division än de över 20 år äldre Linn Kan (fattas bara annat). Men döm om min förvåning, piP vippar också om man rör vid dom. Högtalaren vibrerar också rätt kraftigt när man spelar på dom. Ska väl vara så eftersom de är av basreflextyp (Linn Kan var helt stumma). Lägger jag handen på stativet, så känns inga vibrationer. Men jag känner vibrationer i mitt databord som står bredvid (då spelar jag inte särdeles högt) och jag känner vibrationer i mitt Corras ”stereomöbel” (står på Soundcare-fötter).

Jag vet inte vilka effekter piP:arnas rörelser får för själva musiken, men nog fortplantas vibrationer från högtalarna och till omgivningen. Men piP låter ju fruktansvärt bra och de är ju konstruerade med mjukfötter som underlag, så det kanske inte spelar någon roll i detta fallet. Enligt min mening så tror jag att högtalare som är konstruerade med spikes också generellt låter bättre med spikes, men man kan aldrig veta vilket mitt test med Linn Kan visar. Men det var ju ett test i MITT hem och med MINA förutsättningar.

Intressanta iaktagelser!

Att piP spelar i en annan division förvånar mig inte, inte bara på ålderskillnaden utan därför att Linn Kan helt enkelt är en dålig högtalare. Den må leverera "sväng" men i princip på bekostnad av allt annat.

/ B

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-06-29 22:01

Flint skrev:
MagnusÖstberg skrev:
Flint skrev:
JanBanan skrev:
rikkitikkitavi skrev:jag skall ha semester snart, är det värt att läsa genom denna tråden som alla verkar ha skrivit något i nu? vill ju inte vara avvikande...

Välj din motståndare. Sen är det bara att köra så det ryker!

Ja, det handlar mest om vilken pålkransteknik man föredrar.
Som att ställa hyreshus på spikfötter ner till urbärget eller på mjuka kuddar.
Stora stötdämpare används i jordbävningsområden för att huset skall stå rimmligt stilla när stora jordbävningsguden kommer på besök. Häftiga lösningar, kopplade till sandlager.

Där kan man snacka om att tom. planeten jorden lirar lågbas så det räcker och blir över. Vi bor kanske på en sån där drogad ravejord man läser om i kvällstidningarna.
Ja, mer bas än jag vill uppleva...
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-06-29 22:03

meanmachine skrev:
MagnusÖstberg skrev:
Flint skrev:
JanBanan skrev:
rikkitikkitavi skrev:jag skall ha semester snart, är det värt att läsa genom denna tråden som alla verkar ha skrivit något i nu? vill ju inte vara avvikande...

Välj din motståndare. Sen är det bara att köra så det ryker!

Ja, det handlar mest om vilken pålkransteknik man föredrar.
Som att ställa hyreshus på spikfötter ner till urbärget eller på mjuka kuddar.
Stora stötdämpare används i jordbävningsområden för att huset skall stå rimmligt stilla när stora jordbävningsguden kommer på besök. Häftiga lösningar, kopplade till sandlager.

Ahhha. Ett liljeholmes gick just upp. Man bör för att nå hifinirvana, om man får tro tråden, bo i ett Jordbävningshus, frikopplat från mark medels stora gigantiska SD-fötter. Ett nytt koncept kanske, typ avLTS hus (korthus?) med SD fötter under. :wink:

Husen är mer byggda så för att man skall ha en chans att överleva, och jag tror inte man haft den minsta tanke på ljudåtergivning ;)
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Pettersson

Inläggav Pettersson » 2009-06-29 22:09

Bill50x skrev:
torig skrev:Angående diskussionen om mjukfötter och spikes, vill jag passa på att delge er mina erfarenheter.......................... Men det var ju ett test i MITT hem och med MINA förutsättningar.

Intressanta iaktagelser!

Att piP spelar i en annan division förvånar mig inte, inte bara på ålderskillnaden utan därför att Linn Kan helt enkelt är en dålig högtalare. Den må leverera "sväng" men i princip på bekostnad av allt annat.

/ B

Om man använder båda metoderna då?

Om man t.ex. har tre stödpunkter, två i framkant (med sd-fötter) och en stödpunkt i bakkant med en spike i samma nivå ?

mvh
2:a tons dist..javisst :-)
Marten svansen....mina åsikter är mina egna
å de´ är resan som är målet...

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-06-29 22:17

Pettersson skrev:
Bill50x skrev:
torig skrev:Angående diskussionen om mjukfötter och spikes, vill jag passa på att delge er mina erfarenheter.......................... Men det var ju ett test i MITT hem och med MINA förutsättningar.

Intressanta iaktagelser!

/ B

Om man använder båda metoderna då?

Om man t.ex. har tre stödpunkter, två i framkant (med sd-fötter) och en stödpunkt i bakkant med en spike i samma nivå ?

mvh

Då kommer man att få en låg resonansfrekvens, dock inte så låg som utan spik, och audiofrekvens ljud kommer att kopplas till parketten, dock inte lika kraftigt som med bara spik.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2009-06-29 22:28

Inga synergi/antisynergi-effekter alltså ? :D
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-06-29 22:36

Laila skrev:Inga synergi/antisynergi-effekter alltså ? :D

Nja, man får lite av det dåliga från båda, kan man väl säga. Eller av det som motståndarna kritiserar iaf.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Falkis
Forumpoet

Inläggav Falkis » 2009-06-29 23:05

Bild

Uppkast! (Den som vill ha den fina lådan får den..)

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2009-06-29 23:13

Jag kom på en väldigt kul sak när jag kollar den här debatten. Jag vill inte veta sanningen om HiFi. Jag vill meka, tro och tycka lite hur som helst. Och jag vill byta prylar och ha förhoppningar och packa upp kartonger och känna nylukten och koppla och vrida på lådorna och tycka att nu blev det bättra och känna att det här är precis lika roligt idag som det var när jag köpte första stereon 1971. Jag vill inte veta vilken typ av fot som är rätt att använda. Jag vil ha kul med prylarna. Det har den här debatten visat mig.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2009-06-29 23:19

Falkis skrev:Uppkast! (Den som vill ha den fina lådan får den..)

Med komponenter? Då tar jag den direkt (om jag får)! Den är ju som en dröm: en sommardröm. Jag känner mig som 14 igen när jag ser en sån!

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-06-29 23:21

DQ-20 skrev:
Falkis skrev:Uppkast! (Den som vill ha den fina lådan får den..)

Med komponenter? Då tar jag den direkt (om jag får)! Den är ju som en dröm: en sommardröm. Jag känner mig som 14 igen när jag ser en sån!

/DQ-20

Jag med. Jag hade en kompis som hade en sån där och jag var sååå avis.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2009-06-29 23:22

Flint skrev:Jag kom på en väldigt kul sak när jag kollar den här debatten. Jag vill inte veta sanningen om HiFi. Jag vill meka, tro och tycka lite hur som helst. Och jag vill byta prylar och ha förhoppningar och packa upp kartonger och känna nylukten och koppla och vrida på lådorna och tycka att nu blev det bättra och känna att det här är precis lika roligt idag som det var när jag köpte första stereon 1971. Jag vill inte veta vilken typ av fot som är rätt att använda. Jag vil ha kul med prylarna. Det har den här debatten visat mig.

Jag kan till viss del dela din uppfattning: vetenskap suger för det mesta. Det är mer ett nödvändigt ont. Anti-vetenskap gillar jag dock inte. Bättre ducka än att aktivt bekämpa.

/DQ
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Falkis
Forumpoet

Inläggav Falkis » 2009-06-29 23:24

Tyvärr, det är en fiktiv låda för den som vill förbättra sin el-kunskap.

En riktig, med äkta järnspån: http://www.dicaform.se/website.aspx?displayid=26640

Em-Ve-Håå...

Falkicee

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-06-29 23:25

Flint skrev:Jag kom på en väldigt kul sak när jag kollar den här debatten. Jag vill inte veta sanningen om HiFi. Jag vill meka, tro och tycka lite hur som helst. Och jag vill byta prylar och ha förhoppningar och packa upp kartonger och känna nylukten och koppla och vrida på lådorna och tycka att nu blev det bättra och känna att det här är precis lika roligt idag som det var när jag köpte första stereon 1971. Jag vill inte veta vilken typ av fot som är rätt att använda. Jag vil ha kul med prylarna. Det har den här debatten visat mig.

Hmm, men det låter ändå som att du vill ta reda på "hur det är"? Fast du vill göra det själv, liksom, du vill inte att någon ska tala om för dig "hur det är"?

Eller?

Jag tycker isf att det är beundransvärt, alltför många är tvärtom. Det vill bara att någon ska tala om för dem hur det är, men inte prova själva.

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2009-06-29 23:28

Flint skrev:Jag kom på en väldigt kul sak när jag kollar den här debatten. Jag vill inte veta sanningen om HiFi.

Pyttsan heller, du vill blindtesta. Eller åtminstone vill du att jag ska göra det. :D

Falkis
Forumpoet

Inläggav Falkis » 2009-06-29 23:28

Det där är någon form av psykologi, som jag inte minns. Men det handlar väl om att man inte vågar leda sig själv, utan vill gömma sig bakom andra för att det känns tryckt att vara en i mängden. Vad fan var det nu det var... Man vill underkasta sig, för att känna sig trygg. Det heter något ismigt och fint på fikonspråket. Men det har jag glömt Frid vare med eder, F.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2009-06-29 23:29

DQ-20 skrev:Jag kan till viss del dela din uppfattning: vetenskap suger för det mesta. Det är mer ett nödvändigt ont. Anti-vetenskap gillar jag dock inte. Bättre ducka än att aktivt bekämpa.

/DQ

Håller med men i en sån här ren hobby tycker jag alltför "mycket" vetenskap har så stor funktion att fylla. Det är annat inom t.ex. sjukvård.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2009-06-29 23:31

Magnuz skrev:
Flint skrev:Jag kom på en väldigt kul sak när jag kollar den här debatten. Jag vill inte veta sanningen om HiFi.

Pyttsan heller, du vill blindtesta. Eller åtminstone vill du att jag ska göra det. :D

Haha. Jo det är lite delat. Visst är man nyfiken men det behöver inte klassas vetenskap för det.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2009-06-29 23:35

Goran_Rudling skrev:Bäste Jax och Svante,

För mig har det varit riktigt lärorikt att diskutera frågan om de två tonerna med er. Jag har med er hjälp hittat ett fel i ett av mina påståenden. Det roliga med upptäckten av felet är att det blir lite lättare att förklara varför spikfötter är bättre. Det hade jag absolut inte väntat mig. Återkommer till den förklaringen, men först till felet som ni hjälpt mig upptäcka.

Det är mycket glädjande att du har upptäckt ett fel i allt det du
skrivit, och de hedrar dig att du skriver det också.

Du hade kunna upptäcka både den tossigheten och många
andra, om du hade läst det jag skrivit.

I själva verket hade det räckt att du läst vad du själv skrivit(!),
för du har ju faktiskt själv om jag inte minns fel beskrivit hur det
låter när man stämmer en gitarr, och då verkade det som om du
förstod att det inte svajar utan att det svävar.

Men - innan du upptäckt alla de andra felen i allt det som du
skrivit (och de är MÅNGA) tror jag att du investerar din tid bättre i
att försöka upptäcka dem, lära dig mera om hur det är på
riktigt, och kanske till slut se världen som den är? :o :)

Det är mycket bättre än att du försöka krysta ihop ännu flera
vingliga metafysiska förklaringsmodeller för att spikfötter är bra
att ha under högtalarna, om man vill att de skall förmedla
musiken ursprungstroget. :?

Lycka till med kunskapsinhämtningen! Och med den fortsatta
identifikationen av alla dina vrångbilder som fortfarande leder
dig fel.

One done, the rest of them next, eller?

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2009-06-29 23:38, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2009-06-29 23:38

Svante skrev:

Hmm, men det låter ändå som att du vill ta reda på "hur det är"? Fast du vill göra det själv, liksom, du vill inte att någon ska tala om för dig "hur det är"?

Eller?

Jag tycker isf att det är beundransvärt, alltför många är tvärtom. Det vill bara att någon ska tala om för dem hur det är, men inte prova själva.

Det bottnar nog i en satans tjurighet skulle jag tro. Sen tycker jag att det är skitkul med det sociala grupparbetet. Jag får en satans inspiration när man bryter och baxar lite lagom hårt men så man fortfarande märker att det går framåt med stadiga steg och att man hjälps åt var och en på sitt sätt. Det är kul att lösa saker, inte att låsa dom.

Användarvisningsbild
Pettersson

Inläggav Pettersson » 2009-06-29 23:40

Svante skrev:
Laila skrev:Inga synergi/antisynergi-effekter alltså ? :D

Nja, man får lite av det dåliga från båda, kan man väl säga. Eller av det som motståndarna kritiserar iaf.

Men då får man väl lika mycket av det goda ....... :wink:

Flint skrev:..... Jag vill inte veta sanningen om HiFi. Jag vill meka, tro och tycka lite hur som helst. Och jag vill byta prylar och ha förhoppningar och packa upp kartonger och känna nylukten och koppla........

Nja vad är sanningen egentligen.. sanning från en som påstar sig ha forskat i detta men bara privat, ej inom den vetenskapliga världen (vilket inte behöver betyda något egentligen för resultatets riktighet), eller andra text massor från någon person som jag aldrig har hört talas om och deras påhejare....

mvh
2:a tons dist..javisst :-)
Marten svansen....mina åsikter är mina egna
å de´ är resan som är målet...

Användarvisningsbild
JanBanan
Inaktiverad

Inläggav JanBanan » 2009-06-29 23:40

Goldmund har ett koncept de kallar "Mechanical Grounding":

http://goldmund.com/technology/mechanicalgrounding/

Nån som vet nånting mer om detta?

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2009-06-29 23:46

Pettersson skrev:Nja vad är sanningen egentligen.. sanning från en som påstar sig ha forskat i detta men bara privat, ej inom den vetenskapliga världen (vilket inte behöver betyda något egentligen för resultatets riktighet), eller andra text massor från någon person som jag aldrig har hört talas om och deras påhejare....

mvh

Nej, nej. Jag har aldrig forskat. Känns löjligt att bara säga ordet. Jag har av ren nyfikenhet bara hattat lite hit och dit i intresset. Det är först i efterhand som jag ser att det nog fanns en liten röd tråd där i alla fall. Men målet har alltid varit att i första hand ha kul.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-06-29 23:51

JanBanan skrev:Goldmund har ett koncept de kallar "Mechanical Grounding":

Jag vet inte vad de menar med det, men det luktar mekanisk-elektrisk analogi.

I en impedansanalogi innebär det att kraften är noll, vilket väl skulle innebära att en pryl är fri att röra sig hur mycket som helst utan att det blir någon kraft.

I en admittansanalogi innebär det i stället att hastigheten är noll, dvs prylen är fixerad och kan inte röra sig.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-06-29 23:53

Flint skrev:
Pettersson skrev:Nja vad är sanningen egentligen.. sanning från en som påstar sig ha forskat i detta men bara privat, ej inom den vetenskapliga världen (vilket inte behöver betyda något egentligen för resultatets riktighet), eller andra text massor från någon person som jag aldrig har hört talas om och deras påhejare....

mvh

Nej, nej. Jag har aldrig forskat. Känns löjligt att bara säga ordet. Jag har av ren nyfikenhet bara hattat lite hit och dit i intresset. Det är först i efterhand som jag ser att det nog fanns en liten röd tråd där i alla fall. Men målet har alltid varit att i första hand ha kul.

Numera börjar skolbarnen forska i första klass...

Användarvisningsbild
Britt-Gunnar

Inläggav Britt-Gunnar » 2009-06-29 23:54

Falkis skrev:Bild

Uppkast! (Den som vill ha den fina lådan får den..)

en sådan har jag haft, jag tyckte han såg dum ut som fixade allt medan jag i princip bara kunde göra mönster med järnfilspån och magnet :x
edit, det var dock kul att sätta tungan på baterriet :P :P :P

Användarvisningsbild
Stehpan

Inläggav Stehpan » 2009-06-29 23:57

Jag har börjat läsa på länken, klart intressant!
Skall läsa mer imorgon bitti.

God natt :wink:

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2009-06-30 00:01

Jag har kört detta koncept sen -72, men letar fortfarande efter bästa jordpunkt. Ställde t o m en seriös fråga om detta men insåg efter hand att inte ens vetenskapsmaffian hade en susning om jord och dess betydelse för välljud. :(
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2009-06-30 00:03

Det är viktigt att förstå skillnaderna mellan hur saker som vibrerar behöver
relatera till en mekanisk jordpunkt eller kan skadas av att göra det, och hur de
som utsätts för yttre vibrationer kan dra nytta av olika relationer till "fasta
punkter".

För att inte tala om hur vissa mekaniska jordpunkter inte alltid är så bra, utan
de kan vara MYCKET mekaniskt smutsiga.

Inte helt olikt elektriska jordpunkter.

Många system har bäst förutsättningar att arbeta ostört och harminiskt när
de är frisvävande.

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2009-06-30 00:17, redigerad totalt 3 gånger.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi