Moderator: Redaktörer
Falkis skrev:Det där är någon form av psykologi, som jag inte minns. Men det handlar väl om att man inte vågar leda sig själv, utan vill gömma sig bakom andra för att det känns tryckt att vara en i mängden. Vad fan var det nu det var... Man vill underkasta sig, för att känna sig trygg. Det heter något ismigt och fint på fikonspråket. Men det har jag glömt Frid vare med eder, F.
Objektivisten skrev:JanBanan skrev:Goldmund har ett koncept de kallar "Mechanical Grounding":
http://goldmund.com/technology/mechanicalgrounding/
Nån som vet nånting mer om detta?
Jag har kört detta koncept sen -72, men letar fortfarande efter bästa jordpunkt. Ställde t o m en seriös fråga om detta men insåg efter hand att inte ens vetenskapsmaffian hade en susning om jord och dess betydelse för välljud.
Flint skrev:nilsviktor skrev:Det behövs inga argument. Du tycker som du gör på dina grunder och andra tycker som de gör på sina grunder. Återigen, behöver du ett blindtest för att få bekräftat eller förkastat det du tycker, så tycker jag att du ska ordna ett. Det riktigt intressanta här, och det som tråden ju egentligen kommit att handla om, är ju de fysikaliska förutsättningarna för spikes resp. mjukfötter. Här har ju Rudling en hel del att ta igen för att återupprätta sitt anseende.Flint skrev:Motivera istället på vilken grund du anser jag har fel.
Så du tycker alltså inte att bt brukar krävas från faktafalangen här när det blir tal om subjektivt tyckande om t.ex. en kabels inverkan på ljudet. Jag tror att du har missat något.
Svante skrev:Flint skrev:Pettersson skrev:Nja vad är sanningen egentligen.. sanning från en som påstar sig ha forskat i detta men bara privat, ej inom den vetenskapliga världen (vilket inte behöver betyda något egentligen för resultatets riktighet), eller andra text massor från någon person som jag aldrig har hört talas om och deras påhejare....
mvh
Nej, nej. Jag har aldrig forskat. Känns löjligt att bara säga ordet. Jag har av ren nyfikenhet bara hattat lite hit och dit i intresset. Det är först i efterhand som jag ser att det nog fanns en liten röd tråd där i alla fall. Men målet har alltid varit att i första hand ha kul.
Numera börjar skolbarnen forska i första klass...
Svante skrev:torig skrev:Men samtidigt kommer ju funderingen, om den vippar när jag rör den lite lätt, vad händer då när högtalarkonerna rör sig. Det kanske inte har någon betydelse enär jag misstänker att piP är konstrurerad utifrån att mjukfötter ska användas.
Det är precis det som hela den här tråden handlar om!
Högtalaren som "vippar lätt" vid de låga frekvenserna som man kan påföra med handen står faktiskt mer stilla vid de hörbara frekvenserna, eftersom man med spikar flyttar upp en resonans i det hörbara området.
Vid resonans är högtalaren extremt lättrörlig. Precis som det är lätt att gunga barnen med gungans resonansfrekvens är det lätt att gunga högtalaren med dess resonansfrekvens. Ligger den vid låga frekvenser (mjukfötter) blir den lätt att gunga med handen, men musiken har inga så låga frekvenser, så då står den still. Lägger man den vid högre frekvenser (spikar) kommer musiken att knuffa igång den.
...fast bara litegrann. Man ska minnas att detta är småsaker, men ska man ändå välja den bättre av mjuk- och hårdfot så går segern till den mjuka.
Och en större anledning till att den vinner är att den hårda foten leder ner ljud i golvet och golvet sjunger (på ett sätt som högtalarkonstruktören inte kan ha haft en susning om).
Objektivisten skrev:Alltså, problemet med blindtest är att det strider mot allt förnuft. Man lyssnar inte blint hemma, så enkelt är det.
Fytrius skrev:mike34 skrev:
Det beror lite på "vad" man är när man drattar i så att säga.
En bakelitkula studsar extremt bra mot ett betonggolv.
Precis. Jag misstänker att det hela blir rätt avancerat om man ska få klarhet i detta. Kanske för mycket OT?
Objektivisten skrev:Alltså, problemet med blindtest är att det strider mot allt förnuft. Man lyssnar inte blint hemma, så enkelt är det.
IngOehman skrev:Åjo, nog kan vi mäta hastigheten som kulan påverkar jorden med allt. För att
inte tala om kulan rörelsemängd som den påverkar jordklotet med.
Det som är väldigt mycket svårare att registrera är den förändring av jordens
rörelsemängd som kulans impakt åstadkommer.
Så... är du full nu igen? Om så, är det någe gott du smuttar på?
torig skrev:Angående diskussionen om mjukfötter och spikes, vill jag passa på att delge er mina erfarenheter.
Jag har också testat med både SD-fot och spikes och fått blandade resultat. Förutsättningen för mig är att golven är av parkett. Då (rad)huset är byggt 1963, så är det samtidigt rätt svajigt.
Jag har testat Linn Kan 1 med både spikes och SD-kuddar och då menar jag mellan högtalaren och stativet. Mot golv så var vid båda tillfällena Soundcare spikfötter monterade. Jag upplevde en klart positiv förbättring med SD-kuddarna. Med spikarna kunde jag känna att både högtalaren och stativen vibrerade. Med SD-kuddarna var det betydligt mindre eller inga vibrationer vid normala lyssningsnivåer. Den påtagligt största förbättringen upplevde jag i diskanten. Överhuvudtaget blev ljudet klarare i mina gamla Linn Kan jämfört då de stog på spikes.
Jag har också provat med SD-kuddar under mina Linn Espek. Där blev det tvärtom sämre än med spikes/Skeets. Jag upplevde ljudet som luddigare än innan. Nu är ju Espek så konstruerade att dess stativ ska skruvas fast i högtalaren samtidigt som Sonic Design rekommenderar sina kuddar MELLAN högtalare och stativ. En annan stor nackdel (som jag upplevde det, mer om det senare), var att mina Espek stod och vippade hela tiden när de stod på SD-kuddarna. Jag noterade också att högtalarna (lådan) vibrerade mer med SD-kuddar än med spikes. Jag noterade också att det är mycket viktigt att skruva åt stativet hårt i högtalaren och göra detta med jämna mellanrum. SD-kuddar köper man ju viktanpassade och de första jag provade var för högtalare inom intervallet 12-28 kg. Då Espek väger 26 kg, trodde jag att det skulle bli bättre om jag provade med SD-kuddar avpassade för högtalare mellan 28-50 kg, men det hjälpte inte. Mina Espek stod och vippade oavsett var jag placerade SD-kuddarna.
Jag har till min lilla anläggning nu köpt ett par Ino Audio piP som ”ombyte” till mina Linn Kan. De står på de av Ino Audio rekommenderade Atacama-stativen och med Ino Audios speciella bottenplatta med fyra hål utfrästa passande Ino Audios specialdesignade SD-kuddar på samt med spikes mellan stativ och golv (enligt rekommendationer).
piP spelar i en helt annan division än de över 20 år äldre Linn Kan (fattas bara annat). Men döm om min förvåning, piP vippar också om man rör vid dom. Högtalaren vibrerar också rätt kraftigt när man spelar på dom. Ska väl vara så eftersom de är av basreflextyp (Linn Kan var helt stumma). Lägger jag handen på stativet, så känns inga vibrationer. Men jag känner vibrationer i mitt databord som står bredvid (då spelar jag inte särdeles högt) och jag känner vibrationer i mitt Corras ”stereomöbel” (står på Soundcare-fötter).
Jag vet inte vilka effekter piP:arnas rörelser får för själva musiken, men nog fortplantas vibrationer från högtalarna och till omgivningen. Men piP låter ju fruktansvärt bra och de är ju konstruerade med mjukfötter som underlag, så det kanske inte spelar någon roll i detta fallet. Enligt min mening så tror jag att högtalare som är konstruerade med spikes också generellt låter bättre med spikes, men man kan aldrig veta vilket mitt test med Linn Kan visar. Men det var ju ett test i MITT hem och med MINA förutsättningar.
/mvh
IngOehman skrev:
"...på ett sätt som högtalarkonstruktören inte kan ha haft en susning om"
Tycker på sätt och vis att det är en sorts nyckelfras, en att reflektera över
är man hör någon säga att en högtalare är "konstruerad för att stå på
spikes".
Det finns ingen högtalare som är det.
Flint skrev:Jag kom på en väldigt kul sak när jag kollar den här debatten. Jag vill inte veta sanningen om HiFi. Jag vill meka, tro och tycka lite hur som helst. Och jag vill byta prylar och ha förhoppningar och packa upp kartonger och känna nylukten och koppla och vrida på lådorna och tycka att nu blev det bättra och känna att det här är precis lika roligt idag som det var när jag köpte första stereon 1971. Jag vill inte veta vilken typ av fot som är rätt att använda. Jag vil ha kul med prylarna. Det har den här debatten visat mig.
Flint skrev:Jag kom på en väldigt kul sak när jag kollar den här debatten. Jag vill inte veta sanningen om HiFi. Jag vill meka, tro och tycka lite hur som helst. Och jag vill byta prylar och ha förhoppningar och packa upp kartonger och känna nylukten och koppla och vrida på lådorna och tycka att nu blev det bättra och känna att det här är precis lika roligt idag som det var när jag köpte första stereon 1971. Jag vill inte veta vilken typ av fot som är rätt att använda. Jag vil ha kul med prylarna. Det har den här debatten visat mig.
Svante skrev:Objektivisten skrev:Alltså, problemet med blindtest är att det strider mot allt förnuft. Man lyssnar inte blint hemma, så enkelt är det.
Har du aldrig slutit ögonen för att bättre kunna koncentrera dig på ljudet/musiken och känna dig förflyttad till en annan plats?
Det utnyttjar precis samma fenomen; man stänger av synintryck och annat störande för att bara ta till sig ljudet.
Britt-Gunnar skrev:en sådan har jag haft, jag tyckte han såg dum ut som fixade allt medan jag i princip bara kunde göra mönster med järnfilspån och magnet
edit, det var dock kul att sätta tungan på baterriet![]()
![]()
Hum skrev:Vad var det för något du köpte då?
Bill50x skrev:Flint skrev:... Sen en Lenco L75 för 536:- den 1/9-70
Det var dyrt. De billigaste affärerna sålde för 475:- (med Shure M75)
/ B
Flint skrev:Jag köpte inte allt direkt. Först en vidrig förstärkare Heathkit AA14. En byggsats för 470:-. Sen en Lenco L75 för 536:- den 1/9-70, och för att komplettera - ett par Carlsson OA4 för 400:-. Det var ett sänkt pris. Butiken kunde inte sälja dom utan reade ut dom via en klasskompis
Diskussioner om den tiden fortsätts lämpligen på HiFi-nekrofilavdelningen.
Richard skrev:IngOehman skrev:
"...på ett sätt som högtalarkonstruktören inte kan ha haft en susning om"
Tycker på sätt och vis att det är en sorts nyckelfras, en att reflektera över
är man hör någon säga att en högtalare är "konstruerad för att stå på
spikes".
Det finns ingen högtalare som är det.
Även om jag håller med dig i mycket, så gör jag det inte i detta fall.
Jag tror att linn säkerligen utvecklar sina högtalare ( åtminstone de nyare, från -90 och framåt ) med spikfötterna monterade. Du har rätt i att olika golv kan påverka spikesens inverkan i det hörbara området. En ostabil parkett sjunger ju med mera med än ett stabilt betonggolv. Det jag dock menar har en likadan betydelse, oavsett golvmaterial, är de stämgaffelresonanser som strålar rakt in i mellanregistret och nedre basområdet. Som färgar ljudet. Jag tycker det är hörbart. Det blir en "krydda" som försvinner om man tar bort spikesen.
petersteindl skrev:Göran, jag åker om 2 timmar till Kina. Är borta en vecka.
IngOehman skrev:Nejdå, det är inte komplicerat alls (eller det är det förstås*, men om man
förenklar en liten, liten smula så blir det hur enkelt som helst).
(....)
Hängde ni med?
Vh, iö
Flint skrev:Jag kom på en väldigt kul sak när jag kollar den här debatten. Jag vill inte veta sanningen om HiFi. Jag vill meka, tro och tycka lite hur som helst. Och jag vill byta prylar och ha förhoppningar och packa upp kartonger och känna nylukten och koppla och vrida på lådorna och tycka att nu blev det bättra och känna att det här är precis lika roligt idag som det var när jag köpte första stereon 1971. Jag vill inte veta vilken typ av fot som är rätt att använda. Jag vil ha kul med prylarna. Det har den här debatten visat mig.
m_persson79 skrev: Nytillkommande Linn-folk som supporterar en marknadsföringstråd som denna? Har i.a.f. aldrig sett Linn så mycket som i denna tråden på mycket länge. Linn tundem är ju bara crap och ormolja för att generera max business, borde inte diskuteras seriöst på ett riktigt forum för ljudåtergivning.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 20 gäster