Varför "essar" s-en?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Varför "essar" s-en?

Inläggav Max_Headroom » 2004-12-06 20:38

Ja, ni fattar va? Essen låter märkligt på nåt skumt sätt på vissa plattor. Varför är det så?
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Re: Varför "essar" s-en?

Inläggav Svante » 2004-12-06 20:44

Max_Headroom skrev:Ja, ni fattar va? Essen låter märkligt på nåt skumt sätt på vissa plattor. Varför är det så?

1. Högfrekvenshöjning. Fast det räcker nog inte.

2. Dist i högfrekvensen. Uppstår gärna vid pre- och de-emfas (diskanthöjning vid inspelningen, sänkning vid avspelningen), gör att diskanten lätt blir överstyrd. Märks speciellt på FM-radio med dålig mottagning.

3. Mikrofonen är för nära munnen, så att den blir "blåst på" av luftstrålen som kommer ur munnen. Besläktat med puffljud.

...eller valfria kombinationer av ovanstående.

Men det är ju bara vad jag tror. Och inte gör det något, det finns ju de-essrar. *duckar*
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-12-06 20:47

Kan bero på excessiv kompression eller limitering. För att råda bot på detta problem kör man ibland sången genom en de-esser. Olyckligt pålagt reverb kan också skapa detta problem.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-12-06 20:49

Reklamradion är ett bra exempel på extrema s-ljud, vilket beror på att man innan sändning kör signalen genom ett flertal seriekopplade kompressionsenheter. Som lax på löken brukar reklamradion justera kompressorernas tidskonstaner (attack och release) illa, varpå pumpeffekter ger sig till känna. 8O
-Innehar F-skattsedel-

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2004-12-06 21:07

Det går även att koppla till hifi-systemet som det avlyssnas genom.
Diskantelement av lägre kvalité i billiga högtalarkonstruktioner har en förmåga att förvränga s-ljuden förödande.

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2004-12-06 21:49

jag skulle vilja påstå att de flesta ess-ljud kommer av Svantes förklaring nummer 3.
Dogmatisk Mac-Taliban

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-12-06 21:52

Hej!

Fassst s blire ju inte sså mycket luft utav som ex agressiva f och p och sånt?

Mvh A*
Senast redigerad av Audiomanikern 2004-12-06 22:01, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-12-06 21:58

Audiomanikern skrev:Hej!

Fassst s blire ju inte sså mycket luft utav som ex agressiva f och, och mmm o sånt, elle :oops?

Mvh A*

Poängen är att vid ett "s" så bildas det en stråle luft från munnen. Den är besläktad med luftstrålen man kan få från en överstyrd basreflexport. Eller förstod jag inte A*-iskan nu?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-12-06 22:09

Hej!

Okej skulle bara kollA*! (8O!)

Mvh A*

Användarvisningsbild
Pelle

Inläggav Pelle » 2004-12-06 22:27

Jag hade mycket problem med skarpa ssss ljud
när jag använde scanspeak diskanter.

Nuförtiden är problemet bortblåst.

Beryllium :D

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2004-12-07 00:05

Morello, ursäkta en dumskalle(eller en som vill lära sig), vad betyder excessiv? Och snälla svara inte(som Öhman svarade i överlägsen stil att jag skulle slå upp det i en ordbok)
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
zvenzzon

Inläggav zvenzzon » 2004-12-07 00:10

Google säger "Omåttlig; överdriven"

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2004-12-07 00:11

mats skrev:Morello, ursäkta en dumskalle(eller en som vill lära sig), vad betyder excessiv? Och snälla svara inte(som Öhman svarade i överlägsen stil att jag skulle slå upp det i en ordbok)

Mats: Morello kanske har gått och lagt sig, så jag svarar istället (man är ju inte über-besserwieser för inte...).

Excessiv betyder överdriven, typ. Ordet härstammar troligen från latinet och finns i englskan (excessive) och franskan (excessif). Troligt är att det kommit till engelskan via franskan på något sätt.

Ett inlägg från Eder Mästare: Max Headroom

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-12-07 00:13

mats skrev:Morello, ursäkta en dumskalle(eller en som vill lära sig), vad betyder excessiv? Och snälla svara inte(som Öhman svarade i överlägsen stil att jag skulle slå upp det i en ordbok)

excessiv=överdriven
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-12-07 00:14

Max var snabbare 8)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
bosco

Inläggav bosco » 2004-12-07 00:27

Ibland tycker jag det låter som att själva mikrofonen är orsaken till missljudet. Finns det någon sanning i det? Varför jag tror det vet jag inte. :oops:

Att rekommendera någon att slå upp ett okänt ord i en ordbok är väl egentligen det bästa rådet man kan få? Då får man ju ett "perfekt" svar. Tycker inte det är en "överlägsen stil" alls.

Men sen beror det förstås på hur man säger det...

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-12-07 00:45

roger skrev:Ibland tycker jag det låter som att själva mikrofonen är orsaken till missljudet.

Tja, det är ju vanligt att mikrofoner har en bulle i frekvensgången vid 7-12 kHz. Är det dessutom så att den väser mycket när man blåser på den så är ju saken biff... :D

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2004-12-07 01:39

Eftersom jag vid det här laget har stor vana vid olika mikrofoner så har jag också stött på problemet flera gånger. Problemet kommer sig av att mikrofonen sitter väldigt nära och mitt framför munnen på sångerskan och i bland sångaren. Vissa röster har den här peaken i ess-ljuden och effekten ökar ju närmare man sätter micken. Om man nu skullle sätta micken lite vid sidan av munen så kan man slippa de här skarpa essen. Ett annat sätt är att använda en som Morello redan sagt...en deesser eller ännu hellre ett dynamiskt notchfilter med variabelt Q-värde.

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2004-12-07 08:43

Ja då har man lärt sig något nytt, tack svaret :D It feels good to be a red man. :D
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2004-12-07 10:45

Nagrania skrev:Eftersom jag vid det här laget har stor vana vid olika mikrofoner så har jag också stött på problemet flera gånger. Problemet kommer sig av att mikrofonen sitter väldigt nära och mitt framför munnen på sångerskan och i bland sångaren. Vissa röster har den här peaken i ess-ljuden och effekten ökar ju närmare man sätter micken. Om man nu skullle sätta micken lite vid sidan av munen så kan man slippa de här skarpa essen. Ett annat sätt är att använda en som Morello redan sagt...en deesser eller ännu hellre ett dynamiskt notchfilter med variabelt Q-värde.

Om nu problemen uppstår för att micen är för nära, varför i glödheta sätter man inte ett gunnebo stängsel mellan sångare/eska och mic så det helt eneklt inte går att komma för nära?

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2004-12-07 10:57

Kanske de som spelar in det och artisten, tycker det låter sensuellt och/eller cooolt :D

Användarvisningsbild
rqu

Inläggav rqu » 2004-12-07 11:27

varför i glödheta sätter man inte ett gunnebo stängsel mellan sångare/eska och mic så det helt eneklt inte går att komma för nära

Det blir nog inte så sensuellt sjunget med ett Gunnebostängsel i studion!

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2004-12-07 12:26

När man sätter en mick väldigt nära den som sjunger då vill man utnyttja den sensuella basförhöjningen som man får med en cardioidmikrofon. Man kanske använder dubbla puffskydd typ broderiring som då slår sönder eventuella luftpuffar. Men att sångarens ess-ljud sticker upp då hjälper det bara att sjunga eller tala lite vid sidan av membranet eller att använda någon typ av dynamiskt filter. Det är ofta också så att cardioidmikrofoner har en liten presencehöjning på ett par dB som gör att micken låter lite brightare. De mikrofoner som vanligen har den rakaste tonkurvan är dom med kulformad karaktäristik. Som det tidigare sagts i tråden kan det också bero på högtalaren som man lyssnar på...man kan ju också kolla med ett par hörlurar.

Användarvisningsbild
StudioSound

Inläggav StudioSound » 2004-12-07 13:24

Hvis man sysler med et SPL meter, vil man kunne se hvor let det er at opnå et meget højt lydtryk med præcis "S" lyde.

Mvh,
Karsten

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2004-12-07 14:03

Ett gott exempel på nära micken s-ljud borde väl vara Nirvana - Nevermind och låten: Something in the way.

Har man jobbiga s-ljud överlag så är det nog inte skivorna det handlar om. ;)
Glöm inte #faktiskt.se @ quakenet :). IRC är ju trots allt IRC.

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2004-12-07 14:09

Jo visst är det så. Man kan se den här nivåförhöjningen med ett FFT instrument och med hjälp av den analysen vet man precis var man ska sätta in det dynamiskafiltret. Just därför att den här nivåförhöjningen är begränsad så är det bättre med ett dynamisktfilter än med en de-esser som fungerar som ett dynamiskt lågpassfilter som kan förstöra mer än det hjälper.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2004-12-07 15:27

Förutom Svantes tre teser till orsak till "s-ljud" vill jag lägga till en fjärde:

4. (För) hög nivå i detta register vilket gör att efterföljande steg klipper.

Detta har jag tex själv hört tydligt på kassettspelare förr i tiden. Hade en gång i tiden en tre-huvuds Sony med spikrak frekvensgång till över 20 kHz. Men i princip gick bara akustiskt inspelad musik att spela med behållning. Pop, rock osv klippte i diskanten och gav just detta "essiga" ljud, oavsett vid vilken nivå jag spelade in på.

/ B

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2004-12-07 15:41

Kassettband är verkligen skräp. Noll dynamik. Man måste använda brusreducering och även om man gör det och spelar in på så låg volym att det brusar tydligt så distar det så fort det händer för mycket på samma gång. Det räcker med en liten djup baston eller ett basslag så får diskanten spelet.

Jag tror det handlar om mikrofonfenomen som nr 3. Det låter nästan aldrig naturligt, som när man hör en röst 1m ifrån ifall man använder en mik på nära håll. Det blir maxat på något sätt. Låter alldeles för fett. Samtidigt som man får med för mycket slaskljud, brus och akustik ifall man inte har miken precis intill munnen. Men en ensam mikrofon blir akustikljud som rent brus och oväsen eftersom rumsinformationen inte går att urskilja. Den blir sammanpackad i en dimension och därför påträngande. Är nog därför studios är så pass dämpade som de är, för att de ska kunna ha mikrofoner på lite längre avstånd. Vid liveframträdanden är det ännu mer viktigt att skärma av (ha mikrofonen nära) varför man alltid får ett strävare och fetare ljud.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2004-12-07 16:02

Martin; proximityeffekten.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2004-12-07 16:24

Bill50x nu är du inne på fel spår. En kassett är en kassett och då handlar det om överstyrningsmarginal för ju lägre hastighet bandet löper med ju lägre överstyrning tål ett analogt band. Man får väl antaga att man inte mixat musiken i studion på en kassettband och att det är det vi lyssnar på. 8O Sedan det här att spela in en vokalröst på en metersavstånd från mikrofonen... det skulle nog inte vara så kul att lyssna på. Annars är det så att om essen peakar så gör den det också på en metershåll men det hörs naturligtvis inte på ett sådant avstånd. Men som sagt det går att avhjälpa om man har dom rätta grejorna. Jag har själv ett dynamiskt filter i min rigg här hemma så jag bör väl veta det. Det är ju klart att man bör fixa essen i studion men många har bara en de-esser och dessutom är det ju lite bökigare att ställa in ett dynamiskt filter. Kolla spl dom har en analog burk med två inställningar male/female...den fungera väldigt bra man behöver bara ställa in tröskeln. http://www.soundperformancelab.com Jag har provat den här burken vid ett några tillfällen och den fungerar utmärkt. Ja det är konstig...så enkel men ändå så bra.

Nästa

Återgå till Generellt om hifi