JanBanan skrev:peetwa skrev:Jag ställer mig (och lite mätutrustning, dB mätare, mätmick m.m.) till förfogande om det skrer söder om HGB.
HGB? Var ligger det?
I jämnhöjd med HBG?

Söder om Helsingborg kan jag vara med.
Moderator: Redaktörer
Flint skrev:Hum skrev:Jag får tacka för upplysningarna!!!!! Jag förstår att du tillhör dom mycket "seriösa" här i världen eftersom du måste ha allt på pränt.
Jag är som sagt tvärt emot men vet i.o.m.d. att en blandning av ytterligheterna blir bäst, eftersom det blir lagom.
Har inte hunnit kolla läget fullt utom Lenco, nu kom jag på att min första var någon BO det är ta mig tusan första gången jag tänkt till ang. den på 40år.
En brummande sak vill jag minnas. Det var kul med en uppstånden nekto.
Har inte en aning om var den blev av, har nog den kvar fortfarande. Skulle vara kul att finna den i en låda.
Å du, jag beklagar att jag var för vass mot dig igår. Hoppas att ursäkten är accepterad. Jag var het eftersom jag var inne i en kul fas med testerna och tyckte att du störde förloppet med OT. Men nu vet vi kanske var vi har varann. OK.
sportbilsentusiasten skrev:DQ-20 skrev:sportbilsentusiasten skrev:En annan sak
Tonerna i en skala ligger tätare (i antal hz) ju lägre frekvensen är. Dvs en resonans påverkar fler noter om den finns längre ned...
Där gick det nog lite för fort...
/DQ
PS. En resonans som är en oktav bred är alltid en oktav bred och har därmed samma q-värde oavsett var den befinner sig. Q-värdet är kvoten mellan [s]bandbredden och resonansfrekvensen[/s] resonansfrekvensen och bandbredden.
Har jag talat om resonanser som alltid är en oktav?
Jag tänkte mig valfri resonans, typ en sådan som uppkommer beroende av hårdhet på fötter;allt från spikes till mjukisar...
Är ju trots allt det vi diskuterar i tråden.
Om jag fattat det hela rätt har "de som vet" skrivit att spikfötternas resonans har högre Q är mjukisfötternas resonans.
Är du med?
Goran_Rudling skrev:<B> Tankeexperiment som jag inte själv är riktigt klar över, hjälp önskas. </B>
Svante och Jax. Eftersom ni verkar kloka ska jag ge er ett problem som jag själv inte riktigt kan komma underfund med.
Ibland när man håller på med högtalare kommer man till problem där matematiken inte riktigt räcker till. Eller där man måste gå till en lite mer invecklad matematik. Ni kan tänka på nedanstående exempel i skön sol med en kall dryck av valfritt slag och ge mig förslag på hur jag bör tänka..
Goran_Rudling skrev:Vi har ett rör och en kolv som rör sig sinusformat i röret med en frekvens på 100 Hz. Röret är absolut exakt stilla. Skönt att vi i alla fall kan tänka oss att nåt står stilla. Kolven rör sig fram och tillbaka plus minus 0,5 cm. Topp till topp 1 cm
Goran_Rudling skrev:Om vi nu definierar den absoluta nollpunkten som den när kolven är i sitt bakersta läge, där kolven vänder riktning, hastigheten är noll. Detta är nu en nollpunkt för vågen. Den andra nollpunkten för vågen är plus 1 cm när kolven återigen har hastighet noll.
Goran_Rudling skrev:Ljudet rör sig med 344 m/s, som det gör en varm skön sommardag.
Goran_Rudling skrev:Från sitt bakersta läge rör sig kolven i 5 ms till sitt främre läge. Ljudpulsens framkant har under denna tid rört sig 1,72 meter från absoluta nollpunkten. Nollpunkten, där kolven nu har hastighet noll har flyttat sig 1 cm. Så den positiva vågen mellan sina nollpunkter är 1,71 meter lång.
Goran_Rudling skrev:När kolven sen rör sig tillbaka under 5 ms till sitt ursprungsläge kommer den generade negativa delen av vågen att bli 1,73 m lång. En 1,72 meter lång våg plus 1 cm till den nya nollpunkten.
Goran_Rudling skrev:Tillsammans är hela vågen 3,44 meter lång men den positiva och negativa delen är olika långa.
Goran_Rudling skrev:Det är korrekt att säga att vågen har en svängning om 100 Hz men matematiskt kan vi inte beskriva den som en ren sinussvängning eftersom positiva och negativa vågen är olika långa.
Goran_Rudling skrev:<B> Nu till del två i tankeexperimentet </B>
Om vi nu låter absoluta nollpunkten flyta. Vad tusan händer då?
Goran_Rudling skrev:Det innebär med nödvändighet att den genererade vågens nollpunkter kommer att flyta. Och de kommer att flyta på ett sådant sätt att utfrekvensen, sett över hela perioden, kommer att vara annorlunda än infrekvensen. I varje fall under ett insvängningsförlopp, start från noll rörelse på kolven, kommer inte bara den positiva och negativa vågen att vara olika långa de kommer att förändra sig tills någon form av jämvikt uppstår.
Goran_Rudling skrev:Och till det riktigt svåra. Om vi omväxlande spelar olika frekvenser, vad händer då?Goran_Rudling skrev:Det kommer alltid att finnas en FM-distorsion, men i praktiken (nu pratar jag om högtalare) är den försumbar jämfört med AM-komponenter. Dock är faktiskt FM-distorsionen lägst om högtalaren är helt flytande och har en alldeles för låg spjärnmassa.Ännu lägre blir den dock om man låter högtalarens register hanteras av många olika högtalarelement med branta delningar emellan.
Men som sagt - i praktiken är detta nog den minst viktiga av alla distorsionsformer som brukar vara på tapenten i diskussioner om högtalardistorsion, sett till faktisk hörbarhet (med valfria lyssningsmetoder).
Så man gör klokt i att titta noggrannare på de andra istället. I varje fall efter det att man kunnat konstatera hur det förhåller sig med det jag just berättade om.Goran_Rudling skrev:I det sistnämnda exemplet framstår det som logiskt att vi aldrig kommer att få att den inskickade signalen likna den utkommande vare sig sett över hela perioden eller över positiva och negativa vågdelar annat än av ”mekanisk” slump.
Åjo, liknar gör den allt. Så till den milda grad att de inte ens går att skilja med hörseln. Det är rätt bra det. Men helt identisk blir det inte.
Om man vill försöka sätta saker i perpektiv vill jag dock påminna om att det finns MÅNGA distorsionsformer, och även om man helt bortser ifrån de som yttrar sig till och med före membranets rörelse (alltså förstärkar-, motor- och membrandistorsion) så finns det gott om geometriska distorsionsmekanismer, som gör att även musik live faktiskt har lite olika övertonsfördelningar, beroende på var man sitter och lyssnar - i alla tre dimensioner faktiskt!
Man måste alltså sätta saker i perspektiv, om man vill klara ut vad som är problem och vad som inte är det. Man kan göra det rent filosofiskt, men kan korrelera allt man kan mäta och räkna ut med kunskaper om människans hörsel, och man kan göra praktiska lyssningsprov med uggestionseffekterna eliminerade.
Det är så jag arbetar.Goran_Rudling skrev:Vad ska vi ha för massrelation mellan kolven och röret för att vi bäst ska kunna återge insignalen?
Ungefär 1:1 eller "sämre" om man bara ser till grundtonens distorsion. Tittar man på FM-modulationen så är en glidande kvot bäst, alltså minimalt spjärn vid låga frekvenser (så att ljudet defakto trycks i väg av lådans bakstrycke snarar än av membranet som får stå stilla) och maximalt vid hög kvot (inom respektiva membrans arbetsområde) alltså maximalt spjärn*. Dock måste självklart de olika registrens element i det fallet även ha kabinett isärkopplade från varandra.
Den absoluta motsatsen till att ställa högtalare på spikfötter med andra ord.
I praktiken är dock som sagt problemet inte stort, och det brukar vara en mycket bättre lösning (med hänsyn till de viktigare (allvarligare) distorsionsfenomenen) att se till så att kvoten är minst några hundra gånger, och att använda ett genemsamt (tillräckligt styvt och dött) kabinett för alla (hela) register(ret). Och förstås att låta högtalaren vara flytande.
Goran_Rudling skrev:Om vi ökar rörets massa så att den blir oändlig kommer röret att vara någorlunda stilla i förhållande till kolven, det borde vi kunna enas om.
Inte någorlunda utan helt.
Men det beror ju på vad som får kolven att röra sig. Är det en kraft mellan kolven och röret, eller är det en kraft som påvekar kolven utan att ta spjär i röret. Jag förmodar att det är det förstnämnda efter att ha sett de du skrev här sist.Goran_Rudling skrev:Ytterligare ett problem. Kolvens massa är inte konstant. Den ”dynamiska” massan på kolven varierar med en faktor som bl.a. beror på kolvens hastighet i kvadrat. Jag menar att luftmotståndet och massan tillsammans ger en dynamisk massa.
Nej, så är det inte. Jag tror du blandar ihop med skillnaden mellan dynamisk balansering och statiskt balansering, kanske. Eller är det jag som inte är bekant med den där terminolgon bara?![]()
Däremot kan den (om det är en högtalarkolv) självklart uppvisa frekvensberoenden på grund av uppbrytning. Men annars så betraktar man massor som linjära inom den dynamiska mekaniken. Även om självklart röelseenergin är kvadratiskt proportionella mot hastigheten, men det har som sagt bara betydelse t ex i sammanhang där man har roterande rörelser med obalans och liknande.
Kanske blandar du ihop det med detta?Goran_Rudling skrev:Till sist, om vi sätter röret på spikfötter. Kommer kolven att se det som att vi ökar rörets massa eller att massan är densamma. Och hur ser kolven det med mjukfötter. Kommer kolven att se rörets massa som större eller densamma?
Richard skrev:Callisto skrev:IngOehman skrev:...Kulans vikt och hastighet är lätt att väga och mäta. Och det finns
bara ett jordklot (Tellus) och det vet vi ju hur mycket det väger,
nämligen ungefär 6*10^24 kg (även om det ökar i vikt en för-
färlig massa ton varje dag, 300 ungefär tror jag). (och även om
vi inte skulle veta det så är det ju också lätt att mäta upp)...
Vh, iö
En fråga Ingvar, du skriver att Jordens massa ökar 300 ton varje dag. Vad menar du egentligen?
Material från yttre rymden, samt från vårt eget solsystem bombarderar ständigt våran planet. Tex. kommer allt vårat vatten ihuvudsak från kometer. Eftersom allt liv har sitt ursprung i vattnet, så är det nog inte helt fel att säga att vi alla härstammar från yttre rymden.![]()
IÖ är tex. från planeten K-Pax.
Richard skrev:Själv härstammar jag från retoriklandet.
( Det finns bara ett jordklot, som kallas för tellus, men eftersom antalet planeter som med stor sannolikhet är rätt lika våran egen troligen kan räknas i miljontals i hela universum, så är jag rätt säker på att vi inte är ensamma därute ).
Bill50x skrev:Richard skrev:MattiasKarlsson skrev:sportbilsentusiasten skrev:Angående tune dem, jag har inbjudit en av de högljuddaste "supporters" att ta med sig sin f/e-certifierade CD till mig för lite tester mot min Linnspelare, men har ännu inte sett någon dyka upp.
Jag kan komma på två villkor!
1. Vi måste kunna nivåmatcha.
2. Det sker blint.
Är du med på detta så kan jag komma så får vi se om du kan tune dem fram din CD spelare.
Ja- bara dessa två kriterier är uppfyllda kan man ju lyssna på vilken musik som helst, och använda vilken lyssningsmetod som helst, "tunedem" eller "traditionell hifilyssning". Jag föreslår 10 lyssningar till någon musik som ni gillar. Mäta nivån med voltmeter vid högtalareterminalerna med en testskiva, tex Denon audio technical cd.
Kör man utan matchning av nivåerna så kan det eljest skilja upp till 3 db mellan olika cd-spelare.
Kom bara ihåg:
Testet visar dock bara vad som föredrogs, inte vad som färgar minst.
Nä. Testet visar också om man kan plocka ut en CD-spelare med hjälp av tunedem-metodiken. I alla fall om man ska tro på de som säger att det inte skiljer något "ljudmässigt" mellan olika cd-spelare.
/ B
Flint skrev:Stenberg skrev:Jahaja.
Vi blir bombarderade med över 4000 ingenjörer från rymden varje dag.
Man lär sig nytt hela tiden.
Det blir nog inte så farligt för dom kommer aldrig att komma överens om var dom ska landa.
Flint skrev:Stenberg skrev:Jahaja.
Det blir nog inte så farligt för dom kommer aldrig att komma överens om var dom ska landa.
Stenberg skrev:sportbilsentusiasten skrev:DQ-20 skrev:sportbilsentusiasten skrev:En annan sak
Tonerna i en skala ligger tätare (i antal hz) ju lägre frekvensen är. Dvs en resonans påverkar fler noter om den finns längre ned...
Där gick det nog lite för fort...
/DQ
PS. En resonans som är en oktav bred är alltid en oktav bred och har därmed samma q-värde oavsett var den befinner sig. Q-värdet är kvoten mellan [s]bandbredden och resonansfrekvensen[/s] resonansfrekvensen och bandbredden.
Har jag talat om resonanser som alltid är en oktav?
Jag tänkte mig valfri resonans, typ en sådan som uppkommer beroende av hårdhet på fötter;allt från spikes till mjukisar...
Är ju trots allt det vi diskuterar i tråden.
Om jag fattat det hela rätt har "de som vet" skrivit att spikfötternas resonans har högre Q är mjukisfötternas resonans.
Är du med?
Samma q-värde är lika bred* i oktaver räknat oavsett frekvens.
DVD-ai skrev:Flint skrev:Stenberg skrev:Jahaja.
Och Ingvar valde trots det stockholms området, det tackar vi för !
Goran_Rudling skrev:<B> Ett lyssningstest med Pioneer CD </B>
Ibland händer det när vi pratar med varandra att vi märker att vi har olika ståndpunkter. Och det händer då och då att vi inte alls förstår varandra. Så är det lite i denna fråga.
Normalt när jag har lyssnat på skillnader mellan spikfötter (stadigt uppsatta högtalare) och mjukfötter mindre stadigt uppsatta burkar har jag tyckt att skillnaden är så stor att det är extremt lätt att notera den. Så stor att jag brukar säga att om man inte hör det är man antingen tondöv eller lyssnar inte efter <i> kvalitativa </I> skillnader. Har mest lyssnat på olika Linnanläggningar. Yrkesskada.
Bara för att kontrollera hur mycket av detta man hör på en enklare anläggning har jag gjort följande experiment. På en enkel Pioneer DVD som man kan spela CD på satte jag på Dylans senaste skiva, Together through Life. CD var kopplade till en enkel Pioneer förstärkare. Högtalarna var ett par simpla Goodmans. Visserligen omsorgsfullt tätade så att det mer skulle påminna om en sluten låda. Anläggningen var noggrant uppsatt. (Läs lätta material under förstärkare och CD. Vettiga stativ med spikfötter mot golv etc.)
Mjukfötterna som användes under högtalarna var bitar av japansk kautschuk. Relativt simmiga. Ingen aning var resonansfrekvensen var. Spikfötterna var enkla M6 muttrar, 3 st. Jag spelade bara vänster kanal och använde endast en högtalare i rummet. Lyssnade på en låt, Jolene.
Kan man höra en stor skillnad på denna uppsättning?
Skillnaden mellan muttrar och kautschuk var mycket tydligt hörbar. Vad man föredrar kan tyckas vara en smaksak. Så här skulle jag beskriva skillnaderna.
Med mjukfötter blev ljudet väsentligt mindre vasst. I någon mening skulle jag beskriva ljuden som tydligare. Dylan lät mindre vass och skrovlig. Det blev snällare. Och musiken stod mer still.
Med muttrar lät det som det blev en basgång och att trummisen och basisten spelade tillsammans väsentligt bättre. En jätte skillnad musikaliskt. Dylan lät vassare och skrovligare men han sjöng ”ihop” med bandet. Gitarristen hängde på i en ”begriplig” tid. Inte bara att han spelade. Han lirade mer med bandet. Det svängde väsentligt mer.
Om det var så att det var två live-konserter med Dylan vi jämförde hade man sagt att konserten med muttrar var väsentligt bättre. Bandet var mer samspelt.
Det var visserligen inte bra i min mening för jag vet hur det kan låta. Men det musikaliska lyftet var tillräckligt stort för att dra slutsatsen att om man inte hör skillnaden så lyssnar man inte eller så är anläggningen riktigt dålig. Och jag drog också slutsatsen att om man lyssnar efter ljud som ”stör” (vasst ljud) så föredrar man mjukfötter. Om man lyssnar efter musikalisk kvalitet väljer man direkt spikfötter.
Spelade naturligtvis fler plattor. Det var inga som helst svårigheter att höra skillnaderna. De hördes tydligt även i angränsande rum. I nån mening nästan tydligare. Kanske är det för att i angränsande rum försvinner en del av den lite vassa diskanten och mer av musikens fundament är kvar.
Så till er som håller på och lyssnar. Lyssna på skillnaderna igen. Prova gärna att göra det från ett angränsande rum.
Flint skrev:DVD-ai skrev:Flint skrev:Stenberg skrev:Jahaja.
Och Ingvar valde trots det stockholms området, det tackar vi för !
Hur vet du att han inte blev utkvoterad?
IngOehman skrev:
Jag adderade dock en ytterst liten massa då jag använde, eftersom jag inte var stor. Min nuvarande kroppshydda på över 70 kg (hur gick det till!) [...]
meanmachine skrev:ALLA här har fel om vad bästa underlaget för en högtalare är och JAG har helt rätt så jag synar hela gänget och lägger mina 5ess på borde..
RAKT ned i sandlådan och där är precis var denna tråd hör hemma så alla ni egostinna gubbjävlar i medelåldern sug på denna.
![]()
enJohn skrev:IngOehman skrev:
Jag adderade dock en ytterst liten massa då jag använde, eftersom jag inte var stor. Min nuvarande kroppshydda på över 70 kg (hur gick det till!) [...]
Svaret till varför kroppshyddan tycks öka i vikt har du ju själv redan angett! Det regnar in rymskrot på jorden, vilket leder till att massan ökar och därmed ökar också jordens dragningskraft - och vips!![]()
...så väger man mer än man tyckte sig göra nyss.
![]()
/en john, över hundringen, som ber om ursäkt för OT
Goran_Rudling skrev:Vi har ett rör och en kolv som rör sig sinusformat i röret med en frekvens på 100 Hz. Röret är absolut exakt stilla. Skönt att vi i alla fall kan tänka oss att nåt står stilla. Kolven rör sig fram och tillbaka plus minus 0,5 cm. Topp till topp 1 cm
Om vi nu definierar den absoluta nollpunkten som den när kolven är i sitt bakersta läge, där kolven vänder riktning, hastigheten är noll. Detta är nu en nollpunkt för vågen. Den andra nollpunkten för vågen är plus 1 cm när kolven återigen har hastighet noll.
Ljudet rör sig med 344 m/s, som det gör en varm skön sommardag.
Från sitt bakersta läge rör sig kolven i 5 ms till sitt främre läge. Ljudpulsens framkant har under denna tid rört sig 1,72 meter från absoluta nollpunkten. Nollpunkten, där kolven nu har hastighet noll har flyttat sig 1 cm. Så den positiva vågen mellan sina nollpunkter är 1,71 meter lång.
När kolven sen rör sig tillbaka under 5 ms till sitt ursprungsläge kommer den generade negativa delen av vågen att bli 1,73 m lång. En 1,72 meter lång våg plus 1 cm till den nya nollpunkten.
Tillsammans är hela vågen 3,44 meter lång men den positiva och negativa delen är olika långa. Det är korrekt att säga att vågen har en svängning om 100 Hz men matematiskt kan vi inte beskriva den som en ren sinussvängning eftersom positiva och negativa vågen är olika långa.
Goran_Rudling skrev:
<B> Nu till del två i tankeexperimentet </B>
Om vi nu låter absoluta nollpunkten flyta. Vad tusan händer då?
Det innebär med nödvändighet att den genererade vågens nollpunkter kommer att flyta. Och de kommer att flyta på ett sådant sätt att utfrekvensen, sett över hela perioden, kommer att vara annorlunda än infrekvensen. I varje fall under ett insvängningsförlopp, start från noll rörelse på kolven, kommer inte bara den positiva och negativa vågen att vara olika långa de kommer att förändra sig tills någon form av jämvikt uppstår.
Goran_Rudling skrev:
Och till det riktigt svåra. Om vi omväxlande spelar olika frekvenser, vad händer då?
Goran_Rudling skrev:
I det sistnämnda exemplet framstår det som logiskt att vi aldrig kommer att få att den inskickade signalen likna den utkommande vare sig sett över hela perioden eller över positiva och negativa vågdelar annat än av ”mekanisk” slump.
Goran_Rudling skrev:
Vad ska vi ha för massrelation mellan kolven och röret för att vi bäst ska kunna återge insignalen? Om vi ökar rörets massa så att den blir oändlig kommer röret att vara någorlunda stilla i förhållande till kolven, det borde vi kunna enas om.
Goran_Rudling skrev:
Ytterligare ett problem. Kolvens massa är inte konstant. Den ”dynamiska” massan på kolven varierar med en faktor som bl.a. beror på kolvens hastighet i kvadrat. Jag menar att luftmotståndet och massan tillsammans ger en dynamisk massa.
Goran_Rudling skrev:
Till sist, om vi sätter röret på spikfötter. Kommer kolven att se det som att vi ökar rörets massa eller att massan är densamma. Och hur ser kolven det med mjukfötter. Kommer kolven att se rörets massa som större eller densamma?
Goran_Rudling skrev:<B> Ett lyssningstest med Pioneer CD </B>
Ibland händer det när vi pratar med varandra att vi märker att vi har olika ståndpunkter. Och det händer då och då att vi inte alls förstår varandra. Så är det lite i denna fråga.
Normalt när jag har lyssnat på skillnader mellan spikfötter (stadigt uppsatta högtalare) och mjukfötter mindre stadigt uppsatta burkar har jag tyckt att skillnaden är så stor att det är extremt lätt att notera den. Så stor att jag brukar säga att om man inte hör det är man antingen tondöv eller lyssnar inte efter <i> kvalitativa </I> skillnader. Har mest lyssnat på olika Linnanläggningar. Yrkesskada.
Bara för att kontrollera hur mycket av detta man hör på en enklare anläggning har jag gjort följande experiment. På en enkel Pioneer DVD som man kan spela CD på satte jag på Dylans senaste skiva, Together through Life. CD var kopplade till en enkel Pioneer förstärkare. Högtalarna var ett par simpla Goodmans. Visserligen omsorgsfullt tätade så att det mer skulle påminna om en sluten låda. Anläggningen var noggrant uppsatt. (Läs lätta material under förstärkare och CD. Vettiga stativ med spikfötter mot golv etc.)
Mjukfötterna som användes under högtalarna var bitar av japansk kautschuk. Relativt simmiga. Ingen aning var resonansfrekvensen var. Spikfötterna var enkla M6 muttrar, 3 st. Jag spelade bara vänster kanal och använde endast en högtalare i rummet. Lyssnade på en låt, Jolene.
Kan man höra en stor skillnad på denna uppsättning?
Skillnaden mellan muttrar och kautschuk var mycket tydligt hörbar. Vad man föredrar kan tyckas vara en smaksak. Så här skulle jag beskriva skillnaderna.
Med mjukfötter blev ljudet väsentligt mindre vasst. I någon mening skulle jag beskriva ljuden som tydligare. Dylan lät mindre vass och skrovlig. Det blev snällare. Och musiken stod mer still.
Med muttrar lät det som det blev en basgång och att trummisen och basisten spelade tillsammans väsentligt bättre. En jätte skillnad musikaliskt. Dylan lät vassare och skrovligare men han sjöng ”ihop” med bandet. Gitarristen hängde på i en ”begriplig” tid. Inte bara att han spelade. Han lirade mer med bandet. Det svängde väsentligt mer.
Om det var så att det var två live-konserter med Dylan vi jämförde hade man sagt att konserten med muttrar var väsentligt bättre. Bandet var mer samspelt.
Det var visserligen inte bra i min mening för jag vet hur det kan låta. Men det musikaliska lyftet var tillräckligt stort för att dra slutsatsen att om man inte hör skillnaden så lyssnar man inte eller så är anläggningen riktigt dålig. Och jag drog också slutsatsen att om man lyssnar efter ljud som ”stör” (vasst ljud) så föredrar man mjukfötter. Om man lyssnar efter musikalisk kvalitet väljer man direkt spikfötter.
Spelade naturligtvis fler plattor. Det var inga som helst svårigheter att höra skillnaderna. De hördes tydligt även i angränsande rum. I nån mening nästan tydligare. Kanske är det för att i angränsande rum försvinner en del av den lite vassa diskanten och mer av musikens fundament är kvar.
Så till er som håller på och lyssnar. Lyssna på skillnaderna igen. Prova gärna att göra det från ett angränsande rum.
Användare som besöker denna kategori: Majestic-12 [Bot] och 17 gäster