Det där var fantastiskt pedagogiskt!
Moderator: Redaktörer
Svante skrev:
Men oavsett vilket, jag skulle vilja ha en kommentar från dig vilket som låter bäst i den här lilla filmen. Föredrar du de hårda eller de mjuka fötterna?
http://user.faktiskt.io/svante/speldosa.mp4
Richard skrev:Ja, men nu är ju äntligen spikfots och mjukfotsmysteriet avklarat- genom Svantes speldoseexempel.
Dax att klistra tråden ?
Det beror ju helt på, nivån på diskutionen. Men 2'500 inlägg utan att tråden gått OT eller låst på grund av bråk måste vara världsrekord för faktisktFlint skrev:Alexi
Är det bra eller dåligt?
Svante skrev:Ja, speldosan är bra, den har jag använt till och från när spikfötter har kommit upp i kurserna.
Den överdriver skillnaderna, men illustrerar ändå principen. Speldosan, betraktad som musikinstrument ska ju liksom pianot ha en resonansbotten för att kunna stråla ljud i någon nämnvärd omfattning. Tungorna är ju ganska dåliga på att flytta luft, men sitter hårt kopplade till metallramen och följaktligen kan mycket vibrationsenergi nå metallramen.
Så vi har alltså en "högtalare" som inte låter särskilt mycket men vibrerar desto mer, och då blir skillnaden överdriven när den stora bordsytan kopplas till vibrationerna.
I rättvisans namn ska det också sägas att mycket av disten försvinner när man trycker fast speldosan mot de hårda aluminiumklossarna, disten kommer alltså från att metallbitarna skramlar mot varandra. I högtalarfallet så släpper nog aldrig spikarna från underlaget, så även distorsionen blir överdriven i demostrationen. Å andra sidan har man ju ingen koll alls på vad som kan börja skramla i ett parkettgolv.
...och faktum kvarstår att det strålar mer ljud från underlaget när man använder en hård koppling i stället för en mjuk. Den delen av demonstrationen är alldeles otvetydig och kan inte bortförklaras.
peetwa skrev:Skulle man få samma reultat om dosan var vriden så att "läpparna" metalblecken svängde horisontellt istället för vertikalt?
Svante skrev:Ja, speldosan är bra, den har jag använt till och från när spikfötter har kommit upp i kurserna.
Den överdriver skillnaderna, men illustrerar ändå principen. Speldosan, betraktad som musikinstrument ska ju liksom pianot ha en resonansbotten för att kunna stråla ljud i någon nämnvärd omfattning. Tungorna är ju ganska dåliga på att flytta luft, men sitter hårt kopplade till metallramen och följaktligen kan mycket vibrationsenergi nå metallramen.
Så vi har alltså en "högtalare" som inte låter särskilt mycket men vibrerar desto mer, och då blir skillnaden överdriven när den stora bordsytan kopplas till vibrationerna.
I rättvisans namn ska det också sägas att mycket av disten försvinner när man trycker fast speldosan mot de hårda aluminiumklossarna, disten kommer alltså från att metallbitarna skramlar mot varandra. I högtalarfallet så släpper nog aldrig spikarna från underlaget, så även distorsionen blir överdriven i demostrationen. Å andra sidan har man ju ingen koll alls på vad som kan börja skramla i ett parkettgolv.
...och faktum kvarstår att det strålar mer ljud från underlaget när man använder en hård koppling i stället för en mjuk. Den delen av demonstrationen är alldeles otvetydig och kan inte bortförklaras.
Meanderdahl skrev:Och för oss som inte sett (rört) SD-fötter IRL: Hur mjuka är de egentligen? Liknelse efterlyses.
DQ-20 skrev:Stenberg skrev:sportbilsentusiasten skrev:DQ-20 skrev:sportbilsentusiasten skrev:En annan sak
Tonerna i en skala ligger tätare (i antal hz) ju lägre frekvensen är. Dvs en resonans påverkar fler noter om den finns längre ned...
Där gick det nog lite för fort...
/DQ
PS. En resonans som är en oktav bred är alltid en oktav bred och har därmed samma q-värde oavsett var den befinner sig. Q-värdet är kvoten mellan [s]bandbredden och resonansfrekvensen[/s] resonansfrekvensen och bandbredden.
Har jag talat om resonanser som alltid är en oktav?
Jag tänkte mig valfri resonans, typ en sådan som uppkommer beroende av hårdhet på fötter;allt från spikes till mjukisar...
Är ju trots allt det vi diskuterar i tråden.
Om jag fattat det hela rätt har "de som vet" skrivit att spikfötternas resonans har högre Q är mjukisfötternas resonans.
Är du med?
Samma q-värde är lika bred* i oktaver räknat oavsett frekvens.
Exakt. Oktaven var ett godtyckligt förhållande mellan övre och undre gränsfrekvens (f2/f1=2) men jag ville ha ett exempel som kopplade till toner på ett tydligt sätt. Samma q-värde ger samma kvot mellan bandbredd och resonansfrekvens. Om du sänker resonansfrekvensen med TILL EXEMPEL en oktav från 440 Hz till 220 Hz halveras också bandbredden i motsvarande grad om du har samma q-värde. Håller vi inte q-värdet konstant är det ju ingen mening med att jämföra.
Exempel för resonans med q-värde 1.
Resonansfrekvens=20 Hz Bandbredd: 20 Hz
Resonansfrekvens=200 Hz Bandbredd: 200 Hz osv.
Samma q-värde, samma antal toner.
Är du med?
Mitt första inlägg sög för övrigt kamel.
sportbilsentusiasten skrev:DQ-20 skrev:Stenberg skrev:sportbilsentusiasten skrev:DQ-20 skrev:sportbilsentusiasten skrev:En annan sak
Tonerna i en skala ligger tätare (i antal hz) ju lägre frekvensen är. Dvs en resonans påverkar fler noter om den finns längre ned...
/DQ
PS. En resonans som är en oktav bred är alltid en oktav bred och har därmed samma q-värde oavsett var den befinner sig. Q-värdet är kvoten mellan [s]bandbredden och resonansfrekvensen[/s] resonansfrekvensen och bandbredden.
Jag tänkte mig valfri resonans, typ en sådan som uppkommer beroende av hårdhet på fötter;allt från spikes till mjukisar...
Om jag fattat det hela rätt har "de som vet" skrivit att spikfötternas resonans har högre Q är mjukisfötternas resonans.
Är du med?
Exakt. Oktaven var ett godtyckligt förhållande mellan övre och undre gränsfrekvens (f2/f1=2) men jag ville ha ett exempel som kopplade till toner på ett tydligt sätt. Samma q-värde ger samma kvot mellan bandbredd och resonansfrekvens. Om du sänker resonansfrekvensen med TILL EXEMPEL en oktav från 440 Hz till 220 Hz halveras också bandbredden i motsvarande grad om du har samma q-värde. Håller vi inte q-värdet konstant är det ju ingen mening med att jämföra.
Är du med?
Ta o läs det markerade igen tack!
Laila skrev:...Som kan exciteras av musik inom det hörbara området till skillnad
från mjukfötter där man rör sig med en resonanserfrekvens under det hörbara området
, kanske ?
sportbilsentusiasten skrev:DQ-20 skrev:Stenberg skrev:sportbilsentusiasten skrev:DQ-20 skrev:sportbilsentusiasten skrev:En annan sak
/DQ
Är du med?
Är du med?
Ta o läs det markerade igen tack!
IngOehman skrev:
Bara så ingen skall tro att det jag skrev, där och då (artikeln kommer snart
att kunna läsas här på faktiskt, om allt vill sig väl) har någon som helst
koppling till Sonic Design, Per-Arne Almeflo eller SD-fötterna specifikt, så vill
jag påpeka att jag 1989 inte ens hört talas om Per-Arne ännu, än mindre
träffat honom, och företaget Sonic Desig var så vitt jag vet idag, inte ens
påtänkt när jag skrev denna artikel.
Det enda artikeln resulterade i, som slutsats, var ett förslag på hur man
skulle kunna DIY:a fram en egen god högtalarfot (för några mjukfotsalter-
nativ existerade mig veterligt inte ännu på marknaden). En tid senare kom
en mjuk fot som jag testade, och en tid efter det ringde Per-Arne, och
ville diskutera mjukfötter - det vill säga "testa" en ide på mig, som han hade
om hur man kunde göra en mycket bättre fot än jag lyckats göra...
Jag har tyvärr inte aktuellt MoLt-nummer här själv, men jag skall försöka
få den inskannad så att jag kan lägga ut hela artikeln, här i tråden, eller i
en ny tråd. Det finns några fraser i den som nog klingar rätt bekanta, om
man har Svantes speldosa i bakhuvudet...
Och nota bene - mina formuleringar för artikeln är BARA baserade på lyss-
ningar på spikfötter. The real thing alltså, inte mätningar, och ingen spel-
dosa. När man läser det jag skrev kan man dock tro att det är just Svantes
speldosa jag lyssnat på, så skillnaden kanske inte är så stor ändå...
Jag har ju varit beriad från sådant mög under högtalarna under så många år
(20) att jag börjar tro att jag förskönat minnet av hur illa det låter och hur
misshandlad musiken blir.
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 27 gäster