Moderator: Redaktörer
För mig låter det som om området där det "essar" är mycket känsligt för det mänskliga örat.
Bill50x skrev:Förutom Svantes tre teser till orsak till "s-ljud" vill jag lägga till en fjärde:
4. (För) hög nivå i detta register vilket gör att efterföljande steg klipper.
/ B
Svante skrev:Bill50x skrev:Förutom Svantes tre teser till orsak till "s-ljud" vill jag lägga till en fjärde:
4. (För) hög nivå i detta register vilket gör att efterföljande steg klipper.
/ B
Det var vad jag menade med nr 2.
2. Dist i högfrekvensen. Uppstår gärna vid pre- och de-emfas (diskanthöjning vid inspelningen, sänkning vid avspelningen), gör att diskanten lätt blir överstyrd. Märks speciellt på FM-radio med dålig mottagning.
Nagrania skrev:Sant men idag är det knappast någon som använder pre/de-emphasis på en CD-skiva eller något annat förutom i FM radio. Frågan är om inte den dist som du talar om vid FM stereo sändningarna kommer från S-signalen. Det skulle i.s.f betyda att disten försvinner om man lyssnar i mono.
Morello skrev:Proximtyeffekten, som ger sig till känna pga. att långa våglängder får samma fasläge över kapseln samtidigt som korta dito skapar fasdifferens eftersom krökningsradien nära en ljudkälla är relativt väglångden stor, ger klangliga fel och bidrar inte signifikant till den närbild man upplever vid närmickningen, då den beror på "smack"- och "läppljud".Vill man bara åt denna LF-höjningen kan man lika gärna micka på avstånd och tillgripa EQ.
![]()
Menar du att en överstyrning får stereosystemet (MPX) att få krupp?
Nagrania skrev:Menar du att en överstyrning får stereosystemet (MPX) att få krupp?
Det handlar nog inte om överstyrning utan det är nog FM/stereo tekniken som är känslig för de höga nivåerna i de högre frekvensområdet.
Vill man bara åt denna LF-höjningen kan man lika gärna micka på avstånd och tillgripa EQ.
För övrigt finns det få saker som låter sämre än närmickade vokalister. I mina öron alltså.
Nagrania skrev:mikrofonens proximityeffekt som f.ö bara fungerar om man har en mick med njurkaraktäristik.
Naqref skrev:Har sett 8'or som har bestått av två njurformade kapslar (Pearl TL-4 ex) som man genom att koppla rätt får kula, njure eller åtta men med två kulor kan man inte få en njure eller en åtta.
Svante skrev:Jovisst, om man kopplar dem i motfas och lägger på ett baslyft på -6 dB/oktav.
Nagrania skrev:Jag har faktiskt en TL4:a och var det inte så att micken hade två plattor? Så vitt jag minns så ändrade man polaristionsspänningen så att man får två njurar rygg mot rygg eller två kulor.
Naqref skrev:Svante skrev:Jovisst, om man kopplar dem i motfas och lägger på ett baslyft på -6 dB/oktav.
Om de är sanna kulor så lär man få kamfiltereffekter av format. Lägger man in en skiva imellan dem så kan man minska det men då är de inte kulor längre
ljudatervinning skrev:Proximitetseffekten kan alltså skönjas i Navier-Stokes ekvationer?!
Jag har tidigare antagit det iallafall, men jag kan ju ha fel.
ljudatervinning skrev:Proximitetseffekten kan alltså skönjas i Navier-Stokes ekvationer?!
Jag har tidigare antagit det iallafall, men jag kan ju ha fel.
Max_Headroom skrev:Hmm, vi läste nåt om nåt "stokes sats" i skolan vill jag minnas. Kan det ha varit i stömningsläran? Hmm, jag får kolla lite i mina gamla böcker, minnet är ju inte mycket att lita på.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 30 gäster