IngOehman skrev:Det gjorde jag för 30-40 år sedan
Hur gammal är du egentligen?
Moderator: Redaktörer
Flint skrev:Nu har jag en idé.
Jag ska göra en praktisk test under dagen. Montera, troligen limma, en kontaktmikrofon på arbetsbordet i "verkstan". Signalen, svepet, från den skall mätas med datorn. Sen ska jag testa skillnaden som blir med mjuka resp hårda fötter under den högtalare jag ställer på samma bord.
Jag är trött på teoretitennis. Här ska till praktiska prov.
IngOehman skrev:Flint skrev:Nu har jag en idé.
Jag ska göra en praktisk test under dagen. Montera, troligen limma, en kontaktmikrofon på arbetsbordet i "verkstan". Signalen, svepet, från den skall mätas med datorn. Sen ska jag testa skillnaden som blir med mjuka resp hårda fötter under den högtalare jag ställer på samma bord.
Det gjorde jag för 30-40 år sedan, och det du verkar vara inne
på är väl inte helt olikt de mätningar jag gjorde för sisådär 20 år
heller, för artikeln i MoLt - som du kan läsa om i en annan tråd.
Men det är bra att du också vaknat upp och vill testa det, ett
halvt liv senare.
Sent skall syndaren vakna.
Själv lyssnar jag på musik istället - Just nu snurrar M. Jacksson
på tallriken. Himla bra.
Frågan är bara varför du skriver att du är trött på "teoretitennis"
(vad det nu är för något).
Menar du att du vill testa eller ta del av testar som andra gjort,
men INTE förstå vad man kom fram till?
Vh, iö
RogerJoensson skrev:Flint skrev:Nu har jag en idé.
Jag skulle passat på och lyssnat hur vibrationerna i den där bordsskivan låter också!
Det är även rätt kul att använda kontaktmikrofonen som ett stetoskop och lyssna i olika punkter på bordsskivan, högtalarlådan för att se vad förklanger det rör sig om och hur de påverkas...
Flint skrev:Nu har jag en idé.
Svante skrev:Det är väl bra att Flint labbar själv? Egna erfarenheter ger kunskaper som man inte kan få genom att läsa om andras övningar. Dessutom fungerar de som kontroll av redan känd kunskap, och kan eventuellt verifiera den eller motsäga den.
Bill50x skrev:2) Även om golvet påverkar ljudet genom sin svängning så är det en mindre nackdel jämfört med det man vinner iom att högtalaren står still vid frekvenser som rytmen ligger i.
Jax skrev:Bill50x skrev:2) Även om golvet påverkar ljudet genom sin svängning så är det en mindre nackdel jämfört med det man vinner iom att högtalaren står still vid frekvenser som rytmen ligger i.
Det spelar ingen roll vad du kör med för fötter vid rytmens frekvens.
Vi har ju för länge sedan kommit fram till att det inte finns någon energi vid rytmfrekvensen.
Jax skrev:Bill50x skrev:2) Även om golvet påverkar ljudet genom sin svängning så är det en mindre nackdel jämfört med det man vinner iom att högtalaren står still vid frekvenser som rytmen ligger i.
Vi har ju för länge sedan kommit fram till att det inte finns någon energi vid rytmfrekvensen.
Bill50x skrev:Jax skrev:Bill50x skrev:2) Även om golvet påverkar ljudet genom sin svängning så är det en mindre nackdel jämfört med det man vinner iom att högtalaren står still vid frekvenser som rytmen ligger i.
Vilka "vi"?
Vad som framkommit av Svantes (och andras) beräkningar är att troligen ligger "2Hz-komponenten" ca 60 dB under nyttosignalen. Jag skriver troligen eftersom det baseras på teoretiska beräkningar och lyssnande på ihopsatta testtoner (av såväl Svante, Flint som Mike34 - har jag glömt någon?).
När det gäller diskussionen om f/e-lyssning (i den kapade tråden om MK´s storhet) så framgår det att man lätt kan detektera en apparat vars dist/färgning ligger långt under den använda testriggens.
Kan vi dra några slutsatser av detta?
/ B
Svante skrev:Jax skrev:Bill50x skrev:2) Även om golvet påverkar ljudet genom sin svängning så är det en mindre nackdel jämfört med det man vinner iom att högtalaren står still vid frekvenser som rytmen ligger i.
Det där är ju alldeles sant, men icke-tekniker verkar helt enkelt inte tro på oss när vi säger det. Det behövs nån pedagogisk demo för att övertyga tror jag, våra oklanderliga tekniska resonemang "tar" liksom inte.
Man "hör" ju att det ligger massor med energi i rytmen, det är ju där musikerna lägger hela sin energi och själ. Det är svårt det där när intuition och teknisk beskrivning inte stämmer ihop.
Jax skrev:Ja jag är fullt medveten om svårigheten att förklara det på lekmannavis, jag är dålig på det.
Flint skrev:Jax skrev:Ja jag är fullt medveten om svårigheten att förklara det på lekmannavis, jag är dålig på det.
En av de viktigaste punkterna för att bli en bra säljare. Prata med kunden på kundens eget språk och egen nivå. Och där gäller det att klara så många variationer som möjligt.
Svante skrev:
2. Modulationen som en vippande högtalare ger faktiskt ligger i motfas mot den modulation som konens rörelse ger och därmed faktiskt minskar dopplerdisten. Förutom att den är 100-1000 ggr mindre än den icke-problematiska dopplerdisten från konen (som alltså redan ligger vid detektionsgränsen).
Bill50x skrev:
Rudling hävdar ju samma sak. Men menar att det är en fördel av två anledningar:
1) Bättre att golvet svänger med direkt genom sin koppling till högtalaren än indirekt genom luftburen påverkan.
2) Även om golvet påverkar ljudet genom sin svängning så är det en mindre nackdel jämfört med det man vinner iom att högtalaren står still vid frekvenser som rytmen ligger i.
OBS, för er som tror att jag försvarar Rudlings teser. Det gör jag inte, bara förklarar i korthet hans ståndpunkt.
/ B
Flint skrev:Nån som vet hur man stänger av en genomfartsled i några timmar?
Användare som besöker denna kategori: doppler och 29 gäster