Igen - nej, inte konsekvent för båda fötterna. Man kan i varje fall inte
VETA att så är fallet, när ett störbrum har varit tillstädes, som kan ha
varierat med avseende på vilka faslägen det interfererat med, mellan de
olika mätningarna.
Svante skrev:housemicke skrev:Svante skrev:Vart har Goran_Rudling tagit vägen? Jag har för mig att han utlovade fortsatta frågor, efter röret där...
han har väl helt enkelt insett att spikes faktiskt är sämre, och nu skäms han pga att han predikat motsatsten i så många år?
Nej, det tror jag inte. Han skrev ju att:
Goran_Rudling skrev:Jag har inget emot att ha fel om det leder mig till en bättre förståelse. Värre är det om ett feltänkt ersätts med ett annat feltänk.
Tror att frågorna vi diskuterar inte är mer komplicerade än att vi kan nå fram till samsyn. För mig är det inte viktigt vem som ev. behöver ändra sig. Jag kan endast säga att jag anser mig klokare idag för att jag har övergivit tidigare felaktiga tankar.
Tycker det där är rätt intressant, men tanke på att han
EFTER det skrev:
Goran_Rudling skrev:<B> Ett lyssningstest med Pioneer CD </B>
Ibland händer det när vi pratar med varandra att vi märker att vi har olika ståndpunkter. Och det händer då och då att vi inte alls förstår varandra. Så är det lite i denna fråga.
Normalt när jag har lyssnat på skillnader mellan spikfötter (stadigt uppsatta högtalare) och mjukfötter mindre stadigt uppsatta burkar har jag tyckt att skillnaden är så stor att det är extremt lätt att notera den. Så stor att jag brukar säga att om man inte hör det är man antingen tondöv eller lyssnar inte efter kvalitativa skillnader. Har mest lyssnat på olika Linnanläggningar.
Yrkesskada.
Bara för att kontrollera hur mycket av detta man hör på en enklare anläggning har jag gjort följande experiment. På en enkel Pioneer DVD som man kan spela CD på satte jag på Dylans senaste skiva, Together through Life. CD var kopplade till en enkel Pioneer förstärkare. Högtalarna var ett par simpla Goodmans. Visserligen omsorgsfullt tätade så att det mer skulle påminna om en sluten låda. Anläggningen var noggrant uppsatt. (Läs lätta material under förstärkare och CD. Vettiga stativ med spikfötter mot golv etc.)
Mjukfötterna som användes under högtalarna var bitar av japansk kautschuk. Relativt simmiga. Ingen aning var resonansfrekvensen var. Spikfötterna var enkla M6 muttrar, 3 st. Jag spelade bara vänster kanal och använde endast en högtalare i rummet. Lyssnade på en låt, Jolene.
Kan man höra en stor skillnad på denna uppsättning?
Skillnaden mellan muttrar och kautschuk var mycket tydligt hörbar. Vad man föredrar kan tyckas vara en smaksak. Så här skulle jag beskriva skillnaderna.
Med mjukfötter blev ljudet väsentligt mindre vasst. I någon mening skulle jag beskriva ljuden som tydligare. Dylan lät mindre vass och skrovlig. Det blev snällare. Och musiken stod mer still.
Med muttrar lät det som det blev en basgång och att trummisen och basisten spelade tillsammans väsentligt bättre. En jätte skillnad musikaliskt. Dylan lät vassare och skrovligare men han sjöng ”ihop” med bandet. Gitarristen hängde på i en ”begriplig” tid. Inte bara att han spelade. Han lirade mer med bandet. Det svängde väsentligt mer.
Om det var så att det var två live-konserter med Dylan vi jämförde hade man sagt att konserten med muttrar var väsentligt bättre. Bandet var mer samspelt.
Det var visserligen inte bra i min mening för jag vet hur det kan låta. Men det musikaliska lyftet var tillräckligt stort för att dra slutsatsen att om man inte hör skillnaden så lyssnar man inte eller så är anläggningen riktigt dålig. Och jag drog också slutsatsen att om man lyssnar efter ljud som ”stör” (vasst ljud) så föredrar man mjukfötter.
Om man lyssnar efter musikalisk kvalitet väljer man direkt spikfötter.
Spelade naturligtvis fler plattor. Det var inga som helst svårigheter att höra skillnaderna. De hördes tydligt även i angränsande rum. I nån mening nästan tydligare. Kanske är det för att i angränsande rum försvinner en del av den lite vassa diskanten och mer av musikens fundament är kvar.
Så till er som håller på och lyssnar. Lyssna på skillnaderna igen. Prova gärna att göra det från ett angränsande rum.
...och det tror jag var hans sista (eller i varje fall senaste) inlägg här på
faktiskt.
Hur vad betyder det? Har han svängt tillbaka, eller har han bara lämnat de
objektiva dimensionerna till förmån för subjektiva (typ - men jag föredrar
ändå det sound som spikfötterna adderar till musiken)?
Jag har ingen aning, eftersom jag inte kan tolka det eller vill tolka det. Men
veta vill jag.
Kom tillbaka och berätta Göran!
Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).