Luxor logotyp

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
SeBBBe

Luxor logotyp

Inläggav SeBBBe » 2009-07-03 14:28

Hej alla hifientusiaster :) Nu är det så att jag har precis kommit över ett par Luxor 8071 i strålande skick förutom en sak - ovansidorna. Av de cirkulära fläckarna att döma har de flitigt används som glasställ eller kanske rentav middagsbord :lol:

Har funderat lite över hur jag ska kunna snygga till dem. Min första tanke var att slipa ner allt och betsa men eftersom att de andra sidorna är så fina tycker jag det är lite onödigt (också är jag lite för lat). Men om man bara fixar till ovansidan så får den nog en annan nyans har jag en känsla av.. Därför tänkte jag eventuellt måla den i en annan färg. En idé jag hade då var att måla ovansidan röd och sedan sätta ditt en stor fin Luxor-logo tvärsöver hela ovansidan i vitt och sedan även måla dustcapparna röda så att den färgen går igen lite.. Tror det kan bli lite fräckt och annorlunda.

Så nu undrar jag då om det finns någon som sitter på en högupplöst Luxor-logotyp eller kanske rentav en vektorbild.

Här är lite bilder på godingarna så länge: http://minhembio.com/Se_BBB_e/246909/

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2009-07-03 15:22

Jag skulle kunna hjälpa dig men eftersom ditt förslag var så gräsligt så gör jag det inte ;-)
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2009-07-03 15:24

Fjonkalicious skrev:Jag skulle kunna hjälpa dig men eftersom ditt förslag var så gräsligt så gör jag det inte ;-)

Hahaha! :lol:

Hundra procent medhåll där. :D
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
SeBBBe

Inläggav SeBBBe » 2009-07-03 15:36

Tycker ni verkligen det :? Nåja, kom med andra förslag då istället för att bara såga :) Bara rött då? Eller är det lika hemskt?

PS. I vilket fall vill jag gärna ha en högupplöst Luxor-logga.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2009-07-03 15:36

Om du absolut vill förstöra dina högtalare med att måla dem (brrr!) så förslår jag att fotografera logon på högtalarens framsida och fixa till den i tex Photoshop.

Själv skulle jag bara låta högtalarna vara som dom är. Patina kallas det :-)

/ B

Användarvisningsbild
SeBBBe

Inläggav SeBBBe » 2009-07-03 15:46

Men båda ovansidorna ser för j-iga ut :/ Jag kan ju försöka återställa till originalskick genom att lätt slipning och sedan betsning. Hursomhelst tycker jag inte man förstör något när det redan är helt sönderrepat och nedfläckat till tusen.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2009-07-03 15:58

SeBBBe skrev:Men båda ovansidorna ser för j-iga ut :/ Jag kan ju försöka återställa till originalskick genom att lätt slipning och sedan betsning. Hursomhelst tycker jag inte man förstör något när det redan är helt sönderrepat och nedfläckat till tusen.

Lägg en virkad duk ovanpå och placera en blomkruka på den. Det är förmodligen så högtalarna har levt större delen av sitt liv :-)

/ B

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2009-07-03 16:04

Kan du inte få till nåt med självhäftande dekorvinyl(om det nu går att få bort sen, nån som vet?)? Kanske som underlag och sen logga på det eller nåt.

Iaf nånting som går att reversera till originalskick :)

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2009-07-03 16:17

SeBBBe skrev:Men båda ovansidorna ser för j-iga ut :/ Jag kan ju försöka återställa till originalskick genom att lätt slipning och sedan betsning. Hursomhelst tycker jag inte man förstör något när det redan är helt sönderrepat och nedfläckat till tusen.

Kan du ta en bild på ovansidorna?
Ett alternativ är ju att fanera om ovansidan.
Är det riktigt fanér eller vinylfilm...?

Användarvisningsbild
SeBBBe

Inläggav SeBBBe » 2009-07-03 16:18

Här är en bild på ovansidorna:

Bild

Ni tycker helt seriöst att man inte bör göra något åt det?

@phloam varför vinylfaner när det redan sitter nästan 5 mm äkta faner som bara behöver slipas lite lätt? Tror dessutom det ser lite dumt ut med vinylfaner när resten är äkta.. Det är nog lättare isf att slipa ovansidan och betsa svart för att försöka få den att se likadan ut som resten av högtalaren.

EDIT: @KarlXII Det är äkta faner, ganska tjock dessutom..
Senast redigerad av SeBBBe 2009-07-03 16:19, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2009-07-03 16:19

Snacka om snabbt svar! 8O

:lol:

Användarvisningsbild
SeBBBe

Inläggav SeBBBe » 2009-07-03 16:19

:lol: Vi postade typ samtidigt.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2009-07-03 16:20

Slipa-betsa-lacka.
Game-set-match! :)

Måla på elementen.....Bild

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2009-07-03 16:24

Lite OT. Men jag undrar vad du har för tandläkare?

Bild
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2009-07-03 16:26

Ah jag tänkte mest om du ville stajla dem lite speciellt så kunde man kanske ha nåt sånt under (d.v.s. slippa måla direkt på faneret, naturligtvis bra om detta går att fixa..!) Fast det kanske inte är nån höjdare att måla på vinyl, ingen aning :)

Användarvisningsbild
SeBBBe

Inläggav SeBBBe » 2009-07-03 16:28

:lol: Det är ju Eli från den absolut fantastiska vampyrfilmen Låt den rätte komma in.

KarlXII skrev:Slipa-betsa-lacka.

Mja, men när man kantar om basarna brukar ju en del även ta av dustcapen.. Då kan man ju passa på att sätta dit en röd. Det är ju inte som att man målar på själva konen eller någon annan rörlig del. Men tror du det kan bli snyggt att betsa svart då? Du tror inte det kommer se konstigt ut mot resten?

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2009-07-03 16:30

SeBBBe skrev::lol: Det är ju Eli från den absolut fantastiska vampyrfilmen Låt den rätte komma in.

KarlXII skrev:Slipa-betsa-lacka.

Mja, men när man kantar om basarna brukar ju en del även ta av dustcapen.. Då kan man ju passa på att sätta dit en röd. Det är ju inte som att man målar på själva konen eller någon annan rörlig del. Men tror du det kan bli snyggt att betsa svart då? Du tror inte det kommer se konstigt ut mot resten?

Ingen aning. Det kan nog bli bra.
...annars får du ju nöjet att gå runt hörnorna ner på sidorna också... :)

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2009-07-03 18:43

Jag hade slipat och betsat/lackat ovansidorna. Kantat om och sedan lyssnat och sett glad ut.

(fast jag tyckte att mellanreg och diskant lämnade övrigt att önska)

Mvh

Filip
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2009-07-04 15:53

Dina 8071 lådor är från tidigt 80 tal ,du har den stora dammkåpan på basarna :)

Användarvisningsbild
SeBBBe

Inläggav SeBBBe » 2009-07-04 15:58

Jaså, är det så? Jag har noterat att det finns små och stora dammkåpor men inte betydelsen av det.

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2009-07-04 16:49

SeBBBe skrev:Jaså, är det så? Jag har noterat att det finns små och stora dammkåpor men inte betydelsen av det.
Jo om inte jag är felunderättad så är det så ,haft 3 par 8071 ,ett par finns kvar som sonen använder ,alla dom har varit träfärgade med små dammkåpor ,även haft ett par luxor orcestra från början av 80 ,dom hade stora dammkåpor.Hur tycker du dom låter? såg i ditt galleri att dom stod brevid några andra högtalare (dynavoice?)

Användarvisningsbild
SeBBBe

Inläggav SeBBBe » 2009-07-05 00:44

Ja du, jämfört med Dynavoicen är de helt annorlunde. Detta låter verkligen som om man tar av en tjock filt från högtalarna. Vidare så känns basen mer följsam och betydligt mindre boomig. Dynavoice M-85 låter som om diskanterna gått sönder :lol: Möjligt att Luxorhögtalarna har en hissad diskant men M-85 har en alldeles för klen diskant i vilket fall som.

En sak som slår mig (bokstavligen!) med dessa högtalarna är transientsvaret i alla register (iaf diskanten och basen). Klappningar och andra korta slag blir väldigt kraftfulla, och lite skärande med det odämpade betongrummet de nu befinner sig i (ser över möjligheter på denna punkt). En annan sak som jag märkt är att musik med dålig kvalitet eller dålig inspelning låter rejält skränigt och skrikigt. Det går inte att spela sådant. Speciellt rock är de lite sura med, men t.ex. Rammstein, som har goda inspelningar, går utmärkt.

Användarvisningsbild
SeBBBe

Inläggav SeBBBe » 2009-07-05 01:31

Nu är det så att eftersom den här tråden heter Luxor logo så ska den innehålla en Luxor-logga. Därför har jag gjort en högupplöst logotyp från ett foto för att t.ex. göra en affisch eller ett plakat men absolut ej för att lackas på en röd ovansidan av ett par 8071:
http://imgur.com/fEIKD.jpg

En annan sak.. hur litet rum tror nig man kan ha 8071 i? Jag har att tillgå ett rum på ca 10 kvm som dels saknar betongväggar, dels är mindre och således lättare att jobba med akustiken i. Men tror nig det går med ett så litet rum?

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2009-07-05 09:56

Tror nog dom ska funka bra i det rummet ,sen blir jag inte förvånad över att du tycker dom låter bättre än dynavoice högtalarna .Som jag skrivit otaliga gånger inne på minhembioforum ,proson,dynavoice är prisvärda grejer men det är ingen högre kvalite på elementen (man får vad man betalar för) Luxorelementen är riktigt skapliga faktiskt,fullt jämförbara med ex peerless :)

Användarvisningsbild
Renobo

Inläggav Renobo » 2009-07-05 12:18

SeBBBe skrev:Nu är det så att eftersom den här tråden heter Luxor logo så ska den innehålla en Luxor-logga. Därför har jag gjort en högupplöst logotyp från ett foto för att t.ex. göra en affisch eller ett plakat men absolut ej för att lackas på en röd ovansidan av ett par 8071:
http://imgur.com/fEIKD.jpg

En annan sak.. hur litet rum tror nig man kan ha 8071 i? Jag har att tillgå ett rum på ca 10 kvm som dels saknar betongväggar, dels är mindre och således lättare att jobba med akustiken i. Men tror nig det går med ett så litet rum?

Jag har använt mina 8071 i ett 10m2 litet rum. Det funkade. Heltäckningsmatta på golvet och gitarrer mm på väggarna. Tror det finns bilder här på Faktiskt där vi battlar 8071or mot OA114 o Audiotronic DM2. Jag tog bort volymkontrollerna och dämpade diskanten. Men de behöver lite mer fix för att inte låta vassa. Nu spelar jag med ett par Kef Calinda -76 som är betydligt mjukare och mer lättlyssnade (går att spela högt med utan att det blir jobbigt).

Ovansidorna på dina 8071or är lätta att fixa. Slipa och spreja med mattsvart. Ytan går sedan att polera upp med vax. Stryk bivax på hela lådan. De blir som nya! (Blanka)

/Krister

Användarvisningsbild
SeBBBe

Inläggav SeBBBe » 2009-07-05 12:47

Tack så mycket för tipsen :D Kanske ska prova spreja med mattsvart då.

Kul att du tror det funkar i ett så litet rum! Det kommer nog isf att bli en vanlig matta som täcker nästan hela golvet samt någon slags dämpmaterial bakom högtalarna och på väggarna runt om, också en fin tjock gardin bakom lyssnarpositionen. Är inte så rädd för vassheten, hellre det än överdriven mjukhet (inte för att jag påstår att dina Kef är sådana) men bara bytet från betongväggar till ett mer normalt rum gör nog en del tror jag. Sen kanske renovering av filter hjälper ytterligare, vad vet jag..

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2009-07-05 13:28

Renovering av filter hjälper ,hade som sagt flera par 8071 lådor här fär nåt år sen .Renoverade det ena paret ock körde sen ett a+b test mot ett orenoverat par .Skillnaden till det bättre var påtaglig :)

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2009-07-05 17:11

SeBBBe skrev:Ja du, jämfört med Dynavoicen är de helt annorlunde. Detta låter verkligen som om man tar av en tjock filt från högtalarna. Vidare så känns basen mer följsam och betydligt mindre boomig. Dynavoice M-85 låter som om diskanterna gått sönder :lol: Möjligt att Luxorhögtalarna har en hissad diskant men M-85 har en alldeles för klen diskant i vilket fall som.

En sak som slår mig (bokstavligen!) med dessa högtalarna är transientsvaret i alla register (iaf diskanten och basen). Klappningar och andra korta slag blir väldigt kraftfulla, och lite skärande med det odämpade betongrummet de nu befinner sig i (ser över möjligheter på denna punkt). En annan sak som jag märkt är att musik med dålig kvalitet eller dålig inspelning låter rejält skränigt och skrikigt. Det går inte att spela sådant. Speciellt rock är de lite sura med, men t.ex. Rammstein, som har goda inspelningar, går utmärkt.

Du måste bygla Dynavoice högtalarna till +2 eller helst +4 för att dom ska gå att jämmföra med andra högtalare, dom kommer ändå spela med lite hängmattskurva men diskanten kommer bli mycket bättre (såvida du inte har gamla versionen utan bygel, isåfall är det kört) ;)

Användarvisningsbild
SeBBBe

Inläggav SeBBBe » 2009-07-05 17:14

Jag har alltid kört med 0 :o Trodde det skulle vara det mest linjära.

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2009-07-06 12:20

SeBBBe skrev:Ja du, jämfört med Dynavoicen är de helt annorlunde. Detta låter verkligen som om man tar av en tjock filt från högtalarna. Vidare så känns basen mer följsam och betydligt mindre boomig. Dynavoice M-85 låter som om diskanterna gått sönder :lol: Möjligt att Luxorhögtalarna har en hissad diskant men M-85 har en alldeles för klen diskant i vilket fall som.

Upplevde samma sak med mina 8071 lådor ,väldigt kinkiga till hårdrock ,medans annan musik lät riktigt bra . Eftersom jag lyssnar mest på hårdrock ock trance så valde jag bort dom till förmån till dom jag har nu (roligare högtalare till den sortens musik får man leta efter :D)

Nästa

Återgå till Vintage-hifi