Moderator: Redaktörer
Flint skrev:Det skulle kunna tolkas som att man bara har stuvat om lite bland resonanserna genom att välja annan typ av fot. Flyttat dom till lägre områden med mjukfoten.
Flint skrev:Det skulle kunna tolkas som att man bara har stuvat om lite bland resonanserna genom att välja annan typ av fot. Flyttat dom till lägre områden med mjukfoten.
sebatlh skrev:Det vore najs om du kunde subtrahera "tystnaden" från kurvorna, då borde de bli mer lättlästa.
Ranefjord skrev:precis helt taget ur sitt sammanhang:
Om det är så att takt, rytm och beat har sitt ursprung i frekvenser under 20hz... Innebär det att CD-skivan (som väl i sig är begränsad i frekvens mellan 20Hz och 20kHz) faktiskt aldrig kan "svänga"? :) För om man plockar ut information ur CD-skivan som ligger under 20hz så kan väl inte den informationen härstamma från cd-skivan? Det måste ju isåfall vara en färgning.
Det verkar ju faktiskt lite märkligt. Även om jag nog ändå tycker att LP-skivan i allmänhet svänger mer... Men om LP-skivan har information som ligger lägre än 20hz.... det kan jag inte svara på. Det är säkert någon här som vet.
Svante skrev:Många sidor blir det.
Flint skrev:Svante skrev:Många sidor blir det.
Ja det här beror ju på vad man vill ha svar på. Om man inriktar sig på en viss egenskap eller försöker sig på en helhetsbedömning. När man lyssnar på det ljudliga och musikaliska resultatet är det nog trots allt helheten man hör - eller inbillar sig höra.
Ranefjord skrev:Svante: Så spännande! Jag hade fått för mig att CD-skivan höll sig inom 20 och 20kHz. Det stämmer alltså inte? Ja, där ser man :).
Svante skrev:Ranefjord skrev:Svante: Så spännande! Jag hade fått för mig att CD-skivan höll sig inom 20 och 20kHz. Det stämmer alltså inte? Ja, där ser man :).
Näpp, och det har varit uppe förut. Jag undrar om inte du var med i diskussionen då också...
Svante skrev:Och det är ju lite det du vill göra, du vill veta något om spikfötter generellt, gentemot mjukisar generellt.
Svante skrev:sebatlh skrev:Det vore najs om du kunde subtrahera "tystnaden" från kurvorna, då borde de bli mer lättlästa.
Men snälla nån...
Ursäkta, men det är ju precis det vi har ägnat två sidor åt nu att försöka övertyga Flint om att det var galet att göra. Han försökte det redan i första mätningen, men det blir inte bra. Kurvorna blir inte alls mer lättlästa av det eftersom de inför fler mätfel och eftersom man tar bort information när man bakar ihop bakgrundsbullerkurvan med mätkurvan.
Flint skrev:Svante skrev:Har den kanske en knapp som det står displacement/velocity/acceleration eller nåt på?
Jag har inte byggt in nån sån, nej. Ingångskapacitansen är dock 18pF - uppmätt med Arta. Det försöker jag hålla i minnet när jag mäter t.ex. en konding på 100pF.
Flint skrev:Konsekvenstest. Mätningarna gjorda med ca 30sek mellanrum utom fotbytet som var lite längre.
Tystnaden, några minuter senare. Samma skalindelning som ovanstående bild.
Svante skrev:
Nu minns jag... Så här brukar man koppla in ett pizoelement om man vill att det ska mäta acceleration. Det lämnar ju en laddning som är proportionell mot kraften man lägger på det, och förstärkaren ska följaktligen vara en laddningsförstärkare.
Motståndet behövs för att inte prylen ska driva iväg av DC-offsetter, och ger en undre gränsfrekvens på w0=1/RC
Om man i stället sätter bara motståndet i återkopplingsslingan, så kommer den att mäta accelerationens derivata. Om bruset (i accelerationsdomänen) är vitt så kommer det att luta med + 6 dB/oktav som vi såg i din mätning (vid höga frekvenser).
Svante skrev:Hmm, nu verkar det som att du har fått ner störnivån?
Sitter givaren på samma ställe i de blå och röda mätningarna?
Det ser ut som att den röda mätningen har ett nollställe runt 100 Hz, som inte har synts tidigare. Nollställen kan bero på givarplaceringen och även högtalarplaceringen, och nivån vid nollställen kan öka om man inför mer dämpning.
Hmm, ju mer jag funderar, desto mer vill jag se ett kort på uppställningen, skulle det gå att få till? det är svårt att förklara mätingar på distans, när man inte får klämma och känna själv.
Flint skrev:Micken ligger tryckt mot bordsytan med en "mjukfot" mellan sig och koppartrådsspolen.
Flint skrev:Svante
Men memranet är hårt och ligger direkt an mot borsytan. Kudden trycker bara ner det med hjälp av tyngden. Blir det samma i alla fall?
Flint skrev:Så här ser membranet ut. Visar den del som har legar mot bordet.
Kabeln låg förmodligen mot bordet.
(Ursäkta bildkvaliteten. Jag får ingen ordning på macrofunktionen.)
Användare som besöker denna kategori: juanth och 29 gäster