Moderator: Redaktörer
Style skrev:Navier Stokes ekvation är en diffekvation som beskriver strömning. Den är en det klassiska problemet inom termodynamik, aerodynamik, metereologi etc då den inte är analytiskt lösbar utan kräver numeriska metoder, FEM-ansats etc
Den är dessutom kaotisk i betydelsen att små förändringar av ingångsdata ger enorma förändringar vid en given tid en bit fram. Det är därför man inte kan prediktera väder på längre sikt än några dagar.
Inte för att jag har jobbiga s-ljud hemma (sedan jag började bygga egna högtalare och använda lågdistande aluminiumdome-diskanter) men varför skulle slutsteg ha svårt att återge s-ljud? Jag är skeptisk.Inte att förglömma att många slutsteg har problem att återge dessa transienta, högfrekventa förlopp på ett riktigt sätt.
Martin skrev:Inte för att jag har jobbiga s-ljud hemma (sedan jag började bygga egna högtalare och använda lågdistande aluminiumdome-diskanter) men varför skulle slutsteg ha svårt att återge s-ljud? Jag är skeptisk.Inte att förglömma att många slutsteg har problem att återge dessa transienta, högfrekventa förlopp på ett riktigt sätt.
En del människor har skarpa s-ljud naturligt. Det blir ännu värre när man sätter dom framför en mikrofon. Det kan hjälpa något med snedställd mikplacering, att man sätter mikrofonen vinklad mot munnen, men inte rakt framför. Men, som sagt, ibland är proximityeffekten önskvärd för att få mer kropp och närvarokänsla i ljudet... Ja, alltså, man vill aldrig ha dessa s-ljud, men närvaron och tightheten. S-ljuden som en del har är ett aber som kan driva en stackars ljudtekniker till vansinne. Och det har inte ett skit med kompressorer att göra.
Martin skrev:Inte för att jag har jobbiga s-ljud hemma (sedan jag började bygga egna högtalare och använda lågdistande aluminiumdome-diskanter) men varför skulle slutsteg ha svårt att återge s-ljud? Jag är skeptisk.Inte att förglömma att många slutsteg har problem att återge dessa transienta, högfrekventa förlopp på ett riktigt sätt.
Svante skrev:Martin skrev:Inte för att jag har jobbiga s-ljud hemma (sedan jag började bygga egna högtalare och använda lågdistande aluminiumdome-diskanter) men varför skulle slutsteg ha svårt att återge s-ljud? Jag är skeptisk.Inte att förglömma att många slutsteg har problem att återge dessa transienta, högfrekventa förlopp på ett riktigt sätt.
Tidiga transistorkonstruktioner hade problem med låg "slew-rate" och har man det så distar det vid höga diskantnivåer. Bygger man rätt så går det bra, däremot.
inte bara slutsteg har problem med "essiga" ljud. det kan alla enheter i återgivningskedjan ha.
Nagrania skrev:Nej Morello jag har tyvärr alldrig lyssnat på "Café Blue" men däremot så har jag lyssnat på dom andra skivorna med PB. Gissningsvis så kan det vara så att man heltenkelt inte haft tillgång eller rentutav känt till möjligheterna med ett dynamskt filter. För det är väl inte så att man helt enkelt slagit in i det digitala taket när man mixat eller mastrat. Vad vet jag utan att ha lyssnat själv och analyserat. Hur låter skivan i ett par bra hörlurar?
Det är klart man ska ha högupplösande avslöjande högtalare. Med sådana högtalare kan man höra skillnad mellan bra och dåliga närmikade inspelningar.Bill50x skrev:Martin skrev:Inte för att jag har jobbiga s-ljud hemma (sedan jag började bygga egna högtalare och använda lågdistande aluminiumdome-diskanter) men varför skulle slutsteg ha svårt att återge s-ljud? Jag är skeptisk.Inte att förglömma att många slutsteg har problem att återge dessa transienta, högfrekventa förlopp på ett riktigt sätt.
inte bara slutsteg har problem med "essiga" ljud. det kan alla enheter i återgivningskedjan ha. egentligen är det ett onödigt problem orsakat av för närmikade vokalister. med en bra anläggning kan man ju nästan "se" tonsillerna, när fasen gör man det i verkligheten? det är bara i kassa och komprimerande anläggningar som närmikat låter bra.
/ B
Style skrev:nu är jag lite ute på tunn is men det är väl så att med många inkrement av t blir en liten skillnad i startvärde en jätteskillnad i slutvärde alldeles oavsett om det är laminärt eller inte.
Style skrev:... Det finns som sagt en topologisk ansats att räkna på detta mha poincare transform där man kan visa ett systems stabilitet mycket elegant men det är inte direkt matematisk grundkurs.
Jag gick en kurs i detta för många år sen och har glömt nästan alltihop men jag kommer ihåg att det var rätt kul. Särskilt när man började komma in på dimensioner som inte var heltal.
Style skrev:Svante, det stämmer säkert. Alla kaosekvationer består av en linjär del och en olinjär del.
Nagrania skrev:Bill50x:inte bara slutsteg har problem med "essiga" ljud. det kan alla enheter i återgivningskedjan ha.
Du eller någon annan kanske kan förklara utan att gå in på några ekvilibristiska ekvationer. Hur det kan komma sig att en förstärkare som har en överstyrningsmarinal på så där +26 eller +30dBm... har kan en sådan klippa när man vanligen aldrig kommer upp högre än +18dBm. Moderna mickar tål så där 135-150dB spl och kan lämna(Neumann) max +10dBu men vanligtvis ligger nivån mycket lägre. Av egen empirisk verksamhet så bruka ju inte det här vara något problem.
Bill50x skrev:I fallet med "essigheten" tror jag inte det har med överstyrningsmarginaler att göra. Snarare med begränsad stigtid. Jag gjorde tidigare jämförelsen med ett kassettdäck, vilket inte föll i god jord. Men faktum är att även när jag spelade in med -20 dB så klippte det och lät tjockt och fult om "essen". Det hade alltså inte med bandets begränsning pga den låga farten att göra utan snarare med elektroniken. Jag har hört fenomenet i många olika apparater.
Men jag hör vad som händer och tycker lika illa om det varje gång. Och för mig så är det närmikning som verkar vara boven, kanske som Svante skriver dålig närmikning. Men varför det låter så illa borde någon mer tekniskt kunnig kunna berätta om!
/ B
Bill50x skrev:Men jag hör vad som händer och tycker lika illa om det varje gång. Och för mig så är det närmikning som verkar vara boven, kanske som Svante skriver dålig närmikning. Men varför det låter så illa borde någon mer tekniskt kunnig kunna berätta om!
/ B
Style skrev:svante, butterfly effect var en stor besvikelse. Egentligen ingen dålig film men den kunde varit så mycket bättre. Kolla in Donnie Darko istället för en film på lite samma tema som inte idiotförklarar sin publik
jag spelade in med -20 dB så klippte det och lät tjockt och fult om "essen".
analogt inspelat så kan det vara så att de här höga frekvenspeakarna får bandet att vibrera.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 30 gäster