Öhman och mjuka fötter m.m.

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
BACH

Inläggav BACH » 2009-07-06 01:56

Laila skrev:
BACH skrev:
Flint skrev:
Erik_AA skrev:Är det så att Flint inte litar på att IÖ gjort det?

Ja.

Varför :? :?:

Vh :)

Om jag vore Flint(vilket gud förbjude/som jag inte är) skulle jag
svara: därför ! :)

Jag vet inte vad jag skulle svara om jag var han, eftersom jag inte är han. :wink:

Men om jag skulle vara jag, vilket jag är ( :wink: ) så skulle jag inte svara så, man får inte ut så mycket av det svaret liksom... :? :wink:

Om det är så att utgångspunkten för en diskussion är att man inte tror på vad någon säger, då är diskussionen väl rätt meningslös, tycker jag.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2009-07-06 01:57

KarlXII skrev:
Laila skrev:därför ! :)

Bevisa det!

Självklart !
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2009-07-06 02:02

BACH skrev:Om det är så att utgångspunkten för en diskussion är att man inte tror på vad någon säger, då är diskussionen väl rätt meningslös, tycker jag.

Appsolut, vem har påstått motsatsen ?

Användarvisningsbild
BACH

Inläggav BACH » 2009-07-06 02:11

Nej, det har väl inte någon direkt påstått, jag bara sa vad jag tycker. :)

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2009-07-06 02:26

BACH skrev:Nej, det har väl inte någon direkt påstått, jag bara sa vad jag tycker. :)

Det hedrar dig(tycker jag). :)

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2009-07-06 03:01

BACH skrev:
Flint skrev:
Erik_AA skrev:Är det så att Flint inte litar på att IÖ gjort det?

Ja.

Varför :? :?:

därför ! :)

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2009-07-06 03:15

IngOehman skrev:Kort sagt: Om man vill mäta rörelser i golv, så får man mera relevanta
resultat att använda just... ett golv! där en solidvåg är signifikant när-
varande.

Bevisa det med en redovisad liknande mätning som jag nyss gjorde. Jag kräver det. 8)

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2009-07-06 09:22

Flint skrev:
IngOehman skrev:Kort sagt: Om man vill mäta rörelser i golv, så får man mera relevanta
resultat att använda just... ett golv! där en solidvåg är signifikant när-
varande.

Bevisa det med en redovisad liknande mätning som jag nyss gjorde. Jag kräver det. 8)

Den rörande grytmannen, hård mot de hårda. Ett gammalt faktiskt ordspråk
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2009-07-06 09:48

IngOehman skrev:
Svante skrev:
Flint skrev:
Svante skrev:
Flint skrev:Hur vore det med lite debatt om spikfot - mjukfot nu. Tog inspirationen slut?

Mja, vi väntar ju fortfarande på Goran_rudling, men jag börjar tro att han har smitit iväg.

Vi har förstås gett honom en stor anledning att hävda att området 0-20Hz är viktigt i hans version eftersom vi just har visat att det är svårt att mäta det området trovärdigt. Men då kontrar vi väl med att han ska redovisa en trovärdig liknande mätning i just det området som bekräftar hans teorier.

Nja, man kan aldrig avkräva någon som inte kan mäta att han ska göra det. Kan man så är det förstås bra, men det kan ju inte vara ett krav för att få delta i debatten. Däremot kan man begära att få veta på vilka grunder han menar att det är så.

Förstår inte varför man skall avkräva någon att göra några mätningar,
överhuvudtaget - oavsett om de "kan mäta" eller inte.

Man kan självklart fråga vad påståenden är baserade på, men om man
inte litar på de svar man får, så finns det ingen poäng med att komma
med en massa krav.

Bortskämda snorvalpar kräver sådant som vettiga människor frågar om,
eller gör själv.

Var om en ansvarar ju själv för att göra vad de tycker behöver göras
för att de skall kunna tro på något.

Vh, iö

Well, att avkräva mätningar av andra görs väl hela tiden, ex för att få mediciner godkända eller för att få slutsatser i en vetenskaplig uppsats godkända.

Sedan kan man ju alltid vara tveksam till påståenden som inte har bevisats, speciellt om hörbarheten av ett fenomen är tveksamt. Resonemang kring kablars "hörbarhet" är ett sådant exempel. Mjuka vs hårda fötter kan vara ett annat.
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-07-06 10:52

Om man bara äger "så här är det" utan att kunna/eller precisera det på något sätt återstår ju bara att värdera utifrån tidigare erfarenheter av personens lagda påståenden och logiska resonemang, men nog ger fakta en annan tyngd för mig.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2009-07-06 11:05

Av de mätningar jag sett så finns det från:

MoLT
Elektronikvärlden
Markku's tester

Elektronikvärldens test var väl ett test om visade på lite annorlunda resultat, men överlag så var mjukfoten bättre.

Ang. hörbarhet har jag inte sett resultaten från något kontrollerat test, även om Ingvar beskrivit ett sådant test med en lyft som relativt snabbt kunde växla högtalaren från hård till mjuk koppling. Torde dock vara enkelt, att likt Svante's speldosa, göra inspelningar med samma stycke med högtalaren på spik vs kuddar och lägga ut filerna för avlyssning på nätet.

T
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

dimitri

Inläggav dimitri » 2009-07-06 11:12

Thomas_A skrev:Well, att avkräva mätningar av andra görs väl hela tiden, ex för att få mediciner godkända eller för att få slutsatser i en vetenskaplig uppsats godkända.

Well, det vore grotestkt att avkrava bevis i form av nya matningar (studier) som bevis pa pastaende att ASA (magnecyl) paverkar blodplattar. Vissa krav pa matningar som framfors har ar av samma dignitet.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2009-07-06 11:18

dimitri skrev:Well, det vore grotestkt att avkrava bevis i form av nya matningar (studier) som bevis pa pastaende att ASA (magnecyl) paverkar blodplattar. Vissa krav pa matningar som framfors har ar av samma dignitet.

Det finns en skillnad. Magnecylförsöken går säkert att i efterhand kontrollera för den som känner sig manad eftersom testerna förmodligen var dokumenterade på ett trovärdigt sätt. Den möjligheten verkar inte finnas i fallet med IÖ:s sk. forskning.

Att testerna med Magnecyl finns att tillgå är dock ett antagande.

//
Senast redigerad av Flint 2009-07-06 11:20, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2009-07-06 11:19

dimitri skrev:
Thomas_A skrev:Well, att avkräva mätningar av andra görs väl hela tiden, ex för att få mediciner godkända eller för att få slutsatser i en vetenskaplig uppsats godkända.

Well, det vore grotestkt att avkrava bevis i form av nya matningar (studier) som bevis pa pastaende att ASA (magnecyl) paverkar blodplattar. Vissa krav pa matningar som framfors har ar av samma dignitet.

Nja, om mätningar har gjorts och repeterats oberoende och dokumenterats så att det finns tillgängligt så är nya mätningar ej nödvändiga.

Vad jag sett finns det tre publicerade "mer avancerade" mätningar med accelerometer där hård och mjuk fot jämförts (föregående post), men jag har inte hittat några publicerade hörbarhetstester.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2009-07-06 11:21

Flint skrev:
dimitri skrev:Well, det vore grotestkt att avkrava bevis i form av nya matningar (studier) som bevis pa pastaende att ASA (magnecyl) paverkar blodplattar. Vissa krav pa matningar som framfors har ar av samma dignitet.

Det finns en skillnad. Magnecylförsöken går säkert att i efterhand kontrollera för den som känner sig manad eftersom testerna förmodligen var dokumenterade på ett trovärdigt sätt. Den möjligheten verkar inte finnas i fallet med IÖ:s sk. forskning.

Ingvars mätning med accelerometer finns ju i MoLT, mätningar finns sedan också i Elektronikvärlden, och även tidigare på nätet av tidigare medlem Markku.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2009-07-06 11:25

Thomas_A skrev:
Flint skrev:

Ingvars mätning med accelerometer finns ju i MoLT, mätningar finns sedan också i Elektronikvärlden, och även tidigare på nätet av tidigare medlem Markku.

Då återstår som du säger att påvisa hörbarheten med objektivt utförda bt.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2009-07-06 11:28

Spännande. :)
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2009-07-06 11:33

Och till syvende och sist är det ju också så, att det som behövs om
någon kräver sådant, är OBEROENDE mätningar. Alltså sådana som
någon annan gör, för att verifiera ett resultat.

För att någon skall kunna göra sådant så behöver förutsättningarna
och upplägget för studien vara redovisade.

Någon som uppfattat att jag inte tillräckligt noga har gjort det?

Det tror jag knappast, men om så är fallet är det bara att fråga.

Som sagt: Bortskämda snorvalpar kräver sådant som vettiga män-
niskor frågar om, eller gör själv.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2009-07-06 11:35

Tack Ingvar!

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2009-07-06 11:36

Flint skrev:
Thomas_A skrev:
Flint skrev:

Då återstår som du säger att påvisa hörbaraheten med objektivt utförda bt.

Jag tror hörbarheten varierar ganska stort beroende på underlaget, men jag är tämligen säker på att jag kan höra skillnad med högtalare direkt på trägolv vs mjuka kuddar eftersom golvet agerar högtalare.

Att höra någon skillnad rörande högtalarens (kabinettets) egenrörelse (modulerande effekt), det har jag ingen aning om, om det går. Beror väl på hur stark resonansen blir.
Senast redigerad av Thomas_A 2009-07-06 11:39, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2009-07-06 11:37

IÖ skrev:Som sagt: Bortskämda snorvalpar kräver sådant som vettiga män-

Det där var tusan i mig bra sagt. :)

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2009-07-06 11:40

Fast här finns inte några bortskämda snorvalpar.
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2009-07-06 11:42

meanmachine skrev:

Kan det bli ett syftningsfel i Ingvars påstående? Jag fattar vad han menar iofs...

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2009-07-06 11:47

Thomas_A skrev:Jag tror hörbarheten varierar ganska stort beroende på underlaget, men jag är tämligen säker på att jag kan höra skillnad med högtalare direkt på trägolv vs mjuka kuddar eftersom golvet agerar högtalare.

Att höra någon skillnad rörande högtalarens (kabinettets) egenrörelse (modulerande effekt), det har jag ingen aning om, om det går. Beror väl på hur stark resonansen blir.

Ja, det är påverkande praktiska detaljer. Det intressanta är dock om bt kan påvisa påstådd fördel som både den ena och den andra sidan hävdar.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2009-07-06 11:56

Hmmm. GT NT BT....

Gamla testamentet
Nya testamentet
Blinda testamentet?

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2009-07-06 11:58

meanmachine skrev:Hmmm. GT NT BT....

Gamla testamentet
Nya testamentet
Blinda testamentet?

:D

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2009-07-06 12:02

Thomas_A skrev:
meanmachine skrev:

Kan det bli ett syftningsfel i Ingvars påstående? Jag fattar vad han menar iofs...

Atmosfäriska störningar.

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2009-07-06 12:13

Flint skrev:
Thomas_A skrev:
meanmachine skrev:

Atmosfäriska störningar.

Kanske Ingvar kör genom en tunnel?

Användarvisningsbild
C4rlsson

Inläggav C4rlsson » 2009-07-06 12:15

När vi ändå talar om golf; vad har ni för handikapp?

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2009-07-06 12:16

Flint skrev:

Att testerna med Magnecyl finns att tillgå är dock ett antagande.

//

Just det. Antagligen. Förmodligen. Min egen reflektion är att om forskare visade samma skepsis mot varandra som Flint gör mot IÖ skulle den akademiska forskningen braka ihop fullständigt. De "bevis" som redovisas i forskning är normalt sett endast sammanställda resultat. Att rådata, eller ännu jävligare, ifyllda försöksprotokoll, provsvar eller enkätformulär, begärs ut tillhör ovanligheterna och skulle betraktas som något oerhört. Min interdisciplinära erfarenhet är dock begränsad. Thomas_A kanske har mer att säga om detta. Skälet till att forskningsfusk inte förekommer så ofta (eller rättare sagt upptäcks sällan) handlar mer om etik och forskningen som subkultur än om vattentäta rutiner som automatiskt upptäcker felaktigheter och fusk. Forskarsamhällen är just små samhällen där anomalier upptäcks genom att jämföra tidigare erfarenhet av vad olika forskargrupper håller på med och göra bedömingar utifrån detta. Detta innebär även att ta sociala hänsyn.

Men detta gäller endast den empiriska delen. När det gäller det teoribygge man använder är det mesta gemensamt. Det är rörande att se hur överens forskare inom ett forskningområde kan vara om vad som är de viktiga frågorna och hur det grundläggande teoretiska ramverket skall tolkas.

För de som vanligen verkar insatta i det fysiska här på forumet verkar mjuka fötter vs. spikes vara en icke-fråga när det gäller hur och när vibrationer uppstår. Det gäller även frågan om beat vs. ton. Vad som hänger i luft på ett betydligt knepigare sätt är de hörbara effekterna. Har man "transparens" som ett mål blir dock detta ganska ointressant att undersöka också eftersom resonanserna inte är konstruktiva. Därför tror jag inte vi får se några undersökningar av fenomenet från personer som är intresserade av just "transparens" och minimerande av störkällor utanför, i fallet med spikfötter, högtalartillverkarens kontroll.

/DQ
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi