C4rlsson skrev:När vi ändå talar om golf; vad har ni för handikapp?
Jag haltar lite...

/J
Moderator: Redaktörer
DQ-20 skrev:Min egen reflektion är att om forskare visade samma skepsis mot varandra som Flint gör mot IÖ skulle den akademiska forskningen braka ihop fullständigt. De "bevis" som redovisas i forskning är normalt sett endast sammanställda resultat. Att rådata, eller ännu jävligare, ifyllda försöksprotokoll, provsvar eller enkätformulär, begärs ut tillhör ovanligheterna och skulle betraktas som något oerhört.
Flint skrev:Tack DQ-20. Ett mycket intressant inlägg. Du har just bekräftat min farhåga att sanning inte definieras som fakta i sak utan på genomslagskraft.
(Skall inte tolkas som personlig kritik mot DQ-20, tvärs om)
dimitri skrev:Flint skrev:Tack DQ-20. Ett mycket intressant inlägg. Du har just bekräftat min farhåga att sanning inte definieras som fakta i sak utan på genomslagskraft.
Mjae,
Nog har den gode och annars sa saklige DQ kopplat in en overdrive vaxel i sina tankar om forskningen. Inom det omrdet jag forskar inom ar den omsesidiga skepticismen utpraglad och alla resultat nagelfares minutiost. Men det ar klart; fiskar man efter att fa sina farhagor bekraftade far man alltid napp.
Svante skrev:DQ-20 skrev:Min egen reflektion är att om forskare visade samma skepsis mot varandra som Flint gör mot IÖ skulle den akademiska forskningen braka ihop fullständigt. De "bevis" som redovisas i forskning är normalt sett endast sammanställda resultat. Att rådata, eller ännu jävligare, ifyllda försöksprotokoll, provsvar eller enkätformulär, begärs ut tillhör ovanligheterna och skulle betraktas som något oerhört.
Mja, fast nog finns väl ändå ett krav att man ska spara rådata x år har jag för mig. Det kan nog variera med finansiärer, iofs. Jag håller med om att det sällan är någon som kräver att de ska redovisas, men man förväntas ändå arkivera dem.
Svante skrev:DQ-20 skrev:Min egen reflektion är att om forskare visade samma skepsis mot varandra som Flint gör mot IÖ skulle den akademiska forskningen braka ihop fullständigt. De "bevis" som redovisas i forskning är normalt sett endast sammanställda resultat. Att rådata, eller ännu jävligare, ifyllda försöksprotokoll, provsvar eller enkätformulär, begärs ut tillhör ovanligheterna och skulle betraktas som något oerhört.
Mja, fast nog finns väl ändå ett krav att man ska spara rådata x år har jag för mig. Det kan nog variera med finansiärer, iofs. Jag håller med om att det sällan är någon som kräver att de ska redovisas, men man förväntas ändå arkivera dem.
DQ-20 skrev:Ja det är klart. Man följer ju spelreglerna. Alltid. Själv är jag som en jävla hamster. Men om någon bad att få titta på dem för att undersöka om jag verkligen hade gjort en studie genom att gå igenom pappren skulle jag högeligen förvånad. Det är självövervakningen som är poängen. Panoptikon. Foucault. And all the jazz.
/DQ
dimitri skrev:Flint skrev:Tack DQ-20. Ett mycket intressant inlägg. Du har just bekräftat min farhåga att sanning inte definieras som fakta i sak utan på genomslagskraft.
Mjae,
Nog har den gode och annars sa saklige DQ kopplat in en overdrive vaxel i sina tankar om forskningen. Inom det omrdet jag forskar inom ar den omsesidiga skepticismen utpraglad och alla resultat nagelfares minutiost. Men det ar klart; fiskar man efter att fa sina farhagor bekraftade far man alltid napp.
Flint skrev:DQ-20 skrev:Ja det är klart. Man följer ju spelreglerna. Alltid. Själv är jag som en jävla hamster. Men om någon bad att få titta på dem för att undersöka om jag verkligen hade gjort en studie genom att gå igenom pappren skulle jag högeligen förvånad. Det är självövervakningen som är poängen. Panoptikon. Foucault. And all that jazz.
/DQ
Då frågar jag, skulle du lita på en fanatisk abortmotståndares påstådda forskning om de medicinska effekterna runt aborter.
Flint skrev:DQ-20 skrev:Ja det är klart. Man följer ju spelreglerna. Alltid. Själv är jag som en jävla hamster. Men om någon bad att få titta på dem för att undersöka om jag verkligen hade gjort en studie genom att gå igenom pappren skulle jag högeligen förvånad. Det är självövervakningen som är poängen. Panoptikon. Foucault. And all the jazz.
/DQ
Då frågar jag, skulle du lita på en fanatisk abortmotståndares påstådda forskning om de medicinska effekterna runt aborter.
Tar bort. Det ar nog inte ok. sorry
DQ-20 skrev:Flint skrev:dimitri skrev:Well, det vore grotestkt att avkrava bevis i form av nya matningar (studier) som bevis pa pastaende att ASA (magnecyl) paverkar blodplattar. Vissa krav pa matningar som framfors har ar av samma dignitet.
Det finns en skillnad. Magnecylförsöken går säkert att i efterhand kontrollera för den som känner sig manad eftersom testerna förmodligen var dokumenterade på ett trovärdigt sätt. Den möjligheten verkar inte finnas i fallet med IÖ:s sk. forskning.
Att testerna med Magnecyl finns att tillgå är dock ett antagande.
//
Just det. Antagligen. Förmodligen. Min egen reflektion är att om forskare visade samma skepsis mot varandra som Flint gör mot IÖ skulle den akademiska forskningen braka ihop fullständigt. De "bevis" som redovisas i forskning är normalt sett endast sammanställda resultat. Att rådata, eller ännu jävligare, ifyllda försöksprotokoll, provsvar eller enkätformulär, begärs ut tillhör ovanligheterna och skulle betraktas som något oerhört. Min interdisciplinära erfarenhet är dock begränsad. Thomas_A kanske har mer att säga om detta. Skälet till att forskningsfusk inte förekommer så ofta (eller rättare sagt upptäcks sällan) handlar mer om etik och forskningen som subkultur än om vattentäta rutiner som automatiskt upptäcker felaktigheter och fusk. Forskarsamhällen är just små samhällen där anomalier upptäcks genom att jämföra tidigare erfarenhet av vad olika forskargrupper håller på med och göra bedömingar utifrån detta. Detta innebär även att ta sociala hänsyn.
Men detta gäller endast den empiriska delen. När det gäller det teoribygge man använder är det mesta gemensamt. Det är rörande att se hur överens forskare inom ett forskningområde kan vara om vad som är de viktiga frågorna och hur det grundläggande teoretiska ramverket skall tolkas.
För de som vanligen verkar insatta i det fysiska här på forumet verkar mjuka fötter vs. spikes vara en icke-fråga när det gäller hur och när vibrationer uppstår. Det gäller även frågan om beat vs. ton. Vad som hänger i luft på ett betydligt knepigare sätt är de hörbara effekterna. Har man "transparens" som ett mål blir dock detta ganska ointressant att undersöka också eftersom resonanserna inte är konstruktiva. Därför tror jag inte vi får se några undersökningar av fenomenet från personer som är intresserade av just "transparens" och minimerande av störkällor utanför, i fallet med spikfötter, högtalartillverkarens kontroll.
/DQ
Mjae,
IngOehman skrev:Kan dock tillägga en sak (1) som kanske har en viss betydelse för
sammanhanget, och påminna om två andra saker (2, 3)....
dimitri skrev:DQ, why do I love you?
IngOehman skrev:Seriösa forskare GÖR dock det, istället för att häva ur sig
misstroenden, spekulera och ställa en massa fjantiga krav (som
bortskämda snorvalpar).
//
Det är nog helt enkelt bara kretiner som skriker "bevisa det!" till
höger och vänster.
Vh, iö
Flint skrev:IngOehman skrev:Det är nog helt enkelt bara kretiner som skriker "bevisa det!" till höger och vänster.
Inspirationen i mitt fall kommer från dina anhängare, från doakören The INO-singers.
petersteindl skrev:Här har man varit borta en halv oändlighet och ingenting händer på faktiskt![]()
/Peter
Sanny_X skrev:petersteindl skrev:Här har man varit borta en halv oändlighet och ingenting händer på faktiskt![]()
/Peter
Vad hann du göra på en halv oändlighet?
Svante skrev:Nå, det som skiljer akademisk från oakademisk forskning är väl att den akademiska nästan alltid publiceras oavsett om resultaten det är nåt att ha eller inte, medan den som görs på företag bara publiceras om det gynnar dem.
I typfallen alltså. Ingvar är dock tämligen otypisk.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 16 gäster