Moderator: Redaktörer
nadifierad skrev:Tack!
Kan det här med grupplöptid, bli ett problem, om man kör delat system, där frekvenser under 80hz, ska passera Dsp, och aktivt filter, innan signalen når slutsteget?
Jämfört med topparna som bara ska vänta in signal, genom aktivt filter, eller är detta försumbart!?
nadifierad skrev:Nej!
Skulle kanske gå att använda ett par band på den parametriska eq`n, för att åstadkomma delning, men då har jag inga möjligheter att justera fas!
Så här har jag tänkt: Bas sektionen= Förförstärkare,dsp för rumskorrigering, aktivt filter, slutsteg.![]()
Toppar= Förförstärkare, aktivt filter, slutsteg!![]()
Vad tros?![]()
Svante skrev:Många förklarar grupplöptid med fördröjning och att grupplöptidens frekvensberoende talar om hur mycket olika frekvenser fördröjs.
Börjar man fundera på vad det egentligen innebär så visar det sig att det inte alls finns någon så enkel förklaring. En signal som bara innehåller en frekvens är en sinus som har hållit på oändligt länge och som kommer att hålla på oändligt länge. Hur vet man hur mycket den har blivit fördröjd? Det vet man inte, man vet hur mycket fasförskjuten den är, och man kan räkna om fasförskjutningen till en fördröjning. Detta blir dock en annan siffra och den har fått ett egen namn: faslöptid.
Jamen, säger någon, om vi slår på sinusen vid en tidpunkt och så tittar vi hur lång tid det tar till sinusen kommer ut? Då har vi väl fått fördröjningen vid den frekvensen? Nä. Då innehåller signalen andra frekvenser, det är ju inte en oändligt lång sinus, längre. Alltså säger den fördröjningen inget om fördröjningen vid bara den frekvensen.
Så, den enda enkla tolkningen av grupplöptid som jag känner till (tror jag) är när grupplöptiden är oberoende av frekvensen. Då, och enbart då, representerar den systemets fördröjning.
I alla andra fall är fördröjning ett tämligen luddigt begrepp och man villar in sig i en återvändsgränd om man försöker reda ut det.
...så i slutänden får grupplöptid, åtminstone för mig, vara en kurva som man kan mäta upp, eller räkna fram, och den är vad den är. Man kan med lyssningstester få fram information om vad som behövs för att den ska bli hörbar. Mycket mer är så tycker jag inte att man ska lägga i kurvan.
nadifierad skrev:http://www.behringer.com/EN/Products/DSP8024.aspx
Hoppas du hittar informationen du behöver!?![]()
Annars måste jag kanske hitta på ett sätt att fördröja topparna också?
Detta kanske visar sig vara fördelen med LT, mot DSP!?![]()
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ic&t=31174
IngOehman skrev:Sen är det en sak jag, i varje fall på det filosofiska planet, vill ohålla med
dig om.
Och det är att man skulle veta, från att titta på en statisk sinuston på en
utgång av en apparat, hur mycket fasen är förskjuten. Om man känner
insignalen så kan man förvisso sluta sig till att det är säg 10 grader, men
det kan ju lika gärna vara 370 grader. Eller 190 + en invertering...
IngOehman skrev:För du håller väl med om att grupplöptid pch faslöptid i en ren fördröjning
är samma sak, och att det går att fördröja mer än bara en våglängd?
IngOehman skrev:
"Faslöptid" visste jag inte att det var ett begrepp, trots att jag använt det
i alla år. Trodde att det var något jag hittat på själv. Där ser man!
IngOehman skrev:
Hursomhelst (och detta inte sagt till Svante som ju redan vet sådant, utan
till andra som läser tråden) så vill jag nämna att en sinusvåg som pågått i
all oändlighet och sedan matats genom en apparat vars utgång man mäter
på, OCH vars faslöptid är noll, ändå kan ha en rejäl grupplöptid. Ett enkelt
sätt att se det är att justera frekvensen en liten liten smula. Då avslöjar
kraftiga amplitudmodulationer att grupplöptiden varit (eller blivit) stor. Man
kan se det som att amplituden ökar om man går mot en frekvens med lägre
grupplöptid, eftersom energin då trycks hop och blir högre per tidsenhet ett
tag, medan amlituden sjunker om man går mot en högre grupplöptid, efter-
som det då tar lite tid innan de nya ljudet ersätter de gamla.
Vh, iö
nadifierad skrev:Så här har jag tänkt: Bas sektionen= Förförstärkare,dsp för rumskorrigering, aktivt filter, slutsteg.![]()
Toppar= Förförstärkare, aktivt filter, slutsteg!![]()
Vad tros?![]()
Svante skrev:IngOehman skrev:Hursomhelst (och detta inte sagt till Svante som ju redan vet sådant, utan
till andra som läser tråden) så vill jag nämna att en sinusvåg som pågått i
all oändlighet och sedan matats genom en apparat vars utgång man mäter
på, OCH vars faslöptid är noll, ändå kan ha en rejäl grupplöptid. Ett enkelt
sätt att se det är att justera frekvensen en liten liten smula. Då avslöjar
kraftiga amplitudmodulationer att grupplöptiden varit (eller blivit) stor. Man
Vh, iö
Mja, fast det där är ju ett lite farligt resonemang det också, eftersom man hoppar mellan tids- och frekvensdomänen. Det brukar kunna bli luriga effekter då.
MagnusÖstberg skrev:ps, Svante och Ingvar - ni vet väl att ni snackat om detta tidigare
MrQaffe skrev:Om man får en fördröjning i elektroniken så behöver det ju inte vara farligt, man måste ju även ta hänsyn till avståndet till respektive högtalare, och den akustiska fördröjningen kan vara stor den med, man måste se på helheten med både elektronik och placeringen för att veta om det kan bli hörbara problem.
MrQaffe skrev:Om man får en fördröjning i elektroniken så behöver det ju inte vara farligt, man måste ju även ta hänsyn till avståndet till respektive högtalare, och den akustiska fördröjningen kan vara stor den med, man måste se på helheten med både elektronik och placeringen för att veta om det kan bli hörbara problem.
nadifierad skrev:Kan någon förklara för mig, så att jag förstår, vad detta är i korthet?![]()
IngOehman skrev: Man
Vh, iö
Morello skrev:nadifierad skrev:Kan någon förklara för mig, så att jag förstår, vad detta är i korthet?![]()
Kortfattat:
Operatorn d/dw tillämpat på arg(H(jw)) där H(jw) är systemets överföringsfunktion.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 18 gäster