Beklagar att det blir lite DIY också men eftersom idén kom upp i den här tråden så kanske det kan vara kul att se vad som blev avet'.
Moderator: Redaktörer
kodapa skrev:Flint skrev:kodapa skrev:Flint: Fasen vad snabb du är!
Det händer.
Seriöst att etsa också, mycket snyggare än mina bågfilade exprimentkort...
mike34 skrev:Flint skrev:mike34 skrev:Vad är på gång nu då? ska ni mäta vibrationer ?
Det är redan gjort för flera sidor sedan.
Wow, det händer saker. Ok var är rapporten ?
Flint skrev:sportbilsentusiasten skrev:Ja det var lite olyckligt att du mätte på ett bord då de som har sina talare på just bord torde vara ett fåtal.![]()
Varför protesterade du inte direkt?
Flint skrev:sportbilsentusiasten
Kul att du är nöjd.
DQ-20 skrev:Vad f ö inne på www.selleri.de och tittade i tråden "Göran Rudling har vaknat".
Tjaa, eller - kanske mer praktiskt relevant (åtminstone enligt min praktiska erfarenhet) - att man inte hör vad gitarren spelar ordentligt. D v s att det blir svårt att "förstå" musiken.MagnusÖstberg skrev:De menar nog att källan gör gitarren ostämd om den inte är duktig nog.
MagnusÖstberg skrev:De menar nog att källan gör gitarren ostämd om den inte är duktig nog.
Jag anser däremot att så dåliga källor existerar inte.
Mats skrev:Tjaa, eller - kanske mer praktiskt relevant (åtminstone enligt min praktiska erfarenhet) - att man inte hör vad gitarren spelar ordentligt. D v s att det blir svårt att "förstå" musiken.MagnusÖstberg skrev:De menar nog att källan gör gitarren ostämd om den inte är duktig nog.
Ja.Laila skrev:Mats skrev:Tjaa, eller - kanske mer praktiskt relevant (åtminstone enligt min praktiska erfarenhet) - att man inte hör vad gitarren spelar ordentligt. D v s att det blir svårt att "förstå" musiken.MagnusÖstberg skrev:De menar nog att källan gör gitarren ostämd om den inte är duktig nog.
Lirar du gitarr ?
Ja, det är ett undantag jag kan acceptera. Jag har ju dessutom bara ägt skivspelare som har kunnat justera hastigheten just eftersom det i vissa sammanhang är praktiskt.Stenberg skrev:MagnusÖstberg skrev:De menar nog att källan gör gitarren ostämd om den inte är duktig nog.
Jag anser däremot att så dåliga källor existerar inte.
Jodå, skivspelare med motorproblem och/eller drivremmar som beter sig illa.
Jag har haft en skivspelare som fick för sig att gå 15% snabbare ibland, några sekunder eller så. Det lät illa.
MagnusÖstberg skrev:
Jag tror vi kan bortse från just skivspelare, ....
Varför är det så svårt att tro? Är det inte folk som tycker Linn är bra som just brukar ha "source first" som riktmärke och hävda att en riktigt bra källa i hög utsträckning kan bidra just till god "musikalisk förståelse"?MagnusÖstberg skrev:Faktum är att hos de flesta är det ju mer en ljudmatta som rullas ut i rummet än genomtänkt återgivning.
Har svårt att tro att Linn-folk skulle vara avsevärt bättre på den punkten än andra,
Det enligt min mening intressanta "experimentet" handlar knappast om att lyfta fram en extremt dålig källa. Det handlar snarast om att göra en praktisk lyssningsjämförelse mellan en "normalbra/dålig källa som ger normal musikalisk förståelse" och en "bra dito som ger god musikalisk förståelse".MagnusÖstberg skrev:Men visst vore det intressant om någon verkligen kunde visa mig en källa som ger så dåliga resultat när förutsättningarna i övrigt är perfekta.
Mats skrev:.. Det handlar snarast om att göra en praktisk lyssningsjämförelse mellan en "normalbra/dålig källa som ger normal musikalisk förståelse" och en "bra dito som ger god musikalisk förståelse".
Jo, farhågan ang "ljudmatta" som du tidigare gav uttryck för kan man ju hålla med om...MagnusÖstberg skrev:Jag menade att oavsett om man är Linn-älskare eller älskar vintage eller vad tusan som helst - så har de flesta oerhört dåliga förutsättningar till välljud :
Min personliga erfarenhet är att om målet är just "god musikalisk förståelse" så är källan otrolig viktig och påverkar väldigt mycket. Betraktar man musik- och ljudåtergivning ur andra perspektiv - t ex (lite slarvigt uttryckt) "soundet" - så kanske det inte betyder lika mycket.MagnusÖstberg skrev:Det är då svårt att förstå hur man kan lyfta fram källan som den enskillt mest betydande enheten.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 21 gäster