Öhman och mjuka fötter m.m.

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2009-07-07 18:06

Sådär. Nu är kortet etsat.

Bild

Beklagar att det blir lite DIY också men eftersom idén kom upp i den här tråden så kanske det kan vara kul att se vad som blev avet'.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2009-07-07 19:32

Kretsen fungerar bra men jag märker ingen skillnad på själva mätningarna.

Bild

Användarvisningsbild
kodapa

Inläggav kodapa » 2009-07-07 19:33

Flint: Fasen vad snabb du är!

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2009-07-07 20:59

kodapa skrev:Flint: Fasen vad snabb du är!

Det händer.

Användarvisningsbild
kodapa

Inläggav kodapa » 2009-07-07 21:12

Flint skrev:

Det händer.

Seriöst att etsa också, mycket snyggare än mina bågfilade exprimentkort...

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2009-07-07 21:28

kodapa skrev:
Flint skrev:

Det händer.

Seriöst att etsa också, mycket snyggare än mina bågfilade exprimentkort...

Jag byggde tidigare snabbyggen på såna där veroboard med långa kopparstips men gillade det aldrig. Blev så oöveskådligt. Iom att det funkar så bra med lyset nu så är det bara att blåsa på ett kort direkt. Det tar inte så mycket längre tid. Sen får man nästan cadda om korten några nya versioner i alla fall eftersom man alltid verkar missa något. Det tar jag bara som träning. Det är som att lira gitarr, man måste hålla igång fingrarna hela tiden för att det ska funka smidigt. Har nyss gjort klart ett försteg med RIAA som jag blev nöjd med. Fixade en tillslagsfördröjning för att slippa dunkar och knäppar. Går bra.

Användarvisningsbild
m_persson79

Inläggav m_persson79 » 2009-07-07 21:31

Fina kort!
Lenovo-laptop -> Yamaha-reciever -> pK & lite fluff.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2009-07-07 21:34

m_persson79 skrev:Fina kort!

Tackar. Layouten är i första hand "elektrisk". Jag kör allt på autorouter. Vissa snyggar till banornas placering mycket mer så att det ser proffsigt ut. Sånt struntar jag i.

mike34

Inläggav mike34 » 2009-07-07 21:48

Vad är på gång nu då? ska ni mäta vibrationer ?
Va ?!?! Flyger dom ÖVER solen? - Christer Olsson

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2009-07-07 21:51

mike34 skrev:Vad är på gång nu då? ska ni mäta vibrationer ?

Det är redan gjort för flera sidor sedan.

mike34

Inläggav mike34 » 2009-07-07 22:11

Flint skrev:

Wow, det händer saker. Ok var är rapporten ?
Va ?!?! Flyger dom ÖVER solen? - Christer Olsson

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2009-07-07 22:17

mike34 skrev:
Flint skrev:

Wow, det händer saker. Ok var är rapporten ?

Det närmaste man kan kalla en sammanfattning rent mätmässigt var nog det här inlägget. Länk

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2009-07-07 22:28

Flint skrev:
sportbilsentusiasten skrev:Ja det var lite olyckligt att du mätte på ett bord då de som har sina talare på just bord torde vara ett fåtal. :wink:

Varför protesterade du inte direkt?

För att man ligger några hundra inlägg efter om man inte läser konstant...
Tog även en massa inlägg innan jag förstod att du hade grejjerna på ett bord.
Men strunt samma, det var lärorikt att studera plotterna och följa diskussionen!
Ddet är nästan viktigare än resulatet i sig.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2009-07-07 22:32

sportbilsentusiasten
Kul att du är nöjd. :)

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2009-07-07 22:41

Flint skrev:sportbilsentusiasten
Kul att du är nöjd. :)

Jo och extra trevligt att det endast tog mindre än en timma att läsa ikapp från i förmiddags!
Man får väl tacka alla kabeltrådar för det hehe.
Jag som inte kommer att ha tid/lust att läsa dom, har man missat något skoj?

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-07-07 22:51

DQ-20 skrev:Vad f ö inne på www.selleri.de och tittade i tråden "Göran Rudling har vaknat".

Ja, nu läste jag de tre sista sidorna där.

"Intressant" är nog min bedömning.

De undrar varför debattörerna här (som uppenbarliggen är motståndare, det är ju något sorts krig) inte förstår att källan är så mycket viktigare: "en ostämd gitarr kan ju liksom inte spela mer stämt för att högtalaren står på mjuka fötter".

Inte för att jag förstår vad det har med kopplingen mellan högtalare och golv att göra, eftersom en ostämd gitarr (definitivt källan) inte kan låta stämt oavsett hur högtalaren kopplas till underlaget. Nåja.

De har kanske inte sökt på forumet här om diskussioner som har med det ämnet att göra, och är övertygade om att alla utanför deras sfär inte fattar grejjen. Problmet är väl snarare att de inte kan förstå och acceptera att rätt många har avvikande åsikt ifråga om hur stor påverkan källan har i förhållande till övriga komponenter i kedjan mellan ettor och nollor och hörselintrycket vi får.

Bill50x: piP resonerar och har energiutstrålning från kabinettet. Inget konstigt med det - det är en del av designen. Lådvibrationer finns eller finns inte (beroende på design) oavsett hur man kopplar högtalare till underlaget. Vertikala och horisontella rörelser är ju inte riktigt samma sak. Vissa kabenettrörelser är som sagt medräknade i energiutstrålningen. Men det gäller att veta vad man gör.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2009-07-07 23:36

JAG undrar om debattörerna där (som defintivit inte är motståndare, det är ju inget krig utan bara en diskussion där alla som vill kan lära, sig själv eller andra) menar att källan är så mycket viktigare: "en ostämd gitarr kan ju liksom inte spela mer stämt för att CD-spelaren har gjutet aluminiumchassie".

Fast vem har sagt att målet är att apparater skall få apparater att låta mera stämda än de är.

Jag vill inte att de skall göra det, vare sig det går eller inte.

Jag vill höra inspelningen som musken var.

Men den viktigaste frågan är - är det svårt att inse att musiken finns i hela kejdan samtidigt? Det vill säga att tonen kommer ut ur högtalaren i princip samtidigt som kommer ut ur DACen i CD-spelaren. Det är därför helt meningslöst att noja in på ordningen (det är det förvisso av många skäl, men om man nu tänker så, så tänk så, klarare!).

Den som säger:

"-En högtalare kan aldrig rätta till felen från en dålig CD-spelare!"

Bör fråga sig själv om inte detta påstående ha samma giltighet:

"-En CD-spelare kan aldrig rätta till felen från en högtalare!"

Det är ju lika svårt att förkompensera fel som att efterkompenserna felen, i en realtidskedja där varken återkoppling eller framkoppling av fel förekommer.

Det som gäller är därför att: Det viktigaste felet (att åtgärda) är det som är kedjans svagaste länk!

Vilket det är får var och en själv avgöra, och de är i sin fulla rätt att väga olika fel precis hur de vill.

Kanske kommer de fram till att första länken i kedjan är viktigaste? Kanske inte så troligt om de blindtestar, men om de nu kommer fram till det så är det ju helt okej - men det är bra om de även inser att det inte beror på att den är först, utan att det isåfall beror på att den är sämst, vilket i sin tur säkerligen beror på vad den gör - att dess uppgift är svår.

Kort sagt: Att påstå att första länken är viktigast är hur man än vänder och vrider på det inget vidare bra argument för att ställa högtalare på spikfötter.

Om man gillar att man gillar soundet som uppstår och adderas till musiken när högtalarna står på spikfötter, är det däremot ett bra och giltigt argument!

Men självklart bara för den personen. Argumentet är ju 100% subjektivt och därför inte överförbart på någon annan, även om andra självklart kan tycka lika.

För mig är det dock svårt att förstå hur någon kan gilla det.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-07-07 23:48

De menar nog att källan gör gitarren ostämd om den inte är duktig nog.

Jag anser däremot att så dåliga källor existerar inte.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Mats

Inläggav Mats » 2009-07-07 23:54

MagnusÖstberg skrev:De menar nog att källan gör gitarren ostämd om den inte är duktig nog.
Tjaa, eller - kanske mer praktiskt relevant (åtminstone enligt min praktiska erfarenhet) - att man inte hör vad gitarren spelar ordentligt. D v s att det blir svårt att "förstå" musiken.

Användarvisningsbild
Stenberg

Inläggav Stenberg » 2009-07-08 00:04

MagnusÖstberg skrev:De menar nog att källan gör gitarren ostämd om den inte är duktig nog.

Jodå, skivspelare med motorproblem och/eller drivremmar som beter sig illa.

Jag har haft en skivspelare som fick för sig att gå 15% snabbare ibland, några sekunder eller så. Det lät illa.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2009-07-08 00:05

Mats skrev:
Tjaa, eller - kanske mer praktiskt relevant (åtminstone enligt min praktiska erfarenhet) - att man inte hör vad gitarren spelar ordentligt. D v s att det blir svårt att "förstå" musiken.

Lirar du gitarr ?
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Mats

Inläggav Mats » 2009-07-08 00:10

Laila skrev:
Mats skrev:

Lirar du gitarr ?
Ja.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-07-08 00:10

Med tanke på efterklangstiden i de flestas rum eller idioti i högtalarplaceringen i synnerhet - är det ju intressant att källan skulle kunna vara större bov än så.

Faktum är att hos de flesta är det ju mer en ljudmatta som rullas ut i rummet än genomtänkt återgivning.

Har svårt att tro att Linn-folk skulle vara avsevärt bättre på den punkten än andra, så det är ju intressant hur dessa slutsatser dras och på vilka grunder?

Men visst vore det intressant om någon verkligen kunde visa mig en källa som ger så dåliga resultat när förutsättningarna i övrigt är perfekta.

Nåja, det är ett sidospår som har rimmligt lite med trådämnet att göra, även om tråden redan pratat pingisbollar och stötvågor i bordtennisbord :)
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-07-08 00:14

Stenberg skrev:

Jodå, skivspelare med motorproblem och/eller drivremmar som beter sig illa.

Jag har haft en skivspelare som fick för sig att gå 15% snabbare ibland, några sekunder eller så. Det lät illa.
Ja, det är ett undantag jag kan acceptera. Jag har ju dessutom bara ägt skivspelare som har kunnat justera hastigheten just eftersom det i vissa sammanhang är praktiskt.

Jag tror vi kan bortse från just skivspelare, eller så hänger tankegångarna kvar från kassetdäck och skivspelare?
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2009-07-08 00:21

MagnusÖstberg skrev:
Jag tror vi kan bortse från just skivspelare, ....

Dä är nog säkrast dä ! :D (Linn byggde ju för övrigt upp sin
"hierarki" med skivspelaren som källa).

Användarvisningsbild
Mats

Inläggav Mats » 2009-07-08 00:22

Visserligen hyfsat OT som sagt men ändå några noteringar:
MagnusÖstberg skrev:Faktum är att hos de flesta är det ju mer en ljudmatta som rullas ut i rummet än genomtänkt återgivning.

Har svårt att tro att Linn-folk skulle vara avsevärt bättre på den punkten än andra,
Varför är det så svårt att tro? Är det inte folk som tycker Linn är bra som just brukar ha "source first" som riktmärke och hävda att en riktigt bra källa i hög utsträckning kan bidra just till god "musikalisk förståelse"?

MagnusÖstberg skrev:Men visst vore det intressant om någon verkligen kunde visa mig en källa som ger så dåliga resultat när förutsättningarna i övrigt är perfekta.
Det enligt min mening intressanta "experimentet" handlar knappast om att lyfta fram en extremt dålig källa. Det handlar snarast om att göra en praktisk lyssningsjämförelse mellan en "normalbra/dålig källa som ger normal musikalisk förståelse" och en "bra dito som ger god musikalisk förståelse".

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-07-08 00:30

Jag menade att oavsett om man är Linn-älskare eller älskar vintage eller vad tusan som helst - så har de flesta oerhört dåliga förutsättningar till välljud :)

Det är då svårt att förstå hur man kan lyfta fram källan som den enskillt mest betydande enheten.

Experimentet kan användas på många sätt och leda till många aha-upplevelser och trevliga samtal.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Stenberg

Inläggav Stenberg » 2009-07-08 00:42

Vad är "musikalisk förståelse"?
Skiljer den sig från "ursprugstrogen återgivning"?

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2009-07-08 00:43

Mats skrev:.. Det handlar snarast om att göra en praktisk lyssningsjämförelse mellan en "normalbra/dålig källa som ger normal musikalisk förståelse" och en "bra dito som ger god musikalisk förståelse".

Eftersom du spelar gitarr; Har du spikförsedda skor eller stolsben när du spelar akustiskt, eller står din/a förstärkare på spikfötter när du lirar
elgura ? Har du nånsin testat skillnaden mellan ett par prima sprinter-
dojor mot ett par hyggliga jogging dito ?(Vid gitarrmuciserande ).

Ergo, ökar din "förståelse" av vad du spelar i något av fallen(spikskor
visavi joggingpjuck) ?

Tjoho,........Bara skojar ! :D

Användarvisningsbild
Mats

Inläggav Mats » 2009-07-08 00:46

MagnusÖstberg skrev:Jag menade att oavsett om man är Linn-älskare eller älskar vintage eller vad tusan som helst - så har de flesta oerhört dåliga förutsättningar till välljud :
Jo, farhågan ang "ljudmatta" som du tidigare gav uttryck för kan man ju hålla med om...

MagnusÖstberg skrev:Det är då svårt att förstå hur man kan lyfta fram källan som den enskillt mest betydande enheten.
Min personliga erfarenhet är att om målet är just "god musikalisk förståelse" så är källan otrolig viktig och påverkar väldigt mycket. Betraktar man musik- och ljudåtergivning ur andra perspektiv - t ex (lite slarvigt uttryckt) "soundet" - så kanske det inte betyder lika mycket.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi