Öhman och mjuka fötter m.m.

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

dimitri

Inläggav dimitri » 2009-07-09 14:23

petersteindl skrev:
dimitri skrev:
Flint skrev:IÖ har ett visst ansvar som autodidakt guru här. Därför bör han inte kasta ur sig antydningar hur som helst utan vara mer rak i sin agenda.

Men han framträder med sin bild och sitt namn här. Det är väl, om något, åtm en del i en "rak agenda". Kan du hålla med om detta mycket enkla faktum?

:D Vad fint, då har jag en rak agenda, åtminstone är detta ett mycket enkelt faktum enligt Dimitri :)

Jag skrev faktiskt
Men han framträder med sin bild och sitt namn här. Det är väl, om något, åtm en del i en "rak agenda".

Så visst gäller det dig lika mkt som IÖ (och mig från tiden jag hade en nuna som avatar), och andra med namn och/eller bild.

Men tveksamt om det gäller alla utan vare sig bild eller namn.

johanrohm

Inläggav johanrohm » 2009-07-09 14:24

Har sett det för på Faktiskt. En märklig besatthet av IQ-tal.

Varför?

Har för egen del inget som helst intresse av att göra något IQ-test.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-07-09 14:27

dimitri skrev:
petersteindl skrev:
dimitri skrev:
Flint skrev:IÖ har ett visst ansvar som autodidakt guru här. Därför bör han inte kasta ur sig antydningar hur som helst utan vara mer rak i sin agenda.

Men han framträder med sin bild och sitt namn här. Det är väl, om något, åtm en del i en "rak agenda". Kan du hålla med om detta mycket enkla faktum?

:D Vad fint, då har jag en rak agenda, åtminstone är detta ett mycket enkelt faktum enligt Dimitri :)

Jag skrev faktiskt
Men han framträder med sin bild och sitt namn här. Det är väl, om något, åtm en del i en "rak agenda".

Så visst gäller det dig lika mkt som IÖ (och mig från tiden jag hade en nuna som avatar), och andra med namn och/eller bild.

Men tveksamt om det gäller alla utan vare sig bild eller namn.

Sorry :oops: Men jag har åtminstone en del i en rak agenda :D
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Mats

Inläggav Mats » 2009-07-09 14:28

Hur många sidor sen var det denna tråd var on topic nu? :roll:

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2009-07-09 14:29

johanrohm skrev:Har sett det för på Faktiskt. En märklig besatthet av IQ-tal. Varför?

Komplex.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-07-09 14:30

matså skrev:
petersteindl skrev:
dimitri skrev:

aaa du är lite lurig, du ser så snäll ut att man tänker. Oj det är synd om den gamle mannen. Det är nog bäst att jag köper ett par Egghögtalare, så att han klarar sig veckan ut.

8O Gamle mannen? :? Jag skall försöka klara mig veckan ut utan att sälja ägghögtalare :)
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2009-07-09 14:30

Mats skrev:Hur många sidor sen var det denna tråd var on topic nu? :roll:

On Topic kan härmed betraktas som Off Topic.
Senast redigerad av Flint 2009-07-09 14:31, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-07-09 14:31

Mats skrev:Hur många sidor sen var det denna tråd var on topic nu? :roll:

100

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2009-07-09 14:35

matså skrev:
Ok om jag slutar med mitt trams om Massa så blir jag lite smartare då med andra ord säg 80 i IQ? Det verkar som du menar att vara sig själv är mer intelligent än att spela tuff osv.

Intelligens kan vara mer än IQ. Många pratar numera om flera (mellan 7 och 9) olika intelligenser varav den logisk/matematiska endast är en. Att vara sig själv framför att "spela tuff" anser jag generellt vara mer intelligent. :)

Hälsn. Michael

dimitri

Inläggav dimitri » 2009-07-09 14:36

petersteindl skrev:Sorry :oops: Men jag har åtminstone en del i en rak agenda :D

Ja. Vilken är en delmängd i en totalt rak agenda*, vilket du mycket väl kan ha, något jag tar för givet.

"rak agenda" är ett begrepp från Flints tidigare inlägg

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2009-07-09 14:43

dimitri

Med "rak agenda" menade jag i det fallet att inte "syfta" utan prata i klarspråk för att undvika missuppfattningar.

Användarvisningsbild
Hum
Semesterfirare

Inläggav Hum » 2009-07-09 14:50

petersteindl skrev:
matså skrev:
petersteindl skrev:
matså skrev:
Flint skrev:
matså skrev:De flesta här har superintelligens. Ingvar ligger på 180, Jan Banan på ca 230, Naqqemannen på 250 osv. Jag kanske på tja 75 :)

Eftersom inget behöver bevisas kan du ju runda av uppåt du med, rejält.

Ok då har jag 16000000 i IQ bra så?

Runda av till 1000. Det räcker och blir över :)

Tack men intelligent är jag inte. Du förstår jag är helkass i matte, jag kan inte knäcka andra människor. Du förstår, är man intelligent så kan man om man vill knäcka andra människor till lallande dårar om man är intelligent. Alltså människor som inte är så intelligenta. Sååå jag är knäckt la la la la la la la

Matså, Albert Einstein var bevisligen intelligent. Han knäckte ingen annan människa. Han knäckte idéer. Stephen Hawkins är bevisligen intelligent. Han knäckte ingen människa. Han knäckte också idéer och gör det kanske fortfarande.

Med äkta intelligens infinner sig ytterligare en sak, nämligen ödmjukhet. Om man inte har förmågan att syna någons intelligens så finns det ett bra alternativ att syna. Det är på en persons ödmjukhet man kan kolla om någon innehar äkta intelligens eller inte. Det fungerar i alla väder och vid alla tillfällen.

Att vara duktig på att räkna kallas ofta för att kunna kvantifiera saker. Man kan beräkna saker och ting utifrån givna formler. Att förstå orsakssamband är en ädlare konst som kräver större intelligens. Att förstå sambanden till vad ödmjukhet leder till är den ädlaste konsten.

Matså, du skriver själv: ”är man intelligent så kan man om man vill knäcka andra människor…”

Det viktiga i det du skriver är ”om man vill”. Det betyder att du har insett att det är viljan som styr och inte intelligensen. Tror du inte att det behövs intelligens för att förstå det? En ödmjuk vilja kommer alltid att kunna förfoga över högre intelligens. De följs nämligen åt. Många människor förstår inte detta samband. Den som besitter ödmjukhet har inget att dölja. Den som inte besitter ödmjukhet måste dölja saker och gör det just genom att verka utan ödmjukhet. På så sätt kan man förstå att innanför ett hårt skal så är det tommare än innanför ett mjukt skal. Det hårda skalet är till för att skydda tomheten innanför skalet d v s för att hemlighålla bristen på intelligens.

MvH
Peter

Det lät ju inte helt pissenödigt, sen gäller det att man vet vad man talar om och inte försöker vara extra duktig, finns en del som vill vara extra duktiga, undrar om jag tillhör dom??
Inbillar mig i varje fall att jag vet vad jag talar om.
Tror inte jag är ett under av ödmjukhet???? Har jag något att dölja????

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-07-09 14:54

Hum skrev: Det lät ju inte helt pissenödigt, sen gäller det att man vet vad man talar om och inte försöker vara extra duktig, finns en del som vill vara extra duktiga, undrar om jag tillhör dom??
Inbillar mig i varje fall att jag vet vad jag talar om.
Tror inte jag är ett under av ödmjukhet???? Har jag något att dölja????

Ja, du har en massa slangar :?: som du inte har visat på bild ännu :wink: :)

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2009-07-09 14:59

Tippar att Hums slangar fyller två funktioner. Dels vid musiklyssning och dels vid lavemang. Verkar dock som om han blandar ihop funktionerna. :)

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2009-07-09 15:07

petersteindl skrev:
matså skrev:
petersteindl skrev:
dimitri skrev:

aaa du är lite lurig, du ser så snäll ut att man tänker. Oj det är synd om den gamle mannen. Det är nog bäst att jag köper ett par Egghögtalare, så att han klarar sig veckan ut.

8O Gamle mannen? :? Jag skall försöka klara mig veckan ut utan att sälja ägghögtalare :)

:lol: :lol: :lol:

Skall du förresten klä ut dig till en äggman när du börjar sälja dem. Vid premiären vill säga :)
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
Hum
Semesterfirare

Inläggav Hum » 2009-07-09 15:08

Mina slangar är hemliga hehe!

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2009-07-09 15:08

johanrohm skrev:Har sett det för på Faktiskt. En märklig besatthet av IQ-tal.

Varför?

Som min arbetskamrat brukar säga, lika intressant som att pilla navelludd. Fast det kanske är intressant för en del :)
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

johanrohm

Inläggav johanrohm » 2009-07-09 15:12

matså skrev:

Varför?

Som min arbetskamrat brukar säga, lika intressant som att pilla navelludd. Fast det kanske är intressant för en del :)

+1 :)

Användarvisningsbild
Birger
007

Inläggav Birger » 2009-07-09 15:14

:?

För övrigt anser jag att tråden bör låsas....

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2009-07-09 15:15

Birger skrev::?

Vad står dina lådor på? Gnällspikar?

Användarvisningsbild
JanBanan
Inaktiverad

Inläggav JanBanan » 2009-07-09 15:18

Flint skrev:

Vad står dina lådor på? Gnällspikar?

Ödmjuka fötter?

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-07-09 15:19

matså skrev:
petersteindl skrev:
matså skrev:
petersteindl skrev:
dimitri skrev:

:lol: :lol: :lol:

Skall du förresten klä ut dig till en äggman när du börjar sälja dem. Vid premiären vill säga :)

Valross kanske? :) Har du hört Beatleslåten, I am the walrus?

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-07-09 15:21

Varför då? Vi väntar på att Göran Rudling kommer tillbaks och förklarar allt. Just nu är det en lite kisspaus i föreställningen. Act 2 börjar sedan. Även Svante verkar ha dragit på semester.

MvH
Peter

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2009-07-09 15:27

Dagen är inte slut än, men va...

matså skrev:

Varför?

Ändå är det bara du som tjötar om IQ. Varför?

johanrohm: Har du sett någon annan på faktiskt uppvisa en besatthet
av IQ-tal än Mats? Om inte känns det ju lite tokigt att tala om att det
är något som kännetecknar Faktiskt.se.

Kanske något för en ny tråd under namnet "myter OM faktiskt"? ;)

Vh, iö

- - - - -

PS. Även jag ser fram emot Göran Rudligs återkomst.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2009-07-09 15:29

märker att du läser Kvällsposten

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2009-07-09 15:31

IngOehman skrev:

- - - - -

Tror inte att han återkommer på länge.
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2009-07-09 15:32

petersteindl skrev:
På så sätt kan man förstå att innanför ett hårt skal så är det tommare än innanför ett mjukt skal.
MvH
Peter

Precis! :)

Innanför hårda spikfötter är det helt tomt på musikalisk upplevelse, medan det innanför mjuka fötter finns allt man kan önska sig i musikväg. :roll:

..... titta ... on topic igen .... :lol: :lol:
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2009-07-09 15:42

IngOehman skrev:Dagen är inte slut än, men va...

matså skrev:

Varför?

Ändå är det bara du som tjötar om IQ. Varför?

johanrohm: Har du sett någon annan på faktiskt uppvisa en besatthet
av IQ-tal än Mats? Om inte känns det ju lite tokigt att tala om att det
är något som kännetecknar Faktiskt.se.

Kanske något för en ny tråd under namnet "myter OM faktiskt"? ;)

Vh, iö

- - - - -

Ingvar, jag får vara hur besatt jag vill av IQ, det har inte du med att göra. Om du läser ordentligt så var det inte jag som var lika intresserad av det utan min arbetskamrat. Jag inser att du är ute efter att jäklas med mig. Men jag bryr mig inte, frid över dig Ingvar.

Förresten tänkte jag anmäla mig till ett sådant där IQ test hos mensa. FAst det kanske är väldigt ointelligent kostar 300 spänn :lol:

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2009-07-09 15:44

Du har rätt Ingvar, det är bara jag som tjatar om IQ. Duktig ponke

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2009-07-09 15:55

matså skrev:Du har rätt Ingvar, det är bara jag som tjatar om IQ. Duktig ponke

Jag menade inget illa med det jag skrev Mats, men det verkar ofta som
om du liksom "tar ned dig själv" med ditt IQ-snack, och det tycker jag
inte att du skall göra mot dig själv.

Skit i IQ. Alla andra gör det.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi