Moderator: Redaktörer
IngOehman skrev:
Sedan kan man sätta ned den andra tonarmens pickup i det yttre spåret
(som skall vara rejält hårt utstyrt), och sedan lyssnar man på sinustonen
(en i taget av de två) samtidigt som den oavlyssnade pickupen ligger i
transientspåret.
Hur låter det då tror ni?
johanrohm skrev:nadifierad skrev:meanmachine skrev:nadifierad skrev::D Jo det är sann skönhet!
Tänkte kanske detta var mer din kopp te?
Jag minns när den kom!![]()
Har för mig att ton armen var gjord av kretskort!?
Dock inte exet på bilden...
Jo, jag minns också när den kom…
Hur tänkte man egentligen när man släppte den där skivspelaren?!
Att visa upp den där var ju likamed att köra sitt varumärke i bott.
Tack och lov, så anlitar man en annan tillverkare idag.
IngOehman skrev: -snip-
Mitt tips för den som vill analysera problemet är att göra som jag - man
graverar en vinyl med två saker på:
-snip-
Vh, iö
MagnusÖstberg skrev:Det står väl inte att han graverat i vinyl utan att man graverar en vinyl, vilket kan översättas, åtminstonde för mig, till att man tillverkar en vinylskiva med de egenskaper han redogjorde för.
Men vad vet jag....
Naqref™ skrev:Skulle jag göra en "cost no object"-skivspelare så skulle den vara direktdriven med en synkronmotor med 400-500 poler utan järnkärna driven av växelspänning i regionen strax över 100Hz från ett separat drivaggregat. Motorn skulle dessutom vara så vek att den inte kan dra igång tallriken själv. Då vet man att massan är tillräckligt stor för att hastighetsvariationerna från motorn påverkar hastigheten lagom lite. Möjligen kan man ha en separat motor med drivhjul som kan starta skönheten men som kopplas bort både mekaniskt och elektriskt när hastigheten är nådd.
MattiasKarlsson skrev:Peter, jag tror dom flesta förstår vad Ingvar menade med det (att tillverka en vinylskiva dvs gravera en lackskiva), speciellt eftersom han skrev han var med vid pressningsprocessen.![]()
Men om du vill så kan du göra egna skivor med. http://www.retrothing.com/2005/09/recording_your_.html
Machines called Dub Plates record music onto special vinyl blanks. They produce one-off records durable enough to handle repeated playing or scratching.
...Freshly Ground Records in the UK offers a one-off cutting service. Starting at £55...
MagnusÖstberg skrev:Det står väl inte att han graverat i vinyl utan att man graverar en vinyl, vilket kan översättas, åtminstonde för mig, till att man tillverkar en vinylskiva med de egenskaper han redogjorde för.
Men vad vet jag....
Harryup skrev:Jag tror att det skapar resonanser i vinylen som inte finns dar om man bara spelar med en pickup.
Harryup skrev:Och jag tror att man kan skapa hörbara hastighetsvariationer pa detta satt.
Och jag misstanker att man kan undvika den problematiken om man bara använder en pickup i taget då man lyssnar pa musik.
MattiasKarlsson skrev:Peter, Det är från tidigare trådar, t ex http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&p=772135#772135
IngOehman skrev: -Snip-
Under de jämförelser jag själv gjort har pickupen används i remdrivna
skivspelare (två olika) och de graveringar som avspelats har jag själv
övervakat, liksom pressningarna.
Nej, det förstår jag ju. Det är ju en rätt stor apparat att dra igång en
sådan jämförelse. Speciellt halvan att åka och gravera och pressa.
-snip-
PeterSteindl skrev:Det finns dock enorma skillnader mellan Jan-Erik Perssons inspelningar kontra Bertil Alvings. Det kan vara bra att känna till.
Jan-Erik använder koincidensteknik hos mikrofonuppställningen vilket innebär att fasskillnader i basen inte kommer med i upptagningen. Det betyder också att vertikalgraveringen inte blir så påtaglig.
DQ-20 skrev:Harryup skrev:Jag tror att det skapar resonanser i vinylen som inte finns dar om man bara spelar med en pickup.
I såfall borde även en enda pickup kunna skapa resonanser. Eller hur tänker du? Spåret med transienten är ju tyst med undantag för just transienten. Om inte pickupen moduleras med mer än vinylbruset så har jag svårt att se hur "resonanser" skulle uppstå. Vilket frekvensområde talar vi om?Harryup skrev:Och jag tror att man kan skapa hörbara hastighetsvariationer pa detta satt.
Och jag misstanker att man kan undvika den problematiken om man bara använder en pickup i taget då man lyssnar pa musik.
Det där sista är fel om du menar att skivan inte saktar in efter transienten om den inte är statiskt belastad med pickupen i spåret med sinussignalen. Varför skulle det hända något magiskt om man tog bort den ynka belastningen? Poängen väl är att göra hastighetvariationen maximalt hörbar genom att låta en transient i ett annat spår modulera en statisk ton som man lyssnar på. Kraften som åtgår för den statiska tonen är ju just -statiskt-. Enda variationen kommer från den eventuella inbromsningen pga spåret man inte lyssnar till.
Ett annat sätt att undvika problemet är nog att lyssna till musik. Då torde det var mycket svårare att upptäcka.
/DQ
IngOehman skrev:MagnusÖstberg skrev:Det står väl inte att han graverat i vinyl utan att man graverar en vinyl, vilket kan översättas, åtminstonde för mig, till att man tillverkar en vinylskiva med de egenskaper han redogjorde för.
Men vad vet jag....
Du har förstått helt rätt, och Mattias också.
Men - Peters fråga är helt relevant, och jag har faktiskt direktgraverat
också i ett material mycket slitstarkare än lacken (som dock också går
bra att spela, även om det inte håller lika länge som en vinyl men ändå
förvånansvärt länge avspelat med rimligt komplianta pickuper med van
den Hul-nål (vilket jag tror att Peter var den först med att importera till
landet*)), men det var MYCKET länge sedan. Så länge sedan att jag
inte minns så mycket annat än att vinylmaterialet var vinrött och att
man kunde gravera direkt i det och att resultatet var påfallande mycket
slitstarkare än ett lack. Kanske till och med bättre än ordinär vinyl!
Minns dock inte var jag gjorde det, för det var över 35 år sedan. Men
någonstans i Stockholm var det.
Vh, iö
- - - - -
*Jag köpte i varje fall min första van del Hul-försedda pickup av Peter
någon gång runt 1980, + några år (kanske så många att det passerar
till andra halvan av 80-talet...). En Goldring. Var du den förste vdH-
importören Peter?
Svante skrev:Mja, hur var det egentligen...
De direktdrivna skivspelarna hade ofta ett reglersystem som jämnade ut varvtalet och gav rätt genomsnittligt varvtal på skivtallriken. De remdrivna fick i stället varvtalet utjämnat via det mekaniska lågpassfiltret som rem och tallrikens tröghetsmoment gav.
Men fanns det några hybrider? Alltså där man reglerade det genomsnittliga varvtalet med ett servo, fast skivspelaren var remdriven?
Om man inte behöver en extremt snabb uppstart så är ju en rotationströg tallrik och en rem ett utmärkt sätt att filtrera bort de ojämnheter som motorns moment har. Det knepiga blir att få exakt rätt varvtal på tallriken och det borde ju gå att reglera. Men gjordes det någonsin?
Laila skrev:Svante skrev:Mja, hur var det egentligen...
De direktdrivna skivspelarna hade ofta ett reglersystem som jämnade ut varvtalet och gav rätt genomsnittligt varvtal på skivtallriken. De remdrivna fick i stället varvtalet utjämnat via det mekaniska lågpassfiltret som rem och tallrikens tröghetsmoment gav.
Men fanns det några hybrider? Alltså där man reglerade det genomsnittliga varvtalet med ett servo, fast skivspelaren var remdriven?
Om man inte behöver en extremt snabb uppstart så är ju en rotationströg tallrik och en rem ett utmärkt sätt att filtrera bort de ojämnheter som motorns moment har. Det knepiga blir att få exakt rätt varvtal på tallriken och det borde ju gå att reglera. Men gjordes det någonsin?
"hade, gav, fick, gav, fanns, gjordes det någonsin"
Svante, det tillverkas o utvecklas(?) skivspelare även idag.(tror jag)
Svante skrev:Äh... Det är väl mest konservering av gammal kunskap. Guldåldern var väl precis innan CDn kom. Sen dess har det väl inte hänt så mycket?
Laila skrev:Svante skrev:Äh... Det är väl mest konservering av gammal kunskap. Guldåldern var väl precis innan CDn kom. Sen dess har det väl inte hänt så mycket?
Du har säkerligen helt rätt ? (Technics SL12xx MK2 kom ju redan 1978 !)
Svante skrev:Mja, hur var det egentligen...
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 16 gäster