Moderator: Redaktörer
hevi skrev:
Någon som är emot?
H
KarlXII skrev:Skaffa ett hotellrum där ni kan beundra varandra i, istället för i den här tråden.
Morello skrev:hevi skrev:
Någon som är emot?
H
Tycker pöjk ser lite yngre ut på bilden än vad han gör i verkligheten.
JanBanan skrev:IngOehman skrev:Jag deltar ju lite i båda debatterna, men tycker sakfrågorna är mycket intressantare än bråken och de oprovocerade påhoppen, som jag rent av tycker är sorgliga.
Tycker du att dina egna oprovocerade påhopp är sorgliga också?
IngOehman skrev:JanBanan skrev:IngOehman skrev:Jag deltar ju lite i båda debatterna, men tycker sakfrågorna är mycket intressantare än bråken och de oprovocerade påhoppen, som jag rent av tycker är sorgliga.
Jag har inte gjort några sådana. Sysslar inte med sådant. Startar ALDRIG några bråk och ger mig aldrig på någon oprovocerat. Sådant skitbeteende får andra ägna sig åt. (Du t ex, i ditt inlägg ovan, med sin ledande fråga med falskt innehåll. Rätt trist och helt onödigt. Varför sysslar du med sådana påhopp?)
MagnusÖstberg skrev:Medicinering för alla parter anbefalles!
KarlXII - kul initiativ. Jag har besökt PetterPettersson i Uppsala och lyssnat till horn med rörförstärkare och det var inte så pjåkigt. The Dream har vait på besök där också.
IngOehman skrev:JanBanan skrev:IngOehman skrev:Jag deltar ju lite i båda debatterna, men tycker sakfrågorna är mycket intressantare än bråken och de oprovocerade påhoppen, som jag rent av tycker är sorgliga.
Jag har inte gjort några sådana. Sysslar inte med sådant. Startar ALDRIG
några bråk och ger mig aldrig på någon oprovocerat. Sådant skitbeteende
får andra ägna sig åt.
(Du t ex, i ditt inlägg ovan, med sin ledande fråga med falskt innehåll. Rätt
trist och helt onödigt. Varför sysslar du med sådana påhopp?)
Vh, iö
IngOehman skrev:-Nej, jag gör de här högtalarna bara för att få en referenslyssning så att
jag skall kunna utveckla elektronik (slutsteg och DAC var det väl du höll på
med mest (eller vilka det nu var som konstruerade sakerna på riktigt...)).
IngOehman skrev:Fel.
Jag vet inte svaret på din fråga, därför kunde jag inte svara på den.
Tror även du missade ordet "eller". Det måste vara med för att man skall förstå att det enda jag skrev var att jag INTE vet. Skälet till att jag inte
vet framgår av det tidigare skrivna.
Oavsett vilket tycker jag det är trist att du tar upp saken. Du har inte
med den att göra, den berör inte dig. Ändå blandar du dig i och går till
personangrepp. DU har inte blivit provocerad, men ändå lägger du dig i
och vill bråka.
Vh, iö
Flint skrev:IngOehman skrev:JanBanan skrev:IngOehman skrev:Jag deltar ju lite i båda debatterna, men tycker sakfrågorna är mycket intressantare än bråken och de oprovocerade påhoppen, som jag rent av tycker är sorgliga.
Jag har inte gjort några sådana. Sysslar inte med sådant. Startar ALDRIG några bråk och ger mig aldrig på någon oprovocerat. Sådant skitbeteende får andra ägna sig åt. (Du t ex, i ditt inlägg ovan, med sin ledande fråga med falskt innehåll. Rätt trist och helt onödigt. Varför sysslar du med sådana påhopp?)
Så du ifrågasätter aldrig det någon säger då? När jag ifrågasätter det du säger kallar du det bråk och påhopp, men när du ifrågasätter någon då är det inte fråga om påhopp.
IngOehman skrev:Har du ifrågasatt något jag skrivit någon gång?
IngOehman skrev:"Peak RMS betyder att man inte anger det absoluta toppvärdet för
varken transienter eller statiska sinusvågor. Man mäter dock ändå
peak-värdet - men anger en nivå som är 3 dB under det.
Poängen med att ange just peak RMS istället för sann peak, är att
Det inte ger tokiga siffror för t ex sinusvågor. Men vill ju kanske
veta maxnivån, men ändå inte just de för varke period återkom-
mande vågtopparna på en sinusvåg. För de flesta tycker att det blir
tokigt om man anger en 3 dB större maxnivå än medelnivå för en helt
statisk sinusvåg, som inte varierar dynamiskt.
Därav begreppet peak RMS.
Som jämförelse kan nämnas att man ju kan mäta uteffekt från en
förstärkare och där mäta t ex peak, peak RMS och statisk uteffekt
för sinusvåg respektiva fyrkantvåg. Fyra angivelser alltså
Om förstärkaren har styv nätdel och är på 100 W i 8 ohm, så kom-
mer de två mellersta mätetalen att vara 100 W, medan den först-
nämnda peak-effekten och de sistnämnda statiska uteffekten för
fyrkantvåg blir 200 W. Att en 100W förstärkare ger ifrån sig 200W
peak (garanterat) beror ju på att just det är själva definitionen på
en 100W förstärkare - alltså att ge ifrån sig 200 W i vågtopparna.
Kort sagt - även om det är de maximala nivåerna man är nyfiken
på i ett dynamiska programmaterial, så är det ändå "peak RMS"
som man brukar tala om om man talar med några andra än de
allra mest förhärdade ingenjörerna. Tittar man på ett oscilloskop
så är det dock de verkliga peaknivåerna man ser.
Om sedan signalen kommer från en stor symfoniorkester, från en
testskiva eller från en tongenerator, det har inte med definitionen
på "peak RMS" är, att göra.
Vee-Eight skrev:IngOehman skrev:När har jag klagat på att något är för dyrt?
.
Har för mig att det var servicekontot på en viss fransk bil du hade som du tyckte var ngt för stort.![]()
Ursäkta en elak, men välmenad passus.
Flint skrev:Ska bli kl att läsa om faktisktfolkets lyssningsintryck av "The Dream". Jag tror att den låter kalas. De omdömen jag har läst hittills här stämmer bra överens med mina egna intryck av riktigt bra rörstärkare. Pondus, musikalitet, en lätthet i ljudet, sväng, kraft och energi.
MagnusÖstberg skrev:Flint skrev:Ska bli kl att läsa om faktisktfolkets lyssningsintryck av "The Dream". Jag tror att den låter kalas. De omdömen jag har läst hittills här stämmer bra överens med mina egna intryck av riktigt bra rörstärkare. Pondus, musikalitet, en lätthet i ljudet, sväng, kraft och energi.
Varför tycker du så?
Jaha, vad bra.Flint skrev:MagnusÖstberg skrev:Flint skrev:Ska bli kl att läsa om faktisktfolkets lyssningsintryck av "The Dream". Jag tror att den låter kalas. De omdömen jag har läst hittills här stämmer bra överens med mina egna intryck av riktigt bra rörstärkare. Pondus, musikalitet, en lätthet i ljudet, sväng, kraft och energi.
Varför tycker du så?
Vad menar du? Jag tycker det jag tycker!
IngOehman skrev:Jag gillade den i varje fall.
Dagen till ära hängde det ett litet kluster av komponenter bakom mina högtalare... Någon som kan gissa vad det var?![]()
Ledtråd: Två st 22 ohm, en 10 uF, en 8,2 uF, en 330 nF och en 0,26 mH.
Vh, iö
Användare som besöker denna kategori: Michael och 33 gäster