Basbygge

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2009-07-13 23:51

nadifierad skrev:
peetwa skrev:Stäng alla dörrar och peta in dom i hörnen och mät ska du se att topparn och dalarna förändras. :)

Jo, jag ska inte dra för höga växlar på denna mätningen. De ska ju inte stå så där sen. När de ligger som jag tänkt, så hamnar de närmare hörnen.

Jag har två öppna valv i mitt lyssningsrum. De vetter ut mot köket, som är lite större, än rummet jag lyssnar i. Jag trodde det skulle ge upphov till en massa efterklangs problem, men det verkar ju lugnt! :wink:

Jag har det likadant (men mina vätter mot ett masagerum och min dojo). En sak som händer är att du tappar djupbas. Eller rättare sagt "room gain" uteblir. Det är nog inget större problem jag kan piska up imponerande lågbas med två sjuor men den som är närmast valven mäter sämre (typ som din mätning). Skuffa runt dom lite och mät en i taget och växla med musiklyssning så får du nog snart en känsla för hur det hänger ihop.

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2009-07-13 23:56

Jo, så ska jag göra.

Kan vara kul att mäta en i taget, för att som du säger, förstå sambanden. :)

Ska dock vänta in mitt behringer steg, då jag inte vill häkta på för låga impedanser på Nad steget.............

Tack ska ni ha! :wink:
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2009-07-14 13:26

Dippen kanske beror på väggen bakom högtalaren, utsläckning halv våglängd. Testa flytta ut högtalaren (in i rummet) några decimeter och se hur kurvan blir.

//Michael

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2009-07-14 15:30

Mich skrev:Dippen kanske beror på väggen bakom högtalaren, utsläckning halv våglängd. Testa flytta ut högtalaren (in i rummet) några decimeter och se hur kurvan blir.

//Michael

Ännu ett bra tips! :wink:

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2009-07-14 16:20

Tänkte bara heja på lite - det blir ju imponerande skapelser, de där monsterlådorna till basar. Låter säkert lika imponerande.

Jag kan dock inte låta bli att reflektera lite över storleken kontra behovet. I mina ögon ser de där burkarna ut att passa bättra på ett dansgolv på en större nattklubb. Jag menar, kommer du i närheten av att nyttja den potential som 6xSLS10 besitter? Jag är nöjd med mina två 10-tummare i slutna lådor på 17 liter och undrar vad som blir så mycket bättre med 6 st i två stora lådor?

För att matcha den baskapacitet du skapar tänker jag att du även skulle behöva väsentligt maffigare toppar, med fler element, typ en riktig PA-rigg...

Låter kanske kritisk, men det handlar nog mest om nyfikenhet - jag skulle vilja lyssna och jämföra litet/stort, en/flera basmoduler för att få en riktig uppfattning om vad som blir bra/bäst. Kanske något att realisera vid något kommande evenemang - ett rum med olika baskonfig uppställda, typ Kaffekoppen, dina och mina så att man kan växla mellan olika riggar.

Sorry, var inte meningen att kapa din tråd, bara lite filosoferande medan jag vilar inför sista momentet på stativet till min lilla oansenliga center...

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2009-07-14 17:19

Iden till bygget har växt fram i och med alla tankar kring LT.

Slutna lådor faller ju av neråt tidigare än basreflex, men gräver djupare.
Så tanken är att ha fler element, för att kunna jobba med ev, EQ i djupbasen, utan att behöva ge avkall på uteffekt i resten av tonkurvan.

Jag har alltid kört basreflex innan, och vill man nå djupt, med bra tryck, så handlar det kanske om 15" i 250 literslåda, eller 12 tummare i 150 l.

Nu blev ju förvisso mina ganska stora ändå :) , men de ska ligga gömda, och kommer inte att synas.

Sedan så här i efterhand, så ser det inte ut som jag behöver mycket eq, för att få upp de riktigt låga frekvenserna.
Min förhoppning är att få en tight audiofilbas, som på ett naturligt sätt
tar med det djupaste spektrat.

Ett annat starkt skäl till att ha flera basar, är för att kompensera bort negativa effekter av rumspåverkan, och det fick jag ett kul bevis på när jag mätte mina! :)

Rumsmodern, jag hade med mina golvare, försvann direkt! :D

Det finns en tråd på teknikforum som heter "motivera två subbar i stället för en" (eller något åt det hållet :? Ska fixa länk!)
Där tas alla fördelarna upp av de riktigt vise :wink: .

:Dhttp://www.faktiskt.se/modules.php?name ... opic&t=141

Länken!

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2009-07-14 17:23

Kan du fixa fram en länk till den sidan så är du en riktig klippa ! :D

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2009-07-14 17:28

Kalejdokom skrev:Tänkte bara heja på lite - det blir ju imponerande skapelser, de där monsterlådorna till basar. Låter säkert lika imponerande.

Jag kan dock inte låta bli att reflektera lite över storleken kontra behovet. I mina ögon ser de där burkarna ut att passa bättra på ett dansgolv på en större nattklubb. Jag menar, kommer du i närheten av att nyttja den potential som 6xSLS10 besitter? Jag är nöjd med mina två 10-tummare i slutna lådor på 17 liter och undrar vad som blir så mycket bättre med 6 st i två stora lådor?

För att matcha den baskapacitet du skapar tänker jag att du även skulle behöva väsentligt maffigare toppar, med fler element, typ en riktig PA-rigg...

Låter kanske kritisk, men det handlar nog mest om nyfikenhet - jag skulle vilja lyssna och jämföra litet/stort, en/flera basmoduler för att få en riktig uppfattning om vad som blir bra/bäst. Kanske något att realisera vid något kommande evenemang - ett rum med olika baskonfig uppställda, typ Kaffekoppen, dina och mina så att man kan växla mellan olika riggar.

Sorry, var inte meningen att kapa din tråd, bara lite filosoferande medan jag vilar inför sista momentet på stativet till min lilla oansenliga center...

Jo, 2st 10" i sluten + LT kan man komma ganska långt på, om man bara ska finlyssna :)
Men i alla fall för min del så är jag lite galen och gillar att dra på ordentligt ibland... och då vill jag liksom kunna spela "duktigt" högt, och helt utan en förnimmelse till disst eller andra tråkigheter...
dessutom så vill jag ha en sådan där "good fel" om att grejerna klarar betydligt mycket mer än vad jag kommer att spela med dom. Då vet man ju att man inte kan spela sönder som när man lyssnar ! :D

jag satsar som sagt på 8st sls12" basar i slutet, och jag tvekar på att det kommer att stilla mina sinnen, men vi får se, jag avfärdar inte den lösningen som potentiellt tillräklig för mina behov.
Det återstår att se.. .:P

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2009-07-14 17:49

Sluta snacka och börja snickra nu ;)
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2009-07-14 17:57

DVD-ai skrev:Kan du fixa fram en länk till den sidan så är du en riktig klippa ! :D

Här är länken:

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... opic&t=141

Det var i och för sig inte frågan om antal subbar jag i första hand funderade kring, utan den totala baskapaciteten. Att flera subbar är bättre än en är jag helt övertygad om och själv märkt hur tydligt jämnare basnivåerna blir i hela rummet (jag har alltså två små subbar med en 10:a i varje).

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2009-07-14 18:11

:oops: Blev lite knas med länken!

Bas kapaciteten är nog inte så stor som den ser ut, med tanke på att jag kör slutet.

Mitt mål är ett så kompromisstlöst ljud som möjligt, inom ramarna för min ekonomi. :D

Sen gillar även jag att fläska på ordentligt! :twisted:

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2009-07-15 01:45

Jo, jag med, vill kunna dra på ordentligt utan att behöva vara orolig, och vill ha ordentligt med resurser för att tänkbara situationer :)

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2009-07-16 18:00

Kunde inte behärska mig, så jag plågade mitt kära Nad steg med lite låga impedanser, bara för att få mäta lite. :)

Modulerna är inte kopplat via något filter, utan det är raka spjäll!

(EDIT) : "Skillnaden från förra mätningen, är att de nu ligger ner där de ska! :) "

Den första mätningen är uppmätt i sweetspot över RTA funktionen.
Bild

Den andra med rommanalyzer i sweetspot.
Bild

Den tredje är ett genom snitt av tre olika mic placeringar. Sweetspot, halvvägs fram på vänster sida, och långt fram på höger sida.

Bild

Det ser ut som jag blir tvungen att använda min PEQ, när det väl är dags att köra igång, på allvar.

Jag räknar med att sänka topparna till en nivå, där jag inte behöver höja så mycket vid 80hz svackan. Sedan tror jag att jag ska testa att skicka på några dB, vid 20 hz, för att få ett lyft ner mot 10 hz.
Tyvär så är DSP`n bara graderad ner till 20 hz, men man kan juxa lite med Q, och bandbredd i PEQ menyn.

Slutligen en bild på hur micen uppfattar mitt rum, via RTA funktionen, under "tystnad"! :wink:

Bild

Synpunkter tack! :) :wink:
Senast redigerad av NADifierad 2009-07-16 21:05, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2009-07-16 20:07

Passade på att DIY à lite högtalarkabel, till modulerna.
Bild

4x1,5 kvadrat per ledare. Tillverkad av gummikabel, från en skrotad djuppump. :)

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2009-07-16 20:42

nadifierad skrev: Tillverkad av gummikabel, från en skrotad djuppump. :)

Ska man ner i djupet, finns inga genvägar. :lol:
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2009-07-16 20:44

:D

(Har lagt till en "bortglömd" förutsättning, i de senaste mätningarna)
Jag glömde ju berätta att modulerna låg ner vid senaste mätningarna :oops: :wink:

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2009-07-16 21:09

O.T. men ändock.
Kom över en bok på loppis under semestern, av författaren Sven Lindqvist som heter Ökendykarna, rekommenderas verkligen.
Dykarna dyker ner i brunnar mitt ute i de stora öknarna, brunnar som kan vara över 70 meter djupa, för att ränsa botten.
Utförs av personer med redan tidigare spruckna trumhinnor.
Hua, hade aldrig hört talas om detta tidigare. :?
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2009-07-16 21:18

Ragnwald skrev:O.T. men ändock.
Kom över en bok på loppis under semestern, av författaren Sven Lindqvist som heter Ökendykarna, rekommenderas verkligen.
Dykarna dyker ner i brunnar mitt ute i de stora öknarna, brunnar som kan vara över 70 meter djupa, för att ränsa botten.

Man har det rätt bra egentligen! Det gäller att ha rätt pespektiv. :)

Undrar hur vattentrycket påverkas, om man klättrar ner i en brunn som är torr de första 50 metrarna, och sedan dyket ner 20 meter under vattnet!?

Är trycket 7 bar där nere eller är det 2? 8O (beror väl även på var man befinner sig i relation till havsytan?)

Användarvisningsbild
Timpolanen

Inläggav Timpolanen » 2009-07-16 22:08

För att trycka upp vatten 10m behöver man 10bars tryck :)

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2009-07-16 22:14

Timpolanen skrev:För att trycka upp vatten 10m behöver man 10bars tryck :)

Nope

1 bar = 10 metervattenpelare

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2009-07-16 22:16

nadifierad skrev:
Ragnwald skrev:O.T. men ändock.

Man har det rätt bra egentligen! Det gäller att ha rätt pespektiv. :)

Undrar hur vattentrycket påverkas, om man klättrar ner i en brunn som är torr de första 50 metrarna, och sedan dyket ner 20 meter under vattnet!?

Är trycket 7 bar där nere eller är det 2? 8O (beror väl även på var man befinner sig i relation till havsytan?)

Det är 2 bar. :)

Användarvisningsbild
Timpolanen

Inläggav Timpolanen » 2009-07-16 22:24

Juste ! Så var det märks att det var ett tag sen man var i skolan :P

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2009-07-16 22:26

peetwa skrev:
Det är 2 bar. :)

Trodde nästan det :wink:

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2009-07-16 23:02

nadifierad skrev:Ett annat starkt skäl till att ha flera basar, är för att kompensera bort negativa effekter av rumspåverkan, och det fick jag ett kul bevis på när jag mätte mina!

Antar att det kunde varit bättre att sprida ut de sex elementen, ett i var sin låda kanske? Nu spelar de ju från två punkter i rummet.

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2009-07-16 23:11

RogerGustavsson skrev:
nadifierad skrev:Ett annat starkt skäl till att ha flera basar, är för att kompensera bort negativa effekter av rumspåverkan, och det fick jag ett kul bevis på när jag mätte mina!

Antar att det kunde varit bättre att sprida ut de sex elementen, ett i var sin låda kanske? Nu spelar de ju från två punkter i rummet.

Jo det hade nog gått att optimera ytterligare på det sättet. :)

Men min grundtanke har varit att köra efter konceptet med moduler ut efter lyssningsväggen, och där strålar nu basen ut ifrån sex punkter.

Tidigare uppmätt rumsmoder blev jag kvitt direkt! :) Kurvans toppar och dalar i övrigt ska jag försöka fixa med Peq korrigering.

Om man börjar sprida ut dem för mycket, så får man nog ha fler separata slutsteg, med egna fas/delay justeringar, för att inte få utsläckningar. Det problemet slipper jag ju när alla sex punkter, utgår från samma vägg!? :wink:

PS : Modulerna ligger ner nu! :)

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2009-07-17 11:35

peetwa skrev:
Timpolanen skrev:För att trycka upp vatten 10m behöver man 10bars tryck :)

Nope

1 bar = 10 metervattenpelare

exakt, därför den fysikaliska gränsen för "sug höjd" är 10m :)
sedan går det ej att suga vattnet högre.... :P

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2009-07-24 11:03

Här kommer lite bilder på min "No W:A:F DIY tv/stereobänk! :)

Bild

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2009-07-24 11:03

Bild

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2009-07-24 11:04

Bild

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2009-07-24 11:05

Bild

Jag byggde den av sånt jag hittade i förådet :wink: .
Gamla gaderobsdörrar etc........

Återstår lite dekorativa lister, och färg...... 8)

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum